از پنه تا اسپاگتی؛ راهنمای آشنایی با انواع مختلف پاستای ایتالیایی

روز جهانی غذا

از پنه تا اسپاگتی؛ راهنمای آشنایی با انواع مختلف پاستای ایتالیایی

کشور ایتالیا برای هزاران پاستای متنوعی که دارد معروف است؛ از پاستای نواری گرفته تا لوله‌ای، پاپیونی، صدفی و …. به مناسبت امروز که روز جهانی غذاست، تصمیم گرفتیم انواع مختلف پاستا را به شما معرفی کنیم تا متوجه شوید این خوشمزه‌های ایتالیایی چرا این همه تنوع دارند.

جالب است بدانید که تمامی ۲۰ بخش مختلف کشور ایتالیا، غذای مخصوص خود را دارند. این تنوع به خاطر شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی و تاریخ هر کدام از این مناطق است. به طور مثال، ترافل و گورگونزولای خامه‌ای را می‌توانید در مناطق کوهستانی شمال کشور همچون پیدمونت پیدا کنید، یا گوشت و گوجه‌فرنگی‌های خوشمزه را در اومبریا و آرتیشو و غذاهای دریایی را در سیسیلی.

همه این مواد به شکل سس روی پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر است که هر منطقه شکل خاصی از پاستا را برای خود تهیه کرده و با سس‌های مخصوص خود آنها را سرو می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۰ مدل مختلف پاستا

بخش: ونتو  – شمال ایتالیا

پاستا: بیگولی (Bigoli)

پاستا: بیگولی (Bigoli)

معرفی پاستا: اسپاگتی نودلی‌شکل و ضخیم که اغلب با آرد کامل گندم، کره و تخم اردک تهیه می‌شود. همانند دیگر پاستاهای نواری و بلند، بهترین سس برای بیگولی سس غذاهای دریایی یا سس‌های خامه‌ای و چرب است.

تماشا کنید: طرز تهیه پاستا نواری سزار

بخش: امیلیا روماگنا – شمال ایتالیا

پاستا: استروتزاپرتی (Strozzapreti)

انواع مختلف پاستا

این کلمه ایتالیایی سخت به معنای «کشیش خفه‌کن» است – این نام از یک افسانه محلی گرفته شده که می گوید کشیش‌های طمع‌کار و پولکی اغلب استروتزاپرتی می‌خوردند. به همین خاطر مردم چنین نامی برای آن انتخاب کرده‌اند.

این پاستا با سس‌های سبک و نرم سرو می‌شود؛ سس‌هایی که در لای این پیچ‌ها گیر کرده و پاستا را مزه‌دار کنند. مثلا سس پستو برای این پاستا گزینه مناسبی است.

بخش: لیگوریا – شمال ایتالیا

پاستا: تروفی (Trofie)

انواع مختلف پاستا

این پاستاهای مارپیچ و باریک به طور سنتی با پستو، لوبیا سبز و سیب‌زمینی سرو می‌شود.

بخش: توسکانی – مرکز ایتالیا

پاستا: گیگلی (Gigli)

انواع مختلف پاستا

Gigli به معنای نیلوفر و زنبق است. این پاستای روغنی مخصوص فلورانس است یعنی زیستگاه اصلی این گیاه.

بخش: ابروتزو – مرکز ایتالیا

پاستا: چیتارا (Chitarra)

چیتارا به زبان ایتالیایی یعنی گیتار و این پاستا به وسیله دستگاه رشته‌ساز ساخته می‌شود. خمیر تازه پاستا درون دستگاه ریخته می‌شود تا به صورت رشته‌های باریک بیرون بیاید. سپس به صورت آشیانه‌ای آن را خشک می‌کنند. این پاستا را با سس‌های چرب و خامه‌ای باید سرو کرد.

بخش: کامپانیا – جنوب ایتالیا

پاستا: پنه (Penne)

انواع مختلف پاستا

پنه به معنای قلم یا نی تو خالی است. این مدل پاستا به صورت مورب برش داده می‌شود و به خاطر شکلش به این نام شهرت دارد. این پاستا برای سس گوشت و گوجه‌فرنگی یا برای کیک پاستا گزینه مناسبی است.

تماشا کنید: طرز تهیه پنه پاستای خامه ای

بخش: پوگلیا – جنوب ایتالیا

پاستا: اورچیته (Orecchiette)

انواع مختلف پاستا

اورچیته یعنی گوش‌های کوچک و به طور سنتی با بروکلی، سیر و چیلی یا ماهی کولی سرو می‌شود.

در آخر هم برای اینکه یاد بگیرید پاستاهای مختلف را به بهترین و خوش طعم ترین حالت ممکن بپزید، پیشنهاد می کنیم اینفوگرافیک زیر را ببینید.در راهنمای تصویری زیر، شکل های گوناگون نودل های پاستا و سس های مخصوص آن نوشته شده است.

انواع پاستا

منبع: bbcgoodfood
دیجیاتو
بدون نظر

ورود