آخرین خبر ها از پروژه اعزام فضانورد ایرانی تا سال ۱۴۰۴

گزارش روزیاتو از اخبار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران

آخرین خبر ها از پروژه اعزام فضانورد ایرانی تا سال ۱۴۰۴

سرویس دانشگاه گردی روزیاتو هم چون روال هفته های قبل، نگاهی دارد به جدید ترین رویدادهای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور در چند وقت اخیر تا خوانندگان محترم در قالب یک بسته خبری، در جریان چند و چون اتفاقات علم و فناوری کشور قرار بگیرند.

در مهر ماه که آغاز فصل علم و دانش در کشور است، دانشگاه های کشور هم چون نیمه نخست سال فعال هستند و اخبار مختلفی از فعالیت آنان شنیده می شود که جالب ترین آن ها در این بسته خبری ارائه شده است. با ما در گزارش دانشگاه گردی این هفته همراه باشید.

خبر اول را به پروژه اعزام فضا نورد ایرانی که گویا قرار است تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی عملی شود، آغاز می کنیم.

چه خبر از پروژه اعزام فضانورد ایرانی به فضا؟

u1
تصویر ایندکس پرتال پژوهشگاه هوا فضا ایران

یکی  از پروژه های صنعتی و تحقیقاتی عالی کشور تا چند سال آینده، پروژه اعزام نخستین فضانورد ایرانی به جو کره زمین است که پس از اعزام موفقیت آمیز موجود زنده به فضا در سال های اخیر، در دستور کار پژوهشگاه هوا فضای ایران قرار گرفت.

اخیرا با خبر شدیم که رئیس این پژوهشگاه اعلام کرد که اعزام نخستین فضانورد ایرانی در اولویت های تحقیقاتی این مجموعه قرار دارد و برای عملی کردن این آرزو، ۵۳ پروژه تحقیقاتی تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی انجام می شود.

دکتر فتح الله امی، رئیس پژوهشگاه هوا فضای ایران چندی پیش اعلام کرد که ایران اکنون در جمع ۱۰ کشور برتر صاحب فناوری فضایی قرار دارد و تا کنون ۴ ماهواره را به طور موفقیت آمیز در مدار لئو پرتاب کرده است. ایشان درباره پروژه اعزام فضانورد ایرانی هم اعلام کرد که برای عملی کردن این آرزو، با شرکت های چینی و روسی در حال رایزنی و همکاری هستند.

u15
تصویر نخستین میمون فضانورد ایرانی

او قول داد که تا ۵ سال آینده، پرتاب نخستین فضا نورد ایرانی به صورت زیر  مداری انجام شود و در سال ۱۴۰۴ نیز، این پروژه به طور کامل اجرایی گردد. هزینه اعزام فضانورد ایرانی به زیر مدار، ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

جالب است که بدانید، طبق گفته های نفر اول هوا فضای ایران، دو میمونی که ایران چند سال پیش به فضا اعزام کرد، زنده هستند و در پژوهشگاه رویان نگهداری می شوند.

آخرین خبر از دنیای هوا فضای ایران را در این نشانی دنبال کنید.

چه خبر از ماهواره های ایرانی؟

u2

صحبت از اعزام نخستین فضانورد ایرانی شد، مناسب دیدیم که درباره آخرین وضعیت پرتاب ماهواره های ایرانی که با همکاری برخی از دانشگاه های کشور در حال طراحی و ساخت است نیز، گزارشی ارائه کنیم.

اخیرا رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از تست موفقیت آمیز ماهواره مخابراتی ناهید ۱ و ماهواره سنجشی پارس ۱ خبر داد که گویا در فاز ساخت مدل مهندسی سیستم قرار دارند.

دکتر حسن حدادپور ، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اخیرا اعلام کرده بود که در راستای انجام وظایف و ماموریت‌های خود در توسعه فناوری‌های ، فضایی کشور و ایجاد زیرساخت‌های لازم، ۴۳ پروژه فضایی را به اجرا درآورده که ۲۴ پروژه آن خاتمه یافته است و ۱۹ پروژه در دست اجرا است.

u3
تصویر دو ماهواره سابق ایرانی

گفتنی است،  ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» از پروژه‌های در دست اجرای این پژوهشگاه بوده و ساخت این ماهواره در مراحل پایانی و تست قرار دارد و به زودی آماده پرتاب خواهد شد. هم چنین، سامانه بالن مخابراتی «تدبیر۱» (بام) از دیگر پروژه‌های این پژوهشگاه بوده که که طراحی آن انجام شده و به زودی تست بالن انجام خواهد شد.

اضافه می شود که از جمله دیگر فعالیت های مهم فضایی کشور، ساخت سامانه رادار دهانه مصنوعی هواپایه (SAR) است که از جمله  دیگر پروژه‌های در دست اجرای این پژوهشگاه به شمار می رود و طراحی آن انجام و سامانه پردازش تصویر تکمیل شده است و در مرحله ساخت مدل مهندسی رادار قرار دارد.

امیدواریم در آینده ای نزدیک، خبرهای خوبی از دنیای هوا فضای ایران به اطلاع مخاطبان گرامی برسانیم.

دانشگاه گیلان با دانشگاه های استرالیا همکاری می کند

u4

خبر بعدی این که دانشگاه گیلان با دانشگاه گریفیت استرالیا، پروژه های مشترک تحقیقاتی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در زمینه گرم شدن کره زمین برگزار خواهد کرد. این برای نخستین بار است که قطب تولید علم استان سر سبز گیلان، با یکی از دانشگاه های معتبر کشور کانگورو ها در زمینه محیط زیست تفاهم نامه همکاری منعقد می کند.

دانشگاه گیلان و دانشگاه گریفیت استرالیا از جمله مراکز فعال در عرصه های زیست محیطی هستند.

۳۰۰ رشته جدید علوم پزشکی راه اندازی می شود

وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرد که ۳۰۰ رشته جدید علوم پزشکی در دانشگاه های کشور راه اندازی می شود. دکتر رضوی، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اعلام کرد که حدود ۱۰۰۰ رشته در وزارت خانه های علوم و بهداشت فعال است که تعداد رشته ها بدون احتساب گرایش ها و دوره های کوتاه مدت، ۳۵۰ رشته برآورد می گردد.

گفتی است طبق اعلام مسئولان علوم پزشکی کشور، راه اندازی ۳۰۰ رشته در دانشگاه های علوم پزشکی کشور عملیاتی شده و طی چند سال گذشته نیز ۶۰ رشته در مقاطع مختلف پزشکی راه اندازی گردید که رشته های سایبرنتیکی پزشکی،‌ پدافند غیر عامل، زیست پزشکی سامانه ای، علوم سلولی کاربردی و مهندسی بافت از ان جمله بود.

برای آگاهی از چند و چون رشته های جدید، به پرتال وزارت بهداشت مراجعه کنید.

پارک علم و فناوری یزد، با ایران خودرو همکاری می کند

u5

از پارک های علم و فناوری ایران نیز خبر رسید که پارک علم و فناوری شهر تاریخی ایران (یزد)، جهت تامین سیستم ناوبری خودروهای جدید S30  و H30 با شرکت ایران خودرو همکاری می کند. شرکتی که این تفاهم نامه را ایران خودرو منعقد کرده است، از جمله شرکت های دانش بنیان موفق به تولید و عرضه محصولات با کیفیت در عرصه ناوبری به شمار می رود.

این شرکت انجام طرح‌های بزرگی همچون اجرای سامانه‌ جامع ITS-GIS-GPS، تاکسی‌متر و پرداخت شهروندی کیش، مدیریت AVL-GIS-GPS و تاکسی‌متر تاکسی‌رانی استان یزد، سامانه جامع AVL-GIS-GPS خدمات آتش‌نشانی و اورژانس کشور و ده‌ها طرح موفق دیگر را در کارنامه دارد. کیفیت بالای محصولات این شرکت باعث شد تا ایران خودرو طی قراردادی، تامین سیستم ناوبری خودروهای جدید خود را به این شرکت واگذار کند.

آخرین خبر ها از پارک علم و فناوری یزد را در این نشانی دنبال کنید.

نرخ رشد تولید علم ایران به ۱۶ درصد رسید

u6

اخیرا با خبر شدیم که سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از رشد تولید علم ایران به میزان ۱۶٪ خبر دارد و اعلام کرد که رشد کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، ۱۶ درصد رشد را نشان می دهد.

گفتنی است، طبق اعلام سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در سال ۲۰۱۵ میلادی، تولید علم دنیا دو میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۴۶ مدرک بود. بدین ترتیب متوسط تولید علم دنیا در حدود ۶ درصد رشد داشته است.

طی سال‌های۲۰۱۱ ،۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ و۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک ثبت شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با ۲۸۴۶۴ ،۳۰۳۵۱ ، ۳۰۹۴۱ ، ۳۲۱۵۵ و ۳۷۲۶۱ مورد بوده است و بنابراین میزان رشد علمی در این سال‌ها نسبت به سال‌های قبل از آن به ترتیب برابر با ۷، ۲، ۴ و ۱۶ درصد بوده است.

آخرین خبر ها از وضعیت تولید علم ایران را در پرتال پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دنبال کنید. گفتنی است، ۱۳ دانشگاه ایران در فهرست ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد که دانشگاه علم و صنعت، شریف و دانشگاه تهران بالاترین رتبه ها را در میان موسسات علمی کشور در اختیار دارند.

پژوهشکده ای جدید در دانشگاه تربیت مدرس

از دانشگاه تربیت مدرس تهران خبر رسید که این دانشگاه برای نخستین بار در کشور، پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر را با ۳ گروه پژوهشی تاسیس می کند.

گفتنی است، این پژوهشکده با سه گروه پژوهشی بیوماس و بیو انرژی، توسعه فناوری انرژی پاک و سامانه های سوخت منعطف تأسیس می شود. بر اساس اعلام دانشگاه تربیت مدرس، رییس دانشگاه طی حکمی دکتر برات قبادیان عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی را به ریاست این پژوهشکده منصوب کرد.

امیدواریم مقوله مهم انرژی های تجدید پذیر و استفاده عمومی آن در زندگی ایرانیان، تغییر سبک زندگی و مصرف را در کشورمان به دنبال داشته باشد.

دانشگاه تربیت مدرس را در این نشانی دنبال کنید.

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های برتر اتریش

u7

دانشگاه آزادی ها، سال جدید را پر خبر آغاز کرده اند. گویا قرار است در راستای توسعه همکاری های بین المللی دانشگاه آزاد، ارتقای سطح همکاری های علمی این دانشگاه با دانشگاه های اتریش در دستور کار قرار بگیرد. در همین راستا، دکتر اشتیفت، سفیر اتریش در تهران برای دومین بار پیاپی در سال جاری، با رئیس این دانشگاه دیدار کرد.

در جریان این دیدار که در مهر ماه انجام شد، تصمیم گرفته شد که دانشگاه آزاد در وین اتریش، دفتری تاسیس کند. گفتنی است، دانشگاه آزاد هم اکنون سه دفتر بین المللی در اروپا دارد که یکی در دانشگاه سینرجیا روسیه، دیگری در دانشگاه پلی تکنیک میلان و سومی در دانشگاه نوتینگن آلمان است.

قابل ذکر است که ۱۶۰۰ دانشجوی ایرانی در مقاطع مختلف در دانشگاه های اتریش مشغول به تحصیل هستند. چندی پیش، به معرفی دانشگاه ۶۵۰ ساله وین، یکی از پاتوق های دانشجویان ایرانی در این کشور اروپایی اشاره کرده ایم.

امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از ارکان تولید علم در ایران بوده است، فعالیت های خود را در سراسر جهان گسترش دهد.

 جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی برگزار می شود

u8

از دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر رسید که ششمین جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی از ۱۱ لغایت ۱۵ آذر ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار می شود. دکتر رازفر از مسئولان این جشنواره مهم اعلام کرد که ششمین جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی و اولین دوره مسابقات المپیک ربات های انسان نما در ۸ رشته برای نخستین بار در جهان، در دانشگاه امیر کبیر تهران برگزار می شود

این مقام مسئول، نخستین دوره از المپیک رباتی‌های انسان نما را تحولی نو در روند برگزاری این دوره از جشنواره برشمرد و با اشاره به برگزاری یک نمایشگاه در بخش جانبی این دوره از جشنواره، اعلام کرده بود که  در حال حاضر، کمیته برنامه‌ریزی درخصوص نیازسنجی در جهت برگزاری نمایشگاه در بخش جانبی تشکیل شده و در این روند، اطلاعات مربوط به حوزۀ فعالیت‌های شرکت‌های فعال در حوزۀ رباتیک و اتوماسیون جمع‌آوری و دسته‌بندی شده است.

دکتر رازفر، با اشاره به این امر که ثبت‌نام از تیم‌های شرکت‌کننده آغاز شده و تا پایان مهر ماه نیز ادامه خواهد داشت، افزود: در این راستا، آخرین دستاوردهای علمی و آموزشی شرکت‌های متخصص در حوزه رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی برای عموم علاقه مندان تشریح خواهد شد و از آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های آنان در حوزه صنعت رونمایی خواهد شد.

آخرین خبر ها از دانشگاه امیرکبیر تهران در این پرتال دنبال کنید.

دانشگاه زنجان به جمع برترین های جهان پیوست

اخیرا خبر دار شدیم که رییس دانشگاه زنجان با توجه به رتبه بندی تایمز اعلام کرد که این دانشگاه در فهرست برترین های جهان و ایران قرار گرفت. خلیل جمشیدی اعلام کرد که این دانشگاه بر نخستین بار در رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در فهرست برترین دانشگاه های کشور قرار گرفت.

گفتنی است، بر اساس نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تایمز، ۵ دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج، یزد و زنجان برای اولین‌بار در این رتبه‌بندی حضور پیدا کرده‌اند.

این در حالی است که  در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ از ایران تنها دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان حضور داشتند که سال قبل این تعداد به هشت دانشگاه افزایش پیدا کرد و امسال ۱۳ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۹۷۸ دانشگاه برتر جهان از ۷۹ کشور حضور پیدا کردند که این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی است.

اضافه می شود، در سال جاری، ایران با ۱۳ دانشگاه برتر در دنیا توانسته است بعد از کشور ترکیه با ۱۸ دانشگاه رتبه دوم خاورمیانه را کسب کند. در این بین مصر با ۸ دانشگاه، پاکستان ۷ دانشگاه و عربستان سعودی با ۴ دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر خاورمیانه هستند. به این ترتیب رتبه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد دانشگاه‌های برتر در سطح جهان از ۲۳ در سال قبل به ۱۷ ارتقاء پیدا کرد.

دانشگاه خوارزمی، رشته پلاسما پزشکی راه اندازی کرد

u9

از دانشگاه خوارزمی هم خبر رسید که برای نخستین بار در ایران، رشته پلاسما پزشکی در این دانشگاه راه اندازی می شود. گفته شده که تاسیس این رشته جدید، یک برند برای دانشگاه خوارزمی به شمار خواهد آمد.

دکتر محمدعلی سبحان‌اللهی در جلسه شورای دانشگاه خوارزمی با اشاره به فعال شدن بخش بین‌الملل دانشگاه خوارزمی گفته بود که در راستای سیاست‌ های وزارت علوم برای ارتباط بیشتر دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های جهان، دانشگاه خوارزمی مسئول ارتباط با دانشگاه‌های کشور اتریش شده است.

طبق اعلام مسئولان این دانشگاه، فعال شدن هر چه بیشتر بخش بین‌الملل دانشگاه به طور جدی دنبال می‌شود و بر همین اساس برگزاری دوره‌های مشترک، تبادل دانشجو و انجام پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است، سال گذشته ۱۸ تفاهم نامه و در شش ماهه ابتدای سال جاری نیز ۱۱ تفاهم نامه بین این دانشگاه و  دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده است.

دانشگاه خوارزمی را در این نشانی دنبال کنید.

چه خبر از دانشگاه تهرانی ها؟

u10

نماد آموزش عالی کشور در نیمه نخست پاییز ۹۵، هم چنان پر خبر است.

خبر اول این که هوبرتوس هیل (Hubertus Heil) و سون شولتز (Swen Schulz) نمایندگان پارلمان آلمان و دکتر فرنس اشتوکل (Frens Stoeckel) مدیر دفتر تبادلات آکادمیک آلمان، در تهران با دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دیدار و راه‌ های همکاری دو جانبه را بررسی کردند.

خبر بعدی این که سه محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اخیرا رونمایی شد. این سه محصول، سیمی لیتور، LMP و پلاک هوشمند هستند.

خبر آخر این که به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، بنیاد حامیان دانشگاه تهران دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه (اعلام‌ داوطلبی) را برای استفاده از دومین دوره بورس‌های این بنیاد ثبت نام می‌کند. متقاضیان استفاده از این بورسیه می‌توانند از تاریخ ۱۴/۰۷/۹۵ ۱۰/۰۸/۹۵ با مراجعه به تارنمای رسمی بنیاد حامیان دانشگاه تهران به نشانی با تکمیل فرم و دریافت کد پیگیری ثبت نام (اعلام داوطلبی) کنند.

یادآوری می‌شود این بورسیه از نوع پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مستعد و برگزیده علمی شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران، به مبلغ دو میلیون ریال در ماه و به مدت ۱۰ ماه در سال تحصیلی است که با حمایت خیران، واقفان و نیک‌اندیشان از طریق بنیاد حامیان دانشگاه تهران اعطاء می‌شود.

خبرهای داغ از دانشگاه تهران را در پرتال آن دنبال کنید.

از دانشگاه صنعتی شریف چه خبر؟

u11

دانشگاه صنعتی شریف همان طور که در بسته دانشگاه گردی هر هفته روزیاتو اشاره می کنیم، یکی از قطب های تولید علم ایران به شمار می رود و در زمره معتبر ترین نهادهای علمی خاورمیانه، پرستیژ جهانی دارد. از این دانشگاه خبر رسید که نشست ارائه پیشرفت طرح های پژوهشی مصوب ستاد علوم شناختی در دانشگاه شریف برگزار شد. هم چنین بیست و نهمین سالگرد تاسیس دانشکده مهندسی هوا فضا دانشگاه شریف با برنامه های ویژه ای دنبال شد.

گفتنی است، سومین کارگاه بین المللی PAM، دومین دوره برنامه نویسی کد کاپ، نخستین همایش ملی فناوری، توسعه پایدار و مشارکت اجتماعی و چهارمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند، ماه آینده به میزبانی دانشگاه شریف برگزار خواهد شد.

شریفی ها را همیشه در SHARIF.IR دنبال کنید.

افتخاری جدید برای خواجه نصیری ها

u12

از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی تهران خبر رسید که دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه در فهرست برترین دانشکده های مکانیک جهان قرار گرفت.

با خبر شدیم که در جدیدترین فهرست مجموعه رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان ، در موضوع تخصصی مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر موفق به کسب رتبه چشمگیر ۱۴۶ در بین دانشگاه های برتر دنیا شد. .

به گزارش روابط عمومی، سامانه رتبه بندی NTU یا ” رتبه بندی عملکردی مقالات علمی به چاپ رسیده از سوی دانشگاه های جهان ” همه ساله با بررسی مقالات علمی و مستندات منتشر شده، اقدام به رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان می نماید.

گفتنی است، رتبه موضوعی مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۸۸ و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۴۶ در مقیاس جهانی اعلام شده است.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در سال ۱۳۵۹ تاسیس شده است و در حال حاضر دارای ۵۵ عضو هیات علمی می باشد که از این تعداد ۱۷نفر استاد تمام ،۱۳ نفر دانشیار، ۲۴ نفر استادیار و ۱نفر مربی می باشد. این موفقیت را به دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی پایتخت تبریک می گوییم.

خواجه نصیری ها را در این نشانی دنبال کنید.

از دانشگاه علوم پزشکی ایران چه خبر؟

u13

دانشگاه علوم پزشکی ایران که از قطب های تولید علم در عرصه پزشکی در ایران است، در نیمه نخست پاییز هم چون ماه های گذشته خبر ساز بود.

معاونت آموزشی دانشگاه به‌منظور تحقق هدف “گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین‌المللی از بسته‌ی بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی” اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی با انجمن آموزش پزشکی اروپا (AMEE) نموده است.

در راستای اجرایی‌سازی بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به‌عنوان خط‌ مشی اصلی و جهت‌گیری محوری در حوزه‌ی آموزش دانشگاه، معاونت آموزشی دانشگاه ، به‌منظور تحقق هدف “گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین‌المللی از بسته‌ی بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی” و به منظور انتقال دانش روز آموزش پزشکی، اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی با انجمن آموزش پزشکی اروپا (AMEE) نموده است.

ترجمان اطلاعات علمی این انجمن (AMEE Guides) به زبان فارسی از جمله اختیارات واگذار شده‌ی این انجمن به دانشگاه علوم پزشکی ایران است. امید است این اقدام، گامی ارزنده در راستای انتشار دانش روز آموزش پزشکی کشور باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

از دانشگاه شهید بهشتی تهران چه خبر؟

از دانشگاه شهید بهشتی هم خبر رسید که پذیرش دانشجو در رشته سیاستگذاری علم و فناوری در دوره کارشناسی ارشد توسط پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری در دستور کار این مرکز علمی پایتخت قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به اطلاع می رساند، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ، در راستای اهداف و ماموریت های خود، در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۶-۹۵ دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته سیاستگذاری علم و فناوری پذیرش می نماید.

با توجه به ماهیت میان رشته ای بودن این رشته، علاقه مندان به حوزه های بنیادی همچون تاریخ و فلسفه، جامعه شناسی و نیز حوزه های نزدیک تر به سیاستگذاری همچون اقتصاد و مدیریت، می توانند با مراجعه به دفترچه تکمیل ظرفیت دوره کارشناسی ارشد سال ۹۶.۹۵، نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند. لازم به ذکر است دانشجویان این دوره با عنوان سیاستگذاری علم و فناوری دانش آموخته خواهند شد.

اطلاعات بیشتر را در این لینک دنبال کنید.

از پیام نوری های چه خبر؟

از بزرگ ترین دانشگاه غیر حضوری خاورمیانه خبر رسید که طرح آزمایشی تولید کرم ورمی کمپوست با هدف تولید و تامین کود مورد نیاز در دانشگاه پیام نور مرکز پاکدشت انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، این دانشگاه درنظر دارد پس از بررسی نتایج حاصله، با توجه به وسعت زیاد فضای سبز دانشگاه، کود مورد نیاز برای توسعه فضای سبز محوطه را با همکاری دانشجویان و انجمن های علمی رشته های کشاورزی و زیست شناسی تامین نماید. تولید و تامین کود مورد نیاز فضای سبز دانشگاه هدف کوتاه مدت این طرح و هدف بلندمدت آن، درآمدزایی و فروش کودهای تولید شده است.

گفتنی است، ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌شود. تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است (حدود ۸۰٪ رطوبت) که توسط گونه‌ای خاص از کرمها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، و اکتینومیست‌ها انجام می‌شود.

پیام نوری ها را در این نشانی دنبال کنید.

از دانشگاه شیراز چه خبر؟

از دارالعلم در دارالعلم ایران خبر رسید که پنجمین کفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالوژی و دومین جشنواره علم و عامه در آبان ماه سال جاری به میزانی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد. هم چنین ششمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران در اوایل آبان سال جاری در دانشکده کشاورزی دانشگاه بر پا می شود.

دانشگاه شیرازی ها را در این لینک دنبال کنید.

از پژوهشگاه دانش های بنیادی چه خبر؟

u14

مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات سابق که اکنون به نام پژوهشگاه دانش های بنیادی ایران شناخته می شود، یکی از معتبر ترین محافل علمی کشور در زمینه علوم زیستی، علوم شناختی. علوم کامپیوتر و علوم نانو و فلسفه تحلیلی به شمار می رود که در آبان ۹۵، برنامه های ویژه ای را در زمینه های فوق الاشاره برگزار می کند.

برگزاری سمینار های تخصصی در عرصه فیزیک، نانو و نجوم، از جمله برنامه های این پژوهشگاه اعلام شده است.

پژوهشگاه دانش های بنیادی ایران را در این لینک دنبال کنید.

امیدواریم بسته دانشگاه گردی این هفته مورد توجه علاقمندان به اخبار دانشگاه های ایران قرار گرفته باشد.

خبرهای جدید از دنیای فرصت های تحصیلی و بورس در ایران و اقصی نقاط جهان را هر روز در سرویس علمی روزیاتو دنبال کنید.

[ منابع: سرویس دانشگاهی خبرگزاری ایرنا، سرویس دانشگاهی خبرگزاری ایسنا، دانشگاه تهران، دانشگاه شریف ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود