وقتی که دونالد ترامپ از رهبران جهان می خواهد مستقیماً با تلفن همراه وی تماس بگیرند

وقتی که دونالد ترامپ از رهبران جهان می خواهد مستقیماً با تلفن همراه وی تماس بگیرند

بر اساس گزارش روز سه شنبه روزنامه آسوشییتد پرس، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده شماره تلفن همراه خود را به رهبران کشورهای کانادا، مکزیک و فرانسه داده است تا در صورت نیاز با وی تماس بگیرند. این موضوع نقض قانون محسوب شده و نگرانی های امنیتی در مورد تماس های تلفنی رییس جمهور این کشور را بیش از پیش برجسته ساخته است.

از میان جاستین ترودو (نخست وزیر کانادا)، انریکه پنیا نیِتو (رییس جمهور مکزیک) و چند رهبر دیگر تنها جاستین ترودو تاکنون مستقیماً با تلفن همراه دونالد ترامپ تماس گرفته است. همچنین گزارش شده که دونالد ترامپ شماره ی تلفن همراه خود را در جریان دیدار این دو در اختیار امانوئل مکرون، رییس جمهور جدید فرانسه نیز قرار داده و از او خواسته در صورت لزوم مستقیماً با تلفن همراه شخصی وی تماس بگیرد. هنوز مقامات رسمی کاخ الیزه در مورد این که آیا رییس جمهور قصد دارد از این خط شخصی برای ارتباط با ترامپ استفاده کند یا خیر اظهار نظری نکرده اند.

08-donald-trump-phone.w710.h473-w700

این گزارش تنها چند روز پس از اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده به عربستان سعودی، واتیکان، سرزمین های اشغالی و شرکت در کنفرانس کشورهای جی ۷ در سیسیل ایتالیا در رسانه ها منعکس شده است.

استفاده ی ترامپ از تلفن همراه شخصی برای ارتباطات رسمی نگرانی های زیادی را در مورد امنیت این تماس ها برانگیخته است که پیش از این معمولاً توسط کارکنان بخش مخابرات کاخ سفید و با استفاده از خطوط تلفن ایمن و رسمی انجام می گرفت. حتی اگر دونالد ترامپ از تلفن همراه متعلق به کاخ سفید نیز استفاده کند احتمال ردیابی مکالمات آن وجود دارد.

درک شولت، از مشاوران اسبق پنتاگون و سرویس امنیت ملی ایالات متحده در این باره می گوید:” اگر شما با استفاده از یک خط باز [خط تلفن های غیرسری] صحبت کنید، پس آن خط باز خواهد بود و این بدین معناست که کسانی که توانایی ردیابی و شنود این خطوط را دارند می توانند صحبت های شما را شنود کنند”.

حتی اگر در واقع این خط تلفنی همراه توسط رهبران جهان نیز مورد استفاده قرار نگیرد نیز می تواند به تلاش کشورهای دیگر برای شنود مکالمات رییس جمهور ایالات متحده منجر شود. اشلی دیز، استاد حقوق در دانشگاه ویرجینیا که قبلاً به عنوان مشاور حقوقی روابط سیاسی- نظامی وزارت خارجه ایالات متحده فعالیت می کرده است در این مورد چنین می گوید:” اگر شما مکرون یا رهبر هر کشور دیگری بوده و شماره تلفن همراه رییس جمهور ایالات متحده را در اختیار داشته باشید می توان ادعا کرد که آن ها در اسرع وقت این شماره را در اختیار سرویس امنیتی خود قرار خواهند داد”.

منبع: buzzfeed
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود