با لذیذترین و خوشمزه ترین خوراکی های هندی آشنا شوید

با لذیذترین و خوشمزه ترین خوراکی های هندی آشنا شوید

انواع و اقسام غذاهای موجود در کشور هند، می تواند گواهی بر جمعیت انبوه و پهناوری این سرزمین به شمار آید.

هرآنچه تصورش را کنید از ترکیب گوشت و برنج کاری تا خمیر سرخ شده که در نوعی ادویه به نام chutney و ماست خوابانده شده در این میان وجود دارند.

از طعم های شیرین تا کباب های لذیذ، در این کشور در قالب بهترین بشقاب های غذا قابل خریداری هستند.

در ادامه این نوشته به برخی از این غذاهای لذیذ پرداخته و با بخشی از فرهنگ مردم این سرزمین از طریق خوراکی های خوشمزه آن آشنا خواهیم شد. در این سفر تصویری و لذیذ با ما همراه باشید:

پنی پوری (Pani puri)

1
بهترین راه خوردن پنی پوری این است که آن را یک لقمه کرده و میل کنید. این میان وعده که عمدتا هم در خیابان های مناطق شرقی و شمالی این سرزمین یافت می شود از خمیرهایی توخالی ای به نام «پوری» تشکیل شده که با اندکی «پنی» پر شده که ترکیبی از آب طعم داده شده است. دیگر مواد آن را پیاز، نخود، نوعی ادویه به نام tamarind chutney، چات ماسالا، چیلی و سیب زمینی تشکیل داده.

کیما (Keema)

2
کیما یک ظرف محتوی گوشت چرخ کرده طعم دار است. این گوشت عمدتا گوشت بره یا بز است که با ترکیبی از لوبیا سبز، سیر، پیاز، چیلی و زنجبیل همراه شده.

چات (Chaat

3
این خوراکی به عنوان یک میان وعده و تقریبا در تمام خیابان های کشور هند به فروش می رسد. اگرچه انواع و اقسام مختلفی از آن وجود دارد اما در نوع اصلی آن نان سرخ شده یا سیب زمینی در چیلی، ماست، نخود، تمبر هندی، زنجبیل و میزان فراوانی طعم دهنده خوابانده شده.

ایدلی (Idli)

4
این کیک طعم دار از برنج و عدس سیاه تخمیرشده تشکیل شده که برای صبحانه و خصوصا در نواحی جنوبی هند بسیار رواج دارد. این ظرف که محتویات آن مدور است گرم و در کنار ظرف های طعم دار تند سرو می شود. می توان این کیک ها را داخل آن طعم دهنده زده و میل کرد.

کباب (Kebabs)

5
در سراسر نقاط این کشور سیخ های کباب که قبلا در سُس ها و طعم دهنده های مخصوصی خوابانده شده اند به چشم می خورد.

باجی (Bhaji)

6
این خوراکی عمدتا به عنوان پیش غذا خورده می شود و محتوی پیازهای سرخ شده است. بهترین حالاتی که می توان آن را خورد در کنار نوعی سُس تند انبه است.

نان (Naan)

7
در همه جای هند نان یافت می شود که تخت است و با دیپ های کاری و سُس های مخصوصی خورده می شود.

بریانی (Biryani)

8
بریانی ترکیب برنج با گوشتی است که قبلا در طعم دهنده های تند و زعفران خوابانده یا به اصطلاح مرینیت شده. بسته به اینکه در کدام منطقه از هند آن را میل کنید تفاوت های اندکی دارد. گوشت گوسفند و مرغ نیز می تواند در داخل آن به کار برده شود و طعم دهنده های موجود در آن می تواند از جوز هندی به هل و تخم گشنیز تغییر پیدا کند.

مومو (Momo)

9
اگرچه این خوراکی متعلق به بومیان تبت و نپال است در مناطق شمال شرقی هند نیز بسیار محبوب است. نوع سنتی آن با گوشت چرخ کرده پر شده که این گوشت می تواند گوشت خوک، مرغ، بز و یا بره باشد اما نوع مدرن آن با پنیر و سبزیجات قطعه قطعه شده ای چون کلم درست می شود.

خامان (Khaman)

10
این کیک زردرنگ با طعم دهنده های چون چانا و آرد گَرام و به صورت تازه تهیه می شود و از نخود تشکیل شده و با چیلی سرخ شده، نوعی ادویه به نام chutney و تکه های نارگیل تکمیل می شود.

راجما (Rajma)

11
این خوراکی برای گیاهخواران گزینه مناسبی به شمار می رود و غذای بسیار سالمی است که با لوبیا قرمز در سُس گِرِیوی همراه می شود. عمدتا هم به همراه برنج خورده می شود.

داهی وادا (Dahi vada)

12
واداها خمیرهای توپی سرخ شده هستند که از آرد یا عدس تشکیل شده اند. برای سرو کردن این غذا عمدتا آن را درون ماستی به نام dahi شناور می سازند و همین دلیل هم «داهی وادا» خوانده می شود.

آلو تکه (Aloo Tikki)

13
واژه Aloo Tikki، ترجمه «کراکت سیب زمینی» است. اگرچه به «برگر سیب زمینی» نیز شهرت دارد اما غذایی گیاهی است که از سیب زمینی له شده سرخ شده درست شده و در تمام مناطق هند یافت می شود. این پوره سیب زمینی با پیاز، گشنیز و سایر طعم دهنده های تند ترکیب می شود و به صورت دیپ در داخل سُس ماست و تمبرهندی خورده می شود.

روتی (Roti)

14
این نان تخت تماما از گندم درست شده و عمدتا هم به همراه کاری سرو می شود.

خجر کا حلوا (Gajar ka halwa)

15
در مناطق شمالی هند در جشن های عروسی و فستیوال ها سرو می شود. این خوراکی به عنوان دسری که متشکل از هویج رنده شده است خورده می شود. روی آن را با آجیل تزئین می کنند.

پنیر (Paneer)

16
پنیر به عنوان غذایی در سراسر سرزمین پهناور هند خورده می شود. راه هایی که برای تهیه آن استفاده می شود بسیار متنوع است اما نوع بسیار سرخ شده و مرینیت شده آن رواج بیشتری دارد.

دابلی (Dabeli)

17
در منطقه ای در غرب هند به نام Kutch به عنوان صبحانه بسیار رایج است. ظاهر آن همانند یک برگر است اما به جای وجود گوشت در آن سیب زمینی پخته شده وجود دارد که روی آن با طعم دهنده های تند، خرما، سیر، چیلی و دانه های انار و بادام زمینی رُست شده پوشانده می شود.

مرغ تندوری (Tandoori chicken)

18
مرغ تندوری در ماست و تندوری ماسالا خوابانده می شود. رنگ زیبای قرمز یا نارنجی آن هم به دلیل پودر چیلی ای است که این مرغ ها قبل از به سیخ کشیده شدن در آن خوابانده شده اند.

سمبوسه (Samosa)

19
این مثلث های کرانچ و پف کرده خوشمزه در تمام خیابان های هند یافت می شوند. داخل آن با انواع و اقسام مواد همچون عدس، لپه، سیب زمینی، گوشت چرخ کرده، لوبیا و یا پیاز پر می شود.

کولفی (Kulfi)

20
این خوراکی ظاهری شبیه به بستنی دارد اما غلیظ تر و مغذی تر است. از شیر غلیظ درست می شود و طعم های محبوب آن انبه، پسته، رز، زعفران و هل هستند.

پاپدی چات (Papdi chaat)

21
پاپدی یا پاپری چاتا، نوع هندی ناچوها هستند که ترکیبی از شیرینی و طعم دهنده ها و خامه است. کرانچی بوده و در خیابان های هند به همراه خمیرهای سرخ شده که در ماست و تمبرهندی، نخود، سیب زمینی و ماسالا چات خیسانده شده اند به فروش می رسد.

روغن جوش (Rogan josh)

22
نوعی خورش مخصوص منطقه کشمیر به شمار می آید که البته در اصل متعلق به ایران است. به طور سنتی با گوشت بره روی حرارت ملایم پخته شده اما هندی ها عمدتا با گوشت بز آن را طبخ می کنند.

دوسا (Dosa)

23
یک پنکیک نازک است که در مناطق جنوبی هند بسیار محبوب است. از نوعی خمیر تخمیرشده که متشکل از برنج و دانه های سیاه لوبیا است تهیه می شود. عمدتا هم در کنار نوعی خورش به نام sambar به همراه طعم دهنده ها سرو می شود.

گلاب جامون (Gulab jamun)

24
گلاب جامون ها توپ های شیرینی هستند که در داخل شهدی غلتانده شده اند. زمانی که شیر بسیار غلیظ می شوند آن را عمیقا سرخ می کنند و در داخل شهدی که در آن زعفران، هل و گلاب وجود دارد قرار می دهند.

کتی رول (Kati roll)

25
کتی رول ها عمدتا با بوریتوس مقایسه می شوند. این رول ها، نان های نازکی هستند که به دور سبزیجات، پنیر، گوشت کباب یا تخم مرغ به همراه سس ها و طعم دهنده های متنوعی پیچیده می شوند.

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود