نگاهی به سه علت شایع خرابی یخچال ها و راه حل های آسان برطرف نمودن آن ها

نگاهی به سه علت شایع خرابی یخچال ها و راه حل های آسان برطرف نمودن آن ها

یخچال وسیله ای بسیار ضروری است که امروزه در هر خانه ای یافت می شود. آن ها می توانند مواد غذایی را تازه نگه دارند و زندگی راحتی برای ما به ارمغان بیاورند. به همین دلیل، درست کار کردن یخچال ها و آشنایی با سیستم آن ها اهیمت بالایی دارد. برای برطرف نمودن تمام مشکلات و خرابی ها، نیازی به تعمیرکارهای حرفه ای نیست و می توان با اندکی تلاش و دقت، آن ها را شخصا برطرف نمود. ما در اینجا قصد داریم به سه نمونه از مشکلات شایع یخچال ها بپردازیم و شما را برای رفع آن ها راهنمایی کنیم.

مصرف انرژی زیاد:

یخچال ها می توانند حسابی جیب شما را خالی کنند. آن ها یکی از پرمصرف ترین لوازم خانگی هستند، به همین دلیل مصرف بیش از حد برق توسط آن ها هزینه های شما را افزایش خواهد داد.

علت: یکی از شایع ترین علل مصرف زیاد و یا بد کار کردن یخچال ها (به خصوص اگر در مناطق غبارآلود زندگی نموده و یا حیوان های خانگی متعدد دارید)، خاک گرفتن کندانسور (پشت یخچال) آنهاست.

راه حل: برق یخچال را قطع کنید. در بیشتر موارد، کنداسورها در قسمت پایین تعبیه شده اند. برای دسترسی به آن، توری را با استفاده از بیرون آوردن گیره ها (پیچ) بردارید. ار جاروبرقی برای تمیز کردن کنداسور استفاده کنید. در صورت کثیف بودن بیش از حد می توانید از برس کمک بگیرید. توری را سر جایش قرار داده و یخچال را روشن کنید.

علت ۲: پایین آوردن دمای یخچال علاوه بر افزایش مصرف انرژی، یخ زدگی و فاسد شدن مواد غذایی را به همراه خواهد داشت.

راه حل: دمای یخچال ها معمولا بین ۲.۸ تا ۴.۴ درجه سلسیوس تنظیم می شود. یک دماسنج را درون بطری آب قرار دهید و آن را در طبقه وسط بگذارید. در فواصل معین دما را تغییر دهید تا به مقدار مورد نظر برسید. اگر مشکل برطرف نشد، با یک فرد حرفه ای مشورت کنید. ترموستات، فن و کندانسور می تواند علت این مسئله باشد.

چکه کردن آب:

چکه کردن آب از پایین یخچال، هیچ گاه علامت خوبی نیست، اما نباید چندان نگران این مسئله باشید، زیرا راه حل هایی ساده برای آن وجود دارد.

علت: زهکش یخ زدایی مسدود، یکی از اصلی ترین علل رخ دادن این موضوع است. هنگامی که شلنگ زهکش با مواد غذایی یا گردوغبار پر می شود، آب از پایین یخچال چکه می کند.

راه حل: سعی کنید با آب گرم، به زهکش درون فریزر ضربه بزنید یا از بادکشی (قیف) کوچک برای این کار استفاده کنید. این کار با استفاده از سیم لوله پاک کن و چوب لباسی باز شده نیز قابل انجام است. اگر مشکل پابرجا بود، پاک کردن دستی گردوغبار که باعث گرفتگی شیر یک طرفه در انتهای شلنگ زهکش شده است می تواند راهگشا باشد.

یخچال را از جای خود خارج کنید و شلنگ زهکش را در پنل پشتی پیدا کنید. این شلنگ به یک واشر مجهز است که وظیفه تنظیم رطوبت و جلوگیری از ورود گردوغبار را بر عهده دارد. شیر را با استفاده از آب داغ و صابون شسته و سپس در جای خود قرار دهید.

علت ۲: اگر لوله منبع آب یخ زده باشد، آب از زیر یخچال چکه خواهد کرد. این مسئله بر روی تولید یخ تاثیرگذار خواهد بود و جریان آب نیز کند می شود.

راه حل: یخچال را خاموش کنید و شیر قطع و وصل را پیدا نمایید. از بسته بودن شیر اطمینان حاصل نموده و هرگونه چکه، پیچ خوردگی و گرفتگی در لوله پلاستیکی تغذیه را بررسی کنید. در صورت مشاهده این موارد، آن را تعویض نمایید. اگر به انسداد برخورد کردید، یخچال را ۲ ساعت خاموش نگه دارید تا مشکل برطرف گردد. در صورت حل نشدن مسئله، با یک تعمیرکار مجرب مشورت کنید.

تجمع یخ در فریزر

علل مختلفی برای وجود توده یخ در فریزر وجود دارد و راه حل های ساده ای نیز برای آن ارائه شده است.

علت: باز گذشتن درب فریزر به مدت طولانی می تواند سطح رطوبت را افزایش داده و یخ زدگی را به همراه داشته باشد.

راه حل: راه حل ساده این است که درب فریزر را به موقع ببندید؛ با این حال بسته نشدن درب به صورت خودکار نیز می تواند چنین مشکلی ایجاد نماید. یخچال را از جای خود بیرون کشیده و به پایه های جلویی دسترسی پیدا کنید. از بسته شدن خودکار درب ها اطمینان حاصل کنید. دیگر علت آن می تواند تایمر یخ زدایی خراب باشد.

علت ۲: آهنربای نواری کنار درب یخچال نیز می تواند چنین مشکلی ایجاد کند.

راه حل: سعی کنید آن را با استفاده از آب گرم و صابون تمیز کنید. با استفاده از حوله آهنربا و اطراف آن را خشک نموده درب را ببندید. اگر این راه موثر واقع نشد، فریزر را خاموش کرده و تمام مواد یخ زده فاسد شدنی را خارج نمایید. واشر را جدا کرده و تمام پیچ ها را باز کنید. نوار جدید را سر جایش قرار دهید و پیچ ها را ببندید. مجددا مواد غذایی را در فریزر قرار دهید و آن را روشن نمایید.

منبع: cnet
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود