چگونه بدون باج دادن به فرزندانمان، آنها را از تلفن های همراهشان دور نگه داریم

هرگز موبایل را از دست فرزندتان نکشید

چگونه بدون باج دادن به فرزندانمان، آنها را از تلفن های همراهشان دور نگه داریم

بر طبق آمار به دست آمده از «کمپانی نلسون» نوجوانان ماهانه در حدود ۳۰۰۰ پیامک رد و بدل می کنند. باید بدانیم که چنین آمارهایی تنها متوسط میزان استفاده این گروه سنی از گوشی هایشان در سراسر  جهان را نشان می دهد. بهتر است در هر چیزی تعادلی وجود داشته باشد، بنابراین در میزان استفاده از گوشی های همراه هم بهتر است این تعادل رعایت شود.

اگر چه راهکار قطعی برای دور ماندن فرزندان مان از این گوشی ها وجود ندارد اما با به کار گرفتن صحیح برخی از این راهکارهای مورد تایید مجامع علمی می تواند تا حدی از افراطی شدن این معضل کنونی جلوگیری کند.

این نوشته راهکارهایی را در اختیار والدین قرار می دهد که آنها را با هم مرور می کنیم.

پند دهنده مناسبی برای فرزندان تان باشید

1

اگر شما خودتان دائم از تلفن همراه خود با صدا و بی صدا استفاده می کنید و در بسیاری مواقع حتی سر شام مشغول پاسخگویی به پیام های تان هستید و به نظرتان برسد که این فرزندتان است که بیش از اندازه از تلفنش استفاده می کند، بدانید که کار اشتباهی می کنید. دکتر «سوران نیومن» با اشاره به نقش الگویی والدین می گوید: “اگر تمایل دارید فرزندان تان کمتر از تلفن همراه استفاده کنند، لازم است ابتدا خودتان این کار را انجام دهید.” مسلما فرزندان آن چه والدین انجام می دهند را می بینند و آنها را تقلید می کنند. تلاش کنید زمانی که همه اعضای خانواده دور هم هستید، یاد بگیرید که تا آنجا که می شود از این موبایل ها استفاده نکنید. و خصوصا در زمان های مربوط به فرزندان تان مانند بازی های ورزشی شان، تلفن های همراه تان را خاموش یا بی صدا کنید.

محدودیت هایی را برای فرزندان تان وضع کنید

2

در مورد نوجوانان و استفاده از تکنولوژی نگرانی های وجود دارد اما این معنا نیست که نقش والدین در این جریان صفر باشد. «جمیسون مونرو» مسئول آکادمی «نیوپورت» است. این موسسه رفتارهای موثر در حفظ سلامت روان نوجوانان را برعهده دارد. مونرو می گوید: “این وظیفه والدین است که میزان استفاده فرزندان شان از تکنولوژی را محدود و مدیریت کنند.” وی معتقد است همان طور که شما به عنوان والدین در مسائلی چون، مواد مخدر و الکل به فرزندان تان سختگیری هایی می کنید در این مورد هم باید به همین صورت عمل کنید. بر طبق آمار بدست آمده از «نیویورک تایمز» استفاده از فضاهای مجازی منجرشده، بسیاری از نوجوانان این فضاها را واقعی و جهانی را که در آن زندگی می کنند را مجازی تلقی کنند. اگر والدین دراین مورد کاری نکنند، این روند با افزایش هم روبرو خواهد شد.

از این وسیله برای تنبیه فرزندتان استفاده نکنید

3

بدانید که تلفن همراه فرزندان تان وسیله ای برای انجام  فعالیت های اجتماعی آنهاست. اگر می بینید که فرزندتان بیش از اندازه از موبایل خود استفاده می کند، برای او جریمه های روتینی در نظر بگیرید نه اینکه آنها را محروم دائمی کنید. بر طبق آمار بدست آمده از «انجمن فکر کودکان» این تلفن های همراه می توانند سبب ایجاد روابط مثبت اجتماعی در فرزندان شما شوند، بنابراین اگر به طور کامل آنها را از استفاده محروم کنید، آسیب هایی را به آنها خواهید رساند. دکتر نیومن در این باره می گوید: “موبایل فرزند شما، مسیر زندگی اوست و اتصال وی به جهان پیرامونش به شمار می رود. آگاه سازی فرزندان تان دراین مسیر خواهد توانست هدایتگرشان باشد. محدودیت های کامل آنها از این موبایل ها می تواند عواقب نه چندان خوبی را به دنبال داشته باشد.”

غذاخوردن را محلی بدون تلفن همراه مقرر کنید

4

از آنجایی که امروزه پیدا کردن زمانی مناسب برای جمع شدن اعضای خانواده دور هم و غذا خوردن در کنار هم کار چندان آسانی نیست، می توان در این زمان ها، موبایل ها را کنار گذاشت. «کریستسن دارسی» که خود مادری است که فرزندانش را به تنهایی بزرگ می کند در این باره می گوید: “در خانواده من و در زمان صرف شام، حتی هنگامی که تلفن زنگ می زند، پاسخی داده نمی شود، چرا که در تمام هیاهویی که در زندگی مان وجود دارد، فرصت چندان زیادی برای دور هم بودن نداریم.” او تجربه های نه چندان خوبی از استفاده از تلفن همراهش در هنگام صرف غذا دارد که موجبات اعتراضات فرزندانش را فراهم می کرد.

از خود تکنولوژی برای کنترل تکنولوژی استفاده کنید

5

برخی از تکنولوژی ها هم به کمک والدین آمده اند تا بتوانند میزان استفاده فرزندانشان از تلفن های همراه را کنترل و زمانبندی کنند. «اریکا اشترن» مادری است که خود از تکنولوژی چندان به دور نیست. وی از OurPact برای کنترل وضیعت استفاده فرزندانش از تلفن های همراه شان استفاده می کند. به عنوان مثال اگر آنها سر کلاس های درسی استفاده نامربوطی از موبایل های شان کنند مادر می تواند آنها را از ادامه آن فعالیت باز دارد. یا مادر دیگری به نام «کارولین هاوکینسون» از برنامه دیگری به نام Norton Family استفاده می کند که زمانبندی و نوع فعالیت فرزندانش را با آن کنترل می کند.

والدین منفوری برای فرزند خود نباشید 

6

زمانی که فزرندی از والدین خود تنفر داشته باشد، کنار آمدن با او کار دشوارتری است. اگرچه این امر می تواند از نشانه های لوس بودن آن فرزند باشد اما از نقطه نظری باید گفت که بسیاری از فرزندان از والدین شان به خاطر رفتارهایشان تنفر دارند. «لوری هولدن» می گوید: “بهتر است قبل از اینکه موبایل را از دست فرزندتان بگیرید، موافقت او را هم تا اندازه ای فراهم کنید.” در زمان هایی ممکن است که ما از فرزندمان بخواهیم که تلفن همراه را روی زمین بگذارد و از آن استفاده نکند. این بدان معنا نیست که این کار شکایت و گریه و زاری فرزندان مان را به همراه نخواهد داشت، اما گاهی لازم است.

اجازه دهید کودک هم در وضع قوانین مربوط به خودش مشارکت داشته باشد

7

اگر به کودک خود اجازه دهید در وضع قوانین مربوط به استفاده از تلفن همراهش مشارکت کند، سبب خواهد شد که در روابط میان شما و فرزندتان خللی به وجود نیاید. با این کار شما این احساس به آنها دست خواهد داد که به خواسته هاشان توجه و صدای شان هم شنیده می شود. مثلا در چه زمان هایی که فرزند شما باید در گروه های آموزشی همراهی داشته باشد  به او اجازه دهید از موبایل خود استفاده کند. دکتر نیومن در این باره می گوید: “اگر آنها خود در وضع این قانون ها شرکت داشته باشند، تعهد بیشتری در عمل کردن به آن قوانین خواهند داشت.”

تلفن همراهی با امکانات محدودتری در اختیار او قرار دهید

8

مونرو می گوید: “گویی فرزندان ما با موبایل های شان از شکم مادر متولد شده اند.” زمانی که با انجام هیچ ترفندی نتوانستید فرزندان تان را مجاب به استفاده به اندازه و به موقع از تلفن همراه اش کنید، اسمارت فون او را گرفته و یک موبایل معمولی با امکانات محدود در اختیارش قرار دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که او به این نتیجه برسد که باید استفاده به موقع و مناسب تری از آن داشته باشد. می توانید آنها را در فعالیت هایی چون رفتن به پارک، موزه و یا سایر کارهایی که می توانند بدون دخالت گوشی ها باشند دخالت بیشتری دهید.

خوابیدن را در اولویت قرار دهید

9

مهم نیست فرزند شما ۸ ساله یا ۱۸ ساله باشد، داشتن خواب نرمال و به اندازه برای او لازم است. زمان هایی هم پیش می آید که آنها مشغول چت کردن در یکی از شبکه های مجازی هستند و زمان خواب آنها فرا رسیده. بر اساس یافته های «مَشِبِل» بهتر است یک ساعت قبل از خواب این گونه فعالیت های فرزندتان کاملا متوقف شود و در بین قوانین وضع شده برای آنها قرار گیرد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود