راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های نروژ ۲۰۱۷

گزارشی از تنها مقصد تحصیلات رایگان ایرانیان در شمال اروپا

راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های نروژ ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است و شمار زیادی از مخاطبان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، در حال اماده کردن مدارک خود جهت اپلای در مقصدهای تحصیلی مورد نظر هستند تا پاییز ۲۰۱۷ را در یکی از کشورهای منطقه یا جهان، مشغول به تحصیل شوند.

همانطور که قبلاً در دانشگاه گردی روزیاتو گفتیم، علاقمندانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، می بایست مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته و رزومه و بیانیه هدف خوبی را نیز ضمیمه مدارک تحصیلی کنند. ترجمه رسمی صحیح مدارک و هم چنین آگاهی از ظرفیت های تحصیلی و بورسیه متنوعی که در دنیا وجود دارد، از جمله مراحل مهم در فرآیند اپلای در دانشگاه های آن سوی مرز است.

قاره سبز، بیش از نیم قرن است که یکی از مقصدهای تحصیلی مورد علاقه دانشجویان ایرانی در جهان را تشکیل داده و تنوع فرهنگ و زبان و کشورهای این قاره سبب شده تا مشتاقان تحصیل در رشته های هنری و پزشکی و مهندسی، صدها دانشگاه این قاره را در اولویت های خود قرار دهند.

برخی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در اروپا مانند سوئد و فنلاند، در سال های اخیر با لغو سیستم شهریه رایگان (tuition free) مواجه شده و اکنون برای تحصیل در این پاتوق های ماندگار و جذاب سال های قبلی، می بایست پول های هنگفتی پرداخت کرد که شاید در توان خیلی از مشتاقان تحصیل در شمال این قاره به خصوص در اسکاندیناوی نباشد.

n14

تحصیل در دانشگاه های اسکاندیناوی، به دلیل سیستم نوآورانه و قوی و حرفه ای آن ها، یکی از اولویت های تحصیلی در جهان بوده و متقاضیان ایرانی نیز از آن مستثنی نیستند. اکنون شماری از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در اسکاندیناوی بوده و به نظر می رسد که با وجود پولی شدن دانشگاه ها، باز هم بورسیه های سوئدی و فنلاندی به کمک ایرانیان جهت تحصیل رایگان در این کشورها باشد.

علی رغم پولی شدن تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی، اما همچنان، کشور پادشاهی و نفت خیز نروژ در شمال اروپا، یکی از مقصدهای تحصیلی کاملا رایگان برای دانشجویان خارجی است.

n15

در گفتار امروز، شما را با فرصت های تحصیلی رایگان و شیوه اپلای آشنا می کنیم تا در صورتی که خواستار تحصیل رایگان در این کشور هستید، بر اساس deadline های معرفی شده، نسبت به ارسال پرونده دانشجویی (application) اقدام کنید.

با ما درگزارش امروز همراه باشید.

چرا نروژ مقصد تحصیلی خوبی است؟

n13

برای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور شاید این پرسش مطرح باشد که چرا بین این همه کشور، نروژ برای تحصیل پیشنهاد شده است. خوب باید به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به سیستم تحصیل رایگان در این کشور، هزینه ای بابت شهریه از دانشجویان بین المللی گرفته نمی شود.

در حالی که برای تحصیل در سوئد و فنلاند و دانمارک و انگلیسی و هلند، برای یکسال تحصیلی در حدود ۵۰ میلیون تومان  می بایست برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت کرد. آن هم با قیمت های امروزی ارز که یوروی کم تر از ۴ هزار تومان را تقریبا غیر ممکن کرده است.

از طرفی، دانشگاه های نروژ در فهرست برترین دانشگاه های قاره سبز بوده و یکی از مقصدهای تحصیلی پر مخاطب بین المللی در اروپا به شمار می رود. هزاران دانشجوی بین المللی دردانشگاه های این کشور به خصوص در رشته های نفت و گاز و مهندسی مشغول به تحصیل هستند که نشان گر اهمیت محافل آکادمیک نروژ برای تحصیل متقاضیان علم اندوزی است.

مساله بعدی که درباره تحصیل در نروژ باید به آن اشاره کنیم، مقوله قرار گیری در منطقه شنگن است. یعنی شما با در اختیار داشتن روادید دانشجویی نروژ، امکان سفر به ۲۵ کشور اروپایی را به راحتی خواهید داشت و حتی می توانید بدون هیچ مشکلی به مدت ۹۰ روز در هر یک، اقامت کنید.

تردد راحت و آسان در مرزهای شنگن سبب می شود تا شما با فرصت های کاراموزی، تحصیل و تحقیقاتی گسترده در این قاره دسترسی داشته و با مراکز علمی و صنعتی و خدماتی آن برای کارهای تحقیقاتی و عملی، تعامل کنید.

از طرفی، کلیه دانشگاه های نروژ در قالب بورسیه های هیجانی و پر مخاطبی مانند: اراسموس موندس و همچنین با اتکار به سیستم تبادل دانشجو (exchange student)، فرصت های بورسیه و تحصیل در مقصدهای تحصیلی مختلف جهان را فراهم می کنند که معمولا دردانشگاه های آسیایی و آمریکایی و آفریقایی مرسوم نیست.

یعنی اگر شما در دانشگاه اسلو مشغول به تحصیل شوید، ۱ ترم تحصیلی به شما اجازه داده می شود که در یکی از دانشگاه های طرف قرارداد دانشگاه اسلو تحصیل کنید و کورس های گذرانده شده در دانشگاه دوم، به عنوان کورس های پاس شده مورد قبول واقع می شود.

n11
تنها مقصد تحصیل رایگان در اروپا، نروژ است

همچنین باید اضافه کرد که گر چه نروژ، مقصد هیجانی خوب و با کیفیتی برای تحصیل به خصوص هموطنان است، اما مقصد تحصیلی گران محسوب می شود. از این نظر که هزینه های زندگی و اقامت در این کشور بالاست. اما برای خیلی ها، تحصیل رایگان اولویت مهم تری از هزینه های زندگی دارد که البته قابل مدیریت است.

در نروژ، بر خلاف اسپانیا و پرتغال و ایتالیا، اکثر مردم و دانشگاهها و مراکز دولتی و خدماتی و فروشگاهی، به زبان انگلیسی آشنایی دارند و این فرصت خوبی برای تقویت زبان انگلیسی شما در مکانی است که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم پذیرفته شده است.

نزدیکی نروژ به سوئد، پاتوق اصلی ایرانیان در اسکاندیناوی سبب می شود تا شما به عنوان دانشجو، بتوانید در طول هفته یا در تابستان ها، از فرصت کار در این کشور که با کمبود نیروکای حرفه ای (skilled worker) روبروست، استفاده کنید.

n12
شهر اسلو، یکی از مقصدهای تحصیلی رایگان اما با هزینه های زندگی گران در اروپا

البته یادگیری زبان نروژی سبب می شود تا شما زبان سوئدی را هم به سرعت فرا بگیرید. چرا که اشتراکات زبان نروژی با  زبان سوئدی بسیار زیاد است و بر خلاف تصور عموم، یادگیری این دو زبان اصلا سخت نیست چرا که ریشه های بسیاری از کلماتش، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است.

تحصیل رایگان در دانشگاه های نروژ در سال ۲۰۱۷

n2

برای تحصیل رایگان در دانشگاه های نروژ، نیاز است که مدارک تحصیلی خود را مستقیم به دانشگاه مقصد ارسال کنید. هر ساله برای دریافت پذیرش در ترم پاییز دانشگاه های این کشور، متقاضیان می بایست مدارک خود را در فاصله اول دسامبر تا ۱۵ مارچ سال آینده ارسال کنند. در واقع deadline اکثر دانشگاه های نروژ، اواخر اسفند بوده و شما باید مدارک تحصیلی را تا آخر اسفند به دست واحد پذیرش دانشگاه مقصد برسانید.

هیچ هزینه ای بابت ثبت نام و ارسال مدارک (application fee) از شما دریافت نمی شود و در واقع، از بابت پرداخت هزینه هایی که دانشگاه های سوئد (۹۰۰ کرون معادل ۳۵۰ هزار تومان) دریافت میکنند، معاف هستید.

در نروژ، اکثر دانشگاه ها، مورد تایید وزارت علوم ایران است و کیفیت تحصیل و آموزش آن، توسط اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم ارزشیابی شده است.

بنابراین برای پذیرش در دانشگاه های نروژ، نیاز نیست که پول خاصی پرداخت کنید یا از طریق موسسه خاصی درخواست تحصیل در دانشگاه های این کشور ارائه شود. کافی است به سایت هر دانشگاه مراجعه و پس از بررسی فرصت های تحصیلی، برای تحصیل در این کشور، مدارک خود را در زمان مربوطه ارسال کنید.

سایت تحصیل در نروژ، از سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان مرجع رسمی و کاملی برای تحصیل متقاضیان خارجی در دانشگاه های این کشور مطرح است که هر سال مورد استفاده دانشجویان ایرانی نیز قرار می گیرد.

اگر اینستاگرد هستید و دوست دارید تا صفحات مفید مربوط به زندگی تحصیلی در خارج را دنبال کنید، پیشنهاد میکنیم که صفحه رسمی اینستاگرام مرکز آموزش عالی نروژ را نیز فالو کنید.

توجه داشته باشید که در صورت دریافت رواید این کشور، پس از ورود به نروژ می بایست شماره ملی ۱۱ رقمی که Likningskontor نامیده می شود را دریافت کنید و با مراجعه به اداره مالیات در دسترس خواهد بود.

n3
تصویر درگاه دریافت شماره ملی ۱۱ رقمی مخصوص دانشجویان خارجی در نروژ

با در اختیار داشتن این شماره، می توانید در همه شهرهای نروژ، حساب بانکی باز کنید، وام بانکی از صندوق وام آموزشی دولتی این کشور دریافت کنید و حتی برای عضویت در موسسات و انجمن ها و حتی اپلای برای کار و فرصت های کاراموزی، از آن بهره ببرید.

در واقع با داشتن این شماره که به صورت دائمی در اختیار شما قرار می گیرد، همچون شهروند نروژی، از بسیاری از خدمات بهره مند خواهید شد. اگر پس از دانش اموختگی، قصد کار یا اقامت داشتید، این کد به شما برای استفاده از تسهیلات مختلف یاری می کند.

پیدا کردن محل اقامت و اجاره و عقد قرارداد و مسائیلی از این دست نیز با در اختیار داشتن این کد شناساسی ۱۱ رقمی امکان پذیر است. این کد در کشور سوئد به صورت ۱۰ رقمی صادر می شود و Persson Nummer نام دارد.

تحصیل رایگان در دانشگاه اسلو نروژ

n1

بیش از ۶۱ میلیون نتیجه جستجو درباره دانشگاه اسلو نروژ نشان می دهد که این دانشگاه از اعتبار بالایی برخوردار بود و مخاطبان بسیاری دارد. سایت این دانشگاه را در این نشانی دنبال کنید که به زبان انگلیسی همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه در این آدرس در دسترس  شما است که ۵۳ رشته از فیزیک و شیمی و محیط زیست تا زبان شناسی و کارآفرینی را شامل می شود. با توجه به اینکه دانشجویان ایرانی زیادی برای این دانشگاه هر ساله اپلای می کنند، بخشی برای مدارک مورد نیاز دانشجویان ایرانی اختصاص داده شده است که در این بخش در دسترس است.

نیازمندی های پذیرش دانشگاه در این قسمت ارائه شده است. توجه داشته باشید که دانشگاه اسلو، از قدیمی های اروپا، تاریخ deadline ان متفاوت است و مدارک را باید از اکتبر تا دسامبر به این دانشگاه ارسال کنید.

تحصیل مجانی در دانشگاه استاوانگر در سال ۲۰۱۷

n4

اگر علاقمند به تحصیل در یکی از مقصدهای تحصیلی معروف و معتبر نروژ هستید، دانشگاه صنعتی استاوانگر را از دست ندهید. تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی کاملا رایگان است و مدارک را می توانید تا آخر اسفند سال جاری به این دانشگاه ارسال کنید. اینستاگرام دانشگاه نیز برای فالور کردن و کسب اطلاعات تکمیلی توصیه می شود.

ده ها رشته در مقطع کارشناسی ارشد در اختیار شما است که فهرست آن را در زیر مشاهده می کنید.

نیازمندی های پذیرش برای دانشجویان خارجی بر اساس اطلاعات زیر است. توجه کنید که دانشجویانی که از ایران اپلای می کند، لازم است این مدارک را نیز ضمیمه پرونده دانشجویی خود کنند.

همانطور که در اطلاعات زیر  مشاهده می کنید،  می بایست کل پرونده تحصیلی شما، کاور شیت داشته باشد که صفحه ای است که اطلاعات کلی شما در ان درج می شود. رزومه، ریز نمرات دانشگاه نیز باید ضمیمه شود.

  1. Signed cover sheet
  2. CV/Resumé
  3. Transcript of records 
  • From all higher/university education
  • If possible, should be issued directly by your university and provided in a sealed envelope. If not, it has to be a certified copy. Other copies are not accepted
  • If the document is not in Norwegian, Danish, Swedish or English, it must be officially translated. A copy in the original language must also be providedBachelor’s diploma(s)/University diploma(s) From all higher/university education
    • If possible, should be issued directly by your university and provided in a sealed envelope. If not, it has to be a certified copy. Other copies are not accepted
    • If the document is not in Norwegian, Danish, Swedish or English, it must be officially translated. A copy in the original language must also be provided.
    • Additional documentation requirements for China, Iran, Nepal, Nigeria and Pakistan
    • NOTE:If you finish your Bachelor’s degree between 5 March and 1 June and are not able to submit your Final Diploma and Final transcripts within the deadline, 5 March, you are allowed to apply anyway. This requires that you and the International Office have agreed on this via email, and that you submit all the other required documentation, including a document showing the subjects you will take during the last semester, within the deadline, 5 March. Last day to submit the Final Diploma and Final transcripts is 1 June. This exemption is only applicable for the Final Diploma and Final transcripts.
  1. Documentation of fulfilling the English language requirement
    • TOEFL: Must be sent directly by the ETS Test Centre to the University of Stavanger, institution code 8467
    • IELTS: Can be sent as a copy
  2. Final diploma from higher secondary school

توجه داشته باشید که اگر درس شما در تابستان ۹۶ در مقطع کارشناسی به پایان می رسد، می توانید تا اسفند ۹۵، مدارکی که دارید را ارسال کنید و مدارک تکمیلی را پس از پایان تحصیل در ایران به دانشگاه ارسال کنید.

یکی از مدارکی که دانشگاه استاوانگر و اکثر دانشگاه های نروژ نیاز دارند، مدرک مالی دال بر قابلیت شما بر پوشش هزینه ها در این کشور است که برای ۱ سال، معادل ۱۰۳ هزار کرون نروژ یا حدود ۴۲ میلیون تومان خواهد بود.

نکته مهمی که نباید از آن غافل باشید آن است که مبلغ بالا، حتما باید قبل از دریافت نامه پذیرش نهایی، به حساب بانکی دانشگاه استاوانگر واریز شود تا پس از ورود شما به نروژ و افتتاح حساب  بانکی شخصی، این مبلغ به شما منتقل شود.

این فرآیند مالی برای اطمینان از این مساله است که شما پول کافی برای یک سال زندگی در این کشور را در اختیار دارید. برای دریافت فرصت های بورسیه که بالاترین میزان پرداخت کمک هزینه ماهانه به دانشجویان بین المللی است، به قسمت phd مراجعه کنید.

تحصیل مجانی در دانشگاه علم و صنعت نروژ در سال ۲۰۱۷

n9

دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) یکی از دانشگاه های مهم و معتبر نروژ در زمینه های فنی و مهندسی است که برخی از دانشجویان ایرانی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به خصوص در رشته های مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی، راهی این دانشگاه شد و تحصیل در آن را انتخاب می کنند.

این دانشگاه با موسسات بزرگ تحقیقاتی و صنعتی رشته های انرژی و نفت و گاز در تعامل بوده و به همین خاطر، فرصت های تحصیلی خوبی را برای دانشجویان این رشته ها به خصوص در زمینه های پر مخاطبی چون: مهندسی انرژی(Energy Engineering)  و مهندسی توسعه پایدار (sustainable development)  و محیط زیست (environmental technology)  و فراساحل (offshore engineering) فراهم می کند.

n10

توجه کنید که برای رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد، مهلت ارسال مدارک تا اول دسامبر است. اما برای رشته ای دکترا هر زمانی بر اساس نیازمندی دانشگاه می توان اپلای نمود.

فرصت های تحصیلی در مقطع دکترای سال ۲۰۱۷ این دانشگاه را در این نشانی دنبال کنید.

به توضیحات مهمی که در بخش admission ارائه شده است توجه کنید:

In addition to a master’s degree or equivalent and a strong academic record, financing is an absolute requirement for admission to a PhD programme. Funding can be both through NTNU and other sources. Available PhD positions at NTNU are continuously posted online.

اگر دنبال بورسیه برای تحصیل در این دانشگاه هستید، توصیه میکنم که بخش scholarship را بررسی کنید.

برای تحصیل در این دانشگاه، می بایست نیازمندی های زبان را رعایت کنید که عینا در زیر آمده است:

Exchange students from countries outside the EU are required to document their English proficiency:

  • TOEFL(Test of English as a Foreign Language) with a minimum score of 90 points on the internet based test
  • IELTS(International English Language Testing Service) with a minimum overall band score of 6.5

There are no formal language requirements for exchange students from EU countries at NTNU, but we do expect that our incoming Erasmus students have a good command of the English language that enables them to communicate well at an academic level. The level of English proficiency should be at least B2, preferably C1, using the Common European Framework of Reference for Languages scale.

البته دانشگاه استاوانگر نروژ برای تحصیل در مقطع ارشد، آیلتس ۶ آکادمیک را نیاز دارد که این دانشگاه، نیم نمره بیشتر میخواهد . برای نیم نمره بیشتر در آیلتس، باید حدود ۲ تا ۴ ماه بیشتر کار کنید. مخصوصا الان که دریافت نمره بالا در آزمون آیلتس کمی سخت شده است.

پیدا کردن محل اقامت در نروژ

n5

اگر بر اساس فرآیندهایی که در بالا عنوان شد، موفق به دریافت پذیرش و روادید نروژ از سفارت این کشور در تهران شدید، پیدا کردن محل اقامت دانشجویی ارزان،‌قدم بعدی است.

این سایت، گام اول برای پیدا کردن خانه در اسلو است.

سایت فیورد، از جمله دیگر درگاه های مطرح این کشور به شمار می رود که برای یافتن فرصت های اقامتی دانشجویی توصیه می شود.

n6

اگر مایل هستید در فرصت زندگی دانشجویی در نروژ، در میان خانواده های نروژ زندگی کنید و زبان و فرهنگ این کشور را بیشتر یاد بگیرید، به شما توصیه می کنیم که از این سایت استفاده کنید.

n7

البته سایت بوکینگ هم در این زمینه میتواند به یاری شما بیاید.

n8

توصیه های روزیاتویی برای تحصیل در نروژ

۱- تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی فقط به زبان نروژی امکان پذیر است.

۲- هر دانشگاهی برای خود، مهلت ارسال مدارک دارد. به آن توجه کنید.

۳- سفارت ایران در نروژ و سفارت نروژ در تهران بهترین منابع اطلاعاتی برای دانشجویان است.

۴- امکان کار دانشجویی برای دانشجویان در طول هفته وجود دارد.

۵- متوسط برای زندگی دانشجویی در این کشور، ماهانه به ۳ میلیون تومان نیاز خواهید داشت.

۶- دانشگاه های نروژ در میان دانشگاه های جهان در مقطع دکترا، بالاترین میزان حقوق ماهانه را به دانشجویان پرداخت می کنند.

۷- برای تعامل با اساتید دانشگاه های نروژ ، از دانشجویان ایرانی یا بین المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور استفاده کنید.

۸- برای تحصیل و کار در نروژ، الزامی به یادگیری زبان نروژی وجود ندار.

۹- نروژ، مقصد خوبی برای تحصیل در رشته های مهندسی به خصوص انرژی است. اما مقصد مطلوبی برای تحصیل در رشته های پزشکی نیست چرا که انتخاب های بهتری در اروپا پیش روی شما است.

۱۰- اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه های نروژ، در اردیبهشت هر سال اعلام می شود.

۱۱- برای اخذ روادید دانشجویی از سفارت نروژ در تهران، کپی و اصل مدارک هویتی خود را در اختیار داشته باشید.

۱۲- در صورتی که در مقطعی به زبان انگلیسی تحصیل کردید، معمولا از شرط ارائه مدرک زبان انگلیسی معاف خواهید بود.

اگر برای تحصیل در دانشگاه های نروژ با پرسشی روبرو شدید، درخواست خود را ارسال تا پس از بررسی، راهنمایی اجمالی ارائه شود.

منبع: study in Norway
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۸۶ نظر

ورود

  • afsaneh B دی ۱۶, ۱۳۹۶

    سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون.
    بنده دانشجوی ارشد فیزیک هستم. میخواستم بپرسم آیا برای مقطع دکترا میتونم از دانشگاه های نروژ پذیرش بگیرم؟چه نمره ی آیلتسی نیاز هست؟و اینکه بهتره بلافاصله بعد از اتمام دوره ی ارشد اقدام کنم یا اگر فاصله ای بیفته مشکلی پیش نمیاد؟
    با تشکر
    موفق باشید

    • علی زمانی دی ۱۷, ۱۳۹۶

      سلام و ممنون از توجه شما به روزیاتو
      ۱- مدرک آیلتس ۶.۵ از ۹ یا تافل اینترنتی ۸۰ از ۱۲۰ یکی از شروط اپلای مقطع دکترا در نروژ است.
      ۲- دکترای فیزیک درنروژ در شاخه های مختلف ارائه میشه و به زبان انگلیسی و بر اساس vacancy‌هست و شما باید این قسمت را در سایت دانشگاه هایی که دانشکده فیزیک دارند بررسی کنید تا شانس انتخاب به عنوان PHD STUDENT داشته باشید.
      ۳- فاصله یا عدم فاصله، شرط لازم یا شرط کافی برای ادمیشن نیست. رزومه برای ادمیشن دکترای فیزیک باید قوی و اقلا در ۱-۲ ژورنال معتبر مقاله منتشر کرده باشید.
      ۴- ادمیشن دکترا نروژ چون یکی از بالاترین سطح پرداخت حقوق به دانشجویان دکترا در جهان را دارست، highly competitive است و توصیه میشود که پیش از اپلای، Research interest های استاد را با حوزه های تحقیقاتی و مطالعاتی خود تطبیق دهید.

  • afsaneh B دی ۱۶, ۱۳۹۶

    ببخشید در ادامه ی سوالات قبل این رو هم بپرسم که در کدام دانشگاه ها فیزیک تدریس میشود؟و آیا راهی وجود داره که بشه مادرم روهم ببرم؟
    ممنون

    • علی زمانی دی ۱۷, ۱۳۹۶

      در قدم اول، دپارتمان فیزیک NTNU را بررسی کنید
      https://www.ntnu.edu/studies/phfy

      در قدم بعدی، دپارتمان فیزیک دانشگاه برگن هم بررسی کنید.
      http://www.uib.no/en/ift

      فراموش نکنید که مقصد شماره ۱ تحصیل در گرایش های مختلف فیزیک در اروپا، دپمارتمان فیزیک دانشگاه اوپسالا سوئد است که در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و تحصیل دکترا با بورس همراه است.
      http://www.physics.uu.se/?languageId=1

      همراهی مادر شما با شما به عنوان همراه امکان پذیر نیست. اما برای اطلاعات بیشتر از سفارت سوئد و نروژ استعلام کنید.

      • afsaneh B دی ۱۷, ۱۳۹۶

        خیلی خیلی ممنون از راهنمایی هاتون. در جایی خواندم که برای دانشجوهایی که دوره ی ارشد رو در کشورهای غیرعضو در اتحادیه اروپا گذرانده اند نیاز است که یکبار دیگه دوره ی ارشد رو در کشوری که پذیرش دکترا گرفته اند بگذرانند، آیا این موضوع صحت دارد؟

  • سوفی دی ۱۹, ۱۳۹۶

    سلام ممنونم از اطلاعات خوبتون
    خواستم بدونم برای مقطع دکترا در رشته مددکاری اجتماعی (social work) در نروژ دانشگاهی هست که بتونم به صورت رایگان ادامه تحصیل دهم و چه شرایطی دارند
    مچکرم

    • علی زمانی دی ۱۹, ۱۳۹۶

      سلام
      بله. به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید و تا ۱ مارچ مدارک را ارسال کنید

  • مهدی دی ۲۱, ۱۳۹۶

    سلام..میخواستم بدون کدوم دانشگاه نروژ شرایط بهتری برای رشته ی معماری داره و کجاها میتونم این رشترو بخونم…ممنونم..مطالبتون بسیار خوب بود…

  • David Fringson دی ۲۴, ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده ۲۷ ساله هستم و مدرک پیش دانشگاهی دارم.
    همسر بنده ۲۴ ساله و کارشناسی ارشد صنایع غذایی داره.
    خودم در زمینه IT فعالیت میکنم و سالها تجربه دارم منتها میخوام هم خودم و هم همسرم باهم در نروژ ادامه تحصیل بدیم.
    اگر همسر من به عنوان دانشجوی دکترا اپلای کنه و بورس دکترا به ایشون تعلق بگیره به ایشون هم حقوق میدن و هم هزینه زندگی؟
    هر دو باید جدا درخواست بدیم؟
    چون من خودم علاوه بر تحصیل میخوام از حق کار هم استفاده کنم.
    با توجه به اینکه بنده میخوام برای مقطع کارشناسی اقدام کنم و فرموده بودین باید زبان نروژی رو بلد باشم آیا جایی هست که بعد از ورود به نروژ اقدام به یاد گرفتن زبان نروژی کرد و بعدش وارد دانشگاه شد؟
    ممنون میشم یک راهنمایی خوبی داشته باشید.

    • علی زمانی دی ۲۴, ۱۳۹۶

      ممنون از نظر شما
      پاسخ به سوالات تخصصی هست و در این مجال نمی گنجد. اما:
      – اگر همسر شما موفق به دریافت بورس دکترا از دانشگاه های نروژ بشود بورس ماهانه دریافت خواهد کرد و با این مبلغ هزینههای زندگی و تحصیل ایشان و شما پوشش داده خواهد شد.
      – نروژ کشور گرانی است.
      -شما به عنوان همسر ایشان امکان اپلای برای ویزا دارید. نه اپلای برای تحصیل.
      – شما حق کار نخواهید داشت. چون به عنوان co-applicant درخواست روادید می دهید و امکان تحصیل و کار ندارید.
      -مقطع کارشناسی به زبان نروژی هست. بله میتوانید بعد از ورود با هزینه خود در موسسات اموزش نروژی در اسلو شرکت کنید. یا در همان دانشگاه همسر، دوره های اموزش زبان نروژی را رایگان سپری کنید. اما حق کار و تحصیل منوط به شرایط اخذ روادید تحصیلی نروژ است.
      موفق باشید

      • David Fringson دی ۲۴, ۱۳۹۶

        از وقتی که گذاشتین و پاسخ بنده رو دادین کمال تشکر رو دارم.
        – فرمودین در صورت بورس ایشون هزینه های تحصیل ایشون و بنده و همچنین هزینه های زندگی ما پوشش داده میشه؛ در ادامه نوشتین که چون به عنوان co-applicant درخواست روادید می دهم امکان تحصیل و کار ندارید.
        خب چطوری هزینه تحصیل بنده هم پوشش داده میشه که حق تحصیل ندارم؟
        این بورس ماهانه ای که به ایشون تعلق میگیره مقداری هست که نیازی به کار نباشه؟ چون فرمودین حق کار نخواهم داشت.
        در ادامه فرمودین حق کار و تحصیل منوط به شرایط اخذ روادید تحصیلی هست؛ این شرایط چی هست؟
        آیا امکانش هست بنده و همسرم بصورت جداگانه درخواست روادید تحصیلی بدیم یا نه فقط ایشون درخواست میدن و من میشم co-applicant ایشون؟

        • علی زمانی دی ۲۵, ۱۳۹۶

          ممنونم
          هزینه های زندگی با آن بورس پوشش داده می شود نه هزینه تحصیلی شما. چون شما الزاما اجازه تحصیل نخواهید داشت.
          بله این مبلغ بورسیه به اندازه کافی هست که نیازی به کار دیگر نباشد. ضمنا فرصتی هم برای کار دیگر در صورتی که بورس دانشگاه پرداخت شود در ساعات اداری وجود نخواهد داشت. چون به عنوان دستیار استاد موظف به تدریس و تحقیق در ساعات اداری هستند.
          شرایط را از سفارت نروژ در تهران جویا شوید.
          شما چون آیلتس یا تسلط به زبان نروژی ندارید، دریافت ادمیشن تحصیلی را نخواهید داشت. فقط ایشان باید درخواست کنند

  • غزل دی ۲۴, ۱۳۹۶

    من فوق لیسانس مدیریت اجرایی از دانشگاه تهران هستم (مجازی) میخواستم ببینم برای اپلای دکترا به نروژ امکانش هست یا خیر ؟

    • علی زمانی دی ۲۵, ۱۳۹۶

      بله.
      -قدم اول: آیلتس ۶.۵ از ۹ آکادمیک بگیرید.
      -قدم دوم: دانشگاه هایی که رشته مدیریت و گرایش های مرتبط با ارائه میدهند در این کشور بررسی کنید.
      – قدم سوم: فهرست VACANCY هایی دانشگاه های نروژ مثل NTNU, STAVANGER, OSLO را بررسی کنید تا ببینید در رشته مدیریت، چه PhD student درخواست میشه.
      – قدم چهارم: رزومه ای شامل توصیه نامه و خلاصه پایان نامه ارشد و مقالات کار شده در صورت موجود بودن تهیه کرده به استاد مربوطه ارسال کنید.
      موفق باشید

  • Foad دی ۳۰, ۱۳۹۶

    سلام.آیا این
    بورس شامل افغان های مقیم ایران هم میباشد

  • nazanin ar دی ۳۰, ۱۳۹۶

    سلام من ۴۲ سالمه و مجرد .ودارای مدرک کارشناسی ارشد صنایع دستی (هنر )از دانشگاه الزهرا تهران با معدل ۱۹.۶۳ هستم ودارای سابقه کار وبیمه ۲۲ سال تدریس هستم والان استاد دانشگاه ودر حال هیات علمی شدن هستم . میخواستم ببینم میتونم اپلای دکترای هنر در نروژ دریکی از رشته های هنربگیرم ؟
    سوال دومم در رابطه مهاجرت ازطریق skilled worker ,و رشته هنر چطور میشه اقدام کرد ؟

    • علی زمانی دی ۳۰, ۱۳۹۶

      سلام. بله شما با این روزمه امکان اپلای با بورس را دارید. در صورتی که رزومه شما مورد تایید یکی از اساتید دانشکده هنر نروژ باشد. نروژ، مهاجرت این گونه ای مثل نیولند و استرالیا ندارد. با بورس دکترا شانس اقامت دائم شما افزایش می یابد. با آکادمی ملی هنر نروژ در اسلو مکاتبه کنید و اطلاعات لازم را بگیرید.
      http://www.khio.no/en/artistic-research/research-fellows

  • sheyda بهمن ۷, ۱۳۹۶

    سلام ازمطالب خوب ومفیدتون ممنونم
    برای رشته ی مهندسی عمران غیراز دانشگاه NTNUدانشگاهی که این رشته رو داشته باشه هست؟لطفامعرفی کنید
    متشکرم

  • mohamad بهمن ۱۱, ۱۳۹۶

    سلام من دانشجوی ارشد مکانیک هستم میخواستم بدونم واسه دکتری میتونم از دانشگاه های نروژ بورسیه یا پذیرش بگیرم
    با تشکر

    • علی زمانی بهمن ۱۱, ۱۳۹۶

      سلام
      بله.
      کافی است به لیست VACANCYهای دانشگاه استاوانگر و NTNU درحوزه مهندسی مکانیک که هر ماه منتشر میشه نگاه کنید و با اساتید دانشکده مکانیک دانشگاه در تعامل باشید تا نظر ان هارا برای سوپروایز تحصیل خود جلب کنید.

  • پویا بهمن ۲۷, ۱۳۹۶

    سلام، با تشکر از مقاله خوب و کاملتون ، بسیار مفید بود.
    من الان سال دوم مهندسی مواد دانشگاه تهران هستم.
    میخواستم ببینم وضعیت گرفتن پذیر برای علم مواد یا متالورژی و بازار کارش توی نروژ چجوریه؟

    • علی زمانی بهمن ۲۷, ۱۳۹۶

      سلام
      ممنون
      ارشد رایگان اسن. اوضاع کار رشته های مرتبط با نفت خوبه. متالوژی رو خبر ندارم.

  • saeed اسفند ۲, ۱۳۹۶

    ممنون از اطلاعات خوبتون.
    من دانشجوی ارشد عمران گرایش آب و سازه هیدرولیکی هستم و در حال تحصیل.
    لیسانسم از دانشگاه دولتی گرفتم.
    ۱- میخواستم بدونم برا پذیرش دوره دکتری معدل دوره لیسانس مهمه ؟ اگه پایین باشه چکار باید کنم؟؟
    ۲ – کلا ممکنه معدل دوره فوق لیسانسم هم پایین بشه. اینکه معدلم پایینه برای جبرانش چکار میتونم بکنم؟
    مثلا امکانش هست نمره ی بالاتر آیلتس یا تعداد بیشتر مقاله این کمبود معدل رو پوشش بده و بتونم پذیرش بگیرم؟؟؟
    ۳- وضعیت رشته ی عمران تو نروژ چجوریه؟؟

    • علی زمانی اسفند ۲, ۱۳۹۶

      ممنونم
      ۱-معدل لیسانس شما تاثیری در ادمیشن دکترا نداره. انچه مهم است، رزومه خوب است. پیدا کردن استاد خوب با توان مالی خوب و انجام کار مشترک و متقاعد کردن استاد راهنما به سرپرستی دوره دکترا شما. اگه پایین بود، خلاصه پایان نامه کارشناسی را مقاله خوب بکنید. چند ژورنال و کنفرانس شرکت کنید.
      ۲-برای جبران، رزومه را تقویت کنید. کار مشترک در سطح مرور منابع با یکی از اساتید دانشگاه های اسکاندیناوی در زمینه هیدرولیک یا انجام محاسبات و تعریف پروژه های کوتاه مشترک میتواند این ضعف را به صورت خلاقانه و زیرکانه ای جبران کند.
      ۳-با آیلتس نمره بالا ضعف علمی جبران نمیشه.
      ۴-عمران وضعیت خیلی خوبی نداره. اما اگر بورس بشوید، حقوق خوب میگیرید. دانشگاه استانوانگر و NTNU بررسی شود

  • کیان اسفند ۸, ۱۳۹۶

    با سلام.
    کارشناسی مهندسی نفت هستم. سال ۹۲ با معدل ۱۷ فارق التحصیل شده ام. در چه شرایطی امکان اخذ پذیرش برای کارشناسی ارشد نروژ دارم؟ کدام دانشگاه برای رشته نفت شرایط بهتری دارد؟

    • علی زمانی اسفند ۸, ۱۳۹۶

      شما برای اپلای نروژ ۲۰۱۸ فرصت زیادی ندارید. برای دانشگاه های علم و صنعت نروژ یا استاوانگر مدارک را از جمله آیلتس ۶.۵ و ترجمه رسمی مدارک ارسال کنید. این دو دانشگاه نفتی هستند. وضع رشته های نفت و گاز به خصوص فراساحل در نروژ خوب است و احتمالا با افزایش قیمت نفت* شاهد رونق کسب و کار صنعت نفتی در این کشور و ارائه فرصت های کارآموزی به دانشجویان نفتی دانشگاه های نروژ خواهید بود

  • امیر فروردین ۱۳, ۱۳۹۷

    سلام میخواستم بپرسم برای رشته برق نروژ کشور خوبی هست یا نه؟؟؟؟

    • علی زمانی فروردین ۱۳, ۱۳۹۷

      سلام.
      بله.
      مقطع کارشناسی ارشد را رایگان میتوانید بخوانید و مقطع دکترا هم با بورس. به دانشگاههای استاوانگر و NTNU مراجعه کنید.

  • نیلوفر راد فروردین ۳۱, ۱۳۹۷

    سلام . فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی سال ۸۶ هستم . آیا می توانم برای فوق لیسانس در رشته های مالی یا بازرگانی اقدام کنم

    • علی زمانی اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷

      سلام. بله. آیلتس ۶.۵ باید داشته باشید. حتما توجه کنید که با وجود تحصیل رایگان در نروژ، نیاز به تمکن مالی دارید که پس از ورود به نروژ به حساب دانشجویی شما عودت میشه. در اسرع وقت اقدام کنید

  • امیر اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷

    سلام و ممنون بابت وقتی که برای پاسخ دادن میگذارید،
    من لیسانس حسابداری رو دانشگاه تهران سال ۸۷ با معدل ۱۵ و فوق لیسانس رو از دانشگاه آزاد با معدل ۱۷/۵ سال ۹۱ گرفتم و ۶ سال سابقه کار مرتبط از یک موسسه معتبر دارم. مدکر زبان هم آیلتس ۶/۵ دارم. ایا امکان گرفتن بورسیه رو از دانشگاه های نروژ دارم؟ ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    • علی زمانی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷

      سلام
      ممنون از لطف شما به روزیاتو
      تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ رایگان است. اما انتخاب دکترا، برای اساس پوزیشن های اعلامی هر دانشگاه است و مثل آمریکا، پذیرش عمومی دکترا ندارند. بخش VACANCY دانشگاه های نروژ مثل استاوانگر و علم و صنعت NTNU را بررسی کنید. البته چون علوم انسانی بودید، دانشگاه اسلو هم گزینه خوبی است. برای بورس، باید نظر یک استاد را به بیانیه هدف خود جلب کنید.

  • محمد جواد اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۷

    با عرض سلام و خسته نباشید آقای زمانی….
    بنده ۲۹ سالمه لیسانس مکانیک گرایش ساخت وتولید رو در سال بهمن ۹۰ از دانشگاه علمی و کاربردی با معدل ۱۶.۴۷ گرفتم …چند تا سوال داشتم اولا اینکه دانشگاه های نروژ مدارک علمی و کاربردی ایران رو قبول میکنند …..بعد اون فاصله تحصیلی که تا الان داشتم مسله ای نداره واسه پذیرش…..و کدوم دانشگاه واسه رشته من در نروژ خوبه….

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۷

      سلام
      بله. مشکلی نداره.
      فاصله تحصیلی هم اهمیتی نداره. ایلتس شش و نیم اکادمیک رو بگیرید و برای تحصیل مجانی ارشد نروژ اقدام کنید. دانشگاه استاوانگر و NTNU رو برای مهندسی توصیه میکنیم

  • محمد جواد اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۷

    با تشکر از راهنمایی خوب و مفیدتون….
    امروز جویا شدم که الان دانشگاه های نروژ یکمی واسه ایرانیها سخت میگیره….
    و مدارک مورد نیاز واسه اپلای کردن برای ارشد و زمان اپلای کی هستش….
    و شرایط کاری و اقامت واسه مهندسین مکانیک چطوری هستش…..
    باتشکر از لطفتون….

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۷

      لطفا اطلاعات به روز را از سایت دانشگاه های معرفی شده پیگیری کنید. deadline و هم چنین admission’s requirements را در سایت دانشگاه ها مشاهده کنید.
      شرایط کاری مهندسان مکانیک و شیمی و پتروشیمی در شرکت های نروژ خوب است. اما کاهش قیمت نفت در ۶ سال اخیر سبب شده تا وضعیت اشتغال مهندسی در این کشور نیز با مشکل روبرو شود. سایت های کاریابی نروژ را بررسی کنید
      موفق باشید

  • Pouya خرداد ۲۶, ۱۳۹۷

    سلام.
    خسته نباشید آقای زمانی.
    من لیسانس مکانیک سیالات در سال ۹۲ و دارای دوسال سابقه کار نفتی هم هستم.قصد مهاجرت دایم را به نروژ دارم.بررسی کردم ب نظر نمیتونم به عنوان skill worker اقامت بگیرم.ایلتس هم در استانه گرفتنم.میخواستم بدونم به نظر شما چه راهی میشه پیدت کرد.ممنونم از اطلاعات بی نظیرتون.

    • علی زمانی خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      سلام.
      برای مهاجرت به نروژ به اداره مهاجرت این کشور مراجعه کنید و اطلاعات دقیق بدست اورید.
      https://www.udi.no/en
      امکان تخصیل رایگان شما به زبان انگلیسی در نروژ با آیلتس ۶.۵ آکادمیک و اقدام برای کار و اقامت در این کشور پس از اتمام تحصیل فراهم است

  • علی تیر ۷, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید و خیلی ممنون بابات مطلب خوبتون.
    شاید یکم زود باشه ولی من دانشجوی کارشناسی کامپیوتر هستم. میخاستم از الان برنامه بچینم برای ارشد.
    – کدوم دانشگاه برای علم کامپوتر خوبه ؟ اوسلو یا ntnu ؟
    – الان با این وضع اقتصادی خیلی سخته به نظرتون گذراندن زندگی در نروژ؟
    – من بعد اتمام کارشناسی باید به خدمت برم حتمن بعد اقدام کنم ؟
    – کلا بازار کار و سطح علمی به نظرتون برای مهندسی کامپیوتر خوب هستش نروژ؟؟
    خیلی خیلی ممنونم.ببخشید زیاد شد سوال ها.

    • علی زمانی تیر ۸, ۱۳۹۷

      سلام
      NTNU گزینه بهتری است
      تحصیل در نروژ رایگان اما زندگی گران است.
      مختار هستید. اما بهتره که ارشد ارزان در ایران بگیرید و برای دکترا با بورس اپلای کنید.
      در نروژ بازار فناوری اطلاعات خوب است. در ای میل توضیح داده شد

  • پدرام تیر ۱۰, ۱۳۹۷

    با سلام و خسته نباشید ؛ سوال من اینه که من تازه کلاس زبانم رو شروع کردم و چون سطحم بد نبود حدود چهار ماه دیگه تموم میشه حالا میخواستم بدونم تا وقتی که مدرک زبانم رو نگیرم برای تحصیل در نروژ هیچ اقدامی نمیتونم انجام بدم اخه نمیخوام وقتم تلف شه ؛ ممنونم

    • علی زمانی تیر ۱۱, ۱۳۹۷

      سلام
      بله. هیچ اقدامی نکنید تا آیلتس ۶ به بالا دریافت کنید. راهی ندارید

  • بیلبو بگینز تیر ۱۰, ۱۳۹۷

    سلام چه سایت خوب و جامعی دمتون گرم رشته ی زیست شناسی سلولی و مولکولی چی در نروژ در کدوم دانشگاه ها تدریس میشه و ایا بازار کاری خوبی داره در این کشور با تشکر

    • علی زمانی تیر ۱۱, ۱۳۹۷

      ممنونم
      زیست شناسی از جمله رشته های تخصصی و آزمایشگاهی هست. دانشگاه اسلو و دانشگاه استاوانگر و NTNU را بررسی کنید. بازار کار را باید از اساتید دانشگاه نروژ سوال کنید

  • mastane تیر ۲۰, ۱۳۹۷

    سلام مطالبتون خیلی مفید بود من همسرم ۳۹ سالشه و ۱۵ سال سابقه تدریس در هنرستان در رشته برق رو داره و فوق لیسانس برق الکترونیک لیسانس از دانشگاه امیرکبیر با معدل ۱۳.۴۱ و فوق از دانشگاه علوم تحقیقات ازاد با معدل ۱۴.۸۱ قصد ادامه تحصیل برای دکتری داره ولی چون مقاله نداره میتونه ارشد بخونه دوباره تو نروژ بعد وارد دکتری بشه مدرک زبانم قراره تا دو سه ماه دیگه بگیره میخوام بدونم برای کدوم دانشگاهها میتونه اقدام کنه برای پذیرش و چه مدارکی و باید اماده کنه از الان تا زمانی که بخواد پذیرش بگیره و اگه منم بخوام باهاش برم باید چه مدرکی اماده داشته باشم

    • علی زمانی تیر ۲۰, ۱۳۹۷

      سلام
      ممننون از نظر شما. برای دانشگاه استاوانگر و NTNU اپلای کنند. ادمیشن دکترا ربط زیادی به مقاله نداره. حما بخش VACANCY ها بررسی بشه و شرایط ارسال مدارک و استخدام دانشجوی دکترا را ایشان پیگیری کنند و با مسئول گروه و اساتید دانشکده برق دانشگاه های رایزنی کنند. مدرک آیلتس و ریز نمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد و توصیه نامه و بیانیه هدف مورد نیاز است. بخش ADMISSION دانشگاه ها اطلاعات لازم را ارائه میکنند

      • mastane تیر ۲۴, ۱۳۹۷

        با سلام به نظر شما همسر من میتونه اگه پذیرش دکتری گرفت کار پیدا کنه تو خود دانشگاه یا از فوق لیسانس شروع کنه برای ادامه تحصیل کلا اگه پذیرش فوق بگیره به نظرتون بهتر نیست تا برای دکتری اقدام کنه میترسم نتونه پذیرش دکتری بگیره یا اینکه میتونه هم برای دکتری اقدام کنه هم فوق تا ببینه کدومو بهش پذیرش میدن

        • علی زمانی تیر ۲۴, ۱۳۹۷

          همسر شما وقتی فول فاند دکترا میخونه در نروژ، ماهی چند هزار دلار درآمد داره و ازایشان مالیات کسر میشه و به عنوان کارمند دائم دانشگاه محسوب میشه و هیچ وقتی هم براش جهت کارهای دیگرنمی ماندو نیازی هم نیست دنبال کار باشه. ارشد نروژ، رایگان است و بورس ندارد.

  • محسن تیر ۲۲, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید کسی که زبان مدرک نداشته باشه برای تحصیل در نروژ به مشکل میخوره؟؟؟؟؟
    یعنی ممکنه رد کنن؟؟؟؟؟؟
    راه حلی هست؟

    • علی زمانی تیر ۲۳, ۱۳۹۷

      سلام
      اگر برای فوق لیسانس انگلیسی در نروژ اقدام کردید، آیلتس ۶.۵ نیاز دارید و بدون آن ادمیشن امکان ندارد.
      اگر برای لیسانس نروژی زبان اقدام کردید، باز باید آیلتس در حد ۵ تا ۵.۵ داشته باشید و مدرکی دال بر تسلط به زبان نروژی ارائه کنید.
      بدون مدرک زبان نه دانشگاه ادمیشن میده و نه سفارت نروژ ویزا.

  • سعید مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

    با سلام
    وقتتون بخیر
    ۲۶ سالمه و لیسانس مهندسی منابع طبیعی کدوم دانشگاه های نروز میتونم مطالعه داشته باشم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  • محمد مرداد ۳۱, ۱۳۹۷

    ممنون بابت توضیحات خوبتون…
    بنده در حال گرفتن مدرک ارشد مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز با معدل ۱۶.۱ هستم و قصد تحصیل در دانشگاه های NTNU یا Stavanger را دارم اما وضعیت مالی چندان خوبی ندارم و می خواهم بدانم آیا امکان تحصیل به هر روشی رو دارم یا خیر.
    قصد دارم از شخصی مـثل شما که اطلاعات خوبی داره مشاوره بگیرم، لطفا خودتان یا کسی که میشناسید و اطلاعات خوبی داره به بنده مشاوره بدید، این روزا خیلی از موسسه های مشاوره قابل اعتماد نیستن و با مانع گذاشتن کشورهای دیگر رو به مخاطب معرفی میکنند…
    لطفا کمک کنید…
    هزینه ی مشاوره را هم پرداخت میکنم

    • علی زمانی مرداد ۳۱, ۱۳۹۷

      ممنون
      حتما آیلتس بگیرید و خلاصه پایان نامه در یکی از ژورنالها برای اخذ ادمیشن دکترا منتشر بشه. تحصیل دکترا با بورس در نروژ رایگان است. هم چنین در سوئد. برای KTH سوئد هم اپلای کنید

      • محمد مرداد ۳۱, ۱۳۹۷

        ممنون، ولی منظورم مشاوره حضوری یا تلفنی بود
        شماره تماس هم برای شما گذاشته بودم، لطفا از قسمت نظرات پاکش کنید.

  • Reza shahreiari شهریور ۶, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم بهترین دانشگاه نروژ در رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی ارشد کدام است؟

  • ali شهریور ۷, ۱۳۹۷

    سلام ممنون به خاطر توضیحاتتون من در دی ماه سال ۱۳۹۸ در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل میشم اگر برای ترم بهار ۲۰۱۹ بخوام پذیرش بگیرم اولین ددلاینی که شاملم میشه که باید مدارکم آماده باشه چه تاریخیه؟

    • ali شهریور ۷, ۱۳۹۷

      معذرت میخوام تصحیح میکنم بهار ۲۰۲۰ میخوام اپلای کنم اولین ددلاین که شاملم میشه چه تاریخیه؟

    • علی زمانی شهریور ۸, ۱۳۹۷

      شما از بهار ۹۸ دنبال اطلاعات گرفتن از دانشگاه های نروژ باشید. ژانویه ۲۰۲۰ فرصت خوبیه برای اپلای که مدرک هم دارید

  • شیما شهریور ۱۸, ۱۳۹۷

    سلام ممنون از سایت خوبتون.
    من فوق لیسانس جغرافیای طبیعی شهید بهشتی دارم. در صورت گرفتن ایلتس با نمره بالا، میتونم دوباره برای فوق لیسانس یه رشته هنری اپلای کنم؟ بدون آزمون ورودی هنری.

  • Sheema شهریور ۱۸, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید و ممنون بابت سایت خوبتون
    من ۲۷ سالمه و فوق لیسانس جغرافی دارم. میتونم در صورت داشتن آیلتس نمره بالا برای فوق لیسانس یه رشته هنری درخواست بدم؟

    • علی زمانی شهریور ۱۸, ۱۳۹۷

      سلام. آیلتس بالا شرط لازم است و شرط کافی نیست. برای رشته هنری بک گراند هنری نیا زهست. چون رشته های هنری مختلف است، باید دقیقا سابقه مربوطه داشته باشید. البته دانشگاه به دانشگاه فرق دارد. نمیشه قطعی گفت. اما با رزومه بهتر، بهتر میشه نظر داد

  • Negin شهریور ۳۱, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید..
    ممنون از مطلب مفیدتون
    من چند سوال داشتم
    من اولین سالی هست که میخوام دانشگاه برم.مهندسی نفت روزانه گرمسار قبول شدم.و میخوام مهاجرت کنم.
    برای بعداز لیسانس خوبه مهاجرت کرد یا قبل از لیسانس؟
    بهترین دانشگاه برای مهندسی نفت وبهترین شهردر نروژ برای این رشته مهندسی رو بدونم؟
    هزینه همه دانشگاه های نروژ رایگان است یا باید بورس اون دانشگاه خاص شویم؟
    وهزینه کلی یک شخص در نروژ؟
    برای تحصیل بهتره خوابگاه گرفته بشه یا خونه اجاره کرد یا پیش افراد نروژی زندگی کرد؟؟
    در طی چه مدتی شهروند نروژی میشویم؟؟
    ممنون از پاسخ شما?

    • علی زمانی شهریور ۳۱, ۱۳۹۷

      قبل از لیسانس نمیتوانید امتیاز مهاجرت تخصصی را کسب کنید
      بهترین دانشگاه نفت نروژ، استاوانگر و NTNU است.
      هزینه تحصیل ارشد در نروژ رایگان است.
      هزینه شخصی ماهانه ۵ تا ۱۰ هزار کرون نروژ
      برای تحصیل به شما خوابگاه دانشجویی میدن که هزینه را باید خودتان بدهید.
      شهروند نروژی شدن رو از اداره مهاجرت نروژ بپرسید

  • میثم مهر ۳, ۱۳۹۷

    سلام
    ممنون از اطلاعات که میدید
    من می خوام مقطع کارشناسی رو در نروژ و رشته IT بخونم
    لیسانس زبان فرانسه از دانشگاه آزاد دارم
    و کلاسهای زبان انگلیسی برای مدرک IELTS میرم
    میتونم پزیرش بگیرم برای لیسانس؟
    چه دانشگاهی؟
    و آیا مینونم مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی و رایگان تحصیل کنم؟

    • علی زمانی مهر ۳, ۱۳۹۷

      سلام
      برای تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی باید به زبان نروژی تحصیل کنیدد. چون مدرک آسلتس و لیسانس زبان فرانسه دارید دانشگاه های فرانسه برای شما بهتر و ارزان تر و تحصیل مقرون به صرفه تر خواهد بود.
      خیر. کارشناسی رایگان به زبان نروژی است

  • sajad مهر ۸, ۱۳۹۷

    با سلام و خسته نباشید مطالب بسیار مفیدی تو سایت و قسمت پیام ها بود ک به بیشتر جوابام رسیدم فقط چند موضوع هست خواستم سوال کنم
    همسرم ارشد مدیریت ای تی داره هدف اصلی ما اقامت ک میخوایم به وسیله تحصیل بدست بیاریم .قبلا از اشنایی با سایت شما برای قبرس داشتیم اقدام میکردیم .با این شرایطی ک توضیح دادین خیلی مناسب .
    ۱- همسرم مجددا برای ادامه تحصیل مقطع ارشد میتونه بخونه با گپی ک داشت ؟ روزومه ی کاری نداره فقط ۸ ساله ک مدرس زبان تو موسسه
    ۲- من اگر همراش بیام چطور میتونم اقدام کنم برای کار (ساده ترین کارا خدمه یا فروشندگی )نوع کار اهمیتی نداره .
    ۳- با فرمایشی ک شما کردین ک تحصیل رایگان در مقطع ارشد مبلغ ۱۵۰ میلیون برای اجاره ی خونه و انجام کارای اولیه مناسبه ؟
    ممنون از سایت و مطالب خوب .ممنون میشم جواب سوالاتم را اگر امکانش هست ایمیل کنین

    • علی زمانی مهر ۹, ۱۳۹۷

      ممنون از لطف شما به روزیاتو
      ۱-اشکال نداره. آیلتس ۶.۵ اکادمیک رو بگیرید و برای ارشد یا دکترا اقدام کنید. ۲۰ ساعت در هفته هم اجازه کار دارید. . خیلی خوبه مدرس هستند
      ۲-از سفارت نروژ در تهران سوال کنید. احتمالا حق کار نداشته باشید.
      ۳-.بله با توجه به کاهش قیمت کرون نروژ در هفته های اینده قدرت ریال شما در برابر کرون نروژ افزایش خواهد یافت
      اماده بررسی سوالات بعدی شما هستیم
      موفق باشید

  • رها آبان ۶, ۱۳۹۷

    سلام و خسته نباشید.من یک خانم ۴۳ ساله هستم که لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی از دانشگاه آزاد رو دارم.سوالم اینه که آیا با توجه به سنم ایا امکان گرفتن بورسیه یا پذیرش از دانشگاه های نروژ برام وجود داره و اگه داره با توجه به لیسانسم ایا بازم باید تافل یا ایلتی ارائه کنم؟ممنون میشم پاسخ بدید.

  • عبدالغفور غفوری آبان ۸, ۱۳۹۷

    با سلام بهترین کشور اروپایی برای تحصیل پزشکی از نظر
    هزینه کلی دانشگاه و زندگی کدام کشور را پیشنهاد می کنید و سایر شرایط پذیرش را هم اگهممکنید ذکر بفرمایید
    مننون

    • علی زمانی آبان ۹, ۱۳۹۷

      سلام
      بهترین کشور نداریم. بر اساس شرایط و علایق و زبان مورد نظر کشور که بلدید باید بررسی کنید. شرایط ادمیشن هر دانشگاه پزشکی را باید منحصرا از همان دانشگاه استعلام کنید.

  • Hossein آبان ۱۸, ۱۳۹۷

    با عرض سلام و وقت بخیر و تشکر از شما بابت سایت خیلی خوبتان
    اینجانب داری مدرک فوق دیپلم مکانیک خودرو و لیسانس تاسیسات حرارتی و برودتی هستم خواستم بدانم میتوانم برای مقطع کارشناسی ارشد در رشته های تاسیسات یا خودرو پذیرش بگیرم؟

  • رویا آذر ۱۰, ۱۳۹۷

    سلام ، من مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی با معدل کل ۱۸/۶۳ و نمره پایان نامه ۱۷/۵ دارم آیا بدون گرفتن مدرک آیلتس یا تافل می تونم برای دوره دکتری رشته هایی مثل زبانسناسی ، مترجمی و یا تیچینگ اپلای کنم؟

    • علی زمانی آذر ۱۰, ۱۳۹۷

      سلام رویا خانم
      بله. برای شرکت در مقطع دکتری، الزامی به ارائه ٖآیلتس یا تافل نیست. چون دکتری، بر اساس پوزیشن است و شما باید vacancy های دانشکده های زبان دانشگاه های نروژ را مرتب چک کنی. نمونه اش لینکی که دادم. اگر رایزنی کنید با اساتید، شانس زیادی برای ادمیشن داری. اما فراموش نکن: YOU SHOULD MOTIVATE POTENTIAL SUPERVISOR FOR YOUR PhD STUDY WELL
      دانشگاه اسلو: https://www.hf.uio.no/iln/english
      دانشگاه NTNU: https://www.ntnu.edu/studies/phspraak
      سوال بیشتر ایمیل کن

  • Anahita آذر ۱۲, ۱۳۹۷

    سلام وقت بخیر ممنون بابت این اطلاعات جامع و مفید
    من دانشجوی کاردانی حسابداری هستم و ۱۹ساله هستم و زبان انگلیسی بنده هم به طور قابل توجهی خوب هستش ولی مدرک ایلتس یا تافل ندارم ولی چند مدرک خارج دانشگاه گرفتم مثل : نسخه خوانی داروخانه،مدرک نگهداری از سالمند، مربیگری مهدکودک، و همینطور نقاشی
    خیلی برای من فرقی نمیکنه که در چه رشته‌ی تحصیل کنم فقط میخوام هرچه سریعتر از ایران خارج بشم لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

    • علی زمانی آذر ۱۲, ۱۳۹۷

      ممنون از شما
      این روشی که شما دارید، روش درستی نیست. هر چه سریع تر از ایران خارج شدن به مقصد نامعلوم و به روش نامشخص، پسندیده فرد تحصیل کرده نیست. شما میتوانید همین فردا از ایران خارج شوید. خارج شدن از ایران برای کسی محدودیت قانونی ندارد. اما چون در مطلب نروژ، کامنت زدید، توصیه میکنم مقطع کارشناسی را تمام کنید. چون کاردانی برای اروپا معنی ندارد. بعد، برای ارشد، ادمیشن تحصیل رایگان بگیرید. در این فرصت هم مدرک آسلتس ۶ یا تافل ۸۵ بگیرید و مدارک خود را ترجمه رسمی کنید. این روش، سنجیده تر است. تحصیل در حوزه های پزشکی در اروپا،نیاز به گواهی صلاحیت حرفه ای و تسلط به زبان کشور مقصد است.

  • امانی آذر ۱۴, ۱۳۹۷

    با سلام و تشکر بابت وقتی که صرف نوشتن مقاله و پاسخگویی به سوالات می کنید

    من دانشجوی سال آخر رشته هوافضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل در دانشگاه دولتی هستم، گرایشی که میخونم به رشته ی برق-کنترل خیلی نزدیک هست و زمینه ی کاری پایان نامه ی من هم کنترل هست و رزومه ی مناسبی هم دارم.
    سایت دانشگاه های مختلف نروژ (خصوصا NTNU) رو بررسی کردم و اسمی از رشته ی هوافضا در مقطع دکترا ندیدم؛
    ۱. اطلاع دارید برای این رشته کدوم دانشگاه ها موقعیت دکترا دارند؟
    ۲. اگر برای رشته ی برق کنترل بخوام اقدام کنم کدوم دانشگاه مناسب تر هست؟

  • زهرا آذر ۱۴, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید.میخواستم بدونم من ۲۱ سالمه و فوق دیپلم حسابدازی دارم و مدرک بین المللی طراحی لباس دارم و دیپلم زبان انگلیسی دارم میتونم تحصیل رایگان رشته طراحی لباس را بخونم و اپلای بزنم؟کدام دانشگاه بدرد من میخورد؟

    • علی زمانی آذر ۱۴, ۱۳۹۷

      مدرک آیلتس الزامی است برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری نروژ
      فوق دیپلم،مدرک شناخته شده ای برای تحصیل در خارج نیست. باید از مقطع کارشناسی شروع کنیدکه در نروژ به زبان انگلیسی نیست
      رشته طراحی لباس مقطع کارشناسی را در ایران فرا گرفته و برای ارشد به ایتالیا یا فرانسه بروید

  • rezvan آذر ۲۱, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات مفیدتون میخواستم ببینم در کشور های اروپایی کدوم دانشگاه ها برای رشته های تجربی نظیر فیزیو تراپی مناسب تر هستند ؟!

    • علی زمانی آذر ۲۱, ۱۳۹۷

      پاسخی برای این سوال کلی نداریم. سوال خوب همیشه جواب خوب دارد. هرکشوری نیازمند این رشته مهم است

  • روژینا بهمن ۶, ۱۳۹۷

    سلام من دبیرستانی هستم و رشتم انسانی هستش من قصد دارم برای تحصیل ایران کنکور ندم ، برم و در دانشگاه نروژ رشته ی تربیت بدنی تحصیل کنم میخواستم بدونم باید چه کارهایی انجام بدم که بتونم برم و چجوری میتونم بورس شم؟

    • علی زمانی بهمن ۶, ۱۳۹۷

      برای تحصیل کارشناسی در نروژ، تحصیل به زبان نروژی است. بهتر است برای ارشد بروید که در هزینه ها، صرفه جویی شود و به انگلیسی درس بخوانید. بورس، برای مقطع دکتری است عزیز.

  • محمود خردمندوجدان بهمن ۱۵, ۱۳۹۷

    بسیار دوست دارم در کشور نروژ درس بخونم

  • محمود خردمندوجدان بهمن ۱۵, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی من ۳۲سالمه و خیلی دوس دارم باتوجه به اینکه مدرک معادل کاردانی در رشته نفت بهره برداری رو دارم ادامه تحصیل در کشور نروژ رو بدم میخواهم ببینم چقدر هزینه اقامت و جانبی میشه و اصلا من شرایطش رو دارم اگه دارم کجا باید پیگیری کنم

  • پریسا فراهانی بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

    سلام من میخواستم که برای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بخونم . اما مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی هنری دارم . آیا امکان پذیر هست؟ و اگر این امکان هست باید چند میلیون گردش مالی داشته باشم؟ ممنون

    • علی زمانی بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

      احتمالش ضعیفه. اما اگر انگیلسی بلد هستید، به دانشکده روانشناسی یکی از دانشگاه های نروژ مراجعه کرده و شرایط پذیرش دانشجوی ارشد را بررسی کنید. گردش مالی هم دانشگاه اعلام می کند که برای سال ۲۰۱۹ را از دانشگاه استعلام کنید.

  • محمود تیر ۱۳, ۱۳۹۸

    سلام
    من ۲۸ سالمه
    ارشد الکترونیک دیجیتال دارم وتا حدودی هم زبان نروژی رو بلدم و میخونم
    سه سال سابقه کار در مهمدسی الکترونیک در ارگان دولتی دارم
    مقاله ندارم
    مجددا میخوام برای ارشد الکترونیک دیجیتال NTNU اقدام کنم
    میخواستم ببینم احتمال قبول شدنم چه میزانه
    آیا امیدی هست؟ و اینکه سابقه کارم و نروژیم میت نه جزو نقاط قوت باشه یا نه

    • علی زمانی تیر ۱۳, ۱۳۹۸

      ielts شش و نیم بگیرید و اپلای کنید. شانس خوبی دارید. دانشگاه به سابقه کاری شما کاری نداره