فیلم «ورود» مدعی جدی کسب عنوان بهترین فیلم علمی-تخیلی ۲۰۱۶ خواهد بود

نگاهی به اولین تریلر Arrival محصول سال جاری میلادی

فیلم «ورود» مدعی جدی کسب عنوان بهترین فیلم علمی-تخیلی ۲۰۱۶ خواهد بود

سال اخیر، سالی بود که فیلم های پرفروش علمی تخیلی زیادی به سینما عرضه شده اند، فیلم «ورود» (Arrival) آخرین ساخته «دنیس ویلنو» می تواند حال و هوای تازه ای به این ژانر ببخشد. کارگردان فیلم هایی مانند «سیکاریو» و «زندانیان»، در آخرین اثر خود داستان زبان شناسی (با بازی امی آدامز) را روایت می کند که می خواهد برای برقراری ارتباط با سفینه های تازه از راه رسیده از او استفاده کند.

هم اکنون سونی نخستین تریلر بین المللی این فیلم را منتشر کرده و ما می توانیم به اطلاعات بیشتری درباره آن دست یابیم. بعد از آن که اینگونه فیلم ها در تابستان چندان موفق ظاهر نشدند، «ورود» می تواند طرفداران فیلم های علمی-تخیلی مانند «جاذبه» ،«در میان ستارگان» و «Ex Machina» را دوباره امیدوار کند. در ادامه برخی دلایل امید به این فیلم را بیان می نماییم:

فیلم بر اساس رمان یکی از بهترین نویسندگان ژانر علمی-تخیلی ساخته شده

شاید شما تاکنون نام تد چیانگ را نشنیده باشید. این نویسنده در سال ۱۹۹۸ رمان کوتاه «داستان زندگی تو» که فیلم «ورود» بر اساس آن ساخته شده را به رشته تحریر درآورده. احتمالاً چیانگ خارج از ژانر علمی-تخیلی چندان شناخته شده نباشد، اما توانسته به علت کارهای خارق العادش در سه دهه اخیر، مورد ستایش بسیار قرار گیرد. نخستین داستان منتشر شده توسط وی، «برج بابل» نام داشت که توانست برای دریافت جایزه از سوی Nubela، Hugo و Locus نامزد شود.

بعد از آن تقریبا تمامی داستان های منتشر شده توسط این نویسنده، برای دریافت جوایز معتبر کاندید شدند. داستان «فهمیدن» در سال ۱۹۹۱ توانست نامزدی جوایز Hugo و Locus را کسب کند. همچنین ۱ سال بعد آقای چیانک موفق شد جایزه «کمپ بِل» که به بهترین نویسنده تازه کار اهدا می شود را از آن خود کند. این نویسنده مشهور موفق گشت برای داستان هایی مانند «فقدان خدا» و «چرخه زندگی اجزای نرم افزاری”، جوایز Hugo، Locus و Seiun را به دست آورد.

به غیر از رکوردهای فوق العاده، چیانگ از سال ۱۹۹۰ تا کنون داستان های مشهور زیادی به چاپ رسانده. بیشتر داستان های کوتاه او در یک مجموعه به نام «داستان زندگی تو و دیگران» گردآوری شده و اخیرا انتشارات «وینتِیج بوکس» (Vintage Books) آن را به چاپ رسانده است.

«داستان زندگی تو» (Story of your life) به عنوان یکی از بهترین کارهای علمی-تخیلی در دهه های گذشته شناخته می شود

بعد از انتشار در سال ۱۹۹۸، از داستان «استارلایت ۲» همواره به عنوان یک مجموعه کلاسیک-مدرن نام برده می شد. مجموعه ای که درباره آن صحبت می کنیم، موفق گشت در سال ۲۰۰۰ جایزه Nebula را بدست آورد و همان سال نیز برای دریافت جایزه Hugo کاندید شد و بعد از آن نیز همواره به عنوان یکی از بهترین داستان ها در مجموعه های مشهوری مانند «کتاب بزرگ علمی-تخیلی» به چاپ مجدد رسید.

داستان آن شبیه به فیلم «اولین ارتباط» (First Contact) نیست

هر چند سال یک بار فیلم هایی از این دست مانند «جنگ دنیاها»، «نبرد لس آنجلس»، «مرز فردا» و «روز استقلال» ظهور می کنند. تمام فیلم های ذکر شده یک داستان مشترک دارند؛ موجودات بیگانه حمله کرده و انسان ها آن ها را بیرون می نماند. آغاز فیلم «ورود» یا Arrival، ارتباط یک تمدن بیگانه با زمین را نشان می دهد و شباهت هایی نیز با پایان اش دارد. همانطور که گفته شد، آدامز نقش یک زبان شناس را بر عهده گرفته که تعاملش با موجودات بیگانه باعث می شود تا نوعی ارتباط (نه درگیری) شکل گیرد.

رمانی که فیلم بر اساس آن شکل گرفته، پیوندهای عاطفی بین مادر و فرزند و چگونگی پی بردن به واقعیت از طریق ارتباط (چشمی و زبانی) را تشریح می کند. اگر این مسئله به درستی در فیلم نشان داده شده باشد، «ورود» در ژانر فیلم های بیگانه محور موفق خواهد بود.

تیم پشتیبانی بسیار قوی

به نظر می رسد فیلم «ورود» سکوی پرتاب خوبی برای ویلنو باشد. فیلم های ۲۰۱۳ این کارگردان یعنی «دشمنان» و «زندانیان» بسیار خوب بودند و فیلم «سیکاریو» نیز توانست جوایز ارزشمندی کسب کند. اینگونه فیلم ها همواره توجه زیادی را به خود جلب می کنند، بنابراین نوع کار «ویلنو» می تواند جالب توجه باشد و اطلاعات خوبی پیرامون فیلم «بلید رانر ۲» (که سال آینده اکران می شود) در اختیار ما قرار دهد. او توانسته مجموعه ای از بازیگران خوب مانند آدامز، جرمی رنر و فارست ویتاکر را در اختیار بگیرد.

به علاوه، «یوهان یوهانسون» که با آهنگ فیلم «سیکاریو» شناخته می شود نیز آهنگسازی فیلم «ورود» را به عهده خواهد داشت.

منبع: theverge
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود