موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید [بخش اول]

بیمار در حال درمان را در جلسات مشاوره و درمان همراهی کنید

موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید  [بخش اول]

یکی از بیماری هایی که در سال های اخیر در میان زنان رواج یافته، سرطان سینه است. آمار نشان می دهد که از هشت زن آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود با نوعی از این بیماری دست و پنجه نرم می کند. همین امر نشان می دهد که تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند قابل توجه است.

در این نوشته که در دو بخش خواهد بود، به بررسی ۱۲ موردی که پزشکان تلاش دارند در مورد آن به بیماران مبتلا به این نوع از سرطان اطلاع رسانی کنند، مورد بررسی قرار گرفته است. ۶ مورد از آن را در قالب بخش اول و در این نوشته بررسی خواهیم کرد و ۶ مورد بعدی را در بخش دوم مرور کرده و به جزئیات آن می پردازیم.

هرگز به صحبت های افراد پرحرف و توصیه های آنها در مطب پزشک، گوش نکنید

1

بسیار رواج دارد که در اتاق انتظار و پیش از ورود به داخل اتاق پزشک، با افرادی که آنها هم منتظر داخل شدن به همان اتاق هستند صحبت هایی می کنیم و چنین مکالماتی در برخی مواقع درمان و اندیشه های ما در مورد درمان را با تغییراتی روبرو می کند. دکتر دایانا لیک، سرطان شناس و متخصص سرطان سینه مرکز سرطان «مِموریال اسلوان کِترینگ» در شهر نیویورک در این مورد می گوید: “من دائم به بیمارانم توصیه می کنم که به صحبت هایی که میان سایر مبتلایان به این بیماری در اتاق انتظار می شود گوش نکنند، چرا که ممکن است بیماری آنها در مرحله بدتری باشد و درمان های هراس آور دیگری را تجربه کرده باشند که هیچ ارتباطی به نوع درمان شما ندارد.” وی ادامه می دهد: “افراد با هم تفاوت های فردی فراوانی دارند و بیماران مبتلا به این نوع بیماری عمدتا داروهایی مختلفی را با توجه به نوع و سطح پیشروی بیماری شان مصرف می کنند، بنابراین بهتر است که بدون تاثیرپذیری از این مکالمه ها، صادقانه از تجربیات شخصی خود در مورد این بیماری با پزشک متخصص خود صحبت کنند. با این کار به روند درمان نیز کمک کرده اند.”

می توانید از نظر پزشک دیگری هم استفاده کنید

2

بسیاری از بیماران تصور می کنند که اگر نظر پزشک دیگری را هم به عنوان نظر دوم بشنوند، این کار باعث کدورت و ناراحتی پزشک معالج شان می شود. دکتر لیک در این باره می گوید: “این بر عهده خود بیمار است که کدام مورد را برگزیند. آنچه وظیفه ما به شمار می آید، دادن اطلاعات کافی در مورد بیماری به بیمار است.”

الزامی ندارد که موهای سرتان را بتراشید

3
شیمی درمانی در برخی از موارد سبب می شود که موهای شما بریزد اما همیشه هم این طور نیست. بسته به نوع دارو و میزانی که در درمان به کارگرفته می شود، ممکن است سبب کاهش وزن شود و ریزش مو شود. اما در افراد گوناگون تفاوت هایی دارد چرا که در برخی باعث ریزش مو از کف سر، در گروهی ابروها، مژه ها و یا سایر مناطق بدن اتفاق می افتد. بنابراین لزومی ندارد که در مواردی که نیازی نباشد، موهای سر تراشیده شود.

برخی بر دعا کردن در طول دوره درمان تاکیید می کنند

4

برخی از بیماران بر این باورند که دعا کردن می تواند در روند درمان آنها موثر واقع شود. دکتر لیک در این مورد می گوید: “نمی توان بر این باور آنها ایرادی گرفت و نقش دعا کردن را منکر شد اما باید این را به یاد داشت که در کنار دعا کردن حتما باید درمان دارویی هم انجام شود. این که اعتقادات مذهبی شما تا چه اندازه باشد، قابل احترام است اما حتما باید داروهایی که برای درمان به شما تجویز می شود را هم مصرف کنید.”

برای حضور در جلسات مشاوره و درمان، تنها نباشید

5

دکتر لیک می گوید: “درست است که این بیماری بسیار شخصی و وابسته به خود آن فرد است اما بسیار اهمیت دارد که در طول جلسات درمان، مهم ترین فرد زندگی تان در کنارتان باشد. من توصیه می کنم خصوصا در جلسه نخست مشاوره و درمان و در طول سایر جلسات فردی که بیشترین علاقه را به او دارید در کنارتان باشد و شما را همراهی کند. نه تنها داشتن شانه هایی که بتوان بر آنها تکیه داد و یا دستانی که بتوان در زمان شنیدن خبرهای نه چندان خوب در مورد درمان گرفت، باعث دلگرمی بیمار است بلکه حضور چنین فردی باعث می شود که او هم در جریان اثرات جانبی اتفاقاتی که ممکن است در طول دوره درمان تجربه کنید، قرار خواهد گرفت.”

تصور نکنید که تنها راه درمان شما شیمی درمانی است

6

سال هاست که شیمی درمانی به عنوان یکی از استاندارترین راه های درمان سرطان سینه رواج دارد و از طرقی چون مصرف دهانی دارو یا ورید (از راه رگ ها) به بدن بیمار راه می یابد. این داروها سریعا با سلول های سرطانی به مبارزه می پردازند اما متاسفانه سایر سلول های دیگر بدن را نیز مورد تهاجم قرار می دهند و مشکلاتی چون حالت تهوع را در بیماران سبب می شوند. در برخی موارد هم درمان های هورمونی و یا درمان های هدف که برای از بین بردن تنها سلول های سرطانی و نه سایر سلول هاست، نیز به کار گرفته می شود. دکتر لیک در این باره می گوید: “امروزه در موارد بسیار نادری، این بیماران شیمی درمانی می شوند چرا که راه های جدید دیگری آمده که میزان وجود سموم در آنها به منظور درمان، کمتر است. به همین دلیل است که اکنون در روند درمان ما تنها از بین بردن تومور را در نظر نمی گیریم بلکه به بیمار با نگاه کلی تری می نگریم. به عنوان مثال در مورد بیمارانی که مبتلا به نوعی از سرطان سینه هستند که با هورمون های خون شان مرتبط است، درمان های هورمونی را پیشنهاد می کنیم.” بنابراین می توان گفت که بر خلاف تصور عموم، شیمی درمانی تنها راه درمان سرطان سینه به شمار نمی آید.

۶ مورد دیگر را در بخش دوم همین مقاله بر خواهیم شمرد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود