بیوگرافی و سوابق علیرضا زاکانی نامزد چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بیوگرافی و سوابق علیرضا زاکانی نامزد چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پس از اعلام اسامی ۶ نامزد تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، چهره کاندیداهایی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند، مشخص شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، یکی از این ۶ نامزد است. زاکانی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. او از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران انتخاب شد.

بیوگرفی علیرضا زاکانی

بیوگرفی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی در ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در محل میدان خراسان در تهران به دنیا آمد. پدربزرگ مادری او اهل تبریز و جد مادری اش اهل کاشان بوده است، اجداد پدری او نیز اهل روستاهای زایگان و لالان در حومه شمالی تهران بوده اند.

پدر او، حسین زاکانی، یک کشتی گیر و از چهره های شناخته شده تهران و منطقه شهر ری بوده و گفته می شود به مدت ۲۸ سال مسئولیت برگزاری مراسم سالگرد غلامرضا تختی را بر عهده داشته است.

علیرضا زاکانی در روزهایی که کمی بیش از ۱۵ سال داشت راهی جبهه شد و از ناحیه، دست، پا و گردن دچار مجروحیت شد. علیرضا زاکانی در مجموع ۶۲ ماه در جنگ ایران و عراق حضور داشته و با شرکت در ۱۵ عملیات و جانبازی ۵۰ درصد به فعالیت خود در جبهه ها پایان داد. وی در سال ۱۳۶۲ دیپلم خود را گرفته و بعد از پایان جنگ، در سال ۱۳۶۸ در رشته دستیاری پزشکی کودکان دانشگاه تهران پذیرفته شد.

بیوگرفی علیرضا زاکانی

زاکانی در ادامه در سال ۱۳۸۳ توانست در رشته پزشکی هسته ای تخصص خود را دریافت کند. وی مدعی شده که به دلیل حضور در جبهه نتوانسته درس بخواند و در دوران دبیرستان دو بار تجدید شده است.

علاوه بر این، زاکانی در مورد شبهاتی که وبسایت خبری بامداد در مورد مدرک پزشکی و سه بار مشروط شدن در دانشگاه وارد کرده بود، گفته است: «ذیل همان نامه منتشر شده در بامداد نوشته شده بود که دو ترم از این سه ترم از مشروطی درآمده‌ام که دلیل آن تأخیر در اعلام نمرات بوده‌است که هنوز این چنین مشکلاتی برای دانشجویان رخ می‌دهد و نکته دیگر آنکه آن یک ترم هم به آن دلیل مشروط شدم که مجبور بودم در کنار درس و مسئولیت بسیج دانشگاه برای تأمین خرج زندگی؛ یازده ماه از سال با ماشین کار کنم».

بیوگرفی علیرضا زاکانی

وبسایت بامداد با انتشار تصویری مدعی شده بود که علیرضا زاکانی در دوره تحصیل در ۳ ترم مشروط شده و در دوران متوسطه نیز ر درس های ریاضی و شیمی در سال تحصیلی ۶۳-۱۳۶۲ به ترتیب نمره ۲.۲۵ و ۳.۵ گرفته و در دوران دانشگاه نیز با ارتباطاتی که داشته توانسته رشته تحصیلی خود را از دستیاری کودکان به پزشکی هسته ای تغییر دهد. زاکانی مدعی شده که به دلیل جانباز بودن و مشکلات جسمی، از طرف دانشگاه به او پیشنهاد تغییر رشته داده شده است. زاکانی از سال ۱۳۷۷ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بوده و مناظرات وی به مصطفی تاج زاده از مشهورترین مناظره های دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و پس از آن بود. او در سال ۱۳۷۹ مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کل کشور را در اختیار داشته و تا سال ۱۳۸۲ در این سمت باقی ماند.

بیوگرفی علیرضا زاکانی

پس از استعفا از مقام خود در بسیج دانشجویی، زاکانی وارد رقابت های انتخاباتی مجلس شده و در مجلس هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات به مجلس راه یافت و در مجلس هشتم و نهم نیز از همین حوزه در مجلس حضور یافت. در انتخابات مجلس دهم اما زاکانی در رتبه سی و نهم قرار گرفته و از راهیابی به مجلس باز ماند. زاکانی در مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه قم نامزد شده و به مجلس راه یافت و پس از آن ریاست مرکز پژوهش های مجلس را بر عهده گرفت.

زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ نیز نامزد شده بود که هر بار صلاحیت وی توسط شورای نگهبان تایید نشد. 

زندگی شخصی علیرضا زاکانی

بیوگرفی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی با یک همسر شهید به نام معصومه پاکتچی که از ازدواج قبلی خود یک فرزند داشت ازدواج کرده و با وی صاحب سه فرزند دختر شده است. در زمان نامزدی علیرضا زاکانی در سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰، شایعاتی در مورد سمت همسر وی در حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران مطرح شد که همان زمان روابط عمومی ستاد زاکانی در بیانیه ای اعلام کرد: «در برخی‌ رسانه‌ها برای معرفی خانم معصومه پاکتچی همسر علیرضا زاکانی از عنوان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران استفاده کردند که این عنوان نادرست بوده و عنوان صحیح ایشان مدیر سابق ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق است.»

علیرضا زاکانی در خرداد ۱۴۰۰ و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در واکنش به شایعاتی درباره‌ی اینکه او همسر دوم دارد گفته بود: «حاشیه درست کردند که دو همسر یکی در تهران و یکی در قم دارم؛ شرم نمی کنند؟ من چه خاری در گلوی آنها هستم؟ وقتی روی کار بیایم آنها را راحت نمی گذارم هر چه خوردند و بردند از گلویشان بیرون می کشم.»

دختران زاکانی به نام های طیبه، مریم و زینب هر سه متاهل هستند. مریم همان دختری است که زاکانی مدعی شده بود مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده و برای ادامه تحصیل در رشته علوم انسانی دیجیتال به دانشگاه پلی تکنیک لوزان رفته است. زاکانی در مورد دختران خود مدعی شده که از کودکی باهوش بوده و دخترش مریم نیز در دانشگاه با نمرات عالی فارغ التحصیل شده است.

بیوگرفی علیرضا زاکانی

همچنین وی پس از شایعاتی مبنی بر زندگی کردن دختر و دامادش در سوییس، مدعی شده که دختر و دامادش در ایران زندگی کرده و دخترش پس از دریافت بورسیه به سوییس رفته و پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشته است. وی می گوید که هیچ کمک دولتی برای تحصیل دخترش وجود نداشته و خود نیز هیچ ارزی برای تحصیل دخترش در سوییس هزینه نکرده است. علیرضا زاکانی در یک برنامه تلویزیونی در این باره گفت: «دخترم به من گفت که من می‌خواهم به کشور خدمت کنم، اما ادامه رشته‌ای که مورد نظر من است در ایران مقدور نیست.من به او گفتم اگر رشته‌ای که می‌خواهی به واسطه آن به کشور خدمت کنی در کشورمان نیست، من استقبال می‌کنم از اینکه تو این پرچم افتخار را شاگردی کنی و به کشور وارد کنی». او در ادامه در این باره تصریح کرد: «به دختر من گفتند درس خود را ادامه بده اما گفت می خواهم بیایم در ایران خدمت کنم. من ریالی خرج دخترهایم نکردم و یک دلار و هیچ ارزی به آن ها ندادم».

بیوگرفی علیرضا زاکانی

وی در مورد رشته تحصیلی دخترش نیز چنین گفت: «دخترم در رشته علوم انسانی دیجیتال که حدود چند سال است که در دنیا راه اندازی شده و پس از آمریکا یک دانشگاه رتبه ۱۰ اروپا که دخترم در آنجا تحصیل کرد، این رشته را داشت. دخترم نه بورسیه شد و نه سهیمه‌ای دریافت کرد بلکه فقط با کارها و پژوهش‌های خود در آن دانشگاه قبول شد». 

از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. او همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد.

سوابق کاری علیرضا زاکانی

بیوگرفی علیرضا زاکانی

زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد. او همچنین در دوران جوانی و از اواخر دهه هفتاد مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نیز در سمت رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور فعالیت کرد که پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسئولیتش کناره‌گیری کرد.

بیوگرفی علیرضا زاکانی

او در سال ۱۳۸۷ با همکاری جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تأسیس کرد که در سه دوره نخست برگزاری کنگره تشکل متبوع خود از سوی اعضای شورای مرکزی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شد. زاکانی پس از راهیابی به مجلس هفتم برای یک‌سال در هیئت رئیسه مجلس عضویت داشت و علاوه بر آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت کرد. در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات به عضویت کمیسیون اصل نود درآمد و در دوره نهم در کمیسیون شوراها و امور داخلی عضویت داشت که به ریاستش بر کمیسیون ویژه بررسی برجام هم رسید. او در دوره یازدهم مجلس عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را هم به کارنامه خود افزود.

بیوگرفی علیرضا زاکانی

زاکانی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. او از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران انتخاب شد.

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • ARAD خرداد ۲۲, ۱۴۰۰

    این نامزدهای انتخاباتی همه از دم شبیه بازجوها هستن. موهاشونم رنگ میکنن عین … می شن… یارو ور می داره تو خونه ۴۰ متری سفره میتکونه وضعش از من کارمند بدتره…خدایی جوکی هستن همه شون

  • h خرداد ۲۳, ۱۴۰۰

    اینم لمپن گروه هست. یه پنجه بکس با تیزی دار کم داره