چه مخاطراتی سلامت افراد لاغری که با خوردن زیاد هم چاق نمی شوند را تهدید می کند؟

آخرین پژوهش های علمی در مورد اختلالی به نام «اِسکینی فَت» می گوید ...

چه مخاطراتی سلامت افراد لاغری که با خوردن زیاد هم چاق نمی شوند را تهدید می کند؟

«الیزابت چنتری» دختر ۱۹ ساله ای است که از ۱۶ سالگی تحت درمان دیابت نوع دوم قرار دارد. زمانی که این دختر نسبتا قد بلند را ببینید که وزن او حدود ۵۵ کیلوگرم هم است، هرگز فکرش هم نمی کنید که ممکن است به دیابت مبتلا باشد.

8

اگرچه شاید به نظر برسد که برای دارا بودن یک ژنتیک خوب یعنی لاغر بودنش باید ممنون هم باشد اما با وضع دیابت او، خواهر بزرگ ترش و همین طور پدرش شاید هم چندان موافق کاملا خوب بودن این ژنتیک نباشید.

الیزابت از زمانی که به خاطر می آورد نوشابه های رژیمی مصرف می کرد و از هر نوشیدنی که حاوی شکر بود نیز پرهیز می کرد اما بعد از ظهور نشانه های بیماری دیابت در او، به این نتیجه رسید که این اقدامات او برای عدم ابتلا به دیابت کافی نبوده.

چاقی یکی از معضلات امروز جامعه آمریکا تلقی می شود. زمانی که انجمن بهداشت و درمان این کشور، آمار چاقی را در سال گذشته اعلام کرد همه آمریکایی خشنود شدند چرا که اگرچه میزان چاقی در بزرگسالان به اندازه قبل باقی مانده اما لااقل در میان کودکان بین ۲ تا ۵ سال کاهش پیدا کرده.

افرادی که متابولیسم بسیار خوبی دارند و یا از ژنتیک مناسبی برخوردار هستند، در این آمار دیده نمی شوند اما این بدان معنی نیست که از همه لحاظ سلامت باشند بلکه در مواقعی هم پیش می آید که به دیابت نوع دوم، فشار خون بالا، کلسترول بالا، قند خون غیرقابل کنترل و عوارضی این چنینی مبتلا می شوند.

اینها بدان معنا هستند که واقعا نمی توان گفت که چاقی می تواند عامل اصلی به وجود آمدن نشانه های فوق الذکر باشد.

دکتر «دنیل نایدز» رئیس کلینیک کلیولند در این باره می گوید: “در برخی از موارد افراد لاغری را مشاهده می کنید و ممکن است به اندام خوب و متناسب آن ها غبطه هم بخورید اما واقعیت آن است که در برخی از موارد در پشت آن اندام لاغر و زیبا، بدنی در هم شکسته و بیمار وجود دارد.”

شما هم حتما تا کنون دوست یا آشنایی داشته اید که نه سبزیجات می خورد و نه ورزش می کند در عوض تا آنجا که می تواند گوشت و استیک می خورد اما هنوز هم لاغر است. اصلا شاید خودتان جزو این گروه باشید.

زمانی که به کسانی که اصلا به تعداد کالری که می خورند توجهی ندارند و در واقع اصلا لزومی نمی بینند که این کار را انجام دهند غبطه می خورید باید این را هم در نظر داشته باشید که آنها ممکن است به عارضه ای که می تواند کشنده هم باشد و از آن به Skinny fat یاد می شود، مبتلا باشند.

دکتر نایدز از تجربه یکی از بیماران خود می گوید که ۴۶ ساله و وزن نرمالی هم داشت. اما زمانی که شروع به خوردن قرص های فشار خود کرد، دچار سکته شد و در پی آن نیز بر روی ویلچر نشست.

در پژوهشی که حدود ۹ سال پیش در آمریکا انجام شد، نشان داده شد که حدود یک چهارم بزرگسالان آمریکایی که دارای وزن نرمال هستند، از برخی از بیماری های قلبی، فشار و یا کلسترول بالای خون رنج می برند. بر اساس مطالعه دیگر انجام شده که نتایج آن در مجله  «کاردیولوژی» و حدود سه سال پیش به انتشار رسید، در بزرگسالانی هم که شاخص وزن و قد آنها که از آن به «بی اِم آی» یاد می شود نرمال است، به دلیل دارا بودن سطح چربی بالا در بدن بیشتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی و مرگ قرار دارند.

یک سال پس از آن مطالعه نیز به بررسی مشکلات سوخت و ساز بدن چنین افرادی مبادرت شد و این نتیجه بدست آمد که بیماری هایی که بر اثر متابولیسم غیرمعمول در این افراد به وجود می آید، نسبت به سایر گروه ها، فراوانی بیشتری دارد.

دکتر «مارک حیم» نویسنده کتاب «رژیم سم زدای ۱۰ روزه» می گوید: “زمانی که در رژیم غذایی خود از میزان بالای شکر و غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید، میزان ذخیره چربی احشایی افزایش پیدا می کند. این چربی نوعی است که بیشتر فاکتورهای اضافه شدن وزن را در خود جای داده است.”

در برخی موارد ممکن است در کل میزان جمع آوری چربی در فردی انجام نشود اما آنچه در بدن او اتفاق می افتد یکی از خطرناک ترین فعل و انفعالات است. همین امر سبب می شود که علی الرغم عدم چاق شدن آن فرد، اندام های بدن او با چربی های احشایی پوشانده شود.

مطالعات و پژوهش های اخیر انجام شده نشان داده که این نوع از چربی با نوعی از آن که در زیر پوست جمع می شود، تفاوت هایی دارد. همین امر هم سبب به وجود آمدن سندروم متابولیسمی در آن فرد می شود. به همین دلیل هم است که آن فشار و قند خون بالا را تجربه کرده و در معرض بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سکته قرار می گیرد.

دکتر «تیموثی چِرچ» نیز در مورد سوء تعبیرهای مردم پس از انتشار نتایج این پژوهش توضیحاتی می دهد: “این بدان معنا نیست که هرچقدر فرد چاق تر باشد، خطر ابتلا به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در او کاهش پیدا می کند و این تصور نادرست عموم پس از انتشار نتایج این پژوهش بود. در واقع این بدان معناست که در میان افرادی که اضافه وزن دارند اما مشکل خاصی در وضعیت متابولیسم آنها وجود ندارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به نسبت افرادی با وزن متعادل اما اشکال در متابولیسم کمتر است.”

در واقع وزن تنها یکی از فاکتورهایی است که پزشکان برای بررسی وضعیت سلامت افراد آنها را مورد مطالعه قرار می دهند. اما لازم است سایر عوامل نیز مورد بررسی قرار گیرند. دکتر چِرچ که رئیس آزمایشگاه مرکز تحقیق و پژوهش «بیومدیکال پنینگتون» نیز است در این مورد می گوید: “در واقع وزن نمی تواند به عنوان تنها نماینده سلامتی فرد تلقی شود.”

تحقیقات و پژوهش های بیشتر انجام شده در این زمینه نشان داده است که تغییرات سبک زندگی، می تواند در ابتلا به بیماری های مضمن تاثیر فراوان داشته باشد.

4

در مطالعه دیگر انجام شده در سال ۲۰۱۳ میلادی به خوبی نشان داده شد که عواملی چون رژیم غذایی سالم، ورزش و فعالیت های مداوم روزانه، کنترل کردن استرس و ترک سیگار می توانند از بروز نوع دوم دیابت جلوگیری به عمل آورند.

یکی دیگر از توصیه هایی که بعد از نتایج این مطالعات به افراد می شد، چکاپ های سالانه برای کنترل میزان کلسترول و فشار خون است. همچنین با استفاده از روشی به نام «سی آر پی» التهاب های احتمالی موجود در بدن بر روی صفحه نمایشگری نشان داده می شود. افزایش میزان التهاب در بدن از عواملی است که در بسیاری از آمریکایی ها سبب بروز اغلب بیماری ها می شود.

و در نهایت با نقل قولی از «الیزابت چنتری» اهمیت سلامت عمومی و برتری آن بر داشتن وزن متعادل، نتایج اخیر این مطالعه را به پایان می بریم:

«چنتری» که همان طور که گفته شد به نوع دوم دیابت مبتلا است می گوید: “دیگران به افرادی چون من که وزن متعادل و تناسب اندام دارم نگاه می خورند و غبطه می خورند اما واقعیت آن است که من از سلامت کامل علی الرغم داشتن اندامی خوب برخوردار نیستم.”

منبع: time
دیجیاتو
بدون نظر

ورود