۳۵ فیلم شاخص امسال که در فصل اهدای جوایز از آنها زیاد خواهیم شنید [بخش اول]

رویای اسکار برای کدام فیلم ها تحقق می یابد؟

۳۵ فیلم شاخص امسال که در فصل اهدای جوایز از آنها زیاد خواهیم شنید [بخش اول]

پایگاه اینترنتی باز فید فهرستی از ۳۵ فیلم شاخص امسال منتشر کرده است که بیشترین شانس را برای درو کردن جوایز اُسکار ۲۰۱۶ دارند. چه فیلم هایی که تا کنون اکران شده اند و نظرات مخاطبان و منتقدین در مورد آنها مشخص شده و چه فیلم هایی که هنوز در نوبت اکران قرار دارند.

آدام وَری -نویسنده این نشریه آنلاین با اشاره به حضور پررنگ “زنان” در فیلم های شاخص امسال می نویسد: امسال نیز مانند سال گذشته فیلم های تحسین شده ای با محوریت زن در بخش مسابقه قرار خواهند گرفت و به رقابت با دیگر فیلم ها خواهند پرداخت. دیگر نکته مهم فصل جوایز ۲۰۱۶ حضور پررنگ تر فیلم هایی است که رنگین پوستان در آن حضور دارند و بدین ترتیب می توان امیدوار بود اسکار امسال از سلطه فیلم های متکی به هنرپیشه های سفید پوست خارج می شود.

وی می افزاید: بسیاری از این فیلم ها پیش از این در جشنواره هایی همچون سان دَنس، برلین، کَن، تلوراید، ونیز و تورنتو به نمایش درآمده اند اما تعدادی فیلم دیگر در نوبت اکران قرار دارند که از عوامل تولید آنها می توان حدس زد، عناوین مهمی خواهند بود. بنابراین چندان بیراه نیست که از فهرست زیر بعنوان “تصدیق بالقوه ها” یاد کرد و نه لزوما “تایید کیفیت”.

از سوی دیگر اسکار همواره شاهد سورپرایزهایی بوده است که در آخرین لحظات جای خود را در بخش مسابقه باز کرده و اتفاقا موفق هم بوده اند. فارغ از این موارد، پاییز امسال شاهد اکران فیلم های مهم و تحسین شده ای بودیم که هر یک می توانند در یک یا چند بخش نامزد دریافت جایزه باشند.

فیلم هایی که اکران عمومی داشته اند:

۱- عشق و دوستی -تاریخ  انتشار: ۲۴ اردیبهشت

sub-buzz-573-1475095506-1

نامزدهای احتمالی: بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن (کِیت بِکینسِیل)، بهترین فیلم نامه اقتباسی (ویت استیلمن) و شاید طراحی لباس

نویسنده فیلمنامه این فیلم با درون مایه طنز که کارگردانی پروژه را نیز برعهده داشته است را باید یکی از شانس های دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی دانست. از سوی دیگر بازی چشم گیر بکینسیل در این فیلم به زعم بسیاری از منتقدین، بهترین بازی کل دوران حرفه ای او محسوب می شود.

۲- خرچنگ (The Lobster) تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت

ybsoy8f

نامزدهای احتمالی: بهترین هنرپیشه نقش اول مرد (کالین فَرِل)، بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن (راشل وِیس) بهترین فیلمنامه (یورگوس لانتیموس و افتیمیس فیلیپو)

داستان خشک و غیرمتعارف این فیلم به زندگی افرادی واقع در ناکجا آباد بازمی گردد که در صورت نیافتن همسری مناسب طی زمانی مشخص برای خود تبدیل به حیوان می شوند. “خرچنگ” را باید در کنار  “عشق  و دوستی” یکی از فیلم های موفق تابستان کسل کننده ۲۰۱۶ تلقی کرد.

اگرچه حضور فیلم های قدرتمند دیگری شانس کسب جوایز برای این عنوان را اندکی کم کرده است اما مشاهده آن را از دست ندهید.

۳- کاپیتان فوق العاده (Captain Fantastic) تاریخ انتشار ۱۸ تیر

sub-buzz-10780-1475099980-1

نامزدهای احتمالی: بهترین هنرپیشه نقش اول مرد (ویگو مورتِنسِن) بهترین فیلمنامه (مت راس)

کاپیتان فوق العاده هم که از فیلم های خوب تابستان امسال محسوب می شود داستان پدری را بازگو می کند که در پی مرگ همسرش می کوشد به دنیای متمدن بازگردد. بازی فوق العاده مورتنسن در نقش اصلی فیلم توجه بسیاری از منتقدان و بینندگان را به خود جلب کرده است.

۴- فلورانس فاستر جنکینز  (Florence Foster Jenkins) تاریخ انتشار ۲۲ مرداد

sub-buzz-24775-1475100029-1

نامزدهای احتمالی: بهترین هنرپیشه نقش اول زن (مریل استریپ)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (هیو گرانت)، بهترین فیلمنامه (نیکولاس مارتین) و شاید بهترین طراحی لباس و میکس صدا

سرگذشت خانم فلورنس فاستر جنکینز (با بازی استریپ) یکی از عجیب ترین و در عین حال تاثیرگذارترین وقایع تاریخ معاصر ایالات متحده است که الهام بخش ساخت نمایش ها و فیلمهای متعددی در تاریخ سینما شده. خانم جنکینز زنی اهل نیویورک و عاشق موسیقی بود که از ارث هنگفتی که به وی رسیده بود، بیشتر این مبالغ را صرف کمک به محل برگزاری کنسرت ها و به طور خلاصه امور موسیقیایی می کرد.

اما این عشق و حمایت جنکینز از موسیقی نبود که سبب شهرت او شد بلکه توهم تبدیل شدن به خواننده اُپرا بود که باعث شهرت ماندگار او در تاریخ معاصر آمریکا گشت. جنکینز صدای آواز فوق العاده بدی داشت اما بطور عجیبی تاکید می کرد که می تواند خواننده اُپرا باشد.

اگرچه برخی خوشبینانه بر این باورند این فیلم می تواند نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار باشد، اما واقعیت این است که بازی های درخشان مهمترین شانس این فیلم برای برنده شدن در فصل اهدای جوایز محسوب می شوند.

۵- هر چه باد آباد (Hell or High Water) تاریخ انتشار ۲۲ مرداد

sub-buzz-3359-1475100052-10

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (دیوید مکنزی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (کریس پین)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (جف بریجز و بن فاستر) بهترین فیلنمامه (تیلور شریدان) و احتمالا تدوین و فیلمبرداری

همیشه فیلمی در تابستان اکران شده که ورد زبان مخاطبین خاص و عام شود. امسال این افتخار متعلق به این وسترن مدرن شده است که در آن پدری تنها به همراه برادر ناتنی اش تصمیم می گیرند تا به یک بانک دستبرد بزنند و با پولی که از آنجا می دزدند، مزرعه خانوادگیشان در تگزاس را نگه دارند و بدهی های خود را پرداخت کنند. اما در همین حین دو رنجر تگزاسی نیز در پی این دو برادر هستند.

استقبال پرشور مخاطبین از این فیلم بی شک آن را در زمره بخت های اصلی جوایز اسکار قرار خواهد داد.

۶- Sully تاریخ انتشار ۱۹ شهریور

sub-buzz-10780-1475100095-3

نامزد های احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان (کلینت ایستوود)، بهترین بازیگر نقش اول مرد(تام هنکس)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (تاد کومارنیکی) و شاید تدوین

فیلم Sully را باید یکی از موفق ترین فیلم های امسال در بخش گیشه دانست. کلینت ایستوود که پس از “تک تیرانداز آمریکایی” اینبار با این فیلم پا به اسکار خواهد گذاشت، امیدوار است بازی فوق العاده تام هنکس در نقش یک خلبان کهنه کار خطوط هوایی آمریکا بتواند توجه اعضا آکادمی را نیز به فیلم جلب کند.

از بازی استادانه تام هنکس در این فیلم به هیچ وجه نمی توان گذشت. خلبانی که بر اثر حمله دسته غازها هر دو موتور هواپیما را از دست می دهد و این غول آهنی را به سلامت در رودخانه هادسون فرود می آورد.

۷- مردمان دیگر (Other People) تاریخ انتشار ۱۹ شهریور

sub-buzz-3380-1475100283-3

نامزدهای احتمالی: بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مولی شَنِن)، بهترین فیملنامه (کریس کِلی)

این فیلم که درجشنواره سان دنس امسال هیاهوی بسیاری به پا کرده بود در گیشه اما یک شکست تمام عیار محسوب شد.

کریس کلی نویسنده و کارگردان فیلم درباره آخرین ساخته خود گفته است: داستان فیلم به برشی از زندگی یک نویسنده‌ داستان های کمدی که اخیراً با نامزدش قطع رابطه کرده و بدترین سال زندگی اش را پشت سر گذاشته مربوط می شود که برای مراقبت از مادر رو به مرگ اش به ساکرامنتو باز میگردد.

بعید است بازی متمرکز شنن در این فیلم از دید داوران و اعضا آکادمی پنهان بماند.

۸- ملکه شهر کَتوی (Queen of Katwe) تاریخ انتشار ۲ مهر

sub-buzz-24904-1475100366-2

نامزدهای احتمالی: بهترین بازیگر نقش مکمل زن (لوپیتا نیونگو)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (دیوید اوله یوو)

داستان فیلم که بر اساس زندگی واقعی یک دختر اوگاندایی ساخته شده نشان می دهد چگونه شطرنج و فراتر از آن استعداد و تلاش می تواند مسیر زندگی انسانها را تغییر دهد.

ملکه شهر کتوی پشتوانه محکمی از منتقدان را به همراه دارد و باید در انتظار نامزد شدن این فیلم مهم در بخش های مختلف بود.

۹- عزیز آمریکایی (American Honey) تاریخ انتشار ۳۰ سپتامبر

maxresdefault

نامزدهای احتمالی :  بهترین بازیگر نقش اول زن (ساشا لِین)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (شیا لیبوف)، بهترین فیلمنامه (آندره آ آرنولد) و شاید فیلمبرداری

ساشا لین که هنرپیشه ای تازه کار در هالیوود محسوب می شود، نمایشی خیره کننده در این فیلم دارد و بنظر بسیاری از منتقدین یکی از شانس های در دست گرفتن اسکار بهترین هنرپیشه زن خواهد بود.

یک دختر جوان به علت مشکلاتش در خانه با عده ای از فروشنده های مجله در سراسر غرب آمریکا سفر می کند و مجله ها را خانه به خانه می فروشد. او رفته رفته زندگی اش وارد مهمانی های شبانه، عشق جوانی و … می شود. طرح قوی و حساب شده به همراه بازی شیا لیبوف به این فیلم تحسین برانگیز و کند که بیشتر متکی بر فضا سازی است کمک کرده اند تا دنیای یک فرد کم تجربه و جوان را به تصویر بکشد.

۱۰- تولد یک ملت (Birth of a nation) تاریخ انتشار ۲۶ مهر

sub-buzz-3366-1475100414-11

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (نِیت پارکر)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (نیت پارکر)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (آجا نیمی کینگ)، بهترین فیلمنامه (نیت پارکر، ژان مک جیانی سلستاین)

داستان زندگی نت ترنر یکی از جنجال برانگیزترین بخش های تاریخ ایالات متحده محسوب می شود که همواره مورد اختلاف مردم این کشور بوده است.

ترنر در سال ۱۸۳۱ گروهی از بردگان را گرد هم آورد تا شورشی که بعدها به « قیام ساوتهمتون » مشهور شد را پایه گذاری نماید. در این شورش ترنر و بردگان دیگر وظیفه داشتند هر انسان سفید پوستی که مشاهده می کنند را با سلاح های سرد قتل عام نمایند و در این راه زنان و کودکان نیز تفاوتی با دیگران نداشتند.

پس از مدتی، زمانی که تعداد کشته شدگان به حدود ۶۵ نفر رسید، سفیدپوستان نیز دست به کار شدند و خیلی زود شعله این شورش را خاموش کردند. آنها تمام کسانی که در این آشوب دخالت داشتند و نداشتند را از بین بردند که تخمین زده می شود تعداد شان حدود ۲۰۰ نفر بوده است.

۱۱- مهتاب (Moonlight) تاریخ انتشار ۳۰ مهر

moonlight

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (بری جنکینز)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (نیومی هریس)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مشترک برای ۴ نفر)، بهترین فیلم نامه اقتباسی (بری جنکینز) و نامزدی احتمالی در چندین بخش دیگر از جمله تدوین صدا، میکس صدا، تصویربرداری …

فیلم روایتگر سه بخش کودکی، نوجوانی، بزرگسالی یک مرد آفریقایی-آمریکایی ساکن شهر میامی است که گرفتار مواد مخدر شده، و شامل پیدا کردن عشق در مکان های غیر منتظره و رخ دادن تغییر ناگهانی در درون شخصیت اصلی می گردد.

+ بخش دوم همین مقاله

+ بخش سوم همین مقاله

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Reza Sepasi مهر ۲۵, ۱۳۹۵

    اسم فیلم Sully نباید ترجمه بشه،اسم خلبان فیلم چلسی سالنبرگر ملقب به سالی است.