از پسر بچه های کلاهبردار اینترنتی تا اخاذی دختر جوان در اینستاگرام

کاهش سن مجرمان اینترنتی ایران!

از پسر بچه های کلاهبردار اینترنتی تا اخاذی دختر جوان در اینستاگرام

تابستان داغ ۹۵ هم در دنیای جامعه اطلاعاتی کشورمان، با اخبار و گزارشات جالبی از دنیای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر  همراه است که این اطلاعات به طور مرتب در پرتال روزیاتو ارائه می شود. گزارشی که می خوانید، مروری بر داغ ترین خبر ها از دنیای مجرمان اینترنتی ایران است. با ما در این گزارش داغ تابستانی همراه باشید.

سن ارتکاب به جرایم اینترنتی در ایران دایم در حال کاهش است. اگر روزگاری افراد بالای ۳۰ سال به اقدامات مجرمانه در فضای جامعه اطلاعاتی کشور مبادرت می کردند، امروزه افراد ۲۰ سال و حتی زیر ۲۰ سال به این فعالیت ها اقدام می کنند که زنگ خطر را برای امنیتت و حریم خصوصی در فضای جامعه اطلاعاتی ایران به صدا در می آورد. اکنون شمار زیادی از کاربران اینترنت ایرانی، به قولی دهه هفتادی و حتی دهه هشتادی هستند و این مقوله در شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام مشاهده می شود. در این گزارش هم از شیوه های کلاهبرداری دختر ۲۱ ساله خبر داریم و هم شیوه های ارتکاب به رفتار های مجرمانی دیجیتالی پسر خاله های شانزده ساله و هم چنین کلاهبرداری اینترنتی پسری ۱۴ سال از حساب بانکی پدرش!

آری! اگر زمانی دیدید که مجرم اینترنتی در ایران ۱۰ ساله بود، خیلی تعجب نکنید!

سرویس سبک زندگی دیجیتالی پرتال روزیاتو چند ماهی هست که به طور مرتب و دائمی، هر هفته نگاهی دارد به داغ ترین خبر ها و گزارشات مربوط به فعالیت مجرمان سایبر و کلاهبرداران اینترنتی ایران که به صورت رسمی توسط پلیس حفاظت و صیانت از فضای مجازی ایران (فتا) منتشر می شود. هدف اصلی ما در ارائه این اطلاعات، آشنایی مخاطبان گرامی از شیوه های کلاهبرداری و هدایت فعالیت های مجرمانه در فضای مجازی کشورمان هست که متاسفانه ظرف چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است.

سالانه هزاران خبر و گزارش از شناسایی و دستگیری مجرمان سایبری ایران که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های اینترنتی فعالیت دارند از طرف پلیس فتا منتشر می شود. بخشی از این اقدامات محرمانه مربوط به کلاهبرداری اینترنتی، سو استفاده از اکانت های بانکی کاربران و نقض حریم خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی یا پیام رسان های اینترنتی مانند تلگرام و یاهو و وایبر است. در گزارش این هفته نیز، باز شاهد نقض حریم خصوصی برخی از کاربران در شهر های مختلف کشور در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های معروف این روز ها مانند بی تاک و تلگرام هستیم.

اخاذی سایبری پسر ۲۲ ساله

خبر اول این که پسری که در خراسان رضوی قصد داشت با تهدید دختری جوان، از وی اخاذی کند، در دام پلیس فتای استان قرار گرفت. داستان از این قرار بود که فردی شیاد که با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی یکی از کاربران شبکه های اجتماعی قصد اخاذی از وی را داشت توسط پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد.

در پی شکایت خانمی جوان مبنی بر اخاذی با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی اش در شبکه های اجتماعی، تیمی از کارشناسان پلیس فتا این فرماندهی وارد عمل شدند. اما کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی دقیق اظهارات شاکی با یک سری تحقیقات فنی در فضای سایبر متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

متهم که مردی ۲۲ ساله است در مواجهه با مستندات دیجیتالی کشف شده به جرم خود اعتراف و اظهار داشت توسط گوشی مادرم در گروهی با عنوان خرید خانگی عضویت داشت با ترفندی مبنی بر ارسال شارژ رایگان مدیر گروه را فریب داده و توانستم نسخه ای از شبکه اجتماعی وی را بر روی گوشی خود نصب و با برداشت اطلاعات و تصاویر خصوصی شاکی که در این گروه عضو بوده با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی از وی قصد اخاذی داشتم که شناسایی و دستگیر شدم.

توصیه پلیسی: از نگهداری تصاویر شخصی و خانوادگی خود در گوشی های تلفن همراه و رایانه خودداری کرده و به هیچ عنوان گوشی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و همواره از کدهای امنیتی برای جلوگیری از سرکشی افراد غیرمجاز در گوشی های خود استفاده کنید.

دختر ۲۱ ساله، صاحب صفحه جعلی علیه شهروند گیلانی در اینستاگرام

باز هم اینستاگرام در فضای جامعه اطلاعاتی ایران خبر ساز شد.

فردی که در استان گیلان علیه یکی از هموطنان ما صفحه ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام راه اندازی کرده بود، دستگیر شد. این بار، یک دختر بیست و یک ساله به عنوان مجرم اینترنتی شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان از شناسایی و دستگیری عامل ایجاد صفحه غیر اخلاقی علیه شهروند گیلانی در اینستاگرام خبر داد. داستان از این قرار بود که در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی خانم جوان گیلانی مبنی بر ساخت صفحه غیر اخلاقی علیه وی در اینستاگرام، موضوع به صورت ویژه در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

با پی جویی های فنی و پلیسی، عامل ایجاد صفحه غیر اخلاقی علیه شهروند گیلانی در اینستاگرام شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در رشت دستگیر شد .

با توجه به ادله دیجیتال کشف شده، متهم که خانمی ۲۱ ساله اهل و ساکن رشت بود، به بزه انتسابی خود و اینکه با ایجاد صفحه غیر اخلاقی و نسبت دادن مطالب ناروا و انتشار مطالب موهن علیه شاکیه در اینستاگرام قصد هتک حیثیت کردن او را داشته اعتراف و انگیزه خود را از این کار انتقام جویی و تسویه حساب شخصی عنوان کرد که جهت سیر مراحل قانونی تحویل دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت گردید.

توصیه پلیسی: همه اطلاعات و رفتار های کاربران ایرانی در اینستاگرام، قابل ردیابی توسط پلیس فتای ایران است.

پسر خاله های ۱۶ ساله، مجرم اینترنتی بودند

به نظر می رسد سن جرایم اینترنتی در ایران روز به روز در حال کاهش است. اگر در مطالب بالا صحبت از دختر و پس رهای بیست ساله یا بیست و دو ساله بود، این بار پسر خاله های شانزده ساله نیشابوری، به عنوان مجرم اینترنتی شناسایی شدند که کلاهبرداری در عرصه بانکداری اینترنتی انجام دادند.

دو نوجوان ۱۶ ساله که به حساب بانکی پسرخاله خود دستبرد اینترنتی زده بودند، توسط پلیس فتا شهرستان نیشابور شناسایی و دستگیر شدند. داستان از این قرار بود که در پی شکایت مردی جوان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وی به مبلغ هشت میلیون ریال موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا این فرماندهی قرار گرفت.

کارشناسان پلیس فتا پس از ثبت اظهارات شاکی در تحقیقات فنی و تخصصی متوجه شدند طی ۵۰ مرحله، مبالغی از حساب بانکی شاکی تحت عنوان پرداخت قبوض و خرید شارژ و… برداشت شده است.

ماموران این فرماندهی پس از یک سری تحقیقات فنی متهمان را که دو نوجوان شانزده ساله اند را در یکی از مناطق شهر نیشابور شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند.

متهمان که هر دو پسر خاله شاکی اند ضمن قبول بزه انتسابی اظهار داشتند در اعتماد پسرخاله شان جهت خرید یک سری اقلام، کارت بانکی اش را در اختیار ما گذاشت که ما با سوء استفاده از اعتماد وی رمز دوم ایجاد کردیم.

توصیه پلیسی: همواره رمز دوم و رمز اول حساب بانکی خود را مرتب تغییر دهید تا در تور کلاهبرداری بانکداری مجازی قرار نگیرید و از رمز شما سو استفاده نشود.

پسر بچه ۱۴ ساله چطور کلاهبرداری اینترنتی کرد؟

این سوال جالبی هست! چطور یک پسر بچه ۱۴ ساله می  تواند کلاهبرداری اینترنتی بکند؟ پاسخ ساده است! از حساب بانکداری مجازی پدرش!

برای دهه شصتی ها که با نوستالژی هایی چون پلنگ صورتی و بامزی و پرین و شلمان روزگار می گذراندند و عاشق سریال اوشن شنبه شب ها بودند، چیزی به نام اینترنتی و فضای مجازی و کلاهبرداری اینترنتی معنا و مفهومی نداشت!‌اما برای بچه های دهه هشتاد، گویا قضیه کاملا متفاوت است.

اگر در اخبار بالا خبر هایی از مجرمان اینترنتی و کلاهبرداران سایبری ۲۱ ساله و ۲۰ ساله و ۱۶ ساله خبر دیدیم، این بار مجرم اینترنتی ما، یک پسر بچه ۱۴ ساله هست.

داستان از این قرار بود که مردی ۴۵ ساله ساکن شهرستان فسا با مراجعه به پلیس فتا این شهرستان، مدعی برداشت مبلغ حدود ۲ میلیون تومان ظرف ۵ روز از حساب خود به صورت ایترنتی خبر داد  در این خصوص پرونده قضایی تشکیل و رسیدگی به آن آغاز شد که با انجام اقدامات فنی پلیس فتا فرد متهم و عامل برداشت که پسر ۱۴ ساله شاکی است شناسایی شد.

زمانی که شاکی پرونده با شوق زیاد از کشف پرونده به پلیس فتا مراجعه کرد و متوجه شد که عامل برداشت پسر ۱۴ ساله خودش بوده است، در بهت فرو رفت  بررسی های انجام شده در این خصوص نشان داد که این نوجوان با خرید نرم افزار از یکی از سایت های معتبر اینترنتی حساب پدرش را خالی کرده است.

توصیه پلیسی: والدین بایستی در نگهداری رمز و اطلاعات حساب خود دقت و از در اختیار قرار دادن آن اطلاعات به افراد جلوگیری نمایند، تا از بروز این حوادث در امان باشند.

کلاهبردار اینترنتی در ارومیه شکار شد

کلاهبردار ارومیه ای که ۸۰۰ هزار تومان ناقابل کلاهبرداری اینترنتی کرده بود دستگیر شد. رئیس پلیس فتا استان آذربایجان غربی از دستگیری فردی که از طریق یکی از شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری ۸ میلیون ریالی کرده بود ، خبر داد. داستان از این قرار بود که در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی از طریق اینترنت اقدام به کلاهبرداری از وی کرده است ، بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت.

در بررسی اولیه مشخص شد؛ فردی از طریق فروشگاه اینترنتی اقدام به فروش کالا کرده و پس از پرداخت مبلغ ۸ میلیون ریال از طرف شاکی ، متهم از تحویل کالای مورد نظر به بهانه های مختلف امتناع می کند. با بکارگیری روش های فنی و شگردهای خاص پلیسی ، متهم شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه توسط پلیس فتا دستگیر شد.

کلاهبردار ۳۰ میلیون ریالی شناسایی شد

خبر بعدی این که بار دیگر استان فارس با یک کلاهبردار اینترنتی رو به رو شد. فرمانده انتظامی شهرستان کازرون استان فارس از شناسایی فردی که اقدام به برداشت غیرمجاز ۳۰ میلیون ریال از حساب یکی از شهروندان کرده بود، خبر داد.

در پی دریافت یک فقره شکایت فردی مبنی بر انجام برداشت غیرمجاز به مبلغ ۳۰میلیون ریال از حساب بانکی وی ، مراتب طی تشکیل پرونده ای در دستور کار پلیس فتا شهرستان کازرون قرار گرفت  پس از انجام تحقیقات پلیسی و تخصصی، متهم شناسایی و برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا فراخوانده شد.  متهم پس از مواجه شدن با مستندات و ادله غیرقابل انکار، به جرم انتسابی خود اعتراف کرد.

توصیه پلیسی:   بیشتر سرقت‌های اینترنتی به علت اعتماد نابجا به دیگران می باشد. شهروندان کارت و یا اطلاعات بانکی خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار می دهند، همچنین شماره چهار رقمی که به عنوان رمز اول کارت اختصاص می­دهید، به سادگی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد، برای نمونه از سال تولد، سال ازدواج یا شماره تلفن خود استفاده نکنید.

هم کلاسی سابق در  BeeTalk هتک حیثیت می کرد!

در تابستان ۹۵ پلیس فتا خبر های بسیاری از هتک حرمت کاربران ایرانی در نرم افزار های محبوب این روز ها از جمله بی تاک خبر داده بود. باز هم این نرم افزار زرد رنگ در کشورمان دردسر آفرید و این بار در کازرون!

عامل هتک حیثیت در شبکه اجتماعی بی تالک توسط پلیس فتا استان خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد. داستان از این قرار بود که با دریافت مرجوعه قضائی از سوی دختری جوان مبنی بر هتک حیثیت و مزاحمت های تلفنی از سراسر کشور موضوع در دستور تیمی از کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

در بررسی اظهارات شاکی پرونده که دانشجو می باشد مشخص شد فردی ناشناس با درج تصویر و شماره تلفن همراه وی در شبکه پیام رسان بی تالک موجب هتک حیثیت و مزاحمت های تلفنی از سراسر کشور شده است. کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات فنی در فضای سایبر متهم را که دوست سابق و هم کلاسی شاکی در دانشگاه می باشد را شناسایی و به پلیس فتا احضار کردند.

هک Gmail، انگیزه فروش اکانت بازی!

یکی از روش های جالب هک پست الکترونیک کاربران، از طریق فروش اکانت بازی هست! خبر دار شدیم که با پیگیری ماموران پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان ، فردی که با هک جیمیل یکی از شهروندان اقدام به سوء استفاده از اکانت بازی وی کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

جوانی به این پلیس مراجعه و از هک جیمیل شخصی اش توسط فرد ناشناسی شکایت کرد که کاراگاهان پلیس بررسی موضوع را در دستور کار خود قر ار دادند.   با انجام اقدامات فنی توسط تیم های تخصصی مشخص شد، خریدار گوشی تلفن همراه شاکی از اطلاعات موجود در آن سوء استفاده کرده و موفق به هک جیمیل وی شده است .

اگر سایت تجاری دارید، مطلع باشید

  • استفاده از SSL را فراموش نکنید.
  • اطلاعات مشتریان را برای مدت طولانی نگهداری نکنید .
  • هیچ دلیلی ندارد که اطلاعات حساس افراد مثل اطلاعات اطلاعات کارت اعتباری آنها و یا آدرس شخصی آنها را بر روی سرور ذخیره نگهداری کنید.
  • مطمئن شوید که همه کارمندان، دوره های آزمایشی امنیت را سپری کنند .

مدیر سایت همسریابی غیر مجاز دستگیر شد

فردی که با تحصیلات دوم راهنمایی، خود را در اینترنت دکترای فلسفه معرفی می کرد و اقدام به اغفال دختران نوجوان می کرد، شناسایی و دستگیر شد. داستان از این قرار بود که دختری نوجوان با مراجعه به پلیس فتا استان فارس، مدعی شد مدتی پیش در سایت همسریابی با فردی به هویت دکتر “الف . م” آشنا شدم که این شخص با مهندسی اجتماعی قوی اعتمادم را جلب کرد، به طوری که عکس و فیلم های شخصی خودم را برای وی ارسال می کردم.

این فرد پس از مدتی به قصد اخاذی شروع به تهدید به انتشار عکس ها این دختر نوجوان می کند که بلافاصله پرونده در این خصوص تشکیل و موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس فتا قرار گرفت.

با انجام اقدامات فنی ماموران موفق شدند متهم را دستگیر و در بررسی های به عمل آمده مشخص شد که این فرد در شبکه های اجتماعی خود را دکترای فلسفه معرفی کردته در حالی که تحصیلات واقعی وی سوم راهنمایی می باشد.

این فرد شیاد، از این طریق پس از جلب اطمینان مخاطبین خود، اقدام به تهیه عکس و فیلم از آن ها می کرد و این اقدامات منتهی به تهدید و اخاذی از این افراد می شد. متهم در برخی سایت های تبلیغاتی اقدام به درج آگهی تحت عنوان “مشاوره و تهیه پایان نامه، مقاله، پروپوزال و …” کرده که پس از دریافت وجه از کاربران اقدام به ارسال مقاله هایی فاقد بار علمی و کیفیت نامطلوب می کرد.

توصیه پلیسی: قربانیان شبکه های اجتماعی اکثرا دختران نوجوان با احساسات و عواطف بالا هستند. مهمترین عامل موثر در این اتفاقات عدم وجود ارتباط مثبت، مفید و موثر والدین با فرزندان است که نیاز است والدین از شناسایی تیپ شخصیتی فرزندان خود و نحوه برخورد با آنان را از طریق مراکز مشاوره آموزش ببینند و در استفاده از فضای مجازی و بخصوص آسیب های شبکه های اجتماعی آگاهی لازم را داشته باشند

برداشت پسر از حساب پدر دوستش!

نوجوانی که با سوء استفاده از اطلاعات کارت بانکی پدر دوستش اقدام به برداشت غیر مجاز مبلغ ۲۵ میلیون ریال کرده بود ،در زاهدان شناسایی و دستگیر شد. شهروندی به این پلیس مراجعه و با طرح شکایت از کسر مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیون ریال از حساب خود خبر داد که در پی آن پرونده تشکیل و تیم اقتصادی این پلیس وارد عمل شدند. این مقام انتظامی ادامه داد : با بررسی های بیشتر و انجام اقدامات تخصصی مشخص شد مبالغ برداشتی صرف پرداخت قبوض آب و برق و خرید شارژ شده که در نهایت متهم شناسایی و به این پلیس احضار شد.

گفته شده که متهم از دوستان پسر شاکی بود در تحقیقات تخصصی پلیس بیان کرد که مدتی پیش با استفاده از کارت بانکی پدر دوستش اقدام به خرید شارژ برای وی می کند و سو استفاده اقدام به فعالسازی رمز دوم کارت کرده و به صورت اینترنتی و بدون اطلاع شاکی اقدام به خرید ی کرده است.

عامل برداشت غیر مجاز در چابهار شکار شد

عامل برداشت غیر مجاز اینترنتی توسط پلیس فتا چابهار انجام شد.

در پی مرجوعه قضایی به پلیس فتا مبنی بربرداشت غیر مجاز اینترنتی رسیدگی به پرونده دردستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.شاکی پرونده اعلام داشت که زمانی که به بانک جهت دریافت وجه نقد مراجعه کردم متوجه شدم که از حساب بانکی ام مبالغی به صورت غیر مجاز برداشت شده است. پس از ثبت اظهارات شاکی توسط پلیس فتا ، کارشناسان در تحقیقات فنی و تخصصی خودو کنترل تراکنش های بانکی متوجه شدند که مبالغی از حساب بانکی شاکی تحت عنوان پرداخت قبوض و خرید شارژ برداشت شده است. پس از تحقیقات فنی گسترده عامل برداشت غیر مجاز شناسایی و با هماهنگی لازم نامبرده دستگیر وجهت بررسی بیشتر موضوع به پلیس فتا منتقل شد .

اینستاگرام در فسا هم خبر ساز شد

خبر آخر این که فردی که با انتشار اکاذیب در شبکه های اجتماعی تلفن همراه اقدام به هتک حیثیت دختر جوان در آن شهرستان کرده بود، خبر داد. دختر ۳۰ ساله با مراجعه به پلیس فتا شهرستان فسا، اعلام کرد که شخصی ناشناس با انتشار اکاذیب علیه ایشان در شبکه اجتماعی اینستا گرام موجب هتک حیثیت وی در محیط کارش شده است.

این دختر که در یکی از فروشگاه های بزرگ در شهرستان فسا مشغول به کار بوده است از طریق صفحه اینستا گرام فروشگاه که بازدید کنندگان زیادی داشته است مورد هتک حیثیت واقع می شود.  کارشناسان پلیس فتا از طریق اقدامات فنی و اخذ ادله غیر قابل انکار از متهم وی را شناسایی کردند و مشخص شد وی قبلا خواستگار شاکی بوده که پس از شندیدن جواب منفی اقدام به این عمل زشت با استفاده از شبکه های اجتماعی کرده با تصور اینکه شناسایی وی امکان پذیر نمی باشد.

داستان خبر های جنجالی مربوط به کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر، هم چنان ادامه دارد ما در طول هفته، داغ ترین خبر ها از شیوه های انجام فعالیت های مجرمانه را به اطلاع کاربران گرامی می رسانیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود