پاییز گردی های ناصر الدین شاه در روستای شهرستانک

روستای تاریخی شهرستانک: جایی برای کشف پاییز هزار رنگ ۹۵

پاییز گردی های ناصر الدین شاه در روستای شهرستانک

سرویس گردشگری روزیاتو در ادامه سلسله گفتارهای روستا گردی خود که مدتیست به معرفی ظرفیت های روستا گردی در سراسر کشور پرداخته است، این بار شما را به دیدار یکی دیگر از روستاهای زیبا و با صفای ایران چهار فصل کهن می برد تا پاییز ۹۵ را هموطنان تهرانی، در جایی همین نزدیکی ها تجربه کنند.

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، روستا گردی، بخشی از ظرفیت های گردشگری شهری هم چون موزه گردی و گالری گردی بوده و می تواند در اقتصاد و بالندگی مناطق خارج از کلان شهر ها،‌ نقش موثر و مولد ایفا کند. در ایران، روستاهای بسیار داریم که تاریخی و با طبیعت بکر و فوق العاده همراه بوده و می تواند، منبع تولید ثروت و رونق گردشگری داخلی و بین الملی ایران شود.

در اطراف پایتخت ۲۳۰ ساله ایران، جاهایی وجود دارد که مشاهده آن خالی از لطف نیست و متاسفانه بسیاری از پایتخت نشینان، هم چون گنجینه هایی که در موزه هنرهای معاصر و آبگینه وجود دارد، از آن ها بی خبرند. آبشار ها، ‌دنیای گردشگری زیر زمینی و هم چنین پتانسیل های روستاگردی اطراف تهران، فرصت هایی فوق العاده برای آنانی است که قصد دارند آخر هفته ای مفرح و شاد را در پاییز ۹۵ در اختیار داشته باشند.

تنها در استان البرز، بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی و ده ها فرصت طبیعت گردی داریم که در نیمه دوم سال ۹۵ می توان از آن بهره جست.

اگر خودتان هم فرصت گردشگری انفرادی ندارید، پاییز گردی را با تورهای گردشگری استان خود تجربه کنید. برخی از موسسات گردشگری مجازی، تور های عکاسی در پاییز را در دستور کار قرار داده که مخاطبان بسیار دارند و از اینستاگرام و تلگرام نیز برای تبلیغ برنامه های خود استفاده می کنند. این موسسه ها و صفحات جالب پاییز گردی در اینستاگرام را حتما فالو کنید که بعضی اوقات، روزهای خاطره انگیزی را برای شما خلق می کنند.

s13
روستای شهرستانک، یک مقصد ایده آل برای تورهای عکاسی پاییزی اطراف تهران است

به هر حال، برای هموطنان تهرانی که در نیمه دوم سال، افزایش آلاینده ها سبب می شود تا روزهای آلودگی بسیاری را تجربه کنند، گردش در اطراف شهر به خصوص در روزهای پایانی هفته، می تواند اقدام خوبی برای تنفس بهتر اکسیژن و رهایی از وضعیت نامطلوب آب و هوای کلان شهر پایتخت باشد.

شاید تهران به نسبت دیگر مناطق کشور، می بایست از فرصت پاییز گردی بیش تر بهره ببرند و به ریه های خود، فرصت استراحت بیشتری بدهند. ما قبلا درباره برخی از فرصت های گردشگری اطراف پایتخت صبحت کردیم و به معرفی جایی به نام روستای آهار پرداختیم.

امروز، شما را به روستای زیبای شهرستانک می بریم که خیلی دور نیست، اما برای پاییز گردی ۹۵، جایی فوق العاده زیبا محسوب می شود.

با ما در این گزارش همراه باشید.

روستای شهرستانک: پاییزی گردی ناصری

وقتی قدم به داخل این روستای تاریخی زیبا می گذاریم، کوچه باغ های باریک و سرشار از درختان تنومند که در فصل پاییز، هزار رنگ طبیعت را بر چهره دارند، جلوه های خاصی از شکوه طبیعت شهرستانگ را در برابر چشمان رهگذران به تصویر می کشد.

پیاده روی در کوچه باغ های شهرستانک، یکی از جذاب ترین بخش برنامه سفر به این روستای تاریخ زیبا بوده و تجربه آن ها را مانند پیاده روی در کوچه باغ های روستای تاریخی آهار در شمال پایتخت به روزیاتویی های ایرانگرد توصیه می کنیم.

s15

روستای شهرستانک جاییست که روزگاری، پاییز گردی دربار قاجار در آن صورت می گرفت و یکی از مناطق خوش آب و هوا و زیبای اطراف پایتخت محسوب می شود. شهرستانک را باید بهشتی در اطراف کلانشهر تهران دانست که برای تنفس اکسیژن خالص زیر درختان تنومند و کنار رودخانه های پر آب، محفلی رویایی با درختان هزار رنگ در فصل خزان است.

s14
تصویری زیبا از روستای شهرستانک

روستای شهرستانک جایی است که کهنسال ترین موجود زنده ایران (درخت ارس) در آن جا قرار دارد. درختی با قدمت ۲۸۰۰ سال که بزودی به فهرست میراث طبیعی ایران اضافه می شود. این درخت، کهنسال ترین درختی است که تا کنون در ایران توسط محققان تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور شناسایی شده است.

عرض این درخت ۱۴ متر و ۱۷ متر ارتفاع دارد. محیط تنه این درخت، بیش از ۹ متر است. یکی از تفریحاتی که در روستا می توان بسیار دید، دوچرخه سواری بوده که گویا شماری از پاییز گرد های خوش ذوق رکاب زن، با تصویر زیر، اهمیت این کار را در روستای تاریخی شهرستانک به تصویر کشیده اند.

s16
دوچرخه سواری در شهرستانک

البته در کوه های این منطقه نیز، همواره شاهد موتورسواران حرفه ای هستیم که با موتور کراس ویراژ می دهند.

s17

در این روستای زیبا، کاخ ناصری قرار دارد. کاخ اگر چه بر اثر کم توجهی ها متاسفانه رنگ و لعاب خود را از دست داده است، ولی هنوز دیوارهایی از آن باقی مانده است.

جاده ای که در روزگاران نه چندان دور، ری را به استان سر سبز مازندران وصل می کرد، از این روستا می گذشت و به همین خاطر به جاده ناصری خوانده می شود. این روستا، به قرن ششم هجری باز می گردد و دارای ۳ اثر تاریخی به نام ها: قلعه دزد بند شهرستانک، تپه شنستون (شن ستون) و کاخ ناصرالدین شاهی است.

اگر به این روستای تاریخی زیبا سری بزنید، جایی را نمی بینید که قلم توانای نقاش طبیعت، رنگی بر فرش این مرز و بوم نزده باشد. در این روستا، چشمه گل کیله در طول ۱۵ کیلومتری شهرستانک جاری می شود و شاخه های بید و چنار های تومند این منطقه را آبیاری می کند.

s18
طبیعت پاییزی زیبای شهرستانک

کاخ ناصری شهرستانک

s1

یکی از ظرفیت های گردشگری تاریخی این روستای زیبا، کاخ شهرستانک است. در این روستا، حدود یک صد و پنجاه سال پیش، ناصر الدین شاه قاجار، در ۴ کیلومتری شرق شهرستانک و در دامنه کوه گل گیله و در یک منظر گاه طبیعی زیبا، عمارتی را بر پا کرد که به کاخ ناصری شهرت دارد.

s9
تصویری زیبا که نقاشی کمال الملک نفاشی ایران از کاخ شهرستانک را در قرن نوزدهم میلادی نشان می دهد

این عمارت، بین  دو دره پر آب و سبز واقع شده که یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق ییلاقی ایران را تشکیل می دهد.

s6
جلوس ناصری در کاخ ییلاقی شهرستانک

کاخ در سال ۱۸۷۸ میلادی توسط معماری به نام آقا محمد ابراهیم خان، برای اقامت ییلاقی شاهد شهید، بنا گردید. پس از سقوط قاجار و بی توجهی پهلوی، این مجموعه رو به تخریب رفت و با تصمیم فدراسیون کوهنوردی وقت، اقامت گاه موقت کوهنوردان کشور شد. در ۲۰ شهریور ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

s2
تصویری از کاخ شهرستانک، نگین بهشت اطراف تهران

این کاخ بیش از ۳۶۵۰ متر مربع وسعت دارد و در چهار تراز که کاخ اصلی در تراز چهارم و در دو طبقه ساخته شده است، بنا شد. آذر ۹۴ بود که سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز از واگذاری این کاخ به بخش خصوصی برای فعالیت های مرمت خبر داد.

s3
کتیبه ای در نزدیکی کاخ که گویا درباره کاخ اطلاعاتی ارائه می کند

این روستا  به دلیل ظرفیت های گردشگری ملی و تاریخی و طبیعی، یکی از روستاهای هدف گردشگری اطراف پایتخت بوده و به نظر می رسد در سال آینده بیش تر از آن خواهیم شنید.

s8
ناصرالدین شاه همراه با پسران، خدمه و درباریان در اردوی شاهی در شهرستانک و هنگام عید نوروز. عکاس : عبدالله قاجار عکاس باشی

تراز اصلی دارای تخت گاه و ایوان حوض خانه در مرکز و اطاق هایی در طرفین است. بخش اندرونی یا حرمسرا به مساحت ۴۶۸ متر مربع دارای حیاط تحتانی مشتمل بر فضاها یی است که در اطراف حیاط و متصل به بخش دیوانخانه و ۱۹ اتاق در دو طرف شمالی و شرقی است .

s4
تصویری از کاخ ناصری پیش از مرمت

یک حمام در طرف غربی حرمسرا تعبیه شده است که در زمان حاضر قسمت اعظم حرمسرا یا اندرونی تخریب شده است. این عمارت در جایی واقع شده که هوای فوق العاده مطبوعی دارد و بوی طبیعت زنده به رغم مخروبه شدن آن بازهم توجه هر گردشگری را جلب می کند.

s5
تصویر نمایی از کاخ شهرستانک

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز در سال ۹۳ گفته بود که  کاخ ناصری پروژه ای حفاظتی است که مرمت آن در دستور کارسال ۹۴ این اداره کل قرار دارد و البته هنوز مراحل مرمت تکمیل نشده است که امیدواریم با کمک مردم و مسئولان، نوروز ۹۶ شاهد تکمیل مرمت این میراث ملی در شهرستانک باشیم.

درخت اُرس

s10

طبیعت بی نظیر شهرستانک را درختان اُرس تکمیل می کنند. درختانی با قدمت، که هویتی افسانه ای دارند. یکی از این درختان که محلی ها آن را اُرس یا هورست می نامند قدمتی ۲۸۰۰ ساله دارد. جهت تماشای این درخت زیبا باید به سمت جنوب شرقی روستا بروید. از آن جا یک مسیر خاکی وجود دارد که باید آن را پیش بگیرید و بعد از حدودا ۲۰ دقیقه به این درخت زیبا می رسید. توصیه می شود برای رسیدن به این درخت از محلی ها نشانی را پرس و جو کنید تا دچار اشتباه و سردرگمی نشوید چرا که تابلوهای راهنمایی برای دسترسی وجود ندارند.

قلعه دزدبند شهرستانک

یکی دیگر از مناطق دیدنی این منطقه را می توان قلعه دزد بند دانست. این قلعه، در واقع در مرتفع ترین قله کوه شهرستانک واقع شده که بقایای یک ساختمان نظر رهگذران را به سوی خود جلب می کند. اهالی منطقه، ان را قلعه دختر یا قلعه دزد بند می دانند.

در واقع این عمارت، بنایی ساخته شده از قلوه سنگ و ملاط ساروج که پوشش داخلی آن از گچ بوده و در حال حاضر تنها فقط پایه های سه اتاق و قسمتی از سقف یکی از اتاق های آن باقی مانده و قابل مشاهده خواهد بود که در تصویر زیر می بینیم.

s11

نکته جالب توجه آن است که سفال هایی که در اطراف این بنا یافت شده با توجه به پلان و سبک معماری بنا، سازه ای متعلق به دوره اسلامی را نشان می دهد که احتمالا به عنوان برج دیدبانی از آن استفاده می شد. نگهبانان در این منطقه می ایستادند و با آتش روشن کردن و یا چراغ های روغنی به هم علامت می دادند.

گفته شده که در واقع سفال های یافت شده غیر تجملی بوده و تقریباً شبیه سفال های دوره ایلخانی و دوره تیموری می باشد. دسترسی برای رسیدن به این قلعه باید مسیر سمت چپ کوه شاه نشین را پیش بگیرید. بعد از نیم ساعت به این قلعه خواهید رسید. کوه شاه نشین کوهی است که دقیقا در پشت کاخ ناصری قرار دارد.

تپه شنستون

s12

یک تپه در شهرستانک وجود دارد که معروفیت زیادی دارد. این تپه در بخش جنوبی دره گله گیله قرار دارد و تعداد بسیاری سفال قرمز رنگ در آن جا مشاهده می شود که احتمالا مربوط به چادرنشینان دوران تاریخی بوده و این قسمت را تپه شنستون می نامند و از زمین های آن برای کشت دیم استفاده می کنند.

راه دسترسی به شهرستانک

مسیر شهرستانک از جاده کوهستانی کرج-چالوس (کیلومتر ۵۵) آغاز می شود که نرسیده به گچسر، مسیر آسفالتی وجود دارد که پس از طی هشت کیلومتر، تابلوی ورود به شهرستانک را مشاهده می کنیم. جایی که مملو از درختان رنگارنگ پاییزی بوده و گویی، پاییزی ترین نقطه اطراف تهران، در این روستای زیبا در دسترس است.

s21
تصویر موقعیت جغرافیایی روستای شهرستانک که مرز بین استان البرز و تهران است

رفتن به این روستا با خودرو شخصی، متداول ترین وسیله ای است که گردشگران استفاده می کنند.

مسیر اول، حرکت به سمت جاده چالوس است که پس از گذر از آسارا، گچسر است و راست جاده، تابلوی سبز رنگ شما را به شهرستانک راهنمایی می کند.

با اتوبوس هم می توانید به این روستای زیبا بروید. به ترمینال غرب در میدان آزادی رفته و راهی چالوس شده و در دوراهی شهرستانک، پیاده شوید و با ماشین های گذری، به سمت روستا بروید.

راه سوم آن است که از قله توچال در ارتفاعات تهران، به سمت شهرستانک بروید. باید بدانید که  مسیر مخصوص کوهنوردی از سمت غرب توچال آغاز شده پس از طی حدودا یک ساعت به قله شاه نشین می رسد، از این قله پس از یک ساعت و نیم پیاده روی به روستای شهرستانک خواهید رسید. وقتی از این مسیر، راهی شهرستانک می شوید ، در ابتدا به کاخ ناصری می رسید و از آن به بعد می توانید گشت و گذراتان را آغاز کنید.

روستای زیبای شهرستانک، در مرز استان های البرز و تهران قرار گرفته و ارتفاع این روستا از سطح دریا،دو هزار و یک صد و نود کمتر است، آب و هوای آن در زمستان سرد و در تابستان معتدل خواهد بود. بیش از ۱ هزار نفر در این روستا زندگی می کنند و شغل اصلی آن ها دامداری و باغداری است.

s20
پاییزی ترین گردشگری پاییزی اطراف تهران را در شهرستانک تجربه کنید

به واسطه این که هنوز برای رونق گردشگری شهرستانک فکر خاصی نشده است، بر خلاف برخی از روستاهای کشور، در این جا، مکان هایی برای اقامت گردشگران داخلی و به خصوص خارجی ها فراهم نیست. اما مردمانش خون گرم و با صفا هستند و آماده همکاری با تازه واردان در زمینه های گوناگون.

در شهرستانک، خوردن خشکبار محلی را نیز فراموش نکنید که در مغازه های اطراف در دسترس است.

s19

در این طبیعت بکر و زیبا و فوق العاده، تنوع گیاهی خاصی وجود دارد. انواع گیاهان دارویی و سبزی هایی مثل پونه، الک شورک و قارچ کوهی در دسترس است. در برخی از ایام سال، اهالی را در کنار جاده ها و محل های اصلی روستا مشاهده می کنید که بساط کرده اند و تولیدات خود را عرضه می کنند.

توصیه های روزیاتویی برای سفر پاییزی به شهرستانک

۱- شهرستانک، یکی از چند مقصد گردشگری پاییزی رمانتیک برای عاشقان پاییز گردی و عکاسی در اطراف پایتخت به شمار می رود که نباید در چند هفته آینده از پاییز از دست بدهید.

۲- حیوانات مختلفی هم در شهرستانک دیده می شوند از جمله روباه ، شغال ، خرگوش ، آهو ،گرگ، قوچ، میش، بز کوهی و کبک. در سفر به مناطق مختلف این روستا، به واسطه وجود حیوانات وحشی دقت کنید.

۳- از تورهای عکاسی پاییزی شهرستانک که توسط موسسات گردشگری مجاز برگزار می شود استفاده کنید.

۴- در صورتی که عاشق کمپ زدن هستید، از راهنمایی افراد آشنا به موقعیت جغرافیایی روستا استفاده کنید تا در تیر رس حمله حیوانات قرار نگیرید.

۵- خانه های اجاره ای در این روستا ان طور که شایسته است، یافت نمی شود. بنابراین برای سفر به این روستا در نیمه دوم سال، صبح خیلی زود به مقصد حرکت کنید تا نیازی به اقامت در ان جا نداشته باشید.

۶- امیدواریم اداره کل گردشگری استان تهران و البرز، برای معرفی ظرفیت های گردشگری روستایی و پاییز گردی، در پرتال های خود به طور اختصاصی اطلاع رسانی چند زبانه و چند رسانه را در دستور کار قرار دهند.

امیدواریم این گفتار، شما را با بخشی از ظرفیت های گردشگری و تاریخی روستای شهرستانک آشنا کرده باشد. اگر به این روستا در روزهای آینده سری زدید، تصاویر خود را از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

[ منابع: باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، اداره کل گردشگری البرز، خبرگزاری میراث فرهنگی ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سیما آبان ۲۳, ۱۳۹۵

    خیلی خوشگله
    شهرستانک کشف جدیدتونه ها 🙂 عالیه

  • محمد آبان ۲۳, ۱۳۹۵

    من چند ماه پیش شهرستانک بودم
    عکسهاتون باعث شد یه بار دیگه برم