۷ نشانه نوشیدن بیش از حد قهوه

کافئین موجود در قهوه می تواند تا 14 ساعت در بدن باقی بماند

۷ نشانه نوشیدن بیش از حد قهوه

برخی از اثرات جانبی مصرف بیش از اندازه قهوه می توانند نامحسوس باشند به گونه ای حتی خود فرد هم کاملا متوجه آن نشود. در اینجا نشانه های اعتیاد به قهوه و ضررهای احتمالی که مصرف بیش از اندازه آن می تواند بر سلامت داشته باشد را در ۷ مورد بررسی می کنیم:

۱- احساس اضطراب 

1

گاهی برای اینکه بتوانیم پروژه یا کار مهمی را که در دست داریم به موقع تمام کنیم، شروع به نوشیدن بیش از حد قهوه می کنیم. اما آنچه مطالعات مرکز سلامت روان ملی آمریکا به آن دست یافته، این است که افرادی که از اضطراب رنج می برند بهتر است که از نوشیدن قهوه اجتناب کنند. اما چرا؟ اِوردی دی هِلث در این باره می گوید، کافئین می تواند اضطراب را افزایش دهد و باعث شود که وضعیت خواب آن فرد به هم بخورد یا کمی واکنش های هیجانی از خود نشان دهد. بهتر است این افراد به جای نوشیدن بیش از اندازه قهوه، از روش های تمرکزی که میزان اضطراب را کاهش می دهد، استفاده کنند.

۲- آسیب به معده 

2

ممکن است مصرف بیش از حد قهوه خصوصا در دوران قبل از عادت ماهانه در خانم ها که انقباضاتی را نیز در معده خود تجربه می کنند، بیشتر شود و این در مورد قهوه صبحگاهی دلالت بیشتری دارد. دانشمندان اروپایی در یافته اند که کراتین موجود در ترکیبات قهوه،  باعث می شود که سلول های معده اسید بیشتری ترشح کنند. با این یافته ها، آشکار شده است که مصرف بیش از اندازه قهوه می تواند باعث آسیب های معده شود و اگر در گروه افرادی هستید که بیش از حد نورمال قهوه می نوشیدید حتما باید این میزان را به حد تعادل برسانید چرا که حتی رفلکس هایی را با مرور زمان در معده تان به وجود خواهد آورد.

۳- افزایش ضربان قلب 

3

ضربان بیش از اندازه قلب می تواند بسیار خطرناک باشد. این ضربان می تواند مانند احساس بیرون آمدن قلب از قفسه سینه باشد. چنین افزایشی در میزان ضربان قلب می تواند به دلایلی چون مصرف کافئین، نیکوتین و یا الکل باشد. ضربان قلب بالا در برخی موارد می تواند باعث سرگیجه و یا ضعف شدید نیز شود.

یکی از راه هایی که می تواند از این امر جلوگیری به عمل آورد، پرهیز از مصرف کافئین است. باید در نظر داشت که در موارد حاد، ضربان شدید قلب می تواند منجر به بیماری ها یا حملات قلبی شود.

۴- شکم روش 

4

شاید بهتر باشد از مواد مسهل موجود در قهوه ممنون بود که در حد نورمال آن خوب هم است اما بر اساس یافته های مرکز بین المللی اختلالات دستگاه گوارش، اگر در روز بیش از دو یا سه فنجان مصرف شود، احتمال شکم روش در فرد مصرف کننده افزایش پیدا می کند. اگر می بینید که شکم تان بیش از حد معمول کار می کند، میزان مصرف قهوه را کاهش دهید. برای رهایی از آن هم می توانید از درمان های ساده خانگی استفاده کنید.

۵- اختلال در خواب 

5

اختلالات خواب از جمله تاثیرات مصرف کافئین نیز می تواند باشد. حتی اگر قسم یاد کنید که این بی خوابی تان به میزان مصرف قهوه ارتباطی ندارد، باید گفت که این نوشیدنی دوست داشتنی نمی تواند در اختلالات خواب تان بی تاثیر باشد. در طبق یافته های کلینیک مایو، کافئین موجود در قهوه می تواند تا ۱۴ ساعت در بدن تان باقی بماند و می تواند سبب بیدار شدن شما از خواب نیز بشود. برای حل این اختلال، تلاش کنید آخرین فنجان قهوه روزانه ای که مصرف می کنید، در طول روز و حوالی ظهر باشد.

۶-تحریک عصبی سریع

6

از آنجایی که قهوه باعث می شود که هوشیارتر باشید و برای انجام بسیاری از کارها این هوشیاری می تواند بسیار مفید باشد اما می تواند باعث شود که عکس العمل های سریعی را نیز به برخی از مسائل اطراف داشته باشید. بر طبق یافته های لیور استرانگ، کافئین، سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند بنابراین بهتر است از نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز خودداری کنید.

۷- سردرد 

7

مصرف به اندازه و متعادل قهوه می تواند از سردرد جلوگیری کند. مطالعات کلینیک کلیولند، نشان داده که قهوه می تواند مانند یک درمان دارویی عمل کند. به همین دلیل هم در ترکیب بسیاری از داروهای سردرد، از کافئین استفاده می شود. اما اگر بیش از ۵۰۰ گرم در روز یعنی معادل حدود ۵ فنجان مصرف کنید ممکن است تاثیرات معکوسی داشته باشد. پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز، عواملی چون احساس خستگی و رخوت را از نشانه های این مصرف بیش از اندازه می دانند. پس اگر بیش از اندازه قهوه می نوشید، کم کم این مقدار را کاهش دهید و به دنبال سایر نوشیدنی های مفید در رژیم خود که به جای قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی های انرژی که حاوی میزان قابل توجهی کافئین هستند، باشید.

منبع: rd
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Pinar مهر ۱۳, ۱۳۹۹

    سلام…. من برا درس خوندن حدود ۲ الی ۳ فنجان قهوه در روز مصرف میکنم…. و بعد ۴ ساعت سردرد میگیرم ولی نمیتونم بخوابم نا رفع شه…البته سرماخوردگی هم دارم…میشه کاری کرد که از سردرد ناشی از قهوه جلوگیری شه ؟

  • Pari آبان ۱۱, ۱۳۹۹

    سلام من خیلی تمرکزم پایینه,از طرفی کم خون هم هستم میتونم روزانه قهوه علی بابا مصرف کنم؟!