نگاهی به تاریخچه نخستین بمب اتمی جهان

نگاهی به تاریخچه نخستین بمب اتمی جهان

در شانزدهم جولای سال ۱۹۴۵ میلادی و در ساعت پنج و سی دقیقه صبح، نخستین بمب اتمی با موفقیت آزمایش گشت و جهان وارد عصر اتمی شد. مرگبارترین سلاح دنیا، «گجت» نام داشت و فرایند ساخت آن از پروژه منهتن انیشتین الهام گرفته شده بود. سازندگان، آن را در صحرایی نزدیک به آلماگورادوی نیو مکزیکو منفجر نمودند.

«لِسلی گروز» و «رابرت اوپنهایمر» هر دو از کشور آمریکا، بر این پروژه نظارت داشتند. این سلاح قدرتمند، تحت کد «ترینیتی» که از شعری سروده جان دون الهام گرفته شده بود، ساخته شد. برای پروژه مذکور، اول ۶ هزار دلار بودجه در نظر گفته شد، اما هنگامی که انیشتین نگرانی هایی را پیرامون دست یابی نازی ها به این نوع بمب مطرح کرد، بودجه به ۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

دست اندر کاران، برای پرتاب این سلاح، برجی فولادی به ارتفاع ۳۰ متر ساختند. علاوه بر آن، سه پناهگاه نیز احداث گشت تا محققان بتوانند در امنیت کامل آزمایش را تماشا کنند. این اماکن، ۹ کیلومتر از برج فلزی فاصله داشتند. یک روز قبل از پرتاب، تیم سازنده بمب را در وسط برج قرار داد. بنابراین، آمریکا توانست نخستین بمب اتمی را شانزدهم جولای مورد آزمایش قرار دهد.

بلافاصله بعد از انداختن بمب، اوپنهایمر به درست عمل کردن آن پی برد.

1142px-hd-4g-053_10540204545-2-w700

در ششم آگوست سال ۱۹۴۵ میلادی، آمریکا یک بمب اتمی ۵ تنی را بر روی شهر هیروشیمای ژاپن انداخت و ۸۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد. سه روز بعد نیز همین بلا بر سر ناگازاکی آمد و ۴۰ هزار نفر جانشان را از دست دادند. هشت روز بعد از این دو حادثه، جنگ جهانی دوم پایان یافت.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود