۱۳ عبارتی که نباید در یک مصاحبه شغلی به زبان بیاورید

۱۳ عبارتی که نباید در یک مصاحبه شغلی به زبان بیاورید

آیا به جلسه‌ای برای مصاحبه شغلی دعوت شده اید و از نظر خودتان عالی عمل کرده‌اید، اما زمان می‌گذرد و هیچ‌ پاسخی دریافت نمی کنید؟ فکر می کنید شما عالی بوده اید اما مصاحبه کننده از شما خوشش نیامده؟ کمی بیشتر وضعیت تان را مرور کنید.

به احتمال زیاد، شما در مصاحبه به چیزی اشاره کرده اید که به رغم اینکه خیلی چیزها خوب پیش رفته، کارت قرمز را برای تان بالا برده است. مهم است بدانید در یک مصاحبه شغلی چه بگویید و چه چیز را به زبان نیاورید؛ با ما همراه باشید تا سیزده عبارتی را که برای تان کارت قرمز می آورند، بشناسیم.

کلمات و عباراتی که در طول مکالمه با مصاحبه کننده در یک مصاحبه شغلی به کار می برید بر شانس پذیرفته شدن شما تأثیر به سزایی دارند. در واقع، برخی از تحلیل‌ها حاکی از آنند که رفتار انسان در مصاحبه، از جمله آنچه می‌گوید و نحوه بیان آن، بر پذیرش یا عدم پذیرش اش تأثیرگذار است؛ حتی اگر واجد شرایط ترین نامزد برای این موقعیت باشید، ممکن است کلمات و عباراتی را به کارببرید که کار را خراب کند.

جملاتی هستند که اگر در اولین ملاقات برای یک مصاحبه کاری به زبان بیاورید ناخواسته خود را خود محور، غیرقابل اعتماد یا حتی ناامید نشان می دهید.

در این متن می کوشیم عباراتی که نباید در یک مصاحبه شغلی به کار ببرید را مرور کنیم با این امید که پیشرفتی در روند ِ کارتان حاصل شود و به شغل مورد نظرتان برسید.

چیزهایی که نباید در مصاحبه شغلی بگویید

در زیر، ۱۳ عبارتی را آورده ایم که باید به هر قیمتی که شده از بیان شان اجتناب کنید، کوشیده ایم جایگزین های مناسبی را ارائه دهیم که هم منظور شما را برسانند و هم شانس شما را برای قبول شدن بالا ببرند.

۱- «رئیس قبلی من خیلی وحشتناک بود»

یکی از سخت ترین سوالات در مصاحبه شغلی معمولا این است که رابطه شما با رئیس سابق (یا فعلی) تان چگونه بوده است؟
بد گفتن در مورد رئیس قبلی یا به طور کلی در مورد شغل یا شرکت قبلی تأثیر خوبی بر جای نمی گذارد، زیرا ممکن است استخدام کننده فکر کند که تعهد و وفاداری به شرکت نداشته اید یا اینکه برای احترام گذاشتن به مافوق تان مشکل دارید.

بر جنبه های مثبت مافوق قبلی و شرکتی که در آن کار می کردید، تمرکز کنید و مثلا بگویید: «من چیزهای زیادی آن جا یاد گرفتم، اما در برخی زمینه ها دیدگاه های متفاوتی با کارفرمایانم داشتم».

۲- «من هیچ نقطه ضعفی ندارم»

این اشتباه بزرگی است که هرگز نباید در مصاحبه شغلی مرتکب شوید. بی شک همه ایراداتی دارند. با بیان این نکته خودتان را زیر سوال می برید. بهتر است صادق باشید و طوری کلمات تان را انتخاب کنید که مصاحبه کننده فکرنکند شما دروغ می گویید یا خودتان را از همان اول کار بی عیب و نقص نشان می دهید.

برای مثال، فرض کنید که نقطه ضعف شما این است که درخواست کمک برای تان سخت است. به جای اینکه به سادگی نقاط ضعف خود را بیان کنید، می توانید چیزی شبیه به این را بگویید:

«من می دانم که گاهی اوقات درخواست کمک برای تکمیل پروژه های خاص برایم دشوار است، اما همچنین متوجه شده‌ام که انجام این کار، در صورت لزوم، به تجربه‌ای غنی تبدیل شده است که به من امکان می‌دهد از تاخیر جلوگیری کنم و همکارانم را بهتر بشناسم».

۳- «من به این شغل نیاز دارم»

اگر جمله قبلی را با آرامش بخوانید، متوجه خواهید شد که شبیه یک درخواست است، اینطور نیست؟ خوب، استخدام کننده هم احساس می کند شما فعلاً نیازمندید و به یک شغل نیاز دارید؛ در اینجا توانایی ها و مهارت ها و نقاط مثبت شما در الویت دوم قرار می گیرند.

این جمله شما را به عنوان فردی ناامید نشان می دهد و به جای اینکه به شما کمک کند، می تواند برعکس عمل کند. این چیزی است که روانشناس، مشاور برند حرفه ای، و استخدام کننده میشل انگلمن می گوید:به گفته این متخصص، استیصال نشانه آن است که شما به محض دریافت یک پیشنهاد بهتر اینجا را ترک می کنید و در کل احساس تعلقی به سازمانی که برایش کار می کنید ندارید.

استخدام کننده حتی فکر می کند که شما به موقعیت کاری اهمیت نمی دهید و تنها چیزی که می خواهید کسب درآمد است. احتمال دیگر این است که به دلیل استیصالی که به صراحت نشان می‌دهید، آنها مزایای پایین‌تری به شما ارائه می‌دهند، زیرا عبارت شما به این معناست که مایلید هر چیزی را بپذیرید.

به جای اینکه بگویید به این شغل نیاز دارید، نقاط قوت خود و آنچه را که بهترین انجام می دهید برجسته کنید.

۴- «من کمال گرا هستم»

کلمه «کمال گرا» یکی از آن کلماتی است که کارت قرمز را بالا می برد و به نظر دروغی است که بیش از حد استفاده شده است. تیم منابع انسانی ممکن است این عبارت را حمل بر ضعف شما بدانند.

بهتر است به جای اینکه خود را کمال گرا نشان دهید بگویید :

من به جزئیات خیلی توجه می کنم، و گاهی اوقات، این باعث می شود که تکمیل پروژه کمی بیشتر طول بکشد.

۵- «من در تیم کاری خود بهترین بودم»

مصاحبه کننده به شما می گوید: «درباره خودت کمی بیشتر برایم بگو.»
بدون شک این یکی از مواردی است که پاسخ به آن در این جلسات بسیار دشوار است. طبیعی است که بخواهید دستاوردهای خود و آنچه شما را متمایز می کند به نمایش بگذارید، اما از عبور از مرزها و لاف زدن بیش از حد در مورد توانایی های خود بپرهیزید، زیرا شما را خود محور نشان می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم خلاصه‌ای از تجربیات خود، آنچه به دنبال آن هستید، و ارتباط آن با موقعیتی که برای آن مصاحبه می‌کنید، را بیان کنید. سوابق کاری، مهارت ها، دستاورهایی که داشتید و غیره.

۶- «من تجربه ای ندارم»

در حالی که درست است که صداقت بهترین سیاست است، گفتن اینکه شما تجربه ای ندارید برای استخدام کنندگان منفی است. این یک علامت هشدار است و نشان می دهد که شما دانش لازم را که موقعیت می طلبد ندارید.

بنابراین، اگر تجربه ای ندارید، در مصاحبه چه بگویید؟ در مورد مهارت های خود در رابطه با موقعیت صحبت کنید و تمایل خود را برای یادگیری نشان دهید. اگر دانشجویی هستید که به دنبال اولین شغل خود هستید، می توانید دوره های کارآموزی را که انجام داده اید یا هر کار داوطلبانه مرتبط را ذکر کنید.

۷- «رزومه من را بررسی کنید»

استخدام کننده ممکن است به وقتش در مورد اطلاعاتی که در رزومه خود گنجانده اید سؤال کند، پس شما خود به رزومه تان اشاره نکنید. استخدام‌کنندگان می‌خواهند از زبان خودتان بشنوند در مورد تجربه یا مهارت و نحوه عملکردتان بشنوند؛ در مورد آن صحبت کنید.

فراتر از چیزی که در رزومه نوشته اید پیش روید، یعنی اینکه کمی آن را شرح دهید. مثلا اگر سوال مربوط به تجربه کار قبلی است، می توانید چیزی شبیه به این بگویید:

«در تجربه‌ام در شرکت X من مسئول انجام فلان کار بودم (وظایفی را که انجام دادید شرح دهید). این مهارت ها را کسب کردم»؛ مهارت های تان را شرح دهید.

۸-«این شرکت چه می کند؟»

این سوال یک کارت قرمز در مصاحبه ها است؛ زیرا نشان می دهد که شما چیزی در مورد شرکت نمی دانید. مصاحبه کننده احساس می کند که شما چندان به این موقعیت علاقه ندارید.

انجام کمی تحقیق در مورد سازمان و موقعیتی که برای آن درخواست می دهید یکی از کلیدهای موفقیت آمیز گذراندن مصاحبه است و همیشه باید این کار را از قبل انجام دهید.

۹-«من خیلی عصبی هستم»

همه ما در مقطعی از زندگی خود احساس عصبی بودن کرده ایم. با این حال، این ایده بدی است که به شخص مصاحبه گر بگویید عصبی مزاج هستید،زیرا ممکن است شما را فردی ناامن ببینند . امروزه بیشتر مشاغل نیازمند این هستند که بدانید چگونه استرس خود را مدیریت کنید و در هر شرایطی اعصاب خود را کنترل کنید. این واقعیت که شما می گویید عصبی هستید، خلاف آن را ثابت می کند. بنابراین، توصیه می کنیم این عبارت را برای خود نگه دارید و نکات زیر را تمرین کنید:

نفس بکشید، در ذهن تان تا پنج بشمارید و سعی کنید به آرامی صحبت کنید؛ بر اضطراب تان غلبه کنید.

۱۰- «نمی دانم»

استخدام کننده ممکن است یک سوال ترفندی بپرسد، یکی از مواردی که شما را غافلگیر می کند. اما چیزی که نباید بگویید : «نمی‌دانم» است. این کلمات نشان می دهد که شما قبل از جلسه تحقیقنکرده اید؛ و توانایی شما برای حل موارد غیرمنتظره خوب نیست.

خیلی کوتاه بگویید پرسش خوبی مطرح کردید من این را در نظر دارم (پاسخ خود را از اینجا شروع کنید).

۱۱- «قرار است چقدر حقوق بگیرم؟»

ما می دانیم که یکی از دلایلی که شما به دنبال شغل هستید این است که درآمد داشته باشید، اما سعی کنید در اولین جلسه (و به خصوص در ابتدای گفتگو) موضوع را مطرح نکنید. این یک تصویر منفی ایجاد می کند زیرا استخدام کنندگان ممکن است فکر کنند تنها در این شغل کسب درآمد و شغل برای تان مهم است.

یکی از راه‌های پرداختن به این موضوع در پایان مصاحبه، و پس از روشن شدن همه ابهامات در مورد موقعیت این است که بگویید ممکن است کمی بیشتر در مورد مزایای اجتماعی- اقتصادی شرکت بدانم.

۱۲- «هیچ سوالی ندارم»

مطمئناً متوجه شده اید که در پایان این جلسات، چه به صورت حضوری و چه از طریق تماس ویدیویی، استخدام کنندگان اغلب از شما می پرسند که آیا سؤال یا تردیدی دارید. ممکن است متعجب شوید اگر متوجه شوید که جواب نه اغلب بدتر از بله گفتن است. دلیل؟ این نشانه آن است که نسبت به شرکت و محیطی که در آن کار خواهید کرد، کنجکاوی ندارید.

در حالت ایده آل، باید یک یا دو سوال دیگر در مورد موقعیت یا نحوه کار شرکت بپرسید تا علاقه واقعی خود را به این موقعیت نشان دهید. در اینجا چند گزینه وجود دارد:

«آیا شرکت فرصت های توسعه را برای کارکنان خود ارائه می دهد؟»
«چه برنامه های کامپیوتری بیشتر در این موقعیت استفاده می شود؟»

۱۳- «مصاحبه چطور بود؟ / نظرتون چیه؟/ فکر می کنید من خوب بودم»

هرگز این عبارت ها را به کار نبرید. این عبارت خاص موقعیت ناخوشایندی را برای استخدام کننده ایجاد می کند زیرا ممکن است نتوانند آن واکنش یا بازخورد فوری را که می خواهید به شما ارائه دهند و حتی برخی آن را یک بی احتیاطی می دانند. توصیه می کنیم آن را به شکل زیر تغییر دهید:

امروز صحبت کردن با شما لذت بخش بود. اگر در مورد رزومه و تجربه من سوالی دارید، می توانید با من تماس بگیرید، و من خوشحال خواهم شد که هر چیزی را توضیح دهم.

نکات پایانی و کلمات دیگری که باید از آنها اجتناب کنید

جدای از عباراتی که قبلاً ذکر کردیم، رفتارها و عباراتی نیز وجود دارد که باید در این مواقع از آنها اجتناب کنید تا تصویر بهتری را برای استخدام کنندگان ایجاد کنید.
هنگام صحبت کردن از مکث کردن و مِن مِن کردن پرهیز کنید: عباراتی مانند «اممم»، «هاااا» و غیره. آنها نشان گرهای عصبیت و اضطرابند. در عوض، آهسته تر صحبت کردن (بدون به خطر انداختن تسلط) حاکی از تسلط شما بر اوضاع است.

همچنین این ایده خوبی نیست که با مصاحبه کننده خود به شیوه ای غیررسمی رفتار کنید، زیرا در برخی موارد، این امر بی احترامی به نظر می رسد. استثنا در صورتی است که خود مصاحبه کننده لحن آرام و غیر رسمی داشته باشد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود