۱۰۰ رشته علوم پزشکی جدید در دانشگاه آزاد

خبرهای داغ از دانشگاه های ایران در بسته خبری دانشگاه گردی روزیاتو

۱۰۰ رشته علوم پزشکی جدید در دانشگاه آزاد

روزیاتو هم چون روال هر هفته نگاهی دارد با داغ ترین خبر ها و رویدادهایی که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در عرصه علم و فناری در حال انجام است. گزارش این هفته نیز که در آستانه فصل تحصیلی ۹۵-۹۶ ارائه می شود، بسته خبری متنوعی از آخرین گزارشات از محافل آکادمیک کشور است. با ما در این گزارش همراه باشید.

شرایط بورسیه دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد

u1

خبر اول اینکه دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اخیرا اعلام کرد: کسب حد نصاب نمره علمی در کنکور سراسری، مهم ترین شرط بورسیه در دانشگاه های علوم پزشکی به شمار می رود.

ایشان، اخباری مبنی بر اعطای امتیاز خاص به برخی افراد را تکذیب کرد. این مقام مسئول اضافه نمود که ورود به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای کلیه دانشجویان اعم از شهریه پرداز، بورسیه، آزاد و غیره، صرفا از طریق کسب حد نصاب قبولی در آزمون سراسری صورت می گیرد و تا کنون هیچ گونه درخواستی از طریق دانشگاه ها یا سازمان ها یا نهاد هایی که مبادرت به اعطای بورس می کنند، مبنی بر پذیرش افراد با نمره پایین تر از حد نصاب ارائه نشده است.

آخرین خبر ها مبنی بر پذیرش دانشجویان پزشکی را از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت دنبال کنید.

جهاد دانشگاهی ایران، عضو کنسرسیوم محتوای ملی شد

U2

خبر بعدی این که مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از عضویت ۵ ساله این مرکز در کنسرسیوم محتوای ملی خبر داد. گفتنی است، بر اساس تفاهم نامه ای که میان موسسه فرهنگی تبیان به عنوان دبیرخانه کنسرسیوم محتوای ملی و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی صورت گرفت، با هدف تامین دسترسی محققان به منابع دیجیتال مورد اطمینان در وب، فعالیت های گسترده ای در دستور کار قرار خواهد داشت.

گفتنی است: گنجینه ارزشمندی از منابع علمی طبقه بندی شده در حوزه های تخصصی در تارگاه SID، زمینه مطلوبی را برای محققان کشور فراهم می کنند تا با دسترسی آسان به این منابع، نیازهای علمی خود را بر طرف نمایند. کنسرسیوم محتوای ملی را در این نشانی دنبال کنید.

ضمناً جدید ترین خبر ها از جهاد دانشگاهی کشور را در این نشانی دنبال کنید.

دستاورد مهم محققان دانشگاه امیرکبیر

U3

دانشگاه امیرکبیر، یکی از قطب های تولید علم پایتخت، موفق به بهینه سازی کاتالیست های پالایشگاهی با نانولوله های کربنی شده است. از این لوله ها برای انجام فرآیند تبدیل متانول به اولفین استفاده می کنند. گفتنی است، تبدیل متانول به اولفین ها، یکی از فرآیند های مورد توجه در عرصه تبدیل گاز طبیعی به محصولات با ارزش پتروشیمی بالا به حساب می آید.

برای تبدیل متانول به اولفین از کاتالیست ها استفاده می شود ولی در مدت کوتاهی غیر فعال می گردد. اکنون با نانولوله های کربنی به عنوان قالب سخت در ساخت نانو کاتالیست ساپو ۳۴، مدت استفاده افزایش یافته است.

جدید ترین خبر ها از دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

۹۷ درصد فریز موفق نمونه های خون بند ناف

U4

اخیرا مطلع شدیم که مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، از موفقیت این واحد در فریز ۹۷ درصد نمونه های خون بند ناف خبر داده است. فرآیند جمع آوری خون بند ناف به صورت کاملا استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می پذیرد. گفتنی است، پس از جمع آوری خون بند ناف، کیسه خون طبق دستورالعمل ارائه شده درون فلاسک قرار می گیرد و حداکثر طی ۲۴ ساعت و با حفظ دمای ۱۵ تا ۲۲ درجه سانتیگراد به بانک خون بند ناف منتقل می شود.

شرکت فن آوری بن یاخته های موسسه رویان جهاد دانشگاهی ایران، در عرصه بانک خون بند ناف فعالیت دارد که برای کسب اطلاعات بیش تر بد نیست به این سایت مراجعه کنید.

همکاری  دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه سلیمانیه عراق

U5

دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار در میان دانشگاه های کشور، دانشکده مهندسی مشترکی را با یکی از دانشگاه های مهندسی کشور عراق تاسیس کرده است. بر اساس تفاهم صورت گرفته، قرار است تا در این دانشکده در مقطع کارشناسی رشته های مهندسی رایانه، کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی از ترم اول سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ جذب دانشجو صورت پذیرد. گفتنی است، برخی از اساتید هیات علمی دانشگاه اصفهان و برخی از آزمایشگاه های مهندسی این دانشگاه در اختیار دانشکده جدید التاسیس قرار  خواهد گرفت.

قرار است، پذیرش دانشجوی دکترا بین دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه سلیمانیه عراق نیز در آینده نزدیک عملیاتی شود. دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشانی و دانشگاه سلیمانیه در این لینک در دسترس خواهند بود.

صادرات ۱۲۹ هزار دلاری شرکت های دانش بنیان کردستانی

U6

پارک علم و فناوری کردستان اعلام کرد این مجموعه ظرف سال گذشته تا کنون بیش از ۱۲۹ هزار دلار، محصولات دانش بنیان به خارج از کشور صادر کرده است. هم چنین این مسئول ذکر نمود، برای حمایت از شرکت های فعال کردستان در عرصه فناوری و نوآوری، صندوق پژوهش و فناوری تشکیل شده است که ۵۰ درصد سرمایه ۳ میلیارد تومانی آن تا کنون جذب منابع شده است.

گفتنی است صندوق پژوهش و نوآوری کشور نیز تسهیلاتی با نرخ ۱۲ درصد به شرکت های دانش بنیان پرداخت می کند. ۱۰۰ شرکت دانش بنیان موفق در کردستان مشغول به فعالیت هستند.

پارگ علم و فناوری کردستان را در این نشانی دنبال کنید.

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نگران نباشند

U7

اگر شما هم دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ هستید، نگران شهریه ثابت خود نباشید. گفتنی است، شهریه ثابت در طول سنوات مجاز دانشجو همواره ثابت بوده و بدون تغییر دریافت خواهد شد. در صورتی که شهریه متغیر هر ساله به استناد آیین نامه وزارت علوم و هم چنین نظر هیات امنای دانشگاه افزایش پیدا می کند. لذا دانشگاه علم و فرهنگ در سال تحصیلی جدید، افزایشی بابت شهریه ثابت دانشجویان اش ندارد.

دانشگاه علم و فرهنگ و جدید ترین خبرهایش را در این نشانی دنبال کنید.

شرایط بورس تحصیلی به دانشجویان دانشگاه آزاد یزد اعلام شد

U8

خبر بعدی اینکه رییس دانشکده نساجی و پلیمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اعلام کرد که دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی دانشکده نساجی یزد، علاوه بر اشتغال، از سوی شرکت های مهم نساجی استان نیز بورسیه خواهند شد. این خدمات از سال تحصیلی جدید در اختیار دانشجویان جدید الورود دانشگاه قرار می گیرد. این مقام مسئول خبر داد که انتخاب یکی از رشته های نساجی از سوی دانشجویان در مقطع کارشناسی، سبب می شود علاوه بر اشتغال، امکان تحصیل رایگان آن ها فراهم شود.

گفتنی است، دانشکده نساجی دانشگاه آزاد یزد نخستین واحد دانشگاهی است که با مراکز مهم نساجی کشور در تعامل بوده و فرصت های کارآموزی و راه اندازی کارگاه های مشترک را بین صنعت و دانشگاه در دستور کار قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی یزد به این نشانی مراجعه کنید.

دستاورد مهم دانشگاه علم و صنعت در زمینه تولید آب شیرین

U9

اخیرا دانشگاه علم و صنعت موفق شده تا برای نخستین بار در کشور، دستگاه صنعتی تولید برق و آب شیرین از امواج دریا را تولید کند. دکتر صادق صادق زاده، مدیر این پروژه چندی پیش خبر داد که اجرای پروژه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا در مقیاس صنعتی در دانشگاه علم و صنعت از سال ۹۳ در دستور کار بوده است و امسال به واقعیت نزدیک شد.

به گفته وی، این مبدل جزو مبدل‌های کمتر پیچیده بوده و به نسبت سایر مبدل‌ها، دارای ابعاد کوچکتری است اما نصب تجهیزات و سامانه‌های وابسته در ساحل، هزینه تولید انرژی را در مقایسه با سامانه‌های دورتر از خط ساحلی کاهش می‌دهد. همچنین دسترسی به این سامانه برای بازدید و تعمیرات راحت‌تر به حساب می آید.

قابل ذکر است که فناوری ساخت دستگاه مبدل انرژی امواج، تنها در اختیار چند کشور از جمله جمهوری چین، دانمارک، امریکا و ژاپن قرار دارد.

U10

جدید ترین خبر ها از دانشگاه علم و صنعت را در این نشانی دنبال کنید. خبر بعدی این که دانشگاه علم و صنعت در غرفه ای ۱۸ متری، محصولات جدید خود در عرصه نانو را در مهر ماه سال جاری رونمایی خواهد کرد.

دستاورد مهم دانشگاه تهرانی ها در عرصه سلول های خورشیدی

U11

دانشگاه تهرانی ها نیز اخیرا به دستاورد مهمی در ارتقای بازدهی سلول های خورشیدی از طریق ایجاد پایلوت فتوولتائیک دست یافته اند. دانشگاه تهران اعلام کرد که محققان  نماد آموزش عالی ایران، در حال ساخت مجتمع پایلوت فتوولتائیک هستند و این مجتمع به عنوان مرکز تحقیقاتی فناوری های جدید برای افزایش بازده سلول های خورشیدی در دستور کار قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از راه اندازی مجتمع پایلوت فتوولتائیک در دانشگاه تهران خبر داد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور در حوزه انرژی خورشیدی وجود دارد، ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی از سال ۸۷ تاسیس یک مجتمع پایلوت فتوولتائیک را آغاز کرد. مجری پروژه «راه اندازی مجتمع پایلوت فتولتائیک» اضافه کرد: این ستاد با در نظر گرفتن امکانات و تجربیات موجود در مجتمع تحقیقاتی لایه ‌های نازک و نانو الکترونیک دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران وظیفه تاسیس این مجتمع پایلوت فتوولتائیک را به این دانشگاه واگذار نمود.

خبرهای جالب از دانشگاه تهران را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

از دانشگاه تهران دیگر چه خبر؟

U12

از دانشگاه تهران خبر رسید که هیاتی از دانشگاه ملبورن استرالیا برای افزایش تعاملات فنی و مهندسی کشور کانگوروها با قطب علمی ایران، از دانشگاه تهران بازدید کردند. هم چنین مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، اخیرا همکاری گسترده ای را با دانشمندان کشورهای اسلامی در دستور کار قرار داده است. تمدید قرارداد همکاری بین مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران با دانشگاه هنان چین از جمله دیگر برنامه های این دانشگاه در نیمه نخست شهریور ۹۵ بود. در راستای بازدید های بین المللی از دانشگاه تهران،‌ با خبر شدیم که وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه نیز با رییس این مرکز علمی به گفت و گو پرداخته است.

افتخاری جدید برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد

U13

رییس اداره منابع علمی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نمایه شدن ۵ مجله علمی تحقیقاتی دانشگاه در پایگاه های معتبری هم چون: Archives of Bone and Joint Surgery، Asia Oceania J of Nuclear Medicine & Biology، Avicenna J of Phytomedicine، International J of Pediatrics و Iranian J of Neonatology خبر داد که در پایگاه های علمی مهمی هم چون اسکوپوس و ESCI‌ نمایه شدند.

گفتنی است، در حال حاضر ۳۰ عنوان از مجلات علوم پزشکی کشور در نمایه‌ نامه جدید موسسه تامسون رویترز (آی. اس آی سابق) با نام (ESCI) نمایه می‌شوند که پنج مجله علمی- پژوهشی در این لیست، متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

U14

اضافه می شود که بزودی جشن نیم قرن فعالیت دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب تاسیس کرد

U15

از دانشگاه علوم پزشکی دیگری در شمال ایران (گیلان) خبر رسید که مرکز تحقیقات علوم اعصاب در آن راه اندازی شده است.

گفتنیست، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، نخستین مرکز تحقیقاتی است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه گیلان شکل گرفته. به نظر می رسد همکاری و تعامل نزدیک اساتید علوم بالین و علوم پایه نه تنها منجر به کاربردی شدن پژوهش‌ها شود بلکه با ارتقای سطح دانش، سلامت جامعه را نیز در بستر زمان ارتقا بخشد امری که کمبود آن امروز در جامعه پزشکی مشهود است.

آخرین خبر ها از فعالیت ها و برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

غزال دانشگاه تهران راهی استرالیا می شود

U16

خبر خوب دیگر از دانشگاه تهران این که همان طور که قبلا در مجله دانشگاهی روزیاتو درباره خودروی غزال دانشگاه تهران گفته بودیم، اکنون این خودرو قصد دارد تا در رقابت های استرالیا شرکت کند. چندی پیش، رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی “غزال ایرانی” در دانشگاه تهران با اعلام خبر ساخت خودروی” غزال ایرانی ۴” گفته بود که خودروی خورشیدی “غزال ایرانی ۴” قرار است در رقابتهای ۲۰۱۷ استرالیا شرکت کند.

دکتر کارن ابری‌نیا در دومین کنفرانس فصلی “سار” که اخیرا در وزه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشته بود که خودروی خورشیدی “غزال ایرانی ۴”، خودروی چهار دری است که شکل آن به سمت خودروهای معمولی سوق داده بوده و قرار است سال ۲۰۱۷ میلادی در مسابقات استرالیا شرکت کند.

رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی “غزال ایرانی” با اشاره یا اینکه سه خودروی دیگر ما با نام‌های غزال” ایرانی۱ ” ،”غزال ایرانی۲ “،”غزال ایرانی ۳ ” نامگذاری شده‌اند، افزود: به علت تیزپایی، ظرافت و زیبایی این خودروی خورشیدی نام غزال ایرانی را برای آن انتخاب کردیم. این خودرو اولین خودرویی بود که در کشور با این تکنولوژی ساخته شد.

وزارت علوم: آغاز برنامه مشترک پذیرش دانشجو با دانشگاه های قبرس

U17

خبر بعدی این که دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه تهران طبق اعلام معاون آموزشی وزارت بهداشت، برنامه مشترک خود را برای پذیرش دانشجو با کشور های مدیترانه شرقی در قبرس در دستور کار قرار داده و تا پایان سال ۹۶ این برنامه عملیاتی می شود. این دوره ها در زمینه های پزشکی و دارو سازی خواهند بود.

بر اساس اجرای برنامه مشترک بین دانشگاه ‌های علوم پزشکی داخلی و خارج از کشور، پذیرش دانشجویان خارجی شروع می‌شود و این دانشجویان می‌توانند نصف دوره آموزشی را در دانشگاه‌های خارج از کشور و نصف آن را در دانشگاه ‌های داخل کشور طی کنند. همان ‌طور که اشاره شد این برنامه در حال حاضر در دانشگاه‌ های علوم پزشکی کرمان و تهران شروع شده است.

برگزاری دوره های تبادلی (EXCHANGE STUDENT’S PROGRAMS) و هم چنین دوره های مشترک (DUAL DEGREE) با مراکز علمی موفق دنیا، از بهترین فرصت ها برای ارتقای توان علمی و دانشگاهی در کشور است.

از دانشگاه شریف چه خبر؟

U18

از افتخار علمی ایران در جهان خبر رسید که دانشگاه شریفی ها اخیرا کارگاه تهران، شهر بدون دوده را با هدف حمایت از کاهش آلایندگی های کربنی برگزار کرده اند. از طرفی، بیست و سومین سمینار شیمی تجزیه با تجلیل از بزرگان این رشته در دانشگاه شریف برگزار شد. راه اندازی مرکز تحقیقات مشترک آب ایران و استرالیا با همکاری دانشگاه شریف از جمله اقدامات نواورانه دانشگاه در چند وقت اخیر است. ضمناً می بایست خاطر نشان سازیم، دانشکده مهندسی رایانه دانشگاه صنعتی شریف، اخیرا جشن ۳۰ سالگی خود را برپا کرد.

دانشگاه شریفی ها را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

از خواجه نصیری ها چه خبر؟

U19

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی نیز پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، خبر ساز بود. حضور پر رنگ متخصصان بین المللی در شانزدهمین کنفرانس انجمن هوا فضا دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی از جمله افتخارات این همایش در چند وقت اخیر بود.

امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و موسسه فناوری دهلی نو نیز از جمله برنامه های بین المللی دانشگاه در نیمه نخست شهریور ماه اعلام شد. پذیرش دانشجوی مشترک دانشگاه های روسیه و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی اخیرا قطعی گشت.

از بزرگ ترین دانشگاه خاورمیانه چه خبر؟

U20

از دانشگاه آزاد اسلامی هم خبر رسید که دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی ۱۰۰ رشته جدید در حوزه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد خبر داد. گفتنی است ۹۷ واحد دانشگاهی در عرصه علوم پزشکی در این دانشگاه فعالیت دارند. خبر بعدی این که دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان حفاظت محیط زیست، تفاهم نامه همکاری دو جانبه ای در راستای توسعه مسائل زیست محیطی در کشور منعقد کردند. خبرهای داغ از دانشگاه آزاد را در خبرگزاری آنا دنبال کنید.

 

[ منابع: خبرگزاری آنا ، ایسنا ،  دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی  ،وزارت علوم و تحقیقات ، دانشگاه تهران]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود