راهنمای سفر هیجان انگیز به استان گلستان؛ نگارستان ایران

راهنمای سفر هیجان انگیز به استان گلستان؛ نگارستان ایران

استان گلستان، یکی از مقصدهای کمتر شناخته شده گردشگری در شرق کشور است که در همه ایام سال به خصوص فصل زیبای تابستان، نهارخورانش، میزبان گردشگرانی از سراسر ایران می شود که رهسپار خراسان رضوی هستند.

اگر در هفته های پیش روی قصد دارید تا به یکی از نقاط زیبا و جذاب ایران سفر کنید، سفر به نگارستان هفت هزار ساله ایرانی ها، مینودشت پارسیان، مقصد اسب سواری شمال، دیار غارهای شگفت انگیز، نگین گردشگری طبیعی ایران و سرزمین آبشارهای خروشان را به شما پیشنهاد می کنیم.

go2

جایی که در نوروز ۹۶، شاهد حضور بیش از ۶ میلیون گردشگر از سراسر ایران بود و در تابستان امسال نیز، مقصد گردشگری معروف ایرانیان در شمال شرق کشور به شمار می رود.

در گلستان گردی امروز ما همراه باشید.

گلستان، همانطور که از نامش پیداست، جشنواره ای زیبا از عشوه طبیعت شگفت انگیز ایران بوده که نقاش طبیعت، به زیبایی هر چه تمام، آن را در معرض دید گردشگران قرار داده است. موقعیت جغرافیایی و اقلیم استان گلستان باعث شده این سرزمین از جاذبه های طبیعی فراوان برخوردار باشد که مهمترین آن ها آبشارهای دیدینی و بی نظیر دنیا و همچنین تالاب های بین المللی و گِل فشان هاست.

go10
تصویر بازار قدیمی نعلبندان در مرکز شهر گرگان قرار دارد. این بازار با وجود آنکه از نظر تایخی ارزش بسیاری دارد، امروزه کم‌تر مورد توجه است. در این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی، میوه و سبزیجات تازه همراه انواع ماهی تازه را تهیه کنید. علاوه بر آن، اگر دوست دارید روزمرگی مردم این شهر را از نزدیک تماشا کنید، هیچ کجا بهتر از یک بازار قدیمی پیدا نمی‌شود.

زبان و گویش مردم گلستان

در استان گلستان همچون بسیاری از مناطق کشور، اقوام ایرانی، همزیستی مسالمت آمیزی را جلوه گر هستند. در گلستان، ترکمن ها، فارس ها و سیستانی ها و حتی بلوچ ها و ترک ها و مازندرانی ها زندگی میکنند.

فارس‌ها به دو دسته بومی و مهاجر تقسیم می‌شوند. فارس‌های بومی بیشتر به گویش‌های گرگانی، کتولی و مازندرانی تکلم می‌کنند پارسی گرگانی ترکیبی از گویش خراسانی، تبری (طبرستانی) و قومسی (کومش= دامغان) بوده است.

امروز به جز گویش فارسی گرگانی، گویش‌های سیستانی، مازندرانی، شاهرودی از زبان فارسی و زبان‌های ترکمنی و قزاقی به علت حضور این اقوام در این منطقعه رایج هستند.

go3

مهاجرین به استان هم بیشتر سیستانی، بلوچ، سمنانی و خراسانی هستند. فارسی‌زبان‌ها بیشتر در مرکز و جنوب استان و مازندرانی‌ها در روستاهای نیمه غربی استان سکونت دارند. فارسی با گویش طبری (تبری= طبرستانی) است.

در شهرستان علی‌آباد کتول زبان رایج مردم، فارسی و طبری (تبری) است و با این حال، گویش‌های سیستانی، شاهرودی و خراسانی نیز در بین مهاجران رواج نسبی دارد.

البته زبان‌های رایج در شهرستان مینودشت، فارسی، ترکی و ترکمنی است. در شهرستان کلاله، ترکیب جمعیتی شامل اقوامی است که به زبان‌های ترکمنی، فارسی، سیستانی و بلوچی صحبت می‌کنند. تنوع گویشی و قومی در گلستان سبب شده تا ما با جشنواره ای از پوشش های محلی و سنتی زیبا و جذاب روبرو شویم که در ادامه به شماری از آن می پردازیم.

نقش رنگ ها بر لباس مردم گلستان از جمله موضوعاتی است که دانشجویان و محقق عرصه مد و لباس می توانند بر روی آن تمرکز کرده و از تحقیقات خود برای توسعه کسب و کار این عرصه بهره بگیرند. در واقع پوشش گلستانی ها، وجه اشتراک لباس آنها با مازندران و بوشهر هم هست.

نگاهی به پوشش مردم گلستان

go4
استان گلستان، یکی از بهترین لوکشین های فیلمبرداری برای فیلم ها و سریال و فیلم های مستند طبیعت دارد و به همین خاطر، آژانس های گردشگری میتوانند از این لوکیشن فوق العاده، برای تورهای نامزدی استفاده کنند

تنوع قومی کم نظیری که در گلستان شاهد هستیم، سبب شده تا استان گلستان، جشنواره ای از لباس های رنگارنگ و زیبای اقوام ایرانی در این خطه سرسبز و پر افتخار باشد. گلستان را می توان به دلیل تنوع قومیتی مشهورش، رنگین کمان اقوام ایران دانست که دلفریبی خاصی را تحفه سفر خاص گردها و ایرانگردهای طبیعت گرد می کند.

پوشاک ترکمن  ها

پوشش سنتی ترکمن ها، یکی از جذاب ترین پوشش های سنتی اقوام ایرانی بوده که در داخل و خارج از کشور، همواره در کتاب ها و نمایشگاه ها و جشنواره های گردشگری و ایرانشناسی مورد توجه و استقبال گردشگران و عاشقان فرهنگ ایرانی قرار می گیرد.

لباس این قوم پر افتخار ایران، معمولا از ابرایشم و پوست و کتان است و پنبه نیز در دوخت ان کاربرد دارد. البسه اصیل ترکمنی اعم از مردانه و زنانه، از جنس ابریشم است و البته البسه مردان، به ۴ قسمت تن پوش، شلوار، کلاه و کفش که هر یک نقش و طرح خاصی دارد طبقه بندی می شود.

لباس زنان ترکمن را باید یکی از جذابیت های لباس اقوام ایرانی دانست که در سفر به گلستان به خصوص مناطق دور تر از گرگان، می توان این تنوع لباسی رنگارنگ مرصع را مشاهده کرد. زنان و دختران ترکمن، عادت دارند که از لباس هایی با زیورآلات گوناگون بهره بگیرند. لباس آن ها نیز به ۴ دسته تقسیم می شود که تن پوش، شلوار سوزن دوزی شده (دویه کله و سکدیر مه چویچه) و کلاه را شامل می شود.

البته در میان برخی از طوایف، روسری هایی به نام چاشو رواج دارد که خود بر چند نوع‌ است‌ از قبیل‌: «اریش‌ چأشو»، «المینچه‌ چأشو»، «آتلاز چأشو»، «قارتما چأشوو»، «چأشو چارقد» که‌ عموماً به‌ روسری‌ مربعی‌ شکل‌ و ابریشمین‌ اطلاق‌ می‌شود.

پوشش بلوچی ها و سیستانی ها

بلوچی ها و سیستانی ها هم در استان گلستان بخشی از جشنواره اقوام دیار نگارستان ایران را به خود اختصاص داده اند. مردان بلوچ همچون مردان سیستانی، لباس ساده و بلند به همراه دستاری سفید رنگ بر تن دارند که نوع بستن دستار در مناطق مختلف بلوچستان تفاوت دارد.

در روزگاری نه‌ چندان دور مردان وزنان از پاپوش سواس« sovas» که از الیاف نخل وحشی به نام داز«daz» ساخته می‌شد استفاده می‌کردند. پوشاک زنان و دختران از زیبایی ویژه‌ ای برخوردار است. در دوخت و تزیین لباس‌ های زنانه از هنر منحصر به‌ فرد سوزن‌ دوزی و پریوار دوزی بلوچ استفاده می‌شود که هنر سوزن‌ دوزی روی پیش‌ سینه، سر آستین، جیب بلند در جلو و همچنین حاشیه شلوار در پایین خودنمایی می‌کند.

سفر به آشورا ده

یکی از مقصدهای گردشگری جذاب گلستان را می توان آشورا ده نامید. جایی نزدیک بندر ترکمن که در مرکز شبه جزیره میان کاله بندر کمن  قرار دارد. این جزیره را تنها جزیره دریای خزر (بزرگ ترین دریاچه جهان) می نامند که گر چه سکنه زیادی ندارد، اما فرصت های گردشگری خوبی را برای طبیعت گردها فراهم می کند.

گفتنی است، درصدی از خاوریار صادراتی ایران را از این منطقه بدست می آورند.

اگر به این منطقه رفتید، گردش در سواحل شرقی دریای خزر، سفر به صحرای ترکمن و بازدید از منطقه شکار ممنوع صوفیکم را در نظر داشته باشید.

هزار پیچ گرگان

یکی از چشم اندازهای دیدنی ایران و شاید خاورمیانه را میتوان در دیار نگارستان  ایران جستجو کرد. تپه ای مشرف، دارای چشم انداز رویایی وسیع بر شهر گرگان و از معدود تفرجگاه های شگفت انگیز این دیار می توان به هزار پیچ یا هزار خم گرگان اشاره کرد.

همچون گردنه حیران، چشم انداز اطراف این مسیر شامل جنگهای مصنوعی سرو و کاج و درختچه های طبیعی است که پوششی مرتفع را به وجود آورده است. وزش دائمی باد در هزار خم، حتی در تابستان داغ نیز وضعیت مطبوعی را برای گردشگران به ارمغان می آورد. اختلاف فشار بین دو دامنه سایه و آفتابی که بین دره و کوه بوجود می آید، چنین بادی را مشک فشان می کند.

go6
تصویری دیدنی از غروب نگارستان ایران

تپه قلعه خندان و مسجد تاریخی للهیان در این منطقه واقع شده است.

شیر آباد

گلستان را دیار غارهای شگفت انگیز ایران می دانند. جایی که میتوان گردشگری زیر زمینی را تجربه کرد و به اعماق زمین سفر نمود و دوران مختلف زمین شناسی را از نزدیک مشاهده کرد. در ۵ کیلومتری جنوب روستای شیر آباد، غاری وجود که به غار شیر آباد معروف است و در شرق نگارستان ایران قرار دارد.

محلی های منطقه معتقدند که این غار، محل زندگی دیو سپید شاهنامه بوده و به همین خاطر، غار سفید هم نامیده می شود. این غار، طبیعی بوده و بیش از ۲۰۰ متر طول دارد. قطر دهانه آن حدود ۱۰ متر است و بازدید از آن بدون لوازم تخصصی غار نوردی هم امکان پذیر است.

اگر به دیدار شیرآباد رفتید، تماشای آبشارهای منطقه را نیز از دست ندهید که تابستان گردی شما را خاطره انگیز می کند.

زیارتگاه خالد نبی

یکی از ظرفیت های گردشگری مذهبی گلستان را می توان زیارتگاه خالد نبی نامید که مجموعه ای عجیب در ۹۰ کیلومتری شهرستان گنبد کاووس است. بر فراز قله کوه گوگجه داغ، این زیارت گاه واع شده که برای رسیدن به آن، می بایست راهی کوهستانی را طی کنید.

آبشارهای شیر آباد

در ۷ کیلومتری جنوب شهر خان بین، مجموعه آبشارهای شیر آباد وجود دارد که یکی از مقصدهای آبشارگردی دیار آبشارهای ایران است. ۷ آبشار در ۷ طبقه در این منطقه قرار دارد. آبشارهای شیر آباد را عروس آبشارهای گلستان می دانند.

این آبشارها در مسیر خود، رودخانه ها و چشمه های خروشان خیلی خنک را به وجود آورده است که به دلیل پله ای بودن این آبشارها، منظره ای زیبا را برای عکاسان طبیعت گرد خلق می کند. بزرگ ترین آبشار شیر آباد، ۳۰ متر ارتفاع دارد و ۲ حوضچه با عمق ۴۰ تا ۸۰ متر در پای دیواره آن به وجود آمده است.

گفتنی است، این آبشارها کم تر از ۲۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و برای رسیدن به آن ها، کافی است از مسیر  خان بین به روستای شیر آباد رفت.

همانطور که گفتیم، غار شیر آباد در نزدیکی این منطقه قرار دارد.

نهارخوران گرگانی ها: جایی فراموش نشدنی  در نگارخانه ایران

یکی از مناطق بیشتر شناخته شده در گرگان، نهارخوران گرگان است که در روستای زیارت قرار دارد. از جمله دلایل مطرح بودن این منطقه گرگانی ها، قرار گیری در مسیر حرکت به سمت مشهد مقدس است. شهرت ملی آن سبب شده تا گردشگران بسیاری در طول سال به این منطقه بیایند.

درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری متنوع، فضای دلچسبی را برای هر نوع سلیقه گردشگران بوجود آورده است. ناهارخوران گرگانی ها، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی بوده و معمولا هر روز، مورد استفاده هزاران تن از گردشگران محلی و رهگذر قرار می گیرد.

ins1
تصویری که در بالا مشاهده می کنید، ناحیه پاردایز در نهار خوران گرگان است که یکی از مقصدهای طبیعت گردی و هیجان گردی نگارستان ایران به شمار می رود. در پارک جنگلی ناهارخوران، تمام امکانات برای گذران یک روز دلچسب مهیاست. در قسمتی از این پارک، ناحیه ای با نام پارادایز وجود دارد که در آن می توانید به انواع رستوران ها، هتل ها و شهربازی بچه ها، بازارچه خرید و دیگر امکانات دسترسی پیدا کنید.

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک در حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد. -این پارک جنگلی شامل امکانات رفاهی مختلف از جمله پارکینگ است و از این بابت دغدغه ای نخواهید داشت. یکی از مقاصد گردشگری استان گلستان است که شهرت ملی دارد.  پارک جنگلی ناهارخوران به سبب موقعیت جغرافیایی که دارد، اغلب آب و هوایی دلچسب و مطبوع دارد و می تواند یک روز خاطره انگیز را برای شما بسازد.

ins1
در پارک جنگلی ناهارخوران رودخانه و چشمه هایی وجود دارند که علاوه بر بازدید از آنها می توان به آب بازی و آب تنی مشغول شد. -تصویری که در بالا مشاهده می کنید، بخشی از رودخانه زیارت است. این رودخانه، در واقع تنها رودخانه پارک جنگلی نهار خوران گرگان بوده که از ارتفاعات روستای زیارت سرچشمه می گیرد و با طولی در حدود ۴۰ کیلومتر در منطقه جریان دارد. این رودخانه یکی از منابع تامین آب شهر گرگان است. پارک جنگلی ناهارخوران دارای چشمه های فراوانی است، معروفترین آنها سفید چشمه نام دارد که در ارتفاعات ناهارخوران قرار دارد. در تیر ماه سال ۱۳۷۷ اطراف سفید چشمه را سنگ چینی کردند تا استفاده از آب آن راحت تر شود. متاسفانه اخیرا حجم آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است اما باز هم یکی از دیدنی های ناهارخوران به شمار می رود.

در جنوب شهر گرگان، جنگی با نام ناهارخوران وجود دارد که یک جنگل باستانی و یکی از جاذبه های اصلی شهر به شمار می رود. این جنگل در حدود ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۶۸ هکتار از آن از سال ۱۳۳۸، به منظور ایجاد تفرجگاه برای اهالی گرگان توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و پس از آن امکانات رفاهی و گردشگری در آن به وجود آمد.

ins1

چندین سال پیش و قبل از این اقدام شهرداری، اهالی برای بهره بردن از مناظر و مواهب جنگل به صورت خودجوش شروع به تجهیز کردن پارک کرده بودند. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و به تبع آن با افزایش وسعت شهر گرگان، فاصله ی جنگل ناهارخوران با مرکز شهر تبدیل به یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد شد؛ خیابانی که امروز یکی از گذرگاه های اصلی شهر و یکی از جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران به حساب می آید و به عنوان بلوار ناهارخوران شناخته می شود.

ins1
در نهار خوران گرگان، جنگل نوردی را فراموش نکنید. پیاده روی و جنگل نوردی در انبوه درختان بلند قامت بسیار لذت بخش و مفرح است و می توان لحظات خاصی را برای خود رقم زد. همانطور که در طی جنگل نوردی در این پارک جنگلی از زیبایی های آن لذت می برید، با ادامه ی مسیر می توانید به پارک جنگلی النگدره، که در نزدیکی ناهارخوران و ۵ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد هم سری بزنید.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی و قرارگیری آن در دامنه کوه، دره ها و آبریزهای فراوان هوش از سرتان می برد و طبیعت، فضایی دلنشین و زیبا را پیش چشمانتان به رخ می کشد. طبق مطالعات انجام شده قدمت ناهارخوران و منطقه جنگلی آن به ۴۰ میلیون سال پیش یعنی دوران ژوراسیک بازمی گردد و در زمره مجموعه جنگل‌های هیرکانی بوده اند.

این جنگل که با نام های روستای ناهارخوران و پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می شود، با دیدنی های بسیاری که در خود جای داده است، می تواند لحظات و خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند.  توجه داشته باشید که یکی از مقصدهای کوهنوردی در نگارستان ایران، در ناهارخوران  گرگان بوده که کوهنوردان را با چشم اندازهای فوق العاده سرسبز شمال شرق کشور آشنا می کند.

ins1

در آنجا ارتفاعاتی وجود دارد که علاقه مندان به کوهنوردی می توانند در آن ساعاتی را به کوهنوردی و کوهپیمایی اختصاص دهند. هم چنین در ارتفاعات می توانند از سفید چشمه دیدن نمایند و از منظره جنگل و روستاهای اطراف لذت ببرند. به صورت میانگین، بخش های مرتفع ناهارخوران ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند اما این میزان درنقاط مرتفع تر به ۷۰۰-۹۰۰ هم می رسد.

ins1
پوشش گیاهی این منطقه شامل گونه های بومی و گونه های کاشته شده ی آن است. گونه‌های بومی این جنگل شامل درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک هستند اما کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا گونه های کاشته شده در این منطقه اند. گرچه این گونه ها بومی نیستند اما زیبایی خاصی را ایجاد کرده اند. به دلیل گسترش شهر و شهرسازی، متاسفانه در این جنگل گونه های جانوری زیادی به چشم نمی خورد اما خوشبختانه با این که انسان ها به عمق طبیعت نفوذ کرده اند و در حال صدمه زدن به آن هستند گونه های گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن زندگی میکنند

ارتفاعات مورد استفاده کوهنوردان در غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران قرار دارد که مسیر اصلی صعود آنها برای رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. این ارتفاعات دارای راه پله های سنگی قدیمی و زیبایی هسنتد که دسترسی به آن ها را آسان تر می کند.

امکاناتی مانند میز و نیمکت و آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی و نماز خانه و مراکز عرضه مواد غذایی در این قسمت وجود دارد.

فاصله نهار خوران گرگان با استان های اطراف

فاصله بین نهارخوران تا مرکز گرگان حدود ۱۲ کیلومتر است. فاصله تهران تا نهار خوران نیز حدود ۴۰۰ کیلومتر برآورد می شود. از نهارخوران تا مشهد مقدس نیز حدود پانصد و بیست و شش کیلومتر فاصله است. از نهار خوران تا سمنان نیز حدود سیصد کیلومتر است.

بهترین فصل سفر به نهار خوران

نکته مهم در سفر و تفریح به منطقه گلستان، مقوله آب و هوا است که به دلیل این که این منطقه در ارتفاعات قرار دارد، هوای خنک تری نسبت به شهر گرگان دارد.  از آنجا که این جنگل در نواحی معتدل و نیمه مرطوب خزری است، آب و هوای مطبوع و ملایمی دارد. بررسی ها نشان می دهد که بارندگی سالانه این منطقه به ۶۴۹ میلیمتر می رسد و دمای هوای آن ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. بهترین فصل سفر جنگل ناهارخوران در هر فصلی جلوه ی خاصی دارد و طبیعتی مناسب برای چهار فصل دارد.

ins1
اگر چه کمپ زدن های تابستانی به خصوص در ساعت ۱۱ تا ۴ عصر در نهار خوران گرگان، مسافران را زیر چادرها اذیت میکند،‌ اما بهار و پاییز این منطقه، یکی از با صفا ترین فرصت های کمپ گردی در ایران را در اختیار گردشگران قرار می دهد

در بهار، رود و چشمه ها پر آب شده و می تواند در غروب روزهای بهاری بهترین محل برای گردش و وقت گذرانی باشد. معمولا یکی از مقصدهای اصلی مسافران نوروزی، همین نهار خوران گرگان است. در فصل تابستان نیز در روزهای گرم تابستان، می توان از آب و هوای ییلاقی آن لذت برد و هم تنی به آب زد و هم در میان طبیعتی بکر، آب و هوای خنک را تجربه نمود. در فصل خزان نیز، نهارخوران گرگانی ها، هزار رنگ و هزار نقش می شود. در این فصل برگ های درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گلبهی در آمده اند جلوه ی خاصی به منطقه می دهد و گاهی اوقات منطقه را مه فرا می گیرد.

عاشقان عکاسی در طبیعت، در این فصل سفید رنگ، برای لذت بردن از روزهای برفی خود می توان به آن جا سفر کرد

اگر به ناهارخوران گرگانی ها رفتید، دیدار از دیوار گرگان، روستای زیارت  به خصوص استفاده از آبگرم آن را در نظر داشته باشید که حدود ۸ کیلومتری ناهار خوران است.

دیوار گرگان: بزرگترین سد دفاعی ایران

ins1
تصویری از آثار به جا مانده از سد دفاعی تاریخی گرگان. این دیوار ۲۰۰ کیلومتری بعد از دیوار چین، رتبه ی دوم را در میان دیوارهای دفاعی جهان و رتبه ی اول از نظر بزرگی در میان دیوارهای آجری دنیا را دارا می باشد. دیوار بزرگ گرگان، طولانی تر از دیوار هادریان که توسط امپراتور هادریان در مرز انگلستان و اسکاتلند ساخته شد، است و هزاران سال کهن تر از بسیاری از بخش‌های امروزی دیوار چین می باشد. احتمال می رود که این دیوار، سومین دیوار بزرگ تاریخی است که نام آن پس از دیوار چین (به طول ۶۰۰۰ کیلومتر) و دیوار سمیز آلمان (به طول ۵۴۸ کیلومتر) قرار می گیرد.

یکی از مقصد های گردشگری باستانی کمتر شناخته شده گرگانی ها، دیوار گرگان است. شکی نیست که این بنا طولانی‌ترین اثر معماری تاریخی ایران می باشد که طی ۹۰ سال ساخته شده‌ است. شاید دانستن این رتبه ها کمترین چیزی است که اهمیت و ارزش آن را به بینندگان خود نشان می دهد.

ارزش و اهمیتی که باعث شد دیوار بزرگ گرگان را در تاریخ ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۵ به ثبت ملی برساند. دیوار گرگان نمونه بارزی از به کارگیری مصالح بوم‌ آورد بوده و تولید خشت و پخت آن در کوره‌ های آجرپزی در حاشیه همین دیوار صورت گرفته است.

ins1
باستان شناسی آمریکایی به نام اریک اشمیت که در سال های ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ با هواپیمای خود اقدام به تهیه ی عکس های هوایی از نقاط باستانی ایران کرده بود، به طور اتفاقی در منطقه ی گرگان دیوار سرخی را دید که از دریای خزر به سمت کوه های گلیداغ کشیده شده است. او عکسی را از این دیوار تهیه کرد و سرآغازی را برای تحقیقات باستان شناسی داخلی و خارجی بنیان نهاد.

با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که در ساخت این دیوار دیده می شود به جرات می توان گفت که دیوار گرگان مستحکم‌ ترین دیوار دفاعی حاصل دست معماران ایرانی است. علاوه بر این، دیوارهای دیگری نیز در محدوده‌ی دریای خزر شناسایی شده‌اند که گمان می رود همزمان با دیوار گرگان ایجاد شده اند. از این جمله می توان به تمیشه در حوزه‌ی استحفاظی استان گلستان و دیوار دربند یا قفقاز در محدوده‌ی کشور جمهوری آذربایجان اشاره داشت.

جنگل دراز نو

از جمله مقصدهای جنگل گردی هیجانی دیار نگارستان ایران، جنگل دراز نو است که در منطقه کردکوی واقع شده است. دهکده زیبای درازنو در جنوب این منطقه بوده و در محدوده بالاجاده فرار دارد. مراکز گردشگری درازنو و جهان نما، معمولا مملو از مسافر و گردشگر است. این جنگل از درختان پهن برگ و سوزنی برخوردار بوده و حضور حیوانات وحشی در منطقه، حنگل نوردی بدون راهنما را برای تازه واردها سخت می کند.

در ۱۰ کیلومتری این منطقه، پارک جنگلی کردکوی، آبشار شادان و امام زاده هزار منزل قرار دارد.

آبشار ۷ طبقه

آبشار ۷ طبقه شادان همچون آبشار شیرآباد، از جمله مقصدهای آبشارگردی دیدنی به خصوص در ایام تایستان گرگان است. این آبشار در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در دل جنگهای شگفت انگیز دامنه البرز قرار دارد. ارتفاع این آبشار به حدود چهل متر می رسد که در هفت نقطه، شاهد شکست ستون آب هستیم که منظره زیبایی را خلق می کند. به همین خاطر به آبشار هفت طبقه شهرت دارد.

آبشار دو آب نیز در ۸ کیلومتری آن واقع شده است.

تالاب گردی آلماگل

همچون تالاب بین المللی شادگان خوزستان و انزلی گیلانی ها، یکی دیگر از مقصدهای جذاب تالاب گردی در ایران زمین، نگارستان ایران و تالاب آلما گل است که به دریاچه سیب هم شهرت دارد. آب و هوای مدیترانه ای اش سبب شده که در پاییز و زمستان، هوای معتدلی داشته و پذیرای پرنده های مهاجر از سراسر جهان باشد.

go15

مقصد پرندگان سیبری روسیه در ایران، همین تالاب بین المللی آلماگل است. آب این تالاب از رودخانه اترک که در شمال آن جاری می شود تامین شده و بعد به دریاچه خزر می ریزد. به همین دلیل، آب آن از آب دو تالاب آجی گل و آلاگل شیرین تر به نظر می رسد.

این تالاب برای ماهی گیری هم مقصد خوبی در گلستان است و ماهی گیرها به این منطقه بروند. گونه های مختلفی از پرندگان در تالاب سبب شده تا یکی از مقصدهای پرنده نگری ایران در گلستان، همین منطقه باشد.

تالاب آجی گل، تالاب آلا گل یا دریاچه رنگی، تالاب تنگی و دریاچه مصنوعی گنبد، همه در ۹ کیلومتری این تالاب واقع شده است.

پارک جنگلی باغو

یکی از مقصدهای گردشگری نگارستان ایران، پارک های جنگلی این خطه است که لحظاتی خاطره انگیز را برای گردشگران به ارمغان می اورد. اگر به بندر گز بروید، در جنوب شرقی شهرستان بندر گز، پارک جنگی باغو را مشاهده خواهید کرد.

go14

این پارک زیر ساخت های لازم گردشگری از جمله آب و برق و پارکینگ و سرویس های بهداشتی و استراحتگاه های مختلف را در اختیار مسافران قرار داده است و برای فرار کردن از گرمای منطقه، نشستن زیر سایه سار درختان تنومند و مرتفع منطقه به خصوص در پیاده روی های عصرگاهی، لذت بخش است.

گشتی در موزه های نگارستان ایران

ظرفیت های موزه گردی استان گلستان، یکی از دیدنی ترین قابلیت های گردشگری این دیار است که اگر مسافر این سرزمین شدید، بازدید از چند مورد ان را در نظر داشته باشید.

  • کاخ موزه گرگان: یکی از ۱۲ کاخ رژیم پهلوی در ایران که امروزه به مجموعه ای فرهنگی تاریخی تبدیل شده و در ۲ طبقه به سبک اروپایی ساخته شده است. رضاخان میر پنج در سال ۱۳۱۷ دستور بازسانی و ساخت ساختمان های اداری در کنارش را دارد که اداره پست و ثبت احوال گرگان از آن جمله بود.
go12
تصویر ساختمان کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگانی ها، بیست و چهارمین موزه ایران و نخستین موزه شمال کشور است که ثبت ملی شد. این کاخ در طبقه همکف، موزه تاریخ شهر را با نصب تندیس ۳۰ شخصیت برجسته گلستانی ها معرفی میکند و آثار تاریخی کشف شده از جمله در تورنگ تپه، شهر باستانی جرجان، دیوار دفاعی گرگن و عکس های قدیمی شهر را در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

  • موزه مردم شناسی: هر دیاری از این کهن بوم، موزه مردم شناسی دارد و گرگان هم یکی از انهاست. موزه مردم شناسی شهرستان علی آباد کتول، از جمله مقصدهای مردم شناسی در ایران است. بخشی از سبک زندگی مردمان گلستان که جشنواره ای از اقوام ایرانی هستند را میتوان در این موزه به نظاره نشست.
go13
موزه مردم شناسی علی آباد کتول استان گلستان
  • موزه تاریخ طبیعی گرگان: شهرستان علی آباد کتول، موزه ای دارد که به معرفی زیستگاه های آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی و غرفه های تاکسیدرمی شده پستانداران و حشرات فعال است. اگر دوست دارید تا ظرفیت های فوق العاده حیات وحش نگارستان ایران را از نزدیک مشاهده کنید، بازدید از موزه تاریخ طبیعی گرگان را توصیه میکنیم.
  • میراث جهانی برج قابوس: یکی از بی نظیر ترین یادمان های معماری ایران است. بازمانده شهم جرجان مرکز حکومت آل زیار که از نظر هنر معماری، یادگاری از شوکت سرزمین جرجان به شمار می رود.
  • موزه گرگان: موزه گرگان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۳ در کاخ سلطنتی واقع در پارک شهر فعلی افتتاح شد و تا سال ۱۳۵۸ دایر بود اما ساختمان فعلی موزه گرگان در خیابان شهدا و جنب امامزاده عبدالله شهر گرگان قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۵۵ به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و در بهمن ۱۳۶۷ به صورت موزه منطقه‌ای در آمد. موزه گرگان به ۳ بخش که شامل بخش‌های باستان‌ شناسی، مردم‌ شناسی و بخش سنگ ‌مزارهایی که به دست آمده از گورستان‌های قدیمی منطقه است، تقسیم می‌شود

رستوران های گرگان

ins1
برای آشنایی با مراکز اقامتی و غذایی استان گلستان، از ۵ هزار توصیه گردشگری و اقامتی و شکم گردی کاربران گلستان گرد تریپ ادوایزر استفاده کنید که نظرات خود را درباره همه آنچیزی که در سفر به نگارستان ایران نیاز دارید، در اختیار گردشگران دیجیتالی قرار داده اند

اگر قصد گرگان گردی داشتید و میخواستید غذاهای محلی دیار نگارستان ایران را امتحان کنید، به شما توصیه میکنیم که از رستوران های لیست زیر استفاده کنید.

  • رستوران اکبر جوجه گرگان : گرگان- ابتدای کمربندی
  • رستوران و مرکز تفریحی باباطاهر گرگان: گرگان- مسیر نهار خوران – خیابان ولیعصر
  • رستوران عمارت گرگان: گرگان-خیابان ولیعصر- عدالت ۲۸، بین شهریور ۳ و ۵
  • رستوران جوجه رییس گرگان: گرگان، بلوار ناهار خوران- بالاتر از سروش ، جنگل نبش عدالت
  •  رستوران پنزا گرگان: گرگان- خیابان عدالت – روبروی سه راه مهرگان
  • کافه میامی گرگان: گرگان- میدان گرگان پارس- خیابان عدالت ۳۶
  •  کافه رستوران ژوپین گرگان : گرگان- بلوار صیاد شیرازی نبش صیاد ۱۸
  • رستوران شانلی گرگان: گرگان- کیلومتر ۳ بزرگراه گرگان به ساری- روبروی شرکت دانه های روغنی . جنب شرکت لردگاز
  • کافه وان گرگان: گلستان- گرگان خیابان دی- ابتدای تیر مرکزی
  •  کافه رستوران پیانو گرگان: گرگان- خیابان گلهشهر- نبش گلشهر ۹
  • کافه حس گرگان: گرگان: گرگان پارس- انتهای مرداد شرقی
  • کافه گرامافون گرگان: گرگان- بلوار نهار خوران- بلوار صیاد شیرازی- روبروی صیاد شش
  • رستوران برگر تین گرگان: گرگان- بلوار نهار خوران
  • کافه این گرگان : گرگان – خیابان عدالت ۸۱، قبل از سراه مهرگان
  • رستوران سید مسعود گرگان: گرگان بلوار ناهارخوران- کیلومتر هشت نبش پل سید مسعود
  •  رستوران حسینی گرگان: گرگان -خیابان ۵ آذر (مولن روژ سابق) بین میدان سرخواجه و بلوار حسام آشپزخانه حسینی

مراکز اقامتی گرگان

اگر قصد گرگان گردی داشتید، ۱۷ ظرفیت اقامتی متنوعی که در زیر پیشنهاد میکنیم را در نظر داشته باشید.

  • هتل شهاب گرگان: بلوار نهار خوران- سیصد متر مانده به کلانتری- تلفن: ۰۱۷۲۵۴۴۴۱۹
  • هتل جهانگردی گرگان: بلوار ناهار خوران- تلفن: ۰۱۷۳۲۵۴۰۰۳۴
  • هتل قصر ۵ ستاره و مجلل بوتانیک گرگان: گرگان- کیلومتر ۱۰ جاده گرگان به ساری
  • هتل زیارت گرگان: گرگان – انتهای بلوار نهارخوران- پس از پارک کودک – تلفن: ۰۱۷۲۲۰۰۸۴۷
  • هتل راه و ماه گرگان: گرگان، بلوار نهار خوران- بعد از پارک کودک- تلفن: ۰۱۷۵۵۲۰۰۵۰
  • هتل آذین گرگان: گلستان- جاده تهران گرگان- مدخل ورودی شهر- تلفن: ۰۱۷۳۲۴۲۰۲۲۲
  • هتل فرهنگیان گرگان: گلستان- گرگان. بلوار ناهار خوران- عدالت ۹۶- تلفن: ۰۱۷۳۲۵۴۵۲۷۷
  • هتل آپارتمان بهشت هیرکان گرگان:– گلستان- بلوار قدس- نرسیده به بلوار حسام
  • اقامت گاه بوم گردی ترکمن گرگان:– پارک ملی گلستان- ترکمن صحرا
  • هتل خیام گرگان:– گرگان ،‌خیابان امام خمینی- نبش آفتاب ۱۵- تلفن: ۰۱۷۱۲۲۵۰۹۱۶
  • هتل معروف گرگان– خیابان جمهوری
  • هتل طهماسبی گرگان– گرگان- خیابان جمهوری
  • هتل ماهان گرگان– گرگان، جاده قدیم خوی،‌نرسیده به درود محله

البته هتل هایی همچون: هتل آپارتمان گل نرگس، هتل خیام، هتل پارتیا و مهمان پذیر رازی گرگان که از جمله مقصدهای اقامتی ۱ تا ۳ ستاره استان گلستان هم هست نیز در نظر داشته باشید.

از زورق و پین تا پین میتوانید برای رزرو این مکان های اقامتی در ایام گوناگون سال استفاده کنید.

توصیه های گلستان گردی

go1
بهترین منبع برای دریافت اطلاعات از فرصت های گردشگری و تاریخی استان گلستان، اداره کل میراث فرهنگی استان است

۱-در سفر به گلستان، توصیه های تریپ ادوایزری ها و لونلی پلنتی ها را در نظر داشته باشید که همواره پیشنهادهای جالبی دارند.

۲-پیش از سفر به گلستان ایران، آخرین وضعیت گردشگری و اقامتی استان را با اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی این منطقه بررسی کنید. مخصوصا اطلاعات مراکز عرضه و فروش سوغات خوردنی، پوشیدنی و صنایع دستی استان را میتوانید از ادراه روابط عمومی سازمان گردشگری گلستان جویا شوید.

ins1
**عکس بالا (حلوای آماج): نوعی حلوای محلی است که پخت آن برای ایام نوروز مرسوم است و روش پخت دشواری دارد. در پخت این حلوا از شیره‌ی انگور یا عسل و در تزیین آن از خلال پسته یا بادام استفاده می‌شود. از ویژگی‌های ظاهری حلوای آماج این است که بعد از سرد شدن آن را به اشکال مختلف (بیشتر لوزی) برش می‌زنند. امروزه این حلوای محلی در شیرینی‌فروشی‌های استان نیز عرضه می‌شود. **عکس پایین (سرغربیلی) : این شیرینی از پرطرفدارترین شیرینی‌های سنتی در بین اهالی گرگان است. در تهیه‌ی خمیر این شیرینی از شیر یا ماست استفاده می‌شود. بعد از اینکه خمیر شیرینی ورآمد، گلوله‌هایی کوچک از آن برمی‌دارند و در روغن داغ سرخ می‌کنند. سپس روغن شیرینی‌های سرخ شده را می‌گیرند و آن‌ها را با خاک قند تزیین می‌کنند.

۴-برای حمایت از صنایع دستی گلستانی ها و ترویج مصرف کالای داخلی و تبلیغ بهتر و بیشتر این استان، خرید صنایع دستی به خصوص البسه محلی جذاب و رنگارنگ گلستانی ها که در ابتدای این گفتار به آن اشاره شد را در نظر داشته باشید.

go7
نان و شیرینی های سنتی گلستانی ها، از جمله خوشمزه ترین سوغات شمال شرق ایران است

۵-تابستان و پاییز، شاهد طبیعت هزار رنگ نگارستان ایران خواهید بود که ظرفیتی فوق العاده برای عکاسان طبیعت گرد و علاقمندان به سفرهای آفرودی و طبیعت گردی چند روزه است.

۶-اگر از موسسات گردشگری برای سفر چند روزه به گلستان استفاده می کنید، حتما بیمه سفر و مجوز دار بودن آژانس را برای برگزاری چنین تورهای طبیعت گردی در نظر داشته باشید.

go11
نقشه ۸۷ مقصد گردشگری دیدنی فرهنگی، طبیعی و تاریخی استان گلستان، نگارستان ایران

۷-مراکز تفریحی و اقامتی گلستان بسیار زیاد است. تلاش کنید که باب میل و علایق گردشگری  خود، فهرست از چند مقصد گردشگری پر اولویت را در نظر گرفته تا در زمان ورود به گرگان، مقصدهای گردشگری خود را از قبل انتخاب کرده و در وقت صرفه جویی کنید.

۸-گلستان دارای چندین موزه است که در این گفتار به آن اشاره کردیم. بازدید از ان، شما را با پنجره ای بر تمدن نگارستان ایران آشنا می کند.

۹-سوغاتی‌های گرگان هر دو طیف خوراکی و صنایع دستی را در برمی‌گیرد. از جمله خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی این شهر می‌توان به لوزی، نان خرمایی، قطاب، حلوا اماج، نان زنجبیلی، نان شیرمال، نان پادرازی، سرغربیلی، ماهی، خاویار و همچنین صنایع دستی همچون جاجیم، قالی و قالیچه به علاوه‌ پشتی‌های ترکمنی اشاره کرد.

۱۰-بازار گردی، بخشی از ظرفیت های گردشگری در ایران است که گلستان نیز از این ظرفیت مستثنی نیست. از جمله‌ بازارهایی که می‌توانید صنایع دستی، منسوجات هزار رنگ و زیبا و سوغاتی های خوشمزه و ادویه جات گلستانی های را تهیه کنید می توان به بازار نعلبندان، بازار امام و فروشگاه شیرینی سنتی سوغات گرگان در خیابان پنجم آذر این شهر نام برد.

go8

فراموش نکنید که آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را هر روز در آرمان سفر و دنیای سفر دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • سعادتی مرداد ۷, ۱۳۹۶

    با سلام و عرض ادب خدمت جناب زمانی و تشکر از مطالب به ویژه در ساختار توریسم. چقدر زیبا نوشتین از گلستان. این همه زیبایی را خبر نداشتم. ضمن تشکر، بنده ای میلی هم برای شما ارسال کرده بودم برای پیشنهاد همکاری در فیلد توریسم سلامت. باعث افتخار هست که بررسی فرمایید و از حضور شما در تیم خود استفاده کنیم. مجددا سپاسگزارم. سعادتی

  • طناز مرداد ۷, ۱۳۹۶

    واااااااای! این مناظر محشره. از این گزارش ها بیشتر بدین آقای زمانی. من عاشق گلستان شدم. AWESOME!!!!

  • پدرام مرداد ۸, ۱۳۹۶

    چه عجب یکی استان مارو تحویل گرفت

  • پدرام مرداد ۸, ۱۳۹۶

    دهکده زیبای درازنو در جنوب این منطقه بوده و در محدوده بالاجاده قرار دارد. اشتباها تایپ شده فرار دارد

  • نیما استرابادی شهریور ۱۶, ۱۳۹۶

    ما گرگانی ها طبری تبار هستیم و به زبان و فرهنگ و هویت خود افتخار می کنیم.