از لحاظ علمی کدام بیشتر توصیه می شود؛ دویدن در فضای آزاد یا روی تردمیل؟

پژوهش های علمی در این باره می گوید ...

از لحاظ علمی کدام بیشتر توصیه می شود؛ دویدن در فضای آزاد یا روی تردمیل؟

برای کسانی که عادت به دویدن مداوم دارند، شاید این موضوع اهمیت داشته باشد که دویدن در فضای آزاد بهتر است یا اینکه اگر این کار بر روی تردمیل انجام شود.

2

پروفسور «آیرن دیویس» استاد توانبخشی و درمان های جسمی دارویی از دانشگاه هارواد در این باره می گوید، فرق چندانی میان این دو وجود ندارد. وی می افزاید، قرار گرفتن وضعیت پاها و تحرک آنها، چه زمانی که بیرون از منزل و چه روی تردمیل می دوید تقریبا در یک وضعیت است.

اما زمانی که پای میزان آسیب بدن به میان می آید، تفاوت هایی میان این دو می تواند وجود داشته باشد. وی بر برخی از آسیب های دویدن اشاره می کند و در میان آنها به آسیب های عضلانی، غضروف، استخوان و تاندون ها اشاره می کند.

مطالعات انجام پذیرفته در این زمینه به نتایج قطعی نرسیده و هنوز نیز ادامه دارد. در صورتی که دفعات استفاده از این سطوح صاف همچون تردمیل برای دویدن افزایش داشته باشد، آن وقت می تواند تفکر برانگیز باشد.

خانم دکتر دیویس بر این باور است که دویدن بر روی سطوح تختی چون تردمیل هرچقدر به دفعات بیشتری افزایش پیدا کند می تواند آسیب های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر هم، دیویس، از این موضوع نیز  اطمینان کامل ندارد که ایجاد تغییراتی در دویدن خواهد توانست موثر باشد یا خیر. هراندازه که در فضاهایی بیرونی چون تپه ها و یا در زمان پیاده روی حیوانات خانگی خود تحرک داشته باشید، بر روی عضلات و تاندون ها فشار کمتری وارد می آورید.

وی این فرضیه را مطرح می کند که در مورد دویدن، که با تغییر قدم ها و سرعت، وجود موانع خصوصا در فضاهای طبیعی، همراه است، احتمالا زمانی که بحث از ساییدگی و پارگی باشد، مکان های بیرونی، گزینه مناسب تری به شمار می روند.

یکی از تفاوت های میان دویدن در فضاهای داخلی و مثلا بر روی تردمیل، «مقاومت هوا» است که زمانی که در فضای خارجی می دوید برخورد بیشتری با آن دارید که در پژوهشی که در دانشگاه برایتون در انگلستان انجام شد بدان پرداخته شد.

البته برای کسانی که بر روی ترمیل می دوند هم امکان ایجاد تنظیماتی وجود دارد. می توان سطح کمربند را کمی بالاتر آورد و درجه شیب تردمیل را به اندازه یک درصد افزایش داد. با این کار می توان فضایی مشابه با آنچه از مقاومت هوا در فضاهای خارجی وجود دارد را به وجود آورد که نتیجه مطالعه گروهی از پژوهشگران در این باره است.

همچنین فاکتورهای روانشناسانه نیز در این امر دخیل هستند. بسیاری از محققان بر آن باورند که سپری کردن زمان در فضاهای خارجی و سرسبز مانند جنگل ها و پارک ها، می تواند وضعیت روانی بهتری را در افراد بوجود آورده و در خواب بهتر آنها نیز تاثیرگزار باشد.

در مطالعه دیگری که در دانشگاه های اکستر و اکسس انجام پذیرفت نشان داده شد که افرادی که در فضاهای بیرونی می دوند، از روحیه بهتری برخوردار و شاداب تر هستند. همچنین تنش های روحی کمتری را نیز تجربه می کنند، کمتر عصبانی می شوند و میزان ابتلای آنها به افسردگی نیز کاهش پیدا می کند.

با آنچه گفته شد، واضح است که دویدن در فضاهای خارجی در اولویت است اما نگران نباشید، زمانی که هوا خوب نیست و نمی توانید برای دویدن به بیرون از منزل بروید در این مواقع می توانید از ترمیل استفاده کنید. اگرچه که ممکن است جایگزین چندان خوبی نباشد اما این وضعیت دائمی نخواهد بود.

منبع: time
بدون نظر

ورود