آلیسیا فرامیس؛ اولین زنی که قرار است با یک مرد هولوگرامی ازدواج کند

آلیسیا فرامیس؛ اولین زنی که قرار است با یک مرد هولوگرامی ازدواج کند

آلیسیا فرامیس، هنرمند اسپانیایی حالا اولین زنی محسوب می شود که قرار است با یک مرد هولوگرامی ساخته ی هوش مصنوعی ازدواج می کند. رشد روز افزون فناوری هوش مصنوعی سؤالات زیادی را در خصوص روابط انسانی مطرح ساخته است. و مراسم عروسی فرامیس با شریک زندگی هولوگرامی اش، ایلکس (AiLex) که قرار است به زودی برگزار شود، بسیار بحث برانگیز شده است.

رابطه ای عاشقانه از جنس آینده

رابطه عاشقانه ای را تصور کنید که در آن ارتباط به شکل مجازی است و هیچ تماس فیزیکی ای وجود ندارد. این رابطه ای است که فرامیس با یک موجودیت هولوگرامی دارد که برای برطرف کردن نیازهای عاطفی او طراحی شده است. این هنرمند اسپانیایی این رابطه ی نامتعارف را ابزاری روان درمانگرانه می داند که به او در رویایی با آسیب های روحی، تنهایی یا فقدان هایش کمک می کند.

فرامیس که به عنوان هنرمندی تفکر برانگیز شناخته می شود، پیش تر نیز با یک مانکن به نام «پی یر» زندگی کرده بود. او حالا پروژه ی جدید خود را بازتابی از تغییر و تحولات رابطه ی میان انسان ها، هوش مصنوعی و هنر معاصر می داند. او در متنی در وبسایت خود با اشاره به فقدان شعر و گرما و صمیمت در هوش مصنوعی گفته به دنبال آن است که با این ازدواج نامتعارف این خلأ را پر کند.

هدف او داشتن زندگی ای تا حد ممکن عادی با شریک زندگی هولوگرامی خود است

شریک زندگی هولوگرامی فرامیس که ایلکس نام دارد، صرفاً یک محصول تکنولوژیک نیست، بلکه مخلوقی ساخته شده از روابط عاشقانه ی قبلی فرامیس است. این شخصی سازی پیچیدگی بیشتری به رابطه ی آن ها می بخشد و مرز میان احساسات و هوش مصنوعی را کمرنگ می کند.

فرامیس در صفحه ی اینستاگرام خود به طور مداوم درباره ی رابطه اش با ایلکس صحبت می کند و از پیچیدگی ها رابطه عاشقانه ی شان می گوید. او که رابطه اش با ایلکس را «رابطه ای رمانتیک میان یک زن و هوش مصنوعی» توصیف کرده، می گوید روزی را می بیند که داشتن روابط عاطفی با هوش مصنوعی به امری عادی بدل می شود.

مراسم عروسی فرامیس و ایلکس

مراسم عروسی فرامیس و شریک زندگی هولوگرامی اش که قرار است به زودی برگزار شود، حرکتی صرفاً نمادین نیست. برنامه ریزی دقیق و زیادی برای این مراسم شده و لباس های مخصوصی هم برای فرامیس و مهمانان عروسی طراحی شده است. مراسم عروسی آن ها به انجام رسوم سنتی محدود نیست و قرار است در آن ضیافتی با غذاهای مولکولی برگزار شود تا برای ذائقه ی هم انسانی و هم هولوگرامی راضی کننده باشد.

در اقدامی نمادین، فرامیس یک پلاک برنجی نیز سفارش داده که روی آن نام او و ایلکس حک شده است تا پیوند آن ها ملموس تر شود. مشابه این ماجراجویی هنری فرامیس را هنرمندان دیگری از جمله تریسی امین داشته اند که با سنگی در باغ خود ازدواج کرد، بیانیه ای هنری درباره ی مقوله های هویت و ارتباط.

اما این رابطه صرفاً آن چیزی که به نظر می رسد نیست

فناوری هولوگرامی گرچه وجود دارد اما گران قیمت است و برای استفاده ی گسترده کاربرد ندارد. با این حال، به نظر می رسد که حضور ایلکس در ویدئوهای فرامیس ممکن است حاصل همکاری با هنرمندان یا بازیگران باشد، نه یک هولوگرام واقعی ساخته شده با هوش مصنوعی.

نقش دقیق هوش مصنوعی در پروژه ی فرامیس مشخص نیست، گرچه گمان می رود که منبع پاسخ های هولوگرام می تواند الگوریتم های هوش مصنوعی باشد. در هر حال، فرامیس با این پروژه ی جدید خود در حال جا به جا کردن مرزها است. مراسم عروسی فرامیس و ایلکس قرار است در یکی از موزه های هلند برگزار شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود