مکالمه ۲۰ دقیقه ای دانشمندان با یک نهنگ به زبان خودش با هدف صحبت با بیگانگان

مکالمه ۲۰ دقیقه ای دانشمندان با یک نهنگ به زبان خودش با هدف صحبت با بیگانگان

دانشمندان آمریکایی مدعی انجام یک مکالمه ی ۲۰ دقیقه ای با یک نهنگ گوژپشت در جنوب شرقی آلاسکا شده اند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی SETI و دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا می گویند یک نهنگ ماده ی ۳۸ ساله به نام توئین با آن ها صحبت کرده است. این نهنگ به اصوات از پیش ضبط شده ای از نهنگ ها پاسخ داده بود.

به گفته ی این دانشمندان، این نخستین مورد از برقراری ارتباط میان انسان ها و نهنگ ها به زبان خود آن ها است.

محققان می گویند این مکالمه می تواند راه را برای تعامل با بیگانگان در آینده هموار سازد.

محققان مؤسسه SETI در این پژوهش به امید ساخت «فیلترهای هوشمند» برای کمک به یافتن حیات بیگانه، به مطالعه بر روی نحوه ی برقراری ارتباط میان نهنگ ها پرداختند.

دانشمندان از طریق بلندگوهایی زیرآبی، نوعی اصوات خوشامدگویی پخش کردند.

بعد از پخش این صدا در آب، توئین به قایق محققان نزدیک شد و با صدای خوشامدگویی خودش به آن پاسخ داد.

دانشمندان پی بردند توئین فرکانس صدای خود را در پاسخ به صدای پخش شده توسط دانشمندان تغییر می داد.

به گفته ی دکتر برندا مک کوون، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا و محقق ارشد این پژوهش، این تقلید رفتار توئین نشان می دهد که این نهنگ وارد یک مکالمه ی تعاملی با صدای از پیش ضبط شده ی دانشمندان شده بود.

دکتر مک کوون می گوید: «ما معتقدیم که این اولین نمونه از چنین تعاملی میان انسان و نهنگ های گوژپشت به زبان خود این نهنگ ها است.»

در پژوهش دکتر مک کوون و هم‌تیمی هایش آمده که توئین با هیجان و احتمالاً اضطراب به این صدا پاسخ داده بود.

با این حال، دانشمندان بر این نکته تأکید داشته اند این نوع تقلید رفتار سر زده از توئین با برقراری پیوند میان نهنگ ها و پیوستگی گروهی مرتبط است. و به گفته ی آن ها این موضوع نشان می دهد که توئین درگیر یک مکالمه ی تعاملی شده بود.

اما هدف نهایی محققان صحبت با نه نهنگ ها، بلکه شکل عجیب تری از حیات است.

همانطور که برخی محققان به قاره قطب جنوب به چشم جایگزینی برای تحقیقات درباره ی مریخ و دیگر محیط های فرازمینی نگاه می کنند، محققان مؤسسه SETI هم به دنبال یافتن جایگزین هایی بر روی کره زمین برای پژوهش درباره ی هوش فرازمینی هستند.

از آنجایی که موجودات بیگانه ای در دسترس قرار ندارد، محققان امیدوارند که بتوانند از نهنگ ها به منظور دستیابی به استراتژی هایی برای ارتباط غیر انسانی استفاده کنند.

نهنگ های گوژپشت جایگزین های خوبی برای پژوهش درباره ی بیگانگان هستند که دلیل آن هوش بسیار بالای این نهنگ ها و قدرت برقراری ارتباط آن ها است.

مغز بسیار بزرگ این نهنگ ها بخش های بزرگی برای پردازش اطلاعاتی صوتی دارد و آبی بودن محیط آن ها امکان انتشار سیگنال ها تا مسافت های دور را فراهم می کند.

دکتر فرد شارپ، عضو بنیاد نهنگ های آلاسکا می گوید: «نهنگ های گوژپشت به شدت باهوش اند، نظام اجتماعی پیچیده ای دارند و قدرت ابزارسازی دارند، مثلاً با ساخت حباب نوعی تور برای صید ماهی استفاده می کند، و هم با آوازخوانی و هم اصوات اجتماعی با یکدیگر بسیار ارتباط برقرار می کنند.»

این بدان معنی است که با پی بردن به نحوه ی کسب اطلاعات از طریق صدای نهنگ ها، دانشمندان ممکن است یک روز بوانند برقراری ارتباط با موجودات بیگانه را عملی کنند.

دکتر لارنس دویل، عضو مؤسسه SETI می گوید: «به دلیل محدویت های فعلی تکنولوژی، یک فرض مهم در رابطه با یافتن هوش فرازمینی این است که موجودات بیگانه به برقراری ارتباط علاقمند خواهند شد و به سراغ گیرنده های انسانی خواهند رفت. این فرض به طور حتم به پشتوانه ی رفتار نهنگ های گوژپشت مطرح است.»

مؤسسه SETI پیش تر با بررسی سیگنال های رادیویی رسیده به زمین، برای یافتن حیات فرازمینی تلاش کرده بود.

تئوری مطرح شده این است که ممکن است یک تمدن بیگانه ی فوق پیشرفته به برقراری ارتباط با دیگر سیارات علاقه مند شود و به این ترتیب اطلاعاتی را از طریق پالس های انرژی بالا ارسال کند.

این امر به تازگی این تئوری را برجسته کرده که ممکن است یک برج انتشار سیگنال در نزدیکی مرکز کهشکان راه شیری وجود داشته باشد که موجودات بیگانه از طریق آن اطلاعات انتشار می دهند.

با این حال، از آنجایی که هیچ راهی برای فهمیدن نحوه ی برقراری ارتباط موجودات بیگانه وجود ندارد، مؤسسه SETI تمرکز خود را بر روی ایجاد ابزارهایی برای تشخیص سیگنال های هوشمند از باقی صداهای پیش زمینه و مداوم در فضا است.

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود