۱۴ نکته جالب درباره کشور مالزی که تاکنون نمی دانستید

۱۴ نکته جالب درباره کشور مالزی که تاکنون نمی دانستید

در قاره آسیا کشورهای بسیار زیبایی وجود دارند که هر یک سعی می کنند با فراهم کردن امکانات و شرایط لازم، گردشگران بیشتری را به سمت خود بکشانند. از جمله بهترین کشورها در این زمینه، می توان به چین و ژاپن اشاره نمود. یکی دیگر از کشورهایی که توانسته جایگاه خود را بیابد، مالزی است.

این سرزمین با طبیعت زیبا و جشنواره های مختلفی که هر ساله برگزار می کند، توریست های زیادی را به خود جذب می نماید. مذهب رسمی مالزی اسلام است و ۶۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند. این کشور در زمینه اقتصادی نیز وضعیت مطلوبی دارد و توانسته در بازارهای جهانی موفق ظاهر شود.

اما مسائلی که در بالا مطرح شد، تمام اطلاعاتِ کشور مالزی را در اختیار شما قرار نمی دهند. در این سرزمین موضوعات جالبی وجود دارد که کمتر کسی آن ها را شنیده است. ما در این مقاله قصد داریم به ۱۴ مورد از آن ها اشاره کنیم.

مالزی یکی از متنوع ترین کشورهای آسیا به شمار می رود

pic-260-w700

نیمی از جمعیت ۳۱ میلیونی این کشور، از قوم مالای ها هستند. چینی ها ۲۳ درصد و هندی ها نیز ۷ درصد مردم را تشکیل می دهند. ۱۲ درصد دیگر را گروه های مختلفی مانند مردم جزیره بورنئو که در همسایگی مالزی قرار دارد، پدید آورده اند. همانطور که در بالا اشاره نمودیم، مذهب رسمی آن ها اسلام است و بودایی ها، هندوها و مسیحیان، دیگر اقلیت های دینی ساکن این سرزمین هستند.

پراکندگی قومی و نژادی سبب شده است که مالزی دارای زبان ها، خوراکی ها و فرهنگ های گوناگون باشد.

مالزی اقدامات مثبت زیادی در رابطه با تنوع قومی انجام داده است

pic-261-w700

در تاریخ این کشور، تنش های قومی زیادی وجود داشته که بر سیاست های آن تاثیر گذار بوده اند. شورش نژادی گسترده در سال ۱۹۶۹ میلادی باعث شد که سیاست های اقتصادی جدیدی شکل بگیرد. دولت تصمیم گرفت نابرابری ها در بین مالایایی ها و طبقه ثروتمند چینی را کاهش دهد. این یکی از اقداماتی است که در رابطه با تنوع نژادی انجام گرفته است.

امروزه رفتن به دانشگاه های این کشور کار سختی نیست و شرایط گذشته را ندارد. به علاوه، افراد می توانند با شرایط مناسب تجارت خود را راه بیاندازند و خانه بخرند. بر اساس نظر سنجی ها، ۷۱ درصد مردم این کشور، سیاست «اقدامات مثبت» را منسوخ شده دانسته و شایسته سالاری را گزینه مناسب می دانند.

هیچ کس تاریخ انتخابات بعدی را نمی داند

pic-262-w700

بر خلاف بسیاری از کشورها، تاریخ انتخابات در این کشور مشخص نیست و روز خاصی برای آن تعیین نشده است. بر اساس قانون اساسی مالزی، انتخابات حداقل یک بار در هر پنج سال برگزار می گردد. با این حال نخست وزیر می تواند با انحلال پارلمان، انتخابات را در هر زمانی برگزار کند.

سه سال پیش که آخرین انتخابات این کشور برگزار شد، مردم برگزاری انتخابات در تعطیلات را تلاشی از سوی نجیب رزاق نخست وزیر وقت برای جلوگیری از مشارکت گروه های مخالف در حال رشد می دانستند. با این حال حزب حاکم در شرایطی بحث برانگیز باز هم برنده شد. آن ها از سال ۱۹۵۷ زمام قدرت را به دست گرفته اند.

پِنانگ پایتخت غذای خیابانی آسیاست

pic-263-w700

ایالت پنانگ و مرکز آن شهر جورج تاون، یکی از بهترین مکان های آسیا برای تجربه غذای خیابانی به شمار می رود. شما می توانید با قدم زدن در خیابان ها غرفه هایی را مشاهده کنید که انواع و اقسام خوراکی ها مانند نودل های تند، سمبوسه و کِندُل (دسری که از عصاره نارگیل و ژله درست می شود) را به فروش می رسانند.

گردشگری غذای پنانگ تا حد زیادی تحت تاثیر «Baba-Nyonya» قرار دارد.؛ گروه مهاجری که غذاهای چینی، تایلندی و دیگر کشورهای آسیایی را با یکدیگر ترکیب کرده اند. «asam laksa» نام غذای مشهور آن هاست که از ترکیب برنج، سوپ ماهی و تمبر هندی تهیه گشته و همراه با پیاز، آناناس، نعناع، زنجبیل و رب میگو سرو می گردد. کاربران اینترنتی در رای گیری وب سایت سی ان ان، این غذا را در ردیف ۵۰ خوراکی برتر جهان قرار دادند (سال ۲۰۱۱.)

بزرگترین گل جهان در این کشور قرار دارد

pic-264-w700

مشهورترین گیاهی که در مالزی رشد می کند، «رافلِسیا» نام دارد. شکوفه های آن می توانند حتی به قطر ۹۱ سانتی متر نیز برسند که همین مسئله، گیاه مذکور را به بزرگترین گل جهان بدل می کند.

این گیاه هنگام شکوفه دادن، بوی بسیار بدی از خود منتشر می سازد و به همین دلیل، لقب «گل جسد» یا گل بدبو برایش در نظر گرفته شده است. عطر ناخوشایند آن حشرات را به سمت گل کشانده و آن ها نیز عمل گرده افشانی را انجام می دهند.

مردی به خاطر نوازش سگ هنگام برگزاری یک رویداد به مرگ تهدید شد

pic-265-w700

دولت اسلامی این کشور، سگ ها را ناپاک و نجس می داند. با این حال در سال ۲۰۱۴ میلادی رویدادی به نام «من می خواهم سگ ها را لمس کنم» برگزار شد که طی آن هزار نفر از مردم علاقه مند به سگ ها، می توانستند برای اولین بار این حیوان را در خانه های خود نگهداری کنند و یاد بگیرند که پس از لمس آن ها چگونه بر اساس رسوم، خود را تمیز نمایند.

با وجود آن که این مراسم بسیار خوب برگزار شد، اما افراطی ها نتوانستند با موضوع کنار بیایند. مسئول برگزاری این رویداد، از سوی کسانی که گمان می کردند به آیین شان توهین شده، چندین بار به مرگ تهدید شد. وی برای در امان ماندن، حتا خودش را از انظار نیز پنهان نمود.

این جنجال با منتشر نمودن بیانه ای از سوی مسئول برگزاری و عذرخواهی به خاطر ترتیب دادن مراسم مذکور، خاتمه یافت.

سلطان میوه ها (دوریان یا خارگیل) در مالزی کشت می شود، اما بسیاری با آن مشکل دارند

pic-266-w700

این مخلوق احتمالا عجیب ترین میوه جهان لقب می گیرد. بو و عطر سلطان میوه ها به قدری تند است که استفاده از آن در برخی هتل ها ممنوع شده. ریچارد استرلینگ نویسنده فعال در حوزه غذا، بوی این میوه را ترکیبی از سقز، پیاز و جوراب توصیف می کند. دوریان باید توسط یک چاقوی تیز و با مهارت خاص برش داده شود تا گوشت نرم آن پدیدار گردد. شیرینی و خوش طعمی آن، ترکیبی از مزه های آناناس، پیاز، کارامل، پنیر، کره و بادام است.

طعم دوریان به قدری عجیب است که مردم بومی برای تفریح خود، به تماشای واکنش گردشگرانی که نخستین بار آن را امتحان می کنند، می نشینند.

بهترین بازیکن بدمینتون جهان اهل مالزی است

pic-267-w700

«لی چونگ وِی» به عنوان بهترین بازیکن جهان در ۱۰ سال گذشته شناخته می شود. وی در رتبه نخست رده بندی جهانی قرار دارد و توانسته بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، برای ۱۹۹ هفته متوالی این عنوان را در اختیار داشته باشد. او در سه دوره قبلی المپیک، سه مدل نقره برای کشورش به ارمغان آورده است. «لین دان» از کشور چین، اصلی ترین رقیب لی چونگ به شمار می رود. رقابت آن ها در تاریخ این ورزش ماندگار شده است.

علی رغم آن که فوتبال محبوب ترین ورزش در مالزی محسوب می شود، اما بدمینتون با اختلاف زیاد ورزش اول این کشور است. بدمینتون بازهای مالزی تاکنون موفق شده اند ۸ مدال المپیک را برای سرزمینشان به ارمغان بیاورند.

در اختیار داشتن ماری جوانا می تواند شما را به کام مرگ بفرستد

pic-268-w700

مالزی یکی از دقیق ترین مجازات ها در رابطه با مواد مخدر را در اختیار دارد. اگر شما مقادیر بالایی از مواد و داروهای خاص را در اختیار داشته باشید، احتمالا به اعدام محکوم خواهید شد. حمل کردن ۱۵ گرم هروئین و مورفین، ۱ کیلوگرم تریاک، ۴۰ گرم کوکائین و ۲۰۰ گرم ماری جوانا، مجازات مرگ را در پی خواهد داشت.

خطوط هوایی ارزان قیمتی در این کشور وجود دارد

pic-269-w700

سفر کردن از کشور آمریکا به سمت شرق آسیا، هزینه زیادی در بر خواهد داشت، اما هنگامی که به مالزی برسید، می توانید با هزینه ای اندک دیگر سفرهای خود را انجام دهید. خطوط هوایی «ایر آسیا» که مرکز آن در کوآلالامپور قرار دارد، این امکان را برای شما فراهم می کند. شما می توانید با استفاده از هواپیماهای این شرکت، با هزینه ای کمتر از ۱۰۰ دلار (۳۸۰ هزار تومان) به ۲۰ کشور آسیایی سفر کنید.

این شرکت جایزه «Skytrax» که به بهترین خطوط هوایی ارزان قیمت اهدا می شود را برای هشت سال متوالی از آن خود کرده است. «ایر آسیا» تلاش می کند تمام خدمات را با پایین ترین قیمت ممکن به مشتریان ارائه دهد.

دو عدد از بلندترین آسمان خراش های جهان در پایتخت مالزی قرار دارند

pic-270-w700

برج های پتروناس در پایتخت این کشور خودنمایی می کنند. آن ها در زمان ساخت خود (۱۹۹۸) بلندترین ساختمان های جهان به شمار می رفتند. سازه های دوقلو که ارتفاعشان به بیش از ۴۵۲ متر می رسد، بلندترین برج های دوقلوی جهان به شمار می روند.

یکی از آن ها محل استقرار شرکت گازی پتروناس و زیر مجموعه های آن است و دیگر کمپانی ها نیز در ساختمان دوم حضور دارند.

یک جمله معمولی می تواند کلماتی از ۴ زبان درون خود داشته باشد

pic-271-w700

با توجه به پراکندگی جمعیت و گستردگی نژادها در این کشور، این مسئله چندان هم عجیب نیست. انگلیسی زبان بین المللی است که با گویش محلی ترکیب شده و زبان «Manglish» را به وجود آورده. این زبان از گرامر و لغات دیگر گویش ها نیز استفاده می کند.

جمله ساده ای مانند «Wei macha, you want makan here or tapau»، به معنای «Do you want to eat here or take out» (آیا شما همین جا میل می کنید و غذا را با خود می برید؟) معمولا به عنوان مثالی برای نشان دادن تنوع زبانی مالزی به کار گرفته می شود، زیرا حروفی از زبان های تامیل، انگلیسی، ملایایی و چینی را در بر دارد.

شما برای سفرهای درون کشور به گذرنامه خود احتیاج خواهید داشت

pic-272-w700

ایالات های ایزوله «صباح» و «ساراواک» در جزیره «بورنئو» کمی بیشتر از دیگر نقاط مالزی استقلال دارند. بنابراین اگر شما بخواهید از سرزمین های اصلی به این مناطق سفر کنید، باید گذرنامه و کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید و کنترل های مهاجرتی را بگذرانید. زمزمه هایی مبنی بر جدایی این دو ایالت از مالزی وجود دارد، اما به نظر نمی رسد این کار در آینده نزدیک انجام شود.

دانش آموزان در مسابقات عجیب سخن رانی همزمان شرکت می کنند

pic-273-w700

«گروه کُر سخن رانی» نام این مسابقه است که دانش آموزان در حالی که به رقص می پردازند، باید به زبان انگلیسی نیز سخن بگویند. این نمایش معمولا پیرامون مسائلی مانند محیط زیست، سلامتی و جهانی شدن انجام می شود و بخش هایی از آهنگ های پاپِ درهم (قاطی شده)، در آن به اجرا در می آید.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مسعود اسفند ۱۷, ۱۳۹۶

    سلام به همه دوستان
    بنده به همراه خانواده یک هفته به مالزی سفر کردم و تصمیم گرفتم تجربیات خودم در این زمینه رو به همه منتقل کنم.
    اگر قصد لذت بردن از سفر رو دارید به هیچ عنوان به مالزی سفر نکنید . برای کسی که حتی یه بار ترکیه رفته باشه بسیار کسل کننده و خسته کننده هستش جاهای دیدنیش فیک و بی ارزشه مثلا معبد بهشت و جهنم یه چیزی تو مایه های نمایشگاه عروسکی مدارس خودمونه گیتینگ هایلند یه مجتمع تجاری بزرگه که اجناسش کلا تقلبی و گرونه
    تور لیدر های بسیار دروغگو و بی مسولیتی داره ، فقط سعی دارن با دروغ و بزرگ جلوه دادن دیدنی های کولالامپور جیب مسافر رو خالی کنن
    هی میگن بزرگترین تله کابین دنیا، بهترین شهر آبی آسیا، زیبا ترین باغ وحش آسیا و……….. همش دروغه
    ما تموم تورهاشون رو رفتیم مثلاتخفیف های آفا موسی کاملا دروغ بود یه سری جنس تاریخ مصرف گذشته که با تخفیف ۷۰ درصد گذاشته بودن از تهرون هم گرونتر بود
    باغ وحشش که فاجعه بود یه دسته بز و گاو و مرغ و خروس چند تا هم شیر مریض که بعنوان سافاری به ما انداختن جزیره میمونها و شوی فیلها واقعا مسخره بود
    تور لیدرما به اسم محسن بچه اهواز که یه دروغگوی کامل بود و ادعا میکرد استاد دانشگاه تو مالزیه و دکترای مکانیکه و عشق ایرانی بودن داره که در کنارش کار استادی دانشگاه تور لیدری انجام میده از هر خانواده حداقل ۱۰۰ دلار اضافه بر توری که شرکت گذاشته بود گرفت. و کلا به جیب خودش گذاشت اینقدر گند زدن که وزارت توریست مالزی برای اکثر تورها نماینده مستقیم جهت کلاه برداری تور لیدر های ایرانی گذاشته ولی اونا باز کار خودشون رو میکنن
    هم از مردم میزد هم از شرکت برگزار کننده تورهای داخلی
    من به روسیه بلغارستان هند ترکیه تایلند چین و فرانسه سفر کردم به نظرم هرکی تا الان هیچ جا هم نرفته مالزی نره
    شب ساعت ۱۰ همه جا تعطیله یه دیکتاتوری خاصی همه جا حکم فرماست و فقط چه ایرانی چه مالایی در فکر چاپیدن توریست بیچاره هستن مردمی اندوهگین و توی لاک خودشون و…………