آخرین فرصت تماشای آثار عصر قاجار ۲۷ شهریور ماه است

نمایش تاج آقا محمد خان قاجار در نمایشگاه «امپراطوری گل سرخ» کاخ گلستان

آخرین فرصت تماشای آثار عصر قاجار ۲۷ شهریور ماه است

کاخ گلستان، نگین کاخ های ایرانی و تنها اثر جهانی تهرانی ها در میراث ملی یونسکو، تا ۲۷ شهریور ماه، میزبان نمایشگاه  امپراطوری گل سرخ است که به نمایش آثار کمتر دیده شده از عصر خاندان قاجار می پردازد. جایی که می توانید تاج مرصع آقا محمد خان قاجار از جنس مس با تزیینات مینا کاری و برخی از آثار به جا مانده از این دوران پر فراز و نشیب را در موزه مردم شناسی اقامتگاه تاریخی و زیبا شاه شهید، سلطان صاحب قران، ناصر الدین شاه قاجار شاهد باشید.

مهم ترین اتفاق گردشگری پایتخت در روزهای پایانی تابستان ۹۷ که به تاسوعا و عاشورا حسینی هم ختم می شود، برگزاری  نمایشگاه باشکوه امپراطوری گل سرخ است که چندی پیش در موزه لوور پاریس برگزار شد و با استقبال گسترده ایران دوستان و تاریخ شناسان مواجه گردید. برای افرادی که در روزهای پایانی تابستان ۹۷ به دنبال مقصدهای هیجان انگیز برای تماشای تاریخ این مرز و بوم در تهران هستند، گشتی در موزه جواهرات سلطنتی ایران در خیابان فردوسی و موزه هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی را توصیه می کنیم.

نمایشگاه امپراطوری گل سرخ

شاهکارهایی از عصر قاجار که پیش از این به مدت سه ماه در یکی از بهترین موزه های کشور فرانسه به نام موزه لوور لانس در معرض نمایش به عموم قرار داشتند، برای مدت یک هفته در تهران دوباره به نمایش درآمدند. در این نمایشگاه ۱۹ اثر منتخب از عصر قاجار که بیشترشان آلبوم های قاجاری و اسناد هستند، به نمایش گذاشته شده اند.

۳ تابلو از عصر قاجار در نمایشگاه امپراطوری گل سرخ

نمایشگاه امپراطوری گل های سرخ از هشتم فرودین ماه به مدت سه ماه در موزه لوور لانس فرانسه میزبان علاقه مندان به فرهنگ و هنر ناب ایرانی بود. برگزاری این نمایشگاه در فرانسه، با توافق رئیس جمهورهای دو کشور و به منظور توسعه تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین ایران و فرانسه صورت گرفته بود. علاوه بر تبادلات فرهنگی و بین موزه ای بین این دو کشور، تفاهم نامه هایی هم در زمینه های گردشگری و صنایع دستی به امضای مسئولین دو کشور رسید. پس از بازدید گسترده مردم فرانسه و سایر گردشگران از این موزه، مسئولین میراث فرهنگی کشورمان تصمیم گرفتند تا آثار موجود در آن را برای مردم خودمان هم به نمایش بگذارند.

بدین منظور مجموعه کاخ گلستان، که خود یکی از مهم ترین آثار برجای مانده از دوران قاجار است، انتخاب شد. کاخ گلستان نمونه ای منحصر به فرد از آثار معماری دوران صفویه و قاجار است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از جمله آثاری که در این نمایشگاه قاجاری به نمایش درآمده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد که نکته ها و دیدنی های بسیاری برای اهل فن به خصوص علاقمندان هنر عصر قاجار و دانشجویان تاریخ و گردشگری دارد:

  • تاج آقا محمد خان قاجار از جنس مس و تزئینات مینا کاری
  • ادعیه منتخبی از صحیفه سجادیه به نام مرقع ناخنی
  • آبرنگ مرقع شکارگاه ناصری شامل تصاویر شکارهای ناصر الدین شاه اثر صنیع الملک و بهرام اصفهانی
  • مرقع خط استاد اسدالله شیرازی به خط نستعلیق از ۱۲۵۴ قمری
  • مرقع اشعار خط ناصرالدین شاه قاجار
  • قرآن ام سلمه به خط دختر فتحعلیشاه قاجار
  • دوربین عکاسی ناصر الدین شاه
  • سه تابلوی صف سلام فتحعلیشاه

علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران زمین، به خصوص هنر دوره قاجار می توانند برای بازدید از نمایشگاه امپراطوری گل های سرخ همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۷ به موزه مردم شناسی این مجموعه تاریخی مراجعه کنند. اگر به کاخ گلستان رفتید، از فود استریت خیابان ۳۰ تیر و موزه ایران باستان و موزه آبگینه در نزدیکی این مجموعه دیدنی بازدید کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود