کوچک ترین کافه ایران ثبت ملی شد

باور نکردنی ها در مجله گردشگری روزیاتو

کوچک ترین کافه ایران ثبت ملی شد

مجله هفتگی گردشگری و میراث فرهنگی روزیاتو که در شش ماه اخیر، داغ ترین خبر ها از دنیای گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران را در قالب بسته خبری جامع به اطلاع مخاطبان خوب خود رسانده، این بار نیز در نخستین شماره پاییزی نگاهی دارد به داغ ترین خبر های این عرصه.

در مجله گردشگری این هفته، خبرهای خیلی داغ برای شما داریم:

از ثبت ملی کوچک ترین کافه ایران،  رونمایی از اسکلت ۷۵۰۰ ساله اراکی،  تعیین حریم برای عجیب ترین خانه تاریخی تهران ‌و . . . مزایده خانه پدری جلال آل احمد به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان.

با ما در گزارش پاییزی ۹۵ همراه باشید و همواره برای پاییز گردی و گالری گردی در نیمه دوم سال، با گزارشات و مطالب خواندنی سرویس گردشگری در طول روز، هم گام شوید.

خبر اول را از دنیای موزه ها و کاخ های ایران آغاز می کنیم

چه خبر از کاخ موزه های ایران؟

نگین کاخ های ایران (کاخ گلستان) در نیمه دوم سال ۹۵ نیز با برنامه های متنوعی پس از نصب سیستم های امنیتی و مرمت برخی از ابنیه این مجموعه دوباره پذیرای بازدید علاقمندان به تاریخ عصر قجر است. پرتال این کاخ نیز اخیرا به روز رسانی شده است.

t24

از کاخ نیاوران هم خبر رسید که نمایشگاه مجموعه ای از سوزن دوزی های بلوچی با عنوان سوزنستان در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوزان برگزار شد. هم چنین، هم زمان با برگزاری جشنوراه بین المللی نقالان کوچک، نمایشگاهی با موضوع کلیله و دمنه برگرفته از تصویر های یک نسخه چاپ سنگی کلیله و دمنه در کوشک احمد شاهی برگزار شد که برای اطلاعات بیشتر به این پرتال مراجعه کنید.

t1
کاخ نیاوران از جمله مراکز فعال گردشگری شهری پایتخت است که در پاییز ۹۵ نباید فراموش کنید

از جمله برنامه های جالبی که در کاخ نیاوران در مهر ماه برگزار شد، نمایشگاه عکس کره در این مجموعه بود که ۳۶ قطعه عکس از کره در راستای گرامی داشت هفته فرهنگی کره جنوبی در تهران به نمایش در آمد.

از کاخ سعد آباد نیز با خبر شدیم که مهر ماه ۹۵ در این کاخ هم چون ماه های دیگر پر جنب و جوش بوده است. به مناسبت روز مولانا، مراسم تجلیل از خاندان عتیقی در این مجموعه برگزار شد. هم چنین موزه نخستین جهانگردان ایران در این کاخ برای اولین بار افتتاح گردید. هم چنین به مناسبت روز جهانی کودک، نمایشگاه کودکان مبتلا به اوتیسم در این کاخ ارائه شد.

گفتنی است سی و دومین نمایشگاه موزه سیار مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد در روز دوشنبه ۱۲ مهر ماه در فرهنگسرای سرو تهران میزبان بازدید علاقمندان قرار گرفت.

پاییز گردی در تهران را با گالری گردی و موزه گردی به جای پاساژ گردی همراه کنید.

کوچک ترین کافه جهان ثبت ملی شد

کوچک ترین قهوه خانه جهان که در ایران قرار دارد،‌ اخیرا به فهرست میراث ناملموس کشور اضافه شد. قهوه خانه حاج علی درویش با متراژ ۲ متر مربع، جایی همین نزدیکی ها در بازار قدیمی تهران قرار دارد که روزگاری، پاتوق خیلی ها بود.

t2

قهوه خانه درویش که در پرتال های گردشگری خارجی نیز اسم و رسمی برای خود به پا کرده، امروز یکی از میراث ملی ایران بوده و به گفته مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، این قهوه خانه در بازار تاریخی تهران واقع شده و به دلیل خصوصیت و معیارهای ناملموس، به فهرست میراث کشور اضافه شد. این قهوه خانه تاریخی مهر هم برای کسب و کار خود ضرب کرده که در تصویر زیر مشاهده می کنید

t6

شیوه و سنت قهوه داری و چای خانه داری در این کافه سابقه دیرینه ای دارد که همین امر سبب شد تا کافه درویش، مورد توجه سازمان میراث فرهنگی کشور قرار بگیرد. جالب است که بدانید که یکی از خواص سفارش نوشیدنی در کوچک ترین قهوه خانه ایران و جهان، دریافت خواص نوشیدنی است که توسط صاحب کافه به مشتریان گفته می شود.

t5

اگر به بازار قدیمی تهران رفتید، در کنار مسجد حاج عبدالله،‌ قهوه خانه حاج علی درویش را خواهید دید که پس از ۹۰ سال، نسل به نسل منتقل شده و مخاطبان زیادی دارد.

t4
تصویر قفسه های نوشیدنی های گیاهی کوچکترین کافه ایران در بازار تهران

این کافه در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی توسط حاج محمد حسن شمشیری تاسیس شد و تا امروز، پاتوق خیلی ها در قدیمی ترین بازار تجاری پایتخت است.

یکی از اقدامات جالبی که این مغازه انجام می دهد، ارائه چای با قیمت های مختلف اما با کیفیت و اندازه یکسان است که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید.

t3

اگر مسیرتان به بازار قدیمی تهران افتاد، کوچک ترین قهوه خانه دنیا در تهران را از دست ندهید.

۶۰۰۰ قطعه تاریخی منتظر یک فضا!

شش هزار قطعه تاریخی که توسط یک مجموعه دار اراکی جمع آوری شده است، منتظر یک فضا برای نمایش عمومی است. این خبری بود که محافل رسانه ای گردشگری کشور اخیرا به آن پرداختند.

t7

این مجموعه که ارزش بسیار بالایی دارد، سه هزار سکه از دوران هخامنشی تا دوره جمهوری اسلامی و بیش از یک هزار تکه مفرغ است که قدمت برخی بین ۱ هزار تا ۴۵۰۰ سال پیش باز می گردد.

این فعال میراث فرهنگی کشور  با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۰ علاقمند به جمع‌آوری این آثار ارزشمند شده است عنوان کرد که اشیای این مجموعه به صورت خصوصی و با هزینه شخصی از بازارهای داخلی خریداری و جمع‌آوری شده است و قطعا اگر خریداری نمی‌شدند، امروز باید شاهد وجود این آثار ارزشمند در بازارها و موزه‌های خارجی می‌بودیم.

منتظری با تاکید بر اینکه امروز این آثار در صندوق امانات بانک نگهداری می‌شود و فقط در انتظار یک فضا برای نگهداری و نمایش این آثار هستیم، گفت: این آثار مربوط به همه نقاط ایران است و اگر فضایی در اختیار ما قرار دهند در قالب یک موزه به نمایش درخواهند آمد. وی تعداد آثار را ۶ هزار قطعه عنوان کرد و با بیان اینکه اگر کل موزه‌های استان مرکزی آثار خود را جمع آوری کنند به اندازه آثار موجود در این کلکسیون نیست.

امیدواریم سازمان میراث فرهنگی برای حمایت از انجمن مجموعه داران خصوصی کشور، اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار بدهد تا مردم بتوانند بخشی از این آثار را مشاهده کنند.

غول های هتل سازی فرانسه به ایران می آیند

خبر بعدی این که مدیر اجرایی شرکت اکور فرانسه از ماموریت های ویژه این گروه هتل سازی بین المللی برای ساخت هتل در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا ۱۰ سال آینده، ۱۰۰ هتل را در ایران احداث کند.

t8

این فعال هتل سازی معروف اروپا اخیرا گفته بود که شرکت مطبوعش، بیش از ۳۶ هزار اتاق در خاورمیانه دارد که به تازگی برای ساخت هتل لوکس از دوبی درخواست داشته اند اما ترجیح دادند در ایران این کار انجام شود.

مدیر ارشد این گروه فرانسوی اخیرا در همایشی در عرصه صنعت گردشگری ایران اعلام کرد که با وجود ۱۲ سال سابقه فعالیت در ایران، به این جمع بندی رسیده است که سرمایه گذاری در ایران، شفافیت و ضمانت های برگشت سرمایه را دارد.

گفتنی است، شرکت هتل سازی “اکور” در حال حاضر ۴۱۰۰ هتل با ۵۷۰ هزار اتاق در ۹۴ کشور جهان دارد که در قالب ۱۸ برند فعالیت می‌کند. این مجموعه با ۲۴۰ هزار کارمند هر شب پذیرای ۵۰۰ هزار مهمان است و از این محل در سال ۲۰۱۵، پنج هزار و ۵۸۱ میلیون یورو درآمد کسب کرده است. ۵۴ درصد هتل‌های اکور در اروپا و مابقی در آسیا ساخته شده‌اند. ایدئولوژی این غول هتل‌سازی آن است که هر سه روز دو هتل افتتاح کند.

درباره این غول هتل سازی بزودی گزارشی در سرویس گردشگری روزیاتو ارائه خواهیم کرد.

خبر های خیلی خوب برای میراث فرهنگی کشور

میراث فرهنگی کشور در مهر ماه با خبر های خوبی همراه بود. پیدا شدن مجسمه دانته، خانه دار شدن موزه عروس های ملل در تهران و هم چنین تعیین تکلیف کاشی های سرای شبستری، از جمله رویدادهای خوب برای میراث فرهنگی کشور در نخستین ماه پاییز رنگارنگ است.

t9

خبر دار شدیم که «مجسمه دانته که در سال ۱۳۸۱ در بوستان پارک شهر نصب شده بود، در نوروز ۱۳۸۹ به همراه سایر مجسمه‌های تهران ناپدید شد، برخی از مجسمه پیدا شد و برخی هم دوباره ساخته و نصب شد، اما خبری از مجسمه دانته نبود، تا اینکه پایه‌ای که مجسمه دانته بر روی آن نصب شده بود نیز در ششصد و نود و پنجمین روز سال مرگش (۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶) در پارک شهر تهران تخریب شد. گویا این مجسمه اخیرا پیدا شده و بزودی به جای اصلی باز می گردد.

t10
کاشی های تخریب شده سرای شبستری

اتفاق خوش بعدی این که «سرای شبستری یکی از سراهای اواخر دوره قاجار در خیابان ناصرخسرو بود و در بالای سردر سه باب مغازه سرا، ۲۴ عدد کاشی نفیس، منقوش به داستان‌های شاهنامه قرار داشت، در نوروز سال ۱۳۹۵ و هم زمان با موج سرقت کاشی‌های بناهای ارزشمند تهران، تعدادی از کاشی‌ها سرقت شد و در مهر ماه نیز همه‌ی کاشی‌ها از دیوار جدا شدند.

طبق گفته های ایسنا، گویا قرار است بزودی این کاشی ها به جای خودش باز گردد.

t11
موزه عروسک ها پیش از آماده شدن نهایی

خبر بعدی این که عروسک‌های این موزه در ۲۵ سال از بخش‌های مختلف ایران و جهان جمع‌آوری شده بود و در نگارستان پنجم خیابان پاسداران به عنوان یک موزه خصوصی کار خود را با ۱۵۰۰ عروسک از ۶۴ کشور آغاز کرد، تا اینکه به علت اجاره بهای بالای مکان استیجاری شده، موزه به صورت موقت تعطیل شد.

و حالا آدرس ساختمان دائمی موزه «عروسک‌های ملل»، البته پس از مرمت کامل؛ دروازه دولت، خیابان سعدی، کوچه فیات، شماره ۲ است.

امیدواریم اتفاقات خوب برای میراث فرهنگی کشور در نیمه دوم سال ۹۵ ادامه داشته باشد.

مرمت ۲۰ بنای تاریخی به چینی ها رسید

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی، از واگذاری خارج از مزایده ۲۰ بنای تاریخی به شرکت چینی خبر داد.

t12

طبق این تفاهم نامه، کارشناسان صندوق احیا در یک بازه زمانی سه تا شش ماهه، ۲۰ بنای تاریخی را شناسایی می‌کنند تا برای مرمت و در نهایت برای بهره‌برداری در زمان مشخصی به این شرکت چینی واگذار شود. این مقام مسئول درباره علت واگذاری خارج از مزایده این ۲۰ بنای تاریخی توضیح داد:

“این فراینده در صندوق احیاء پیش‌بینی شده که در صورت اعلام آمادگی و توانمندی سرمایه‌گذار خارجی، خارج از مزایده تفاهم و واگذاری‌ها انجام شود. البته این امکان فقط به سرمایه‌گذارانِ خارجی محدود نشده و اگر شرکت‌های داخلی توانمندی لازم را داشته باشند که مثلا ۲۰ بنای تاریخی را “یکجا” مرمت و آماده بهره‌برداری کنند، حاضریم با آنها نیز وارد چنین فرایندی شویم و خارج از مزایده واگذاری‌ها را انجام دهیم.”

گفتنی است، شرکت اوراسیا یک شرکت بزرگ چینی است که توانمندی لازم ر ا در زمینه گردشگری دارد. این شرکتی است که تصمیم گرفته در حوزه گردشگری ایران سرمایه‌گذاری کند. به زعم ما، شرکتی که می‌خواهد چنین سرمایه‌گذاری ‌هایی را انجام دهد، الزاما نباید پیشینه مرمت داشته باشد، چون طرح مرمت را که مشاور داخلی تهیه می‌کند. مرمت هم با همکاری پیمانکار داخلی انجام می‌شود و این شرکت فقط سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق احیا و اخبار آن را در این نشانی دنبال کنید.

هشدار مجدد سفارت ایران در ترکیه: به جاهای نامطمئن سفر نکنید

بازگشایی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه که به واسطه کودتای نافرجام و ناآرامی های این کشور مدتی تعلیق شده بود،  بار دیگر چالش ساز شد و اخیرا به دنبال کشته شدن ۱ ایرانی درترکیه، سفارت ایران در آنکار نسبت به سفر ایرانیان به این کشور هشدار داد.

t13

سفارت ایران در آنکارا اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به وقوع برخی حوادث ناگوار برای هموطنان، با تاکید در مورد اهمیت رعایت مقررات وضعیت فوق‌العاده در جمهوری ترکیه، مجددا توصیه می‌شود در صورت اقامت و یا ضرورت انجام مسافرت، با دقت نظر و توجه نسبت به هشدار های نمایندگی و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران درترکیه و دستگاه های مربوط کشور میزبان، از حضور در اماکن پر ازدحام و نامطمئن اکیدا خودداری کنند.

رسانه‌های ترکیه پیش‌تر خبر داده بودند که پنجشنبه گذشته دو گردشگر ایرانی ۲۹ و ۴۰ ساله توسط شهروندان ترکیه‌ای به مراکز تفریحی برده شده بودند و در منطقه فاتح استانبول مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

رتبه ۳۹ برای پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور

به تازه گی خبردار شدیم که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توانست در میان ۳۲۷ عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی براساس دستورالعمل ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های شبکه و پس از یک سال رتبه ۳۹ را به خود اختصاص دهد.

t14

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که  «نازلی دارخال»، مسئول بخش میکروسکوپی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی – با اعلام خبر کسب رتبه ۳۹ این پژوهشگاه در میان ۳۲۷ عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از ابتدای سال ۹۴ به عنوان عضو آزمایشی ارتباط با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را آغاز و در بهمن همان سال بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به عضو قطعی این شبکه تبدیل شد.

۱۷۰۰ پروژه گردشگری ایران،  ۵ میلیارد دلار سرمایه می خواهد

خبر بالا را نفر اول گردشگری ایران (رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور) اعلام کرد و گفت : ایران برای بهره‌برداری از ۱۷۰۰ پروژه گردشگری با ۳۲ هزار میلیارد تومان (۱۰ میلیارد دلار) حجمِ سرمایه، به ۱۶ هزار میلیارد تومان یا پنج میلیارد دلار تسهیلات نیاز دارد که امیدواریم تا پنج سال آینده از محل‌های مختلف تأمین شود.

t15

سلطانی‌فر ،  که اخیرا  در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری گردشگری ایران که با حضور نمایندگان ۱۷ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی در واسط مهر ماه سال جاری در سالن اجلاس سران تهران آغاز شده بود اعلام کرد:

پس از توافق ایران با ۱+۵ و لغو تحریم‌های ناعادلانه به برکات اجرای برجام، روند ورود گردشگر خارجی افزایش زیادی داشته، به طوریکه در سه سال گذشته میانگین رشد آن به ۱۰ درصد رسیده است و هم اکنون نیز ظرفیت تمام هتل‌های ایران از سوی گردشگران رزرو شده، هرچند ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی داریم.

گفتنی است،  امروز بیش از ۱۷۵۰ پروژه گردشگری در دست احداث است که از آن میان ۸۲۰ پروژه مربوط به هتل‌های یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان‌ها با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد است که با محوریت بخش خصوصی در حال اجرا است.

امیدواریم دولت برای ترغیب مردم برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری، از پتانسیل بازار بورس نیز به خوبی استفاده کند.

 آخرین خبر ها از صنعت گردشگری کاشان

کاشان، یکی از قطب های گردشگری ایران و از قدیمی ترین شهر های جهان، اخیرا در نیمه اول سال جاری با رشد ۷۵ درصد گردشگر خارجی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل روبرو شده است.

t16

مسئول کمیته استخراج و پردازش آمار و اطلاعات شهرستان کاشان از افزایش ۷۵ درصدی گردشگران خارجی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.علیرضا عبدالله زاده اعلام کرد که  در شش ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۸۱ هزار ۶۹۶ نفر از آثار تاریخی این شهرستان بازدید کرده‌اند که از این تعداد ۶۷ هزار و ۴۹ نفر آن ها گردشگران خارجی هستند.

گفتنی است، باغ جهانی فین با جذب ۷۰۱ هزار و ۵۵۵ نفر، خانه بروجرودی ها با داشتن ۱۰۱ هزار و ۵۲۶ نفر و خانه طباطبایی‌ها با ۸۹ هزار و ۱۶۶ گردشگر داخلی و خارجی به ترتیب به عنوان سه اثر تاریخی پربازدید کاشان در نیمه نخست سال جاری بوده‌اند. فرانسوی ها، مشتاق ترین گردشگر ها برای سفر به این شهر تاریخی ایران هستند.

بزودی سرویس گردشگری روزیاتو درباره فرصت های گردشگری پاییزی کاشان، گزارشات مفصلی را ارائه خواهد کرد.

۹۰ درصد گردشگران خارجی مشتاق اقامت در خانه های تاریخی کاشان

صحبت از گردشگری کاشان شد، اخیرا مطلع شدیم که مسئول واحد گردشگری اداره میراث فرهنگی کاشان اعلام کرد که ۹۰ درصد از گردشگران خارجی هنگام ورود به کاشان به اقامت در خانه‌های تاریخی تمایل دارند.

t20
تصویر خانه تاریخی عامری های کاشان

حجت‌الله ناصحی‌پور در آیین بازگشایی موسسه فنی حرفه‌ای پایاگستر در خانه تاریخی عامری‌ها اظهار داشت: تا به امروز ۱۴ خانه تاریخی کاشان به مراکز اقامتی تبدیل شده که این خود نوعی جاذبه برای گردشگران تلقی می‌شود. وی تصریح کرد: ۵۳ مرکز و موسسه گردشگری در کاشان در زمینه‌های اقامتی و پذیرایی، هتل، هتل سنتی، مهمان پذیر، سفره خانه‌ها و دفاتر خدمات جهانگری به مردم و گردشگران خدمت رسانی می‌کنند.

امیدواریم خانه های تاریخی کاشان و ایران، دارای پرتال جامعی برای اطلاع رسانی چند زبانه باشند تا در جذب گردشگر کمک کنند.

تعیین حریم برای پیچیده ترین خانه تاریخی ایران انجام شد

خبر بعدی این که، روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اعلام کرد: در جلسه کمیته حریم آثار ملی غیرمنقول که با حضور کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی و دفتر ثبت آثار تاریخی برگزار شد حریم خانه‌ی تاریخی «مهندس علیزاده» به تصویب رسید و حریم مجموعه فرح آباد ساری نیز مورد بازنگری قرار گرفت و افزایش یافت.

t17

«فرهاد نظری»، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور اخیرا گفته بود که  باتوجه به اینکه خانه مهندس علیزاده دارای ارزش‌های معماری است، حریم این بنای تاریخی در جلسه کمیته حرایم مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید کارشناسان تصویب شد.

t18
ماکت خانه علیزاده

او گفت: با اینکه حریم مجموعه فرح‌آباد ساری که شامل پنج اثر تاریخی ثبتی است، پیش از این تهیه شده بود اما در جلسه کمیته حرایم، حریم مجموعه مورد بازنگری قرار گرفت و با الحاق یک حمام قاجاری افزایش پیدا کرد.

گفتنی است، خانه علیزاده یکی از آثار فرهنگی تاریخی در خیابان آفریقای تهران است که توسط مهندس علیزاده از بهترین معماران تهران در دوره پهلوی دوم به پیچیده‌ترین شکل ممکن آن هم روی تپه‌های خیابان الهیه ساخته شده است.

t19
تصویر نمای داخلی خانه مهندس علیزاده، پیچیده ترین خانه تاریخی ایران

این خانه با معماری بی‌نظیر برگرفته از احجام هندسی در مساحت ۶۹۲ متر مربع با زیربنا ۹۸۶ متر مربع که در پنج طبقه ساخته شده در سال ۸۴ به نام معمارش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

از اسکلت ۷۵۰۰ ساله اراکی ها رونمایی شد

t21

خبر جالب دیگر این که درسومین روز هفته گردشگری، از اسکلت ۷۵۰۰ ساله مکشوفه در تپه سرسختی شازند در حمام (موزه) چهارفصل اراک رونمایی شد. براساس آزمایش‌های صورت‌ گرفته ،این اسکلت مربوط به یک مرد ۴۰ ساله دوران نوسنگی است دورانی که انسان از غارها خارج شده و برای ادامه زندگی وارد دشت‌ها شد.

t22
تصویری از اسکلت ۷۵۰۰ ساله اراکی : عاقبت خاک گل کوزه گران خواهیم شد

خانه پدری جلال آل احمد به مزایده گذاشته شد

t23

خبر آخر این که خانه باستان شناسی ایران به مزایده گذاشته شد. اخیرا مطلع شدیم که صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، خانه تاریخی و پدری «جلال آل احمد» در تهران را به مزایده گذاشت.

دوم اسفند ماه سال ۹۱ بود که خانه‌ی تاریخی پدری «جلال آل احمد» با هدف برطرف کردن مشکلات این حوزه و استفاده از نظر پیشکسوتان حوزه‌ی باستان‌شناسی، با حضور تعداد محدودی از باستان‌شناسان پیشکسوت افتتاح شد. هرچند مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی در مقطع افتتاح این خانه اعلام کردند که این خانه با استفاده از نظر پیشکسوتان میراث فرهنگی اواخر سال ۹۱ افتتاح شده است اما در واقع اکثر پیشکسوتان حوزه‌ی باستان‌شناسی آن را اقدامی بیهوده می‌دانستند و با آن مخالف بودند.

گفتنی است، در نهایت با مرمت خانه‌ی پدری «جلال آل احمد»، «خانه‌ی باستان‌شناسی ایران» افتتاح و نام‌اش«خانه‌ی همدلی باستان‌شناسان» گذاشته شد. این خانه‌ی تاریخی که در خیابان خیام، کوچه «کارکن اساسی»، پلاک ۴۳ قرار داشت شاید در مدت باز بودنش در حدود ۶ ماه با نام خانه باستان‌شناسی، حضور یک دهم باستان‌شناسان را هم به خود ندید اما در هر صورت یک نام را یدک می‌کشد و آن خانه‌ی پدری جلال آل احمد است.

پس از آن مدت‌ها بی‌استفاده ماندن این خانه که اعتباری را برای مرمت‌اش هزینه کرده بودند، قول و قرارهایی با مسئولان موزه خصوصی عروسک‌های ملل گذاشتند تا شاید این موزه سروسامانی بگیرد اما در کمتر از چند ماه از بیان این قول و قرارها، آن بحث نیز لغو شد تا خانه‌ی «جلال آل احمد» در تاریخ سوم مهر ماه امسال توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به مزایده گذاشته شود.

هزینه مرمت: ۳۴۰ میلیون تومان.

همراهان همیشگی مجله گردشگری روزیاتو

خبرهای گردشگری ومیراث فرهنگی شهر خود را از طریق کانال های ارتباطی ما درتلگرام و اینستاگرام ارسال کنید تا درمجله گردشگری هفتگی به اطلاع مخاطبان گرامی سایت برسد.

گردشگری ایران و جهان را هر روز در سرویس گردشگری روزیاتو دنبال کنید.

[ منابع: سازمان میراث فرهنگی، صندوق احیا،، بخش گردشگری خبرگزاری ایسنا، بخش گردشگری خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود