چرا هرچقدر ورزش و فعالیت بدنی می کنید، وزن تان کاهش پیدا نمی کند؟

وقتی کیفیت را فدای کمیت می کنیم

چرا هرچقدر ورزش و فعالیت بدنی می کنید، وزن تان کاهش پیدا نمی کند؟

آیا شما هم در گروه افرادی هستید که خوب غذا می خورید، به موقع ورزش می کنید و هنوز هم گمان می کنید که آنقدری که باید وزن کم نکرده اید؟ حقیقت این است که خوب غذا خوردن و ورزش کردن، غالبا با هم در ارتباط هستند.

اگر واقعا بخواهیم با خودمان صادق باشیم باید بگوییم که شاید هنوز جا دارد که برای رسیدن به این منظور تلاش بیشتری کنیم.

در زندگی امروز ما داشتن حال خوب تا اندازه فراوانی به سبک زندگی مان وابسته است. زمانی سوختن چربی اتفاق می افتد که شما فعالیتی را برگزینید که واقعا به آن علاقه دارید و به غذا به عنوان یک سوخت برای بدن نگاه کنید نه اینکه آن را برای پرکردن خلاء های عاطفی خود به کار بگیرید.

مهم نیست که شما چه کسی هستید و چه پیشینه ای دارید، یکی از ۷ دلیلی که در این نوشته برشمرده می شود می تواند از دلایلی باشد که شما نمی توانید وزن کم کنید. با هم این این دلایل را مرور می کنیم:

غذای اشتباه می خورید

3

اگر وزن کم نمی کنید، یکی از نخستین جاهایی که بهتر است به آن سری بزنید آشپزخانه است. برخی از افراد آنقدر سرشان گرم حساب کتاب کالری هایی است که مصرف می کنند که حواس شان از آنچه داخل غذاهایی که می ریزند و می خورند پرت می شود.

رژیم غذایی می تواند ۸۰ درصد این چالش را در برداشته باشد. از آنجایی که آنچه می خورید وابستگی های فراوانی به نوع بدن، متابولیسم و سوخت و ساز و سایر عوامل دارد، بهترین راه این است که از یک رژیم نرمال و طبیعی یعنی استفاده از تمام مواد غذایی استفاده شود.

به عنوان مثال، روزهایی که به اندازه کافی فعالیت بدنی و ورزش کرده اید می توانید حتی از کربوهیدرات های نشاسته دار همچون سیب زمینی، برنج قهوه ای و غلات استفاده کنید. در زمان هایی که بیشتر استراحت می کنید و فعالیت بدنی کمتری دارید، پروتئین و سبزیجات را جایگزین غذاهای نشاسته ای کنید. از مصرف بیش از اندازه نان، شکر و یا هرچیز فرآوری شده دیگری پرهیز کنید.

زیاد غذا می خورید 

1

اگر اندکی به وضعیت چیزهایی که میل می کنید رسیدگی کرده اید اما هنوز هم وزن کم نکرده اید این امکان وجود دارد که در خوردن زیاده روی می کنید. برای آنکه بتوانید چند کیلویی وزن کم کنید لازم است میزان سوخت و ساز بدن تان از آنچه می خورید بیشتر باشد. اما این بدان معنی نیست که خودتان را از خوردن محروم کنید.

زندگی چیزی چون برقراری تعادل است. هر روز هم لازم نیست که کالری هایی را که می خورید را بشمارید یا مثلا خودتان را وزن کنید.

زمانی که گرسنه هستید، هرچه دوست دارید میل کنید اما این کار را به آرامی انجام دهید. با این کار می توانید پیش از آنکه احساس سیری کامل کنید از خوردن دست بکشید. خوردن میان وعده های سالم در طول روز می تواند باعث شود که احساس گرسنگی ناگهانی تان برطرف شود. در این نوشته می توانید ۲۲ میان وعده سالم را ملاحظه کنید.

گاهی بد نیست حتی بدن خود را با خوردن میوه ای که یک لایه نازک شکلات روی آن وجود دارد، گول بزیند یا پودینگی میل کنید که پر از پودر نارگیل است. زمانی که خودتان را از خوردن چیزی محروم می کنید، این احساس در شما به وجود می آید که چیزی را گم کرده اید و این امکان وجود دارد که یک باره به سمت آن چیز روی آورید.

بیش از اندازه نیاز بدن تان ورزش یا فعالیت های سخت بدنی می کنید

2

بله کاملا درست است که انجام برخی از تمرین های ورزشی روزانه که باعث افزایش میزان تعرق در شما می شود و میزان سوخت و ساز بدن تان را افزایش می دهد، بسیار خوب است اما انجام بیش از اندازه این نوع ورزش ها و تمرین ها خود می تواند مخاطراتی را نیز به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال اگر به مدت ۹۰ دقیقه ورزش بسیار سنگین و مداوم انجام دهید و یا چیزی حدود ۲ کیلومتر بدوید تا بتوانید کالری بسیار زیادی را بسوزانید، با این کار بخشی از توده های عضلانی بدون چربی خود را می سوزانید و این ماهیچه ها همان عضلاتی هستند که باعث افزایش سوخت و ساز بدن تان می شوند.

در واقع با این کار بدن به این کار وابسته می شود و برای سوزاندن چربی عادت به انجام فعالیت های بسیار شدید بدنی می کند. علاوه بر این با این کار احساس گرسنگی نیز در شما افزایش پیدا کرده و ممکن است بیشتر به سمت پرخوری و یا خوردن هله هوله بروید.

عضله سازی نمی کنید

5

این مورد در ارتباط تنگاتنگی با مورد قبلی قرار دارد. منظور ما این نیست که ورزش یا فعالیت بدنی انجام ندهید، اگر واقعا به دویدن یا دوچرخه سواری علاقه دارید و این کار را تنها به خاطر کاهش وزن انجام نمی دهید، بسیار خوب است که به کار و علاقه خود ادامه دهید. اما در صورتی که هدف اصلی تان از انجام چنین کارهایی سوزاندن چربی باشد، سایر فعالیت های ورزشی وجود دارند که می توانند بهتر شما را به نتیجه مطلوب برسانند.

بهترین راه برای دست یافتن به این هدف این است که به فعالیت های مورد علاقه خود در کنار تمرین هایی که به تقویت عضلات کمک می کنند بپردازید. هر اندازه میزان عضلات بیشتری داشته باشید، چربی بیشتری را خواهید سوزاند.

فعالیت های ورزشی که منجر به ساخت ماهیچه می شوند، می تواند در وضعیت هورمون های بدن موثر بوده و چربی را هدف قرار دهند. دراز و نشست، اسکات، شنا رفتن می توانند شروع خوبی باشند.

مفید و با کیفیت لازم ورزش نمی کنید

اینکه بتوانید دریابید که پیش گرفتن کدام رژیم غذایی و ورزش برای بدن شما مناسب است از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای این کار باید به آزمون و خطا بپردازید. اینکه زمان بیشتری را در باشگاه های ورزشی بگذرانید لزوما نمی تواند باعث کاهش وزن تان و داشتن اندامی خوب شود. چه یک ورزشکار حرفه ای باشید، چه بدنساز و یا قهرمان ماراتون، نباید بیشتر از یک ساعت در روز ورزش کنید.

در واقع کیفیت ورزشی که انجام می دهید از کمیت آن اهمیت بیشتری دارد. این را به خاطر بسپارید هرچقدر تلاش بیشتری کنید لازم است زمان کمتری را برای رسیدن به کاهش وزن صرف کنید. این بدان معناست که در زمان کوتاه تری ورزش کنید اما با به کارگیری تمرین های درست، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش دهید.

برای استراحت به بدن تان زمان نمی دهید

آنچه بعد از سوزاندن چربی انجام می دهید هم اهمیت فراوان دارد. به عنوان مثال بعد از انجام فعالیت و ورزش یک روز خود روزهای دیگری هم به دنبال آن وجود دارند که باید برای آن برنامه داشته باشید. مثلا اگر امروز فلان تمرین را انجام داده اید فردای آن روز با ورزش سبک تر یا حرکات کششی، آن را کامل کنید.

آنچه بعد از تمرین انجام می دهید شاید بیشتر از انجام خود آن تمرین اهمیت داشته باشد. بسیار مهم است که به ندای بدن خود گوش دهید و آنجا که لازم دارد به او استراحت هم بدهید. در واقع با این کار بدن خود را بیشتر دوست خواهید داشت.

بدن تان استرس فراوانی را تحمل می کند

6

انجام تمرین های ورزشی می تواند گاهی باعث به وجود آمدن استرس در شما شود. اگر میان تمرین های خود تعادلی به وجود آورید، بدن در وضعیت سلامت بهتری قرار خواهد گرفت و می تواند چربی بیشتری بسوزاند. البته اینکه به بدن زمان کافی برای این کار را ندهید می تواند نکته منفی محسوب شود.

«کورتیزول» هورمونی است که به ماهیچه های بدن تان انرژی لازم برای تحرک را می دهد. با انجام متعادل تمرین های ورزشی می توانید به تولید بهتر این هورمون کمکرسانی کنید.

اما اگر بدن در معرض میزان بیش از اندازه از این هورمون قرار گیرد، می تواند تاثیرات منفی چون تجمع چربی در اندام هایی که این تجمع برای شان مناسب نیست را به وجود آورد. علاوه بر انجام تمرین های ورزشی عوامل دیگری هم می توانند در بوجود آوردن استرس در افراد نقش داشته باشد که باعث تولید بیش از اندازه میزان هورمون کورتیزول می شود.

داشتن زندگی شخصی و کاری که همراه با استرس فراوان باشد، نیز می تواند سطح تولید این هورمون را افزایش دهد. زمانی که ورزش کردن را کنار می گذارید، بدن نیز تولید این هورمون را متوقف می کند. بهترین کار این است که میان انجام فعالیت های ورزشی و استرس هایی که زندگی برای مان به وجود می آورد تعادل برقرار کنیم و با این کار وضعیت جسمی و روحی بدن را در داشتن وزنی متعادل بهبود بخشیم.

منبع: time
بدون نظر

ورود