تحقیقات جدید می گویند: حتی نوشابه های رژیمی نیز برای بدن شما مضر هستند

تحقیقات جدید می گویند: حتی نوشابه های رژیمی نیز برای بدن شما مضر هستند

بسیاری از افراد، برای جلوگیری از چاقی مفرط و بالا رفتن سطح قند بدن، نوشابه های رژیمی را در سبد غذایی خود قرار می دهند. اما به نظر می رسد این طرز فکر که آن ها در مقایسه با نوع معمولی ضرر کمتری دارند، چندان صحیح نباشد.

«آسپارتام» شیرین کننده ای مصنوعی است که در نوشابه های رژیمی استفاده می شود. مطالعات جدیدی که توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوسِت انجام گرفته، نشان می دهد که این ماده نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

«ریچارد هادین» جراحی است که به عنوان محقق ارشد در این پروژه فعالیت داشته است. او در این رابطه می گوید: “مواد جایگزین قند مانند آسپارتام، برای کاهش وزن و کم کردن خطر سندروم های متابولیسمی ساخته شده اند، اما مطالعات نشان می دهد که آن ها نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند و حتی قادرند به بدن ما آسیب برسانند.”

به نظر می رسد که شیرین کننده های مصنوعی، می توانند در عملکرد آنزیم «آلکالن فسفاتاز روده» اختلال ایجاد کنند. این آنزیم از چاق شدن بیش از حد جلوگیری می کند و به همین دلیل، مواد مورد بحث برای ما مضر هستند و کاهش وزن را به همراه نخواهند داشت.

diet-coke-stacks-w700

برای مشاهده تاثیر آسپارتام بر روی آنزیم مذکور، تیم تحقیقاتی چهار گروه از موش ها را در بازه زمانی چهار هفته ای مورد آزمایش قرار داد. برای دو گروه از آن ها رژیم غذایی پرچرب در نظر گرفته شد. از این دو دسته، یکی توسط آب حاوی آسپارتام و دیگری توسط آب ساده تغذیه گشت. دو گروه دیگر نیز رژیم غذایی معمولی داشتند و آب آشامیدنی شان همانند مورد قبل دسته بندی شده بود.

موش ها در طول روز، معادل سه و نیم بطری نوشابه رژیمی، آسپارتام مصرف می کردند. با این که تفاوت میان دو گروه اندک بود، اما موش هایی که ماده شیرین کننده را مصرف کرده بودند، در مقایسه با همان هایی که با آب معمولی تغذیه می گشتند، افزایش وزن داشتند. علاوه بر آن، فشار خون و سطح قند موش های تحت تاثیر آسپارتام، بیشتر از دیگر نمونه ها بود. دانشمندان این مسائل را به عدم تعادل گلوکز ربط می دهند.

موش های آلوده، به اختلال آنزیم «آلکالن فسفاتاز روده» نیز دچار گشتند. تمام این موارد، سندروم های متابولیسمی را به همراه خواهد داشت. علی رغم آن که دیگر مکانیسم ها نامشخص هستند، اما واضح است که آسپارتام از فعالیت آنزیم مذکور جلوگیری می کند.

مواردی که مطرح شد، به این معنا نیست که دیگر نوشابه های رژیمی را مصرف نکنید، اما باید در استفاده از آن ها احتیاط لازم را به عمل آورد.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود