با ۴۰ سامانه استعلام خدمات شهری و دولتی آشنا شوید

با ۴۰ سامانه استعلام خدمات شهری و دولتی آشنا شوید

دولت الکترونیک در ایران، روز به روز در حال گسترش بوده و همچون فضای بانکداری مجازی که مراجعه مردم برای انجام امور سنتی بانکی را به شدت کاهش داده، بستر را برای تسریع و تسهیل فرآیندهای اداری و تعامل مردم با دولت فراهم کرده است.

اکنون صدها خدمت دولتی و نیمه دولتی که دو دهه پیش به صورت کاملا سنتی و با مراجعه حضوری مردم و مخاطبان سازمانی ارائه می شد، به صورت اینترنتی قابل انجام و ردیابی بوده و نیازی به حضور فیزیکی افراد برای بررسی فرآیندهای اداری مربوطه نیست.

در گزارش امروز سرویس دانستنیهای روزیاتو، شما را با ۴۰ سامانه استعلام اینترنتی خدمات شهری، دولتی و انتظامی آشنا می کنیم که می تواند راهنمای خوبی برای کسانی باشد که در طول ماه یا سال، بعضا برای دسترسی به این خدمات، به دفاتر یا سازمان های دولتی در سراسر کشور مراجعه می کنند.

با ما همراه باشید.

 سامانه استعلام سابقه بیمه

متاسفانه هنوز شمار زیادی از افرادی که هر ماه بیمه اجباری برای آنها توسط لیست بیمه کارفرمایان رد می شود، مطلع نیستند که می توانند با مراجعه به سامانه جدید استعلام سوابق بیمه ای خود، دقیق ترین و جزیی ترین سابقه بیمه خود را در هر بازه زمانی که نیاز داشته باشند، دریافت و پرینت بگیرند.

s1
سامانه استعلام سوابق بیمه ای

برای دسترسی به سابقه بیمه ای خود، کافیست به این نشانی رفته و بعد از دریافت کد کاربری و رمز عبور و ورود شماره موبایل خود، منتظر کد تایید باشید. پس از تایید کد کاربری و کد ملی شما، اجازه دسترسی به سیستم را پیدا می کنید. حال می توانید هر زمان از شبانه روز و در طول هفته، با ورود به این سامانه، اخرین سوابق بیمه ای خود را که توسط شعب مختلف تامین اجتماعی در سراسر کشور و توسط کارفرمایان گوناگون رد شده است را مشاهده کنید.

به شما توصیه می شود که هر ماه، به این سامانه مراجعه کرده و نسبت به پرداخت و رد شدن حق بیمه اجباری شما توسط کارفرمایان مطلع شوید. گاها به دلیل مشکلات سیستمی و یا بار ترافیکی بالای مراجعه حضوری، لیست های بیمه با تاخیر در سیستم وارد می شود. به همین خاطر، با مراجعه مکرر به این سامانه، در جریان تایید سابقه بیمه ماهانه خود قرار بگیرید.

این سامانه یکی از پر مخاطب ترین سامانه های استعلامی دولتی در کشور است که همچون درگاه سازمان بورس، بیننده زیادی در طول روز دارد. ماهانه بیش از ۱.۵ میلیون نفر از این سامانه برای بررسی سوابق بیمه ای خود استفاده می کنند.

راهنمای ثبت نام در سامانه استعلام سوابق بیمه ای

سامانه ثبت نام پورتال متمرکز سازمان تامین اجتماعی برای کلیه مخاطبین این سازمان قابل استفاده می باشد. حساب کاربری ایجاد شده از طریق این سامانه قابلیت دسترسی به کلیه خدمات نوین سازمان را خواهد داشت. برای ایجاد حساب کاربری به روش زیر عمل نمایید :

از طریق این آدرس به پورتال متمرکز سررو های غیر حضوری سازمان تأمین اجتماعی وارد شوید و گزینه ثبت نام را انتخاب نمائید.

b1
صفحه ورود به سیستم استعلام سوابق حق بیمه سازمان تامین اجتماعی

بعد  از درج کدملی خود (بیمه شده) و انتخاب اپراتور، شماره تلفن همراه خود (بیمه شده) را وارد نمائید. توجه داشته باشید شماره تلفن همراه وارد شده صرفا می بایست متعلق به شخص شما (بیمه شده) باشد و در غیر اینصورت از ورود به سیستم جلوگیری می شود.

در صورتی که شماره تلفن همراه وارد شده متعلق به شخص شما (بیمه شده) نباشد ،نیاز است پس از طی کلیه مراحل ثبت نام شخصا (بیمه شده) با در دست داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمائید. پس از وارد نمودن کلیه موارد همانند شکل زیر روی گزینه ثبت نام کلیک نموده و منتظر دریافت پیامک شناسه فعالسازی از طریق تلفن همراه باشید.

b2
بخش ثبت نام سامانه استعلام سوابق بیمه سازمان تامین اجتماعی

پس از دریافت پیامک شناسه فعال سازی از طریق تلفن همراه و درج آن در کادر مربوطه روی گزینه ثبت نام کلیک نمائید.

b3

تکمیل فرآیند ثبت نام در این گام انجام میگردد ، همانطور که در شکل زیر مشخص است :

b4

پس از پر کردن کلیه موارد روی دکمه ثبت نام کلیک نمائید.

نکات قابل توجه 

۱-کلیه اطلاعات هویتی می بایست مطابق با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه باشد. دقت داشته باشید که در صورت عدم تطابق اطلاعات وارد شده، حساب کاربری برای شما ایجاد نخواهد شد.

۲ -در بخاطر سپردن پاسخ سوال امنیتی خود دقت داشته باشید . این سوال در بازیابی گذرواژه شما مورد استفاده قرار می گیرد. همواره پاسخ آسانی را انتخاب کنید تا سریع در ذهن شما تداعی شود.

۳ -خواهشمند است در وارد نمودن شماره تلفن همراه و ایمیل خود دقت نمائید. این اطلاعات، در  واقع پل ارتباطی سامانه های سازمان تامین اجتماعی با شما است.

۴- فرمت مجاز جهت ثبت گذرواژه را توجه کنید. گذر واژه حتما باید با کاراکترهای لاتین باشد.  باید با یک حرف آغاز شود .  باید حداقل شامل یک حرف بزرگ ، یک حرف کوچک و یک عدد باشد. طول گذر واژه نباید کمتر از ۸ کاراکتر باشد.  گذر واژه نباید شامل نام ، نام خانوادگی و کد ملی باشد. فقط کاراکترهای التین حرف و عدد و & % $ # ! مجاز است.

۵- بیمه شده گرامی در حفظ و نگهداری رمز  عبور خود دقت نموده، مسئولیت افشای رمز و هرگونه سوء استفاده از آن بعهده شما است.

۶- اگر با درخواست شما موافقت شد، این پیام ارسال  می شود:

درخواست شما با موافقیت ثبت گردید و نتیجه مراحل انجام شده از طریق پیامک ارسال خواهد شد. در صورت ایجاد حساب کاربری برای فعال سازی نام کاربری خود به شعبه بیمه پردازی یا نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه فرمائید.

۷-اگر ثبت نام شما موفقیت آمیز بود، این پیغام ارسال می شود:

پیامک در صورت ثبت نام موفقیت آمیز: جناب آقای/سرکار خانم به سیستم های متمرکز سازمان تامین اجتماعی خوش آمدید .حساب کاربری شما ایجاد گردید.

۸-اگر ثبت نام شما موفقیت آمیز نبود، این پیغام برای شما ارسال خواهد شد:

جناب آقای/سرکار خانم تائید اطلاعات شما با مشکل مواجه شد. لطفا جهت تکمیل ثبت نام با در دست داشتن مدارک هویتی به نزدیکترین شعبه مراجعه فرمائید.

برای اطلاعات بیشتر  به این لینک مراجعه فرمایید.

سامانه استعلام بیمه سلامت

s2

طرح بیمه سلامت، یکی از بزرگترین اقدمات دولت تدبیر و امید در عرصه بهداشت و درمان بود و اکنون از طریق سامانه بیمه سلامت، می توان در جریان برنامه ها و خدمات این طرح بود. کافی است به این آدرس مراجعه کنید. خدمات غیر حضوری بیمه سلامت را می توان در این درگاه مشاهده کرد.سامانه های بیمه سلامت در این نشانی در دسترس است.

s3

اگر شما قبلا کد کاربری و رمز عبور دریافت کرده باشید، با ورود این اطلاعات می توانید نسبت به استفاده از خدماتی که در سیستم بیمه سلامت تعبیه شده، استفاده کنید. برای آگاهی از دیگر برنامه های بیمه سلامت به این نشانی مراجعه کنید.

s4

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، با ورود به درگاه خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت می توانید از مراکز طرف قرار داد، خدمات قابل ارائه به بیمه شده و اطلاعات لازم از این طرح درمانی بزرگ جویا شوید. اگر برای آگاهی از خدماتی که تحت بیمه سلامت ارائه می شود و خدماتی که به صورت اینترنتی می توان دریافت و استعلام کرد، با پرسشی روبرو شدید، به این آدرس مراجعه فرمایید.

s5

آنچه درباره بیمه سلامت باید بدانید

۱- آیا بیمه سلامت همگانی به بیمه بازنشستگی تعلق می‌گیرد و سابقه آن محسوب می‌شود؟

جواب: خیر این بیمه، تامین اجتماعی و بازنشستگی نیست بلکه فقط بیمه سلامت است.

۲-اگر فردی بیکار باشد و در این بیمه ثبت نام کند بعد از مدتی مشغول به کار شود و در محل کار خود هم بیمه شود آیا این بیمه حذف خواهد شد؟

جواب: این بیمه برای آن فرد حذف نمی‌شود و برای یک سال ادامه خواهد داشت. اما اگر بعد از گذشت این مدت، فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد بیمه سلامت او دیگر قابل تمدید نخواهد بود.

۳-آیا بیمه سلامت یک ساله است؟

جواب: خیر این بیمه قرار است استمرار داشته باشد اما اگر فردی تحت پوشش بیمه دیگری قرار بگیرد، خود به خود این پوشش بیمه ای را از دست خواهد داد. اما کسی که الان ثبت نام کند و بعدا شرایط بیمه دیگری را پیدا کرده و دفترچه دریافت برای مدت یک سال از زمان شروع بیمه، دفترچه بیمه وی اعتبار دارد.

۴-اطلاعات ثبت شده در سایت امکان ویرایش دارد؟

جواب: خیر

۵-اگر اطلاعاتی اشتباه وارد و یا ثبت نام نیمه کاره باشد، متقاضیان چه کاری باید انجام دهند؟

جواب: اگر ثبت نام نصف نیمه مانده و سیستم قطع شده، تا زمانی که سامانه اعلام نکند که ثبت نام شما به پایان رسیده و نهایی شده، قابل ویرایش است. حتی اگر کاربر بارها میان کار ثبت نام را رها کند و یا سیستم قطع شود و کاربر خارج و دوباره وارد شود، تا ثبت نام نهایی نشده باشد امکان ویرایش وجود دارد.

اما اگر ثبت نام نهایی شد اطلاعات دیگر قابل ویرایش نیستند. در نهایت بعد از یک ماه زمانی که ثبت نام‌ها کامل شد، آن وقت می‌توانند مجدد مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند و اگر امکان دریافت دفترچه داشته باشند به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

۶-پسرهایی که از ۱۸ سال بالاتر هستند و امکان این را ندارند که زیر پوشش بیمه پدرخود باشند چه شرایطی در این بیمه دارند؟

جواب: می توانند زیر پوشش باشند؛ یعنی پدرها می‌توانند فرزندان خود را زیرپوشش بیمه ببرند، اما اگر فردی بالای ۱۸ سال است و پدرش وی را بیمه نکرده است، می‌تواند به عنوان سرپرست خود را بیمه کند.

۷-ثبت نام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

جواب: برنامه ریزی ما تا پایان اردیبهشت ماه است. تصور این بوده که تا پایان این مدت اکثریت افرادی که بیمه نبوده‌اند، ثبت نام می‌کنند. اما ثبت نام استمرار دارد زیرا هدف این است که همه کسانی که بیمه نیستند در بیمه سلامت ثبت نام کنند. بنابراین اگر تا پایان اردیبهشت ماه هم کسانی موفق به ثبت نام نشدند، بعد از آن می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.

۸-آیا خانم‌های خویش سرپرست می‌توانند خود را بیمه کنند؟

جواب: بله، خانم‌های خویش سرپرست هم می‌توانند به عنوان سرپرست خود را بیمه کنند.

۹-افرادی که “بیمه ایرانیان” بوده‌اند چه شرایطی دارند؟

جواب: درباره بیمه ایرانیان هم باید بگویم که هرکسی از هر تاریخی که اعتبار بیمه ایرانیانش به پایان برسد از فردای آن روز می‌تواند بیاید و بیمه سلامت همگانی شود. بنابراین این افراد می‌توانند دقیقا بعد از پایان اعتبار بیمه ایرانیان خود بیایند و دفترچه بیمه سلامت را ثبت نام کنند. مانعی برای دریافت ندارند چون اعتبار آن بیمه تمام شده است.

۱۰-آیا بیمه سلامت بیمه تکمیلی به حساب می‌آید یا بعد از این بیمه افراد باید بیمه تکمیلی هم داشته باشند؟

جواب: خیر. همه مردم می‌توانند یک بیمه تکمیلی داشته باشند اما بیمه سلامت تنها یک بیمه پایه به حساب می‌آید و محدودیتی برای بیمه تکمیلی وجود ندارد.

۱۱-چه مکان‌های خدمات درمانی طرف قرارداد این بیمه هستند؟

جواب: کلیه بیمه شدگان این طرح مثل سایر بیمه شدگان کارکنان دولت، سایر اقشار، بیمه ایرانیان می‌توانند از مراکز طرف قرارداد ما استفاده کنند. یعنی همان چیزهایی که در تعهد ما برای سایر بیمه شدگانمان وجود دارد، برای این افراد هم در تعهد ما هست. بیمارستان، پزشک، داروخانه، پاراکلینیک تفاوتی با دفترچه‌های دیگر ما ندارد.

۱۲-میزان تعرفه‌ها چقدر است؟

جواب: هر چیزی که برای همه بیمه شدگان دیگر اتفاق بیفتد در این بیمه هم اجرا می‌شود. البته تعرفه‌ها را شورای عالی بیمه مشخص می‌کند. اعداد و ارقام را در اطلاعیه هایی اعلام خواهد شد. این اطلاعات باید در اطلاعیه شماره ۴ مطرح شود. ستاد در حال بررسی این موضوعات است و در آینده اعلام می‌شود. این اطلاعیه قبل از دریافت دفترچه‌ها به مردم، منتشر خواهد شد.

۱۳-این بیمه چه فرقی با بیمه خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی دارد؟

جواب: بیمه خدمات درمانی از دو سال پیش تبدیل به بیمه سلامت شد، بنابراین دفترچه‌های ما قبلا دفترچه خدمات درمانی بود و الان تبدیل به دفترچه بیمه سلامت شده است. همه موراد مثل بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های دانشگاهی، در بعضی از مناطق و شهرها بیمارستان‌های خصوصی هم بعضا هستند که طرف قرارداد ما قرار دارند.

پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، رادیولوژی و کلا پاراکلینیک ها طرف قرارداد ما هستند. ممکن است در بعضی از شهرها پزشک‌های فوق تخصص طرف قرارداد ما نباشند که آن را هم نه تنها برای این بیمه شده‌ها که برای کارکنان دولت هم اگر مراجعه کنند با آن‌ها آزاد محاسبه می‌شود.

اما ما فقط در شهر تهران ۸۰۰ داروخانه طرف قرارداد داریم. این خدماتی را که برای بیمه سلامت قائل شده‌ایم همان خدماتی است که بر بیمه کارکنان دولت یا بیمه ایرانیان هم حاکم است. بنابراین محدودیتی برای دریافت خدمات برای این بیمه شدگان نیست .

۱۴-این بیمه شامل خدمات دندانپزشکی، جراحی و … نیز می‌شود؟

جواب: این امکانات فعلا جزء مواردی است که تعهدات بیمه‌های پایه روی آن‌ها زیاد نیست. نه فقط ما بلکه تامین اجتماعی و بقیه صندوق‌های بیمه ای هم به همین ترتیب هستند.

۱۵-شرایط دارو در این بیمه به چه صورت است؟

جواب: در قبال همه داروهایی که در فارماکپی سازمان است متعهد هستیم. بیمه شدگان می‌توانند به داروخانه‌ها مراجعه و با پرداخت فرانشیز دارو آن را تهیه کنند.

سامانه استعلام تخلفات رانندگی

s6

اگر راننده ای هستید که مدام مجبورید در تهران وارد محدوده زوج و فرد و یا طرح ترافیک شوید و نمی دانید که در طول روز، آیا دوربین های پلیس، شما را رصد کرده اند یا خیر، بد نیست که هر از گاهی به سامانه استعلام تخلفات رانندگی راهور ناجا رفته و با وارد کردن شماره پلاک خودرو خود، در جریان آخرین وضعیت تخلفات ثبت شده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه نمایید.

s7

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در این سایت می توانید خدمات زیر را دریافت کنید:

این اطلاعات راهنمایی و رانندگی را اگر تا پیش از این به صورت حضوری دریافت می کردید، از امروز به صورت اینترنتی انجام دهید.

بیمه خودرو

s8

استعلام بیمه خودرو نیز از جمله مواردی است که امروزه به صورت اینترنتی انجام می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.

قانون بیمه شخص ثالث در تاریخ ۱۳۸۷/۵/۳۱ از سوی رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت اجرا ابلاغ گردید. این قانون در تاریخ ۴/۶/۱۳۸۷ در روزنامه رسمی کشور چاپ شده و از نظر قانونی ۱۵ روز پس از چاپ در روزنامه رسمی قابل اجراست.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران این قانون را در تاریخ ۴/۶/۱۳۸۷ طی نامه‌ای ‌به ‌مدیران ‌عامل ‌شرکت‌های ‌بیمه برای اجرای آزمایشی به مدت ۵ سال ابلاغ کرد.

به جهت نیاز و در جهت اطلاع دست اندرکاران صنعت بیمه متن کامل مواد بیست و چهار تا بیست و شش در اینجا درج ‌می گردد. قانون اصلاح بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (مواد ۲۴ ،۲۵ ،۲۶).

ماده ۲۴ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که امکان دسترسی به بانک های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با مواردی از قبیل مشخصات وسایل نقلیه موتوری، زمینی، گواهینامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان، از طریق سیستم رایانه ای برای بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه‌گر فراهم گردد.

ماده ۲۵-شرکت های بیمه مجاز به فعالیت در رشته بیمه موضوع این قانون موظفند با استفاده از تجهیزات و سیستم‌های رایانه‌ای مناسب، کلیه اطلاعات مورد نیاز بیمه مرکزی ایران در رابطه با بیمه‌نامه ‌های صادرشده و خسارت های مربوط به آنها را به صورت مستمر به بیمه مرکزی ایران منتقل نمایند.

ماده ۲۶- بیمه مرکزی ایران موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که امکان دسترسی به اطلاعات مذکور در مواد (۲۴) و (۲۵) این قانون برای کلیه شرکتهای بیمه ذیربط و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم گردد. با توجه به ماده ۲۵ قانون جدید بیمه شص ثالث، در هنگام صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت در وارد نمودن اطلاعات مربوطه کمال دقت را بفرمایید تا اطلاعات با صحت بیشتر در بانک اطلاعاتی سیستم استعلام قرار گیرد.

فرآیند انجام این خدمات به صورت الکترونیکی بوده و به صورت بیست و چهار ساعته از طریق این درگاه قابل استفاده است.

سامانه جستجوی متوفی

s9

اگر نیاز به جستجوی اطلاعات متوفی برای مراجعه به بهشت زهرا تهران دارید و شماره قطعه و ردیف را نمی دانید، به این سامانه رجوع کرده و نام و ناخانوادگی متوفی را وارد کنید تا در جریان محل خاکسپاری قرار بگیرید.

این اطلاعات مربوط به داده های ثبت شده در سازمان بهشت زهرا تهران است. این سایت به ۲ زبان بارگذاری شده است و برای استعلام مشخصات متوفی استفاده می شود.

سامانه استعلام خطوط مشترکین تلفن سیار

s10

در این سامانه، کلیه مشترکین چهار اپراتور کشوری همراه که حداقل یک سیم کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی ایشان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین کننده سیم کارت به صورت صحیح وارد شده است، می توانند با انجام مراحل بعد، از تعداد خطوطی که به نام ایشان در هر یک از اپراتورهای مذکور ثبت شده مطلع شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. اگر:

  • حداقل یک سیم کارت در یکی از اپراتورهای تلفن سیار به نام شما ثبت شده است.
  • اطمینان دارید که کد ملی شما به صورت صحیح در اطلاعات اپراتورهای ثبت شده است.

سوالات مهم درباره استعلام خط تلفن

  • پس از دریافت استعلام از سامانه و دیدن مغایرت چه باید کرد؟

پاسخ: پس از مراجعه به دفاتر با اعلام شماره های تحت مالکیت خود که از وجود آنها اطلاع دارید متقاضی سلب مالکیت تمام سایر شماره های ثبت شده به نام خود باشید.این تقاضا را به صورت کتبی مرقوم و امضا نموده و به دفتر تحویل نمائید. درصورت مواجهه با هرگونه مشکل در دفاتر اپراتورها و عدم رسیدگی به درخواست شما خواهشمند است مراتب را از طریق روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی گزارش فرمائید تا در اسرع وقت موضوع توسط بازرسین سازمان رسیدگی گردد.

  • آیا امکان دارد از شماره هائی که به نام من ثبت شده و من از وجود آنها اطلاع ندارم، مطلع شوم؟

پاسخ: اعلام شماره ها به مشترک غیرقانونی بوده و افراد فقط می توانند متقاضی سلب مالکیت از خود باشند.

  • آیا به مشکلات نیز از طریق این سایت رسیدگی می گردد؟

پاسخ: ابن بخش فقط جهت اعلام مشکلات و نظرات استفاده کنندگان از سامانه به کارشناسان و مدیران مسئول بوده و در صورتی که امور شما در ارتباط با سامانه بوده و نیاز به پیگیری و پاسخ داشته باشد می بایست از طریق پست الکترونیکی MobileCount@Cra.ir با مسئولین سامانه ارتباط برقرار نمائید.

  • آیا هنگام مراجعه به دفاتر جهت انجام امور پس از استعلام سامانه، می بایست هزینه ای پرداخت نمود؟

پاسخ: درصورتی که مراجعه کننده به دفاتر، متقاضی سلب مالکیت خط تحت مالکیت خود باشد به نحوی که خط مذکور به اپراتور بازگردانده شود، به استثناء بدهی احتمالی خط دریافت هرگونه هزینه ای از مراجعه کنندگان تخلف محسوب می گردد. بدیهی است سایر موارد مطابق با تعرفه مصوب مستلزم پرداخت هزینه است.

  • آیا در صورت فراموشی کد رهگیری، امکان بازیابی آن وجود دارد؟

پاسخ: استعلام مجدد به شما خطای ۱۰ روزه بعلاوه کد رهگیری استعلام قبلی را باز می گرداند.

سامانه استعلام کارت سوخت خودرو

s11

برای آگاهی از کارت سوخت خودرو خود می توانید به سامانه استعلام پلیس به این آدرس مراجعه کنید.

سامانه استعلام فیش حقوقی بازنشستگان

s12

بازنشستگان عزیز کشور می توانند برای آگاهی از آخرین وضعیت فیش حقوقی خود به این نشانی مراجعه کرده و اطلاعات را دریافت نمایند.

  • چنانچه هنگام دریافت فیش حقوق پیام خطا نمایش داده شد، با در دست داشتن مدارک لازم به مدیریت های صندوق بازنشستگی مراجعه فرمایید.
  • شماره دفتر کل، شماره ای است که در هنگام بازنشستگی توسط صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشسته اختصاص داده شده و در تمام احکام حقوقی صادره ثبت گردیده است.
  • وظیفه بگیران محترم جهت دریافت فیش حقوق مربوط به خود، باید شماره ملی و شماره حساب خود را وارد نمایند.
  • فیش حقوقی فقط برای دستگاه هایی که حقوق بازنشستگان آنها به طور مستقیم از طرف صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می شود و همچنین برای دستگاه هایی که در طرح پرداخت مستقیم حقوق صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند صادر می گردد.
  • بازنشستگان سایر دستگاه ها جهت دریافت فیش حقوقی باید به دستگاه متبوع خود مراجعه نمایند.

سامانه استعلام کد پستی

s13

همان گونه که می‌دانید، کد پستی ۵ رقمی که پیش از این در آدرس نویسی روی مرسولات پستی به کار می‌رفت، نیاز به نوشتن نشانی را به طور کامل مرتفع نمی‌ساخت. از سوی دیگر، هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز برای خود پلاک‌های خاصی داشتند که سبب ساز تداخل و سردرگمی در شناسایی پلاک‌ها می‌شد.

لذا طرح استفاده از کد پستی ده رقمی، پس از جمع‌آوری اطلاعات یک دوره ۵ ساله (از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) و در سال ۱۳۷۶، مورد تصویب دولت و مجلس قرار گرفت. بدین نحو که با افزودن ۵ رقم دیگر به کد پستی قبلی، برای هر مکان اعم از مسکونی، تجاری یا اداری، یک کد منحصر به فرد و یگانه در نظر گرفته شد.

برخی از هموطنان عزیزمان برای انجام کارهای گوناگون، نیازمند به دانستن کد پستی هستند که بعضا فراموش می کنند. اکنون برای آگاهی از کد پستی محل سکونت خود، از این سامانه استفاده کنید.

  • سامانه دریافت کد پستی مکان مورد نظر
  • سامانه دریافت گواهی کد پستی مکان مورد نظر شما به صورت آنلاین.
  • سامانه پیگیری درخواست کد پستی جدید یا صدور گواهی کد پستی با کد رهگیری.
  • سامانه درخواست کدپستی جدید برای مکان مورد نظر به صورت آنلاین.
  • سامانه استعلام نشانی ایرانیان (سانا) ویزه سازمان های طرف قراردارد.
  • سامانه گزارش گیری مشتریان وب سرویس جهت مشاهده گزارش کارکرد و وضعیت سرویس ویژه مشتریان سازمانی کد پستی.

کد پستی ده رقمی کاملا مکان جغرافیایی مورد نظر را مشخص می نماید، بدین شکل که پنج رقم اول محدوده جغرافیایی را مشخص می نماید، رقم ششم ردیف ساختمان را در محدوده جغرافیایی نشان می دهد و چهار رقم آخر شماره شناسایی مکان مورد نظر در ساختمان را مشخص می کند.

شیوه صحیح آدرس نویسی کدپستی

۱. برای ارسال نامه حتی المقدور از پاکت های استانداردی که در دفا‌تر پستی به فروش می‌رسد استفاده کنید زیرا محل الصاق تمبر و درج آدرس روی این پاکت‌ها مشخص شده است.

۲. در صورتی که از پاکت‌های عادی سفید استفاده می‌کنید، گوشه سمت راست بالای پاکت را به الصاق تمبر اختصاص دهید.

۳. گوشه سمت چپ پایین پاکت، محل انجام عملیات پستی است لذا از نوشتن هرگونه مطلبی در این قسمت خودداری کنید.

۴. محل درج آدرس گیرنده، قسمت پایین سمت راست پاکت است، آدرس گیرنده را خوانا و دقیق، همراه با نام شهر/ روستای مورد نظر (در صورت لزوم با ذکر نام استان) و کد پستی مخصوص گیرنده در این قسمت بنویسید.

۵. آدرس فرستنده باید در گوشه بالایی سمت چپ پاکت درج گردد. در این مورد نیز آدرس می‌بایست کامل، خوانا، همراه با قید نام شهر و کد پستی منطقه باشد. فرستنده در صورت تمایل می‌تواند، شماره تلفن تماس خود را نیز در این قسمت ذکر کند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی طی عملیات پستی، با وی تماس حاصل شود.

سامانه استعلام پلاک فک شده

سامانه استعلام پلاک فک شده خودرو نیز در این نشانی در دسترس است.

سامانه جامع خدمات وظیفه عمومی

s14

سامانه جامع خدمات وظیفه عمومی نیز در این آدرس در دسترس است.

سامانه استعلام مفاصا نوسازی شهرداری تهران

s15

یکی از سامانه های پر مخاطب خدمات شهری پایتخت، مربوط به سامانه استعلام مفاصا حساب نوسازی شهرداری است که در این نشانی در دسترس است. استعلام مفاصا حساب کسب و پیشه نیز از این درگاه امکان پذیر خواهد بود.

s16

برای ورود به سامانه، می بایست اطلاعات مندرج در تصویر بالا را در اختیار داشته باشید.

سامانه استعلام پروانه و گواهی پایان کار ساختمان

s17

یکی دیگر از سامانه های پر مخاطب و پر استفاده خدمات شهری در کلانشهر تهران، سامانه استعلام پروانه و گواهی پایان کار فعالیت های ساختمانی در محدود پایتخت است که علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنند.

s18

استعلام پروانه ساختمان و همچنین استعلام گواهی ساختمان، دو سامانه متفاوت است که توجه داشته باشید. امروزه بسیاری از خدمات شهرداری تهران به صورت اینترنتی از طریق این درگاه که از جمله نخستین دامنه های ثبت شده روی پسوند ملی ایران (ir) است، قابل دسترسی خواهد بود.

s19
مراحل گردش کار صدور پروانه ساختمانی در محدوده شهرداری تهران

همه مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه ساختمانی در تهران

۱- اصل و تصویر مدرک مالکیت. مدرک مالکیت شامل یکی از مدارک ذکر شده است: (سند مالکیت شش دانگ، برگه قرارداد واگذاری زمین شهری، اجاره نامه سازمان اوقاف، مقاوله نامه اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران و بنچاق)

۲- اصل و تصویر شناسنامه مالکین

۳- اصل و تصویر نو سازی سال جاری

۴- اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی هستند.

۵- اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)

۶- ارایه گواهی ۶ و ۸ قانون زمین شناسی (در صورتی که ملک فاقد ساختمان باشد)

۷- نقشه  GIS (نقشهGIS در واحد طرح تقضیلی ارائه می گردد) محل ملک توسط مالک روی آن مشخص می گردد. مسئولیت جابجایی و شناسایی اشتباه به عهده مالک است.

۸- حضور مالکین یا وکیل قانونی الزامی است.

۹- اصل و تصویر وکالت نامه و شناسنامه وکیل در صورت مراجعه وکیل.

۱۰- فیش های برق، آب، گاز، تلفن

انواع پروانه ساختمانی

۱- پروانه تخریب بنا بر اراضی بایر

۲- تخریب و نو سازی

۳- اضافه اشکوب

۴- توسعه بنا

۵- تغییرات

۶- تبدیلات

۷ – تغییر نقشه

۸ – تمدید پروانه، تعویض سقف

مدارک لازم برای صدور پروانه ساختمانی

۱- نقشه معماری با مهر و امضای مهندس معمار – ۵ سری

۲- نقشه محاسبات و سازه نگهبان با مهر امضای مهندس محاسب – ۳ سری

۳- چک لیست زلزله با مهر و امضای مهندس محاسب

۴- سازه نگهبان موقت

۵- گزارش مکانیک خاک (جهت ساختمان های بیش از ۵ طبقه)

۶- نقشه تاسیسات مکانیکی (آبی،حرارتی،برودتی) با مهر و امضای مهندس تاسیسات – ۳ سری

۷- نقشه تاسیسات برقی با مهر و امضای مهندس برق – ۳ سری

۸- برگ تعهد مهندس معمار (حقیقی یا حقوقی)

۹- برگ تعهد مهندس محاسب (حقیقی یا حقوقی)

۱۰- برگ تعهد مهندس تاسیسات برق (حقیقی یا حقوقی)

۱۱- برگ تعهد مهندس تاسیسات مکانیکی (حقیقی یا حقوقی)

۱۲- برگ تعهد نظارت مهندس ناظر (حقیقی یا حقوقی)

۱۳- برگ تعهد مهندس مجری ساختمان

۱۴- تاییدیه امور مهندسین ناظر (جهت ساختمان های بیش از ۵۰۰۰ متر مربع زیر بنا)

۱۵- تاییدیه آتش نشانی (جهت ساختمانهای بیش از ۶ طبقه)

سامانه استعلام الکترونیکی ملک

s20

برای استعلام سامانه الکترونیکی ملک، به این نشانی مراجعه کنید. خدمات الکترونیکی که سازمان ثبت اسناد و املاک  کشور انجام می دهد به این شرح است:

  • سامانه پیگیری و نظارت بر خدمات الکترونیکی ثبت.
  • سامانه ثبت الکترونیک پذیرش درخواست صدور سند مالکیت موضوع قانونی تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی.
  • سامانه پیگیری مرکز مالکیت معنوی.
  • سامانه پیگیری خدمات اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری
  • سامانه پیگیری تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی.

همانطور که مشاهده می کنید، برخی از خدماتی که توسط قوه قضاییه انجام می گیرد، به صورت اینترنتی قابل استعلام و رهگیری است و نیاز به مراجعه حضوری برای انجام خدمات اداری به مراکز مربوطه نیست.

استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی

s21

درگاه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی (شرکت ها) در این آدرس در دسترس است.

نکات مهم درباره شناسه ملی

در مورد شناسه ملی شرکت ها باید گفت که این شناسه که از ۱۱ رقم تشکیل شده و یک مثال ساده برای تشبیه آن این است که شناسه ملی برای اشخاص حقوقی همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی است، شناسه ملی هر شرکت مختص به خود آن شرکت است و از زمان ثبت شرکت تا انحلال شرکت و حتی بعد از آن نیز تغییر نخواهد کرد، با استفاده از شناسه ملی می توان اطلاعات کلی از شرکت ثبت شده به دست آورد.

اطلاعات شرکت ثبت شده با استفاده از شناسه ملی

داشتن شناسه ملی یک شرکت به ما کمک می کند یک سری اطلاعات کلی از شرکت را بدست آوریم هم چنین ملاک اعتبار شرکت ها وجود اطلاعات شرکت در سامانه شناسه ملی است.
سایت شناسه ملی اطلاعات زیر را در اختیار ما قرار می دهد:

  • ثبت کننده شخصیت حقوقی
  • شناسه ملی
  • تاریخ تاسیس
  • تاریخ ثبت شرکت
  • نام شخصیت حقوقی
  • نوع شخصیت حقوقی
  • شماره ثبت شرکت
  • واحد ثبتی
  • کدپستی
  • محل اقامت قانونی

همه شرکت ها و موسسات ثبت شده و به طور کلی کلیه اشخاص حقوقی کشور می بایست در این سامانه وجود داشته باشند و این سامانه مرکزی معتبر برای استعلام معتبر بودن یا عدم اعتبار اشخاص حقوقی است.

۱- ثبت کننده شخصیت حقوقی: در مورد عنوان اول یعنی ثبت کننده شخصیت حقوقی برای کلیه شرکت ها و موسسات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده و برای سایر اشخاص حقوقی سازمان ها و وزارتخانه های مربوط به هرکدام از آنها است.

به عنوان مثال برای شهرداری ها ثبت کننده شخصیت حقوقی وزارت کشور است.

۲- شناسه ملی: همانطور که در ابتدا اشاره شد شناسه ملی شامل یک کد ۱۱ رقمی است که همواره ثابت است.

۳– تاریخ تاسیس: تاریخی است که در زمان ثبت شرکت درج می گردد.

۴ تاریخ ثبت: این تاریخ معمولا با تاریخ تاسیس یکی است مگر اینکه شرکت از واحد ثبتی اولیه به واحد ثبتی دیگر منتقل شود که در این صورت این تاریخ با تاریخ تاسیس متفاوت است.

۵ نام شخصیت حقوقی: شامل نام کامل شخصیت حقوقی است که در حال حاضر نام شرکت های ثبت شده باید حداقل شامل ۳ سیلاب باشند.

۶-نوع شخصیت حقوقی : در حوزه ثبت اسناد و املاک کشور رایج ترین نوع شرکت ها و موسسات شرکت های سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تعاونی ها و موسسات غیر تجاری است.

۷- شماره ثبت: شماره ثبت شرکت یا موسسه با تغییر واحد ثبتی آن تغییر میابد، در واحد ثبتی تهران در حال حاضر شماره های ثبتی ۵ رقمی هستند.

۸- واحد ثبتی: واحد ثبتی منظور واحد ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری است که پرونده ی مدارک ثبتی شرکت در آنجا قرار دارد.

۹ کد پستی: کد پستی محل دفتر مرکزی شرکت در این قسمت درج می گردد.

۱۰- محل اقامت قانونی: آدرس دقیق دفتر مرکزی و به عبارت بهتر محل قانونی شرکت در این قسمت درج می گردد که در صورت تغییر یافتن آن نیز در آخر به این نکته که آدرس شرکت تغییر یافته اشاره می شود.

سامانه ایران کد

irancode

ایران‌کد، نظام ملی طبقه‌بندی و شماره‌گذاری کالا و خدمات در ایران است. این نظام تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان را قادر می‌سازد تا کالاها و خدمات را شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری کنند. ایران‌کد یک نظام اطلاعاتی برای سازمان‌دهی و تدوین اطلاعات پایه کالاها و خدمات در محدوده جغرافیایی کشور جمهوری اسلامی ایران در قالبی استاندارد شده و مدون است.[

سامانه استعلام و درخواست ایران کد در این آدرس قرار دارد. درگاه استعلام بارکد ملی نیز در این لینک در دسترس فعالان کالا و خدمات کشور است.

مدارک لازم جهت ثبت نام ایران کد

b6

« مدارک لازم جهت ثبت‌نام در سیستم ایران‌کد برای  اشخاص حقوقی ایران به شرح زیر است:

۱- آگهی  تأسیس شرکت

۲- روزنامه رسمی و آخرین تغییرات (دارای اعتبار)

۳- پروانه بهره‌برداری (برای شرکتهای تولیدی) .  در صورتیکه درحال طی مراحل اداری هستید ارائه جواز تأسیس کافی است. در غیر اینصورت باید فرم تعهدنامه را مبنی بر تحویل جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن را امضاء و ایمیل کنید.

۴- پروانه ساخت (شرکتهای تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی) توجه داشته باشید که شرکتهای توزیع‌کننده اقلام فوق (دارای برند) ملزم به ارایه پروانه ساخت تولیدکننده کالا به همراه موافقت ایشان مبنی بر درج شماره پروانه ساخت بر روی بسته‌بندی محصولات مذکور هستند.

b51

۵- کارت بازرگانی (برای واردکنندگان و صادرکنندگان) توجه کنید که واردکنندگان به دو دسته تقسیم می شوند: یک دسته کالای وارده را با برند مشخص به بازار عرضه می نمایند و ضرورت دارد کالای وارداتی این دسته از طریق پرتال مرکز اطلاع‌رسانی شود.

در این ارتباط لازم است مجوز اتحادیه‌های توزیعی مرتبط (جواز کسب توزیعی) از ایشان اخذ گردد. دسته دوم واردکنندگانی هستند که توزیع‌کننده کالای وارداتی نبوده و صرفاً بعنوان واسطه این کالاها را در اختیار توزیع‌کنندگان قرار میدهند.

برای این دسته از واردکنندگان نباید اطلاع‌رسانی روی پرتال مرکز صورت گیرد.

۶- کارت ملی مدیر عامل

۷- فیش واریزی هزینه‌های ثبت نام به حساب مرکزملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (با توجه به صدور پیش فاکتور الکترونیکی، باید پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام بصورت فکس و یا ایمیل برای متقاضی ارسال گردد.)

b7
متقاضیان بارکد، باید به مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند

۸- آگهی ثبت علامت تجاری (برند) برای توزیع‌کنندگان کالا، در صورتیکه از برند یا همان علامت تجاری استفاده می کنید که ثبت نشده است می توانید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری (سرعت) نسبت به ثبت برند نیز اقدام نمایید. البته در صورتیکه نمی خواهید نام تجاری یا برند شما در کد کالاهای شما ثبت شود، این گزینه نیز الزامی نیست، در اینصورت در نام کالایی که به ایران کد متصل است نام تجاری یا برند شما ذکر نخواهد شد.

اشخاص حقیقی

۱- جواز کسب (برای اعضای صنوف)

۲- پروانه بهره‌برداری (برای تولیدکنندگان عضو وزارت صنایع) . در صورتیکه درحال طی مراحل اداری هستید ارائه جواز تأسیس کافی است. در غیر اینصورت باید فرم تعهدنامه مبنی بر تحویل جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن را امضاء و ایمیل کنید.

۳- کارت ملی صاحب جواز کسب یا پروانه بهره‌ برداری

۴- آگهی ثبت علامت تجاری (برند) برای توزیع‌کنندگان کالا، در صورتیکه از برند یا همان علامت تجاری استفاده می کنید که ثبت نشده است می توانید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری (سرعت) نسبت به ثبت برند نیز اقدام نمایید.

البته در صورتیکه نمی خواهید نام تجاری یا برند شما در کد کالاهای شما ثبت شود، این گزینه نیز الزامی نیست، در اینصورت در نام کالایی که به ایران کد متصل است نام تجاری یا برند شما ذکر نخواهد شد.

۵- پروانه ساخت (تولیدکنندگان مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی) تذکر : توزیع‌کنندگان اقلام فوق (دارای برند) ملزم به ارایه پروانه ساخت تولیدکننده کالا به همراه موافقت ایشان مبنی بر درج شماره پروانه ساخت بر روی بسته‌بندی محصولات مذکور استد.

۶- فیش واریزی هزینه‌های ثبت نام به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (با توجه به صدور پیش فاکتور الکترونیکی، باید پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام بصورت فکس و یا ایمیل برای متقاضی ارسال گردد.)

۷- کارت بازرگانی (برای واردکنندگان و صادرکنندگان) تذکر : واردکنندگان به دو دسته تقسیم میشوند یک دسته کالای وارده را با برند مشخص به بازار عرضه مینمایند و ضرورت دارد کالای وارداتی این دسته از طریق پرتال مرکز اطلاع‌رسانی شود، در این ارتباط لازم است مجوز اتحادیه‌های توزیعی مرتبط (جواز کسب توزیعی) از ایشان اخذ گردد.

دسته دوم واردکنندگانی هستند که توزیع‌کننده کالای وارداتی نبوده و صرفاً بعنوان واسطه این کالاها را در اختیار توزیع‌کنندگان قرار میدهند، برای این دسته از واردکنندگان نباید اطلاع‌رسانی روی پرتال مرکز صورت گیرد.

 

سامانه های مهمی که حتما نیاز خواهید داشت.

s22

  • سامانه شناسنامه و کارت شناسایی ملی پیدا شده
  • سامانه استعلام از آخرین وضعیت شرکت های ثبت شده در بازار بورس ایران
  • سامانه استعلام از آخرین وضعیت قیمتی شرکت های بورس
  • سامانه استعلام وضعیت شرکت های ثبت شده و منحل شده در ایران.
  • سامانه درخواست انتخاب نام
  • سامانه استعلام مسیریابی بین شهری
  • سامانه ایران کد
  • سامانه شماره حساب بانکی ایرانیان (شبا)
  • سامانه جستجوی مزار شهدا
  • سامانه شناسایی ایثارگر یا وابسته
  • سامانه استعلام سهام ترجیحی
  • سامانه شناسه بین المللی گوشی تلفن همراه
  • سامانه استعلام از صندوق های بازنشستگی بیمه درمانی نیروهای مسلح
  • سامانه پیام های دارویی سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح
  • سامانه دریافت شناسه واریز مشمولین ماده ۱۴۰ و ۲۷ بیمه درمانی نیروهای مسلح
  • سامانه دریافت گزارشات و استعلام شکایات مردمی پیرامون کالا و خدمات

s23

اگر به لینک ها و اطلاعات اجمالی ارائه شده در این گفتار نیاز دارید، این صفحه را بوک مارک کرده تا به سامانه های استعلامی و اطلاعاتی خدمات شهری و دولتی متنوع دسترسی داشته باشید. اگر نیاز به اطلاعات تخصصی از خدمات دولتی در سراسر کشور دارید، حتما به این درگاه رجوع کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود