چگونه ویزای دانشجویی بلند مدت آلمان بگیریم؟

چگونه ویزای دانشجویی بلند مدت آلمان بگیریم؟

سفارت آلمان در تهران، به دلیل فرصت های تحصیلی کم هزینه و تقریبا رایگانی که صدها دانشگاه آلمان در اختیار دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قرار می دهند و همچنین حجم تعاملات اقتصادی، بازرگانی و علمی تهران و برلین، همواره در چند دهه اخیر با شمار زیادی از متقاضیان درخواست روادید دانشجویی، تحصیلی، گردشگری و تجاری مواجه بوده است.

در واقع سفارت آلمان در تهران همچون سفارت ایتالیا، فرانسه، سوئد و برخی از کشورهای آسیایی که مقصد گردشگری و تجارت ایرانیان به شمار می روند، در همه ایام سال با حجم گسترده ای از متقاضیان دریافت روادید کوتاه مدت و بلند مدت مواجه است. به همین خاطر، از چند سال پیش، سیستم اینترنتی اعطای وقت سفارت آلمان راه اندازی شد و اکنون برای ارائه مدارک و مصاحبه با کنسول آلمان در تهران، تنها وقت اینترنتی در دسترس است و وقت های تلفنی و حضوری از دستور کار خارج شده است.

البته توجه داشته باشید که تنها دریافت وقت سفارت آلمان در تهران به منظور تحویل مدارک و انجام مصاحبه حضوری، اینترنتی بوده و کلیه فرآیندهای پرداخت هزینه سفارت و هم چنین تکمیل فرم درخواست روادید و ارائه مدارک مربوطه، به صورت سنتی و غیر اینترنتی انجام می شود. در حالی که همین رویه در سفارت سوئد در تهران،‌ اینترنتی است.

اگر چه سفارت سوئد در تهران برای سهولت متقاضیان روادید این کشور،‌ امکان پرداخت اینترنتی و ارزی هزینه سفارت را فراهم کرده است،‌ اما سفارت آلمان همچنان معادل ریالی مبلغ اپلیکیشن را به صورت چک پول از متقاضیان دریافت می کند و هنوز سیستم پرداخت ریالی یا ارزی را در اختیار هموطنان قرار نداده است.

طبق اعلام سفارت آلمان، روزانه ۲۰۰ درخواست روادید سفر به این کشور از سوی ایرانیان ارائه می شود و کنسول آلمان در خیابان فردوسی تهران در تلاش است تا با افزایش پرسنل و فضای اداری، تسهیلات بیشتری را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

اگر شما هم در ماه های آینده قصد سفر به آلمان به عنوان دانشجو دارید، راهنمای جامعی که در این گفتار ویژه روادید دانشجویی بلند مدت آلمان ارائه شده است را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را بدست آورید.

با ما همراه باشید.

چرا روادید دانشجویی آلمان؟

emb8

شاید برای کسانی که نخستین بار با این گفتار روبرو می شوند، این پرسش مطرح شود که چرا آلمان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، انتخاب خوبی است. باید عرض کنیم که از سال ۲۰۱۱ میلادی، سیستم تحصیل رایگان (tuition free) برای تحصیل اتباع خارج اتحادیه اروپا در سوئد و فنلاند قطع شد و بهشت های تحصیل مجانی ایرانیان در اسکاندیناوی، دیگر مجانی نیست.

به همین خاطر، اکنون تمرکز بخشی از متقاضیان تحصیل رایگان در قاره سبز، به سمت دانشگاه های تقریبا ارزان و بعضا رایگان آلمان و فرانسه هدایت شده و با توجه به افزایش هزینه های ارز در چند سال اخیر، این انتخاب غیر قابل اجتناب است. از طرفی دیگر، صدها دانشگاه آلمان که ۲۵ مورد آن در فهرست ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران قرار گرفته سبب شده تا علاقه دانشجویان ایرانی برای تحصیل و تحقیق در این مراکز علمی معتبر افزایش یابد.

زبان آلمانی به عنوان یکی از زبان های پیشرو در عرصه علم و فناوری و کسب و کار نیز دلیل دیگری است که به واسطه شمار مخاطبان و متکلمانش در سراسر اروپا، دانشجویان را به یادگیری این زبان جهت شوق تحصیل رایگان در دانشگاه های معتبر این کشور، ترغیب می کند.

آلمان از قدیم، مقصد تحصیلی خوبی برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته های فنی و مهندسی از مکانیک تا برق و الکترونیک و انرژی و متالوژی بوده و به همین خاطر، ظرف چند دهه اخیر، تعاملات علمی و صنعتی خوبی بین مراکز علمی و کارآفرینی دو کشور فراهم شده است.

از طرفی، هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان به طور متوسط از برخی از کشورهای پر مخاطب تحصیل و اشتغال در قاره سبز مانند سوئد، نروژ و دانمارک و انگلستان پایین تر است و این فرصت خوبی برای بستر سازی تجربه زندگی دانشجویی فراهم می کند.

به هر حال دریافت روادید دانشجویی، شاید یکی از آسان ترین راه ها برای دریافت روادید بلند مدت از این کشور و همچنین تضمینی برای دریافت روادید باشد. از طرفی، با دریافت روادید دانشجویی آلمان، این فرصت برای دارنده روادید فراهم می شود که بتواند از ۲۵ کشور اروپایی در محدوده مرزهای شنگن به مدت ۹۰ روز دیدن کند.

یعنی شما با در اختیار داشتن روادید دانشجویی آلمان، می توانید در مدتی که روادید آلمان را در اختیار دارید، در هر یک از ۲۵ کشور اروپایی حوزه شنگن، به مدت ۹۰ روز اقامت کنید و اقامت بیشتر، نیازمند دریافت روادید مجزا از کشور مقصد است. مثلا اگر شما قصد دارید به عنوان دانشجوی تبادلی (exchange student) از آلمان به یکی از دانشگاه های ایتالیا یا فرانسه و حتی هلند بروید و مدت اقامت شما یک ترم و بیش از ۳ ماه است، می بایست از سفارت ایتالیا، فرانسه یا هلند در آلمان، درخواست روادید کنید.

بنابراین، برای دریافت روادید دانشجویی تبادلی از یکی از سفارت خانه های اروپایی در آلمان، با در اختیار داشتن روادید این کشور، نیازی به درخواست روادید در تهران نیست و از برلین میتوان اقدام نمود.

باید توجه داشت که با داشتن روادید دانشجویی آلمان، مدت زمان کار معینی در اختیار دانشجویان است و تبدیل کردن روادید دانشجویی به اقامت دائم امکان پذیر نیست و برای دریافت هر گونه خدمات دولتی، می بایست طبق مقررات اقدام شود. به همین خاطر به اداره مهاجرت آلمان مراجعه کنید که در این درگاه در دسترس است.

متنی که اداره مهاجرت آلمان برای دریافت روادید دانشجویی ارائه کرده است به این شرح است:

Applicants to study

Third-country nationals who wish to study in Germany but have not yet been admitted to a state or state-recognized university can receive a residence permit of up to nine months (section 16 subs. ۱a of the Residence Act). This requires proof of qualification for admission, which can be obtained if necessary by taking an entrance examination.

Further information: see brochure entitled “Studying and Working in Germany”, pages 12 et seq.

Students

A foreign university student can be issued a residence permit for the purpose of studying in Germany with a duration of at least one and at the most for two years (section 16 subs. ۱ sentence 5 of the Residence Act). Studying must be the primary purpose of their stay; correspondence courses or part-time courses such as at nights or on weekends are insufficient.

الزامات دریافت روادید دانشجویی آلمان چیست؟

emb7
دریافت وقت اینترنتی سفارت و کسب ادمیشن از دانشگاه های آلمان، شرط لازم برای تحویل مدارک به سفارت آلمان در تهران است.

شما برای اقدام جهت دریافت روادید دانشجویی بلند مدت آلمان، می بایست مقدماتی را آماده کنید. این مقدمات، شامل فرآیند اقدام برای کسب ادمیشن از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور است. همانطور که در سلسله گفتارهای تحصیل و بورس خارج از کشور روزیاتو گفتیم، دریافت admission letter (نامه پذیرش)، منوط به شروطی است که دانشجویان و متقاضیان باید در نظر داشته باشند.

معمولا برای دریافت روادید دانشجویی آلمان، شما می بایست دعوتنامه (admission’s letter) رسمی داشته باشید و از نظر زبان آلمانی و تمکن مالی، در شرایط مناسبی باشید. حتی اگر شما قصد تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان دارید، باز این احتمال وجود دارد که به دلیل عدم تسلط به زبان آلمانی، کنسول از اعطای روادید به شما منصرف شود. بنابراین دانستن حد متوسط زبان آلمانی برای اخذ روادید تحصیلی و کنفرانسی آلمان، توصیه می شود. گر چه نه شرط لازم است و نه کافی!

برای دریافت روادید دانشجویی از دانشگاه های آلمان، معمولا باید مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی در اختیار داشته باشید. چرا که اکثر رشته ها در این کشور به زبان آلمانی تدریس می شود و به ندرت رشته هایی آن هم در مقطع ارشد یا دکترا وجود دارد که به زبان انگلیسی ارائه می شود. بنابراین، در اختیار داشتن مدرک B1 زبان آلمانی جهت دریافت ادمیشن از دانشگاه های آلمانی، شانس دریافت ادمیشن را افزایش می دهد.

موضوع دومی که باید برای دریافت ادمیشن از دانشگاه های آلمان در نظر داشته باشید، مقطع تحصیلی مورد نظر است. مقطع کارشناسی با کارشناسی ارشد و دکترا، روش پذیرش متفاوتی دارد و هر دانشگاه نیز، شرایط خاصی را برای دانشجویان بین المللی در این ۳ مقطع در نظر می گیرد. بعضی دانشگاه ها شرط معدل کارشناسی را لحاظ می کنند و برخی شرط قبولی در آزمون ورودی و به همین خاطر، بایستی Admission’s Requirement هر دانشگاه به تفکیک و با حوصله بررسی شود.

بنابراین، برای ادمیشن در دانشگاه مقصد آلمانی، شرایط ادمیشن باید بررسی  شود. مخصوصا اگر شما قصد داشته باشید که در رشته های پزشکی و پیراپزشکی مشغول به تحصیل شوید، قبولی در آزمون ورودی تخصصی و زبان نیز معمولا مورد نیاز است.

پس مهم ترین شرط اقدام برای دریافت روادید دانشجویی آلمان، دریافت قبولی غیر مشروط از یکی از دانشگاه های دولتی یا خصوصی آلمان است که شرایط اقدام برای دریافت وقت مصاحبه و مصاحبه با کنسول و تحویل مدارک را برای شما فراهم کند. برای آشنایی با روش های اپلای جهت دریافت ادمیشن از دانشگاههای آلمان، درگاه Study in Germany را مطالعه کنید.

emb6
صدها سایت در اینترنت، به مشاوره رایگان درباره فرصت های تحصیلی و بورس در آلمان می پردازد

اگر خود شما قادر نیستید که با دانشگاه های آلمانی مکاتبه کرده و بر اساس رزومه و علاقمندی های مربوطه، در رشته مورد نظر، پذیرش بگیرید، از موسسات مجاز اعزام دانشجو که برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان، مجوز دارند، استفاده کنید. شرایط و تعرفه های مربوط به این موسسات را در گفتاری مجزا اشاره کردیم.

در نامه پذیرش شما، باید مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، نام رشته، مدت تحصیل و شرایط بورس یا عدم بورس آن به طور شفاف بیان شود. اگر دانشگاه آلمانی، هزینه تحصیل و زندگی شما را متعهد شده باشد، این موضوع باید به صراحت در ادمیشن شما ذکر شود. در غیر اینصورت، سفارت آلمان در تهران از شما، گواهی تمکن مالی ۸۰۰۰ یورویی درخواست می کند.

توجه داشته باشید که زمانیکه شما اقدام به تحصیل در آلمان می کنید، می توانید همسر و فرزندان خردسال (زیر سن قانونی) خود را تحت شرایط خاص ملحق شدن به خانواده با خود ببرید. در این راستا لازم است که خانواده شما درخواست روادید از سفارت کند. مدارک مورد نیاز را می توانید در این لینک مشاهده کنید.

البته در سامانه آنلاین تعین وقت سفارت، می بایست وقت مصاحبه مربوطه را  برای خانواده خود رزرو کنید تا فرآیند را انجام دهند.

روادید شنگن چیست؟

روادیدی که از سفارت آلمان دریافت می کنید، روادید شنگن خواهد بود. روادید شنگن برای اقامت هایی تا سه ماه (دیدار، تجاری، گردشگری، رانندگان کامیون یا اتوبوس، بازدید از نمایشگاه، خرید خودرو، ورزشی، فرهنگی، ترانزیت، روادید سفر گروهی، پژوهشگران، روزنامه نگاران، شاغلین در صنعت دریایی، روادید درمانی پزشکی، دانشجویان با گواهی از مرکز تبادلات بین المللی متخصصین (ZAV)  برای کار در تعطیلات و نیز روادید برای همسران خارجی اتباع آلمانی و بستگان اتباع غیر آلمانی حوزه اتحادیه اروپا) کاربرد دارد.

برای آگاهی از انواع رواید شنگن به بخش: روادید شنگن در سایت سفارت آلمان مراجعه کنید.

روادید اقامت

درخواست روادید برای اقامت های بیش از سه ماه (همه نوع به ویژه برای پیوست به خانواده کودکان و همسران، قصد ازدواج، دوره زبان، اقدام برای تحصیلات دانشگاهی، آغاز به تحصیل در دانشگاه، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی) و روادید جهت اشتغال به کار (همه نوع، به ویژه کارآموزی و نگهداری و مراقبت از کودکان) انجام می شود که مراحل و قواعد خاص خود را دارد و همواره برای دریافت به روز ترین اطلاعات به سایت سفارت آلمان مراجعه کنید.

نکاتی برای درخواست کنندگان
توجه داشته باشید که برای درخواست روادید، به نکات زیر توجه کنید:

•    درخواست روادید، تنها با مدارک کامل
لطفا پیش از ارائه درخواست روادید، یک بار دیگر از وب سایت سفارت آلمان بازدید نمایید زیرا ممکن است در کوتاه مدت، تغییراتی ایجاد شده باشند. کمبود و یا نقص در مدارک و فرم درخواست می تواند منجر به رد درخواست شود.

•    درخواست خود را شخصا ارائه دهید
مدارک کامل جهت درخواست روادید باید توسط خود فرد و در زمان تعیین شده ارائه شوند. لطفا از ارسال پیشاپیش مدارک درخواست نشده و یا بطور جداگانه به وسیله پست یا ایمیل خودداری نمایید. توجه کنید که به منظور انگشت نگاری، می بایستی حتما حضوری به سفارت مراجعه کرده و ارسال وکیل غیر قابل قبول است.

همچنین تا زمانی که وقت مصاحبه دریافت نکرده اید و حضورا بر اساس وقت سفارت به کنسول مراجعه نکرده اید، از ارسال مدارک خود به سفارت آلمان خودداری کنید. مگر آنکه به شما گفته شود که فلان مدرک را در زمانی خاص به سفارت تحویل داده و رسید دریافت کنید. یا اینکه قصد داشته باشید به ریجکتی ویزای خود اعتراض کنید.

•    به موقع درخواست تان را ارائه نمایید و زمان انتظار را در نظر بگیرید
ممکن است به علت بالا بودن درخواست و مشغول بودن بخش روادید، زمان انتظار برای دریافت وقت مصاحبه، به ویژه در فصل تابستان و تعطیلات نوروز هفته ها به طول انجامد.

زمان بررسی درخواست روادید شنگن نیز به مدت تقریبا دو الی سه هفته هم به آن اضافه خواهد شد. بنابر این سفر خود را با در نظر گرفتن زمان کافی پیش از آن برنامه ریزی نمایید. در نظر گرفتن موارد استثنایی تنها در شرایط  بسیار اضطراری و بشر دوستانه امکان پذیر هستند.
•    وقت های مصاحبه ای که تعیین شده اند قابل حذف شدن نیستند
لطفا تنها هنگامی اقدام به گرفتن وقت درخواست روادید نمایید که مطمئن باشید می توانید در آن زمان حضور یابید و مدارک تان کامل هستند. لطفا در نظر داشته باشید که وقت مصاحبه شما می توانید حداکثر سه ماه پیش از انجام سفرتان باشد. لطفا به خاطر مراعات حال سایر درخواست کنندگان، از رزرو بیش از یک وقت، خودداری نمایید.

نکته مهم برای اتباع سوریه و عراق

اگر به عنوان شهروند سوریه یا عراق که در تهران مشغول به زندگی یا تحصیل است، این گفتار را میخوانید باید بدانید که آلمان در تهران از این پس دیگر مسئول بررسی درخواست های روادید برای افراد مقیم عراق و سوریه نخواهد بود. تنها درخواست های افرادی مورد بررسی قرار می گیرند˛ که محل سکنای معمول شان در ایران می باشد. محل سکنای معمول به معنی این است که درخواست کننده بیش از ۶ ماه در مکان مورد نظر اقامت دارد.
موارد خاص زیر را در رابطه با مسئولیت بررسی روادید درباره اتباع عراق و سوریه مد نظر قرار دهید˸
با توجه به تعطیل شدن سفارت در دمشق˛ مسئولیت بررسی درخواست کنندگان روادید توسط نمایندگی های خارجی آلمان در منطقه بدون در نظر گرفتن محل سکنای معمول اتباع سوریه در وهله اول توسط نمایندگی های خارجی ذیل انجام خواهد شد.
پرسش و پاسخ درباره دریافت روادید دانشجویی آلمان

۱-من مایل هستم برای تحصیل به آلمان بروم و همسر/فرزندانم را با خود ببرم. آیا ممکن است؟
جواب: زمانی که شما اقدام به تحصیل می کنید، می توانید همسر و فرزندان خردسال (زیر سن قانونی) خود را تحت شرایط خاص ملحق شدن به خانواده با خود ببرید. در این راستا لازم است که خانواده شما درخواست روادید از سفارت کند. چه مدارکی مورد نیاز است را می توانید دربرگه راهنمای پیوست به خانوادهببینید. لطفا در سیستم آنلاین سفارت وقت مصاحبه مربوطه را  برای خانواده خود رزرو کنید.
۲-چگونه از آماده شدن روادید دانشجویی خود اطلاع پیدا کنم؟

جواب: بلافاصله بعد از آماده صدور شدن روادید، شماره ای که روی برگه رسید شما است در قسمت روادید های دانشجویی آماده تحویل منتشر خواهد شد. در برخی موارد ( به طور مثال موارد خاص اضطراری و مستلزم اقدام سریع) پیش می آید که سفارت با شما تماس تلفنی گرفته تا شما بتوانید به موقع به آلمان سفر کنید.
۳-آیا من می توانم مدرک زبان خود را بعدا تحویل دهم؟
جواب: بله. در صورتی که امتحان زبان هنوز برگزار نشده است، شما می توانید با ارائه تاییدیه ثپت نام در امتحان و دیگر مدارک مندرج در برگه راهنمای زیر راهنمای درخواست ویزای اقامت بلند مدت / دانشجویی و دوره دکترا , PDF 102.03kمدرک زبان خود را قبل و یا همزمان با صدور روادید تحویل دهید.

لطفا توجه داشته باشید که این استثناء تنها در مورد مدارک زبان اعتبار دارد و مدارک دیگری که در برگه راهنما مندرج است برای بررسی درخواست شما ضروری می باشند.
۴-من هفته ها است که منتظر روادید خود هستم. چرا بررسی آن زمان زیادی می برد؟ آیا من میتوانم کاری انجام دهم که صدور روادید زودتر انجام شود.
جواب: از آنجایی که سفارت، اداره امور اتباع خارجی مربوطه در محل اقامت آینده شما را نیز در مراحل بررسی درخواست روادید در جریان می گذارد، بررسی روادید اقامتی طولانی مدت زمان بیشتری از روادید شنگن نیاز خواهد داشت. در حال حاضر زمان بررسی بین ۱۰-۶ هفته است.

متاسفانه سفارت نمی تواند تاثیری بر زمان بررسی درخواست شما توسط اداره مربوطه در آلمان داشته باشد. لطفا تا قبل از گذشت ده هفته، از پیگیری وضعیت درخواست خود صرف نظر نمائید.
۵-من نمی توانم مدرک اصل خود را از دانشگاهم دریافت کنم. آیا می توانم مدارک جایگزینی (کپی، تائیدیه دانشگاه و غیره) ارائه کنم؟
جواب: درک کنید که سفارت و اداره امور اتباع خارجی مربوطه در آلمان برای بررسی درخواست شما مدارک اصل را جهت بررسی مدارج علمی شما لازم دارند. این مدارک باید به زبان آلمانی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد و توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تائید شده باشند. چنانچه شما لیسانس و یا فوق لیسانس خود را به تازگی به پایان رسانده باشید و مدارک آن هنوز حاضر نباشد، تائیدیه دانشگاه کفایت می کند.

۶-من از سفارت درخواست روادید دانشگاهی برای پذیرش دانشگاه الف کرده ام. حال پذیرش دانشگاه ب را دریافت کرده ام که برای تحصیل ترجیح می دهم. آیا می توانم پذیرش جدید را به سفارت تحویل دهم؟
جواب: از آنجایی که درخواست شما و مدارک شما به صورت الکترونیکی و اصل به اداره امور اتباع خارجی محل اقامت آینده شما ارسال می شوند، متاسفانه ممکن نیست که در یک درخواست در دست اقدام پذیرش دانشگاه دیگری را تحویل دهید. چنانچه پس از تحویل درخواست برای دانشگاه دیگری تصمیم گرفته اید، لطفا درخواست قبلی را پس بگیرید و برای درخواست جدیدی در محل تحصیل جدید اقدام کنید.
۷-حداکثر چقدر زودتر می توانم برای روادید تحصیلی اقدام کنم؟
جواب: می توانید بلافاصله بعد از دریافت تائیدیه اقدام برای پذیرش دانشگاه مورد نظر و یا Uniassist و یا پذیرش، درخواست روادید کنید. لطفا توجه داشته باشید که که مدارک دیگری که درراهنمای درخواست ویزای اقامت بلند مدت / دانشجویی و دوره دکترا , PDF 102.03kنامبرده شده نیز برای بررسی درخواست شما لازم می باشد.
۸-آیا میتوانم از بخش روادید، مشاوره برای پذیرش تحصیلی و تحصیل در آلمان دریافت کنم؟
جواب: بخش روادید نمی تواند مشاوره جهت تحصیل، دانشگاها و رشته های تحصیلی در آلمان ارائه دهد. لطفا از امکانات آنلاین متعدد استفاده کنید و یا بهموسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)مراجعه نمایید. چنانچه پس از مطالعه وب سایت ما هنوز سوالاتی درباره مراحل روادید دارید، می توانید از طریقایمیل (به زبان انگلیسی و یا آلمانی) و یا تلفنبا ما تماس بگیرید.
۹-درخواست من به علت نقص مدارک در باجه پذیرفته نشد. چه کاری می توانم انجام دهم؟
جواب: ارائه مدارک کامل برای درخواست روادید ضروری می باشد. فقط در این صورت می توان مدارک دریافت شده را بلافاصله به اداره امور اتباع خارجی مربوطه فرستاد تا درخواست شما سریعا بررسی شود. به همین دلیل ارائه مدارک ناقص به باجه، می تواند باعث عدم پذیرش گردد. در این صورت لطفا وقت جدیدی از طریق سیستم وقت آنلاین بگیرید.

نکته هایی برای دریافت روادید دانشجویی آلمان

emb5
سایت daad.de برای آگاهی از شرایط تحصیل و بورس در دانشگاه های آلمان در نظر داشته باشید

آنچه درباره دریافت روادید دانشجویی آلمان بایستی بدانید به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • پیگیری اینترنتی: بعد از آماده صدور شدن روادید دانشجویی، شماره ای ۶ رقمی که روی برگه رسید شما در زمان تحویل مدارک به کنسول دریافت کردید، در قسمت روادید های دانشجویی آماده تحویل منتشر خواهد شد. در برخی موارد (به طور مثال موارد خاص اضطراری و مستلزم اقدام سریع) پیش می آید که سفارت با شما تماس تلفنی گرفته تا شما بتوانید به موقع به آلمان سفر کنید.
  • مدرک زبان: اگر دریافت روادید دانشجویی شما منوط به ارائه گواهی قبولی در آزمون زبان آلمانی مورد نیاز دانشگاه مقصد است و این مدرک هنوز دریافت نشده است یا آزمون زبان، در آینده برگزار می شود،  شما می توانید با ارائه تاییدیه ثبت نام در امتحان و دیگر مدارک مندرج در برگه راهنمای درخواست روادید اقامت بلند مدت دانشجویی و دوره PhD، مدرک زبان خود را قبل یا همزمان با صدور روادید تحویل کنسول دهید.

لطفا توجه داشته باشید که این استثناء تنها در مورد مدارک زبان اعتبار دارد و مدارک دیگری که در برگه راهنما مندرج است برای بررسی درخواست شما ضروری هستند.

  • تسریع زمانی: از آنجایی که سفارت و اداره امور اتباع خارجی وزارت خارجه آلمان، مسئولان دانشگاه و محل اقامت آینده شما را نیز در مراحل بررسی درخواست روادید در جریان می گذارد، بررسی روادید اقامتی طولانی مدت، زمان بیشتری از روادید شنگن نیاز خواهد داشت. در حال حاضر زمان بررسی بین ۶ تا ۱۰ هفته است. متاسفانه سفارت نمی تواند تاثیری بر زمان بررسی درخواست شما توسط اداره مربوطه در آلمان داشته باشد. لطفا تا قبل از گذشت ده هفته، از پیگیری وضعیت درخواست خود صرف نظر نمائید.
  •   اصل مدارک دانشجویان:  توجه داشته باشید که سفارت آلمان و اداره امور اتباع خارجی مربوطه در آلمان، به منظور بررسی درخواست روادید دانشجویی ایرانیان، مدارک اصل را جهت بررسی مدارج علمی لازم دارند. این مدارک باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده باشد و توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تائید شده باشند. چنانچه شما لیسانس یا فوق لیسانس خود را به تازگی به پایان رسانده باشید و مدارک آن هنوز حاضر نباشد، تائیدیه دانشگاه کفایت می کند.
  • تعدد درخواست: از آنجاییکه درخواست دانشجویی و مدارک مورد نیاز به صورت الکترونیکی و اصل به اداره امور اتباع خارجی محل اقامت آینده دانشجویان ارسال می شوند، ممکن نیست که در یک درخواست «در دست اقدام پذیرش»، دانشگاه دیگری را در مدارک ذکر کنید. چنانچه پس از تحویل درخواست برای دانشگاه دیگری تصمیم گرفته اید، لطفا درخواست قبلی را پس بگیرید و برای درخواست جدیدی در محل تحصیل جدید اقدام کنید.
  • زمان درخواست: دانشجویان می توانید بلافاصله بعد از دریافت تائیدیه دانشگاه، اقدام برای پذیرش دانشگاه مورد نظر، Uniassist یا پذیرش، درخواست روادید نمایند.
  • مشاوره: ذکر این نکته ضروری است که بخش روادید سفارت آلمان در تهران، نمی تواند مشاوره جهت تحصیل، دانشگاها و رشته های تحصیلی در آلمان ارائه دهد. لطفا از امکانات آنلاین متعدد استفاده کنید و یا به موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) مراجعه نمایید. چنانچه پس از مطالعه وب سایت، هنوز سوالاتی درباره مراحل روادید دارید، می توانید از طریق این نشانی، با سفارت تماس بگیرید.
  • مدارک کامل: مدارک کامل برای درخواست روادید ضروری است.  فقط در این صورت می توان مدارک دریافت شده را بلافاصله به اداره امور اتباع خارجی مربوطه فرستاد تا درخواست شما سریعا بررسی شود. به همین دلیل ارائه مدارک ناقص به باجه سفارت آلمان در خیابان فردوسی تهران، می تواند باعث عدم پذیرش گردد. در این صورت لطفا وقت جدیدی از طریق سیستم وقت آنلاین بگیرید.

لازم به ذکر است که طبق اعلام سفارت آلمان در کشورمان، حال حاضر سفارت به علت تقاضای بالا در بخش روادید دانشجویی با حداکثر ظرفیت خود کار می کند. به همین دلیل امکان دادن وقت های خاص در زمان کوتاه وجود ندارد.

emb4
آخرین خبرها از روادید دانشجویی سفارت آلمان را در سایت فارسی زبان کنسول دنبال کنید

چک لیست برای درخواست روادید دانشجویی

از ۲۱ ماه مه ۲۰۱۲ میلادی، سفارت آلمان در تهران به منظور افزایش ظرفیت پذیرش مدارک متقاضیان دریافت روادید دانشجویی، یک چک لیست برای متقاضیان ویزای دانشجوئی و تحقیقات ایجاد می کند. به همین دلیل اهمیت دارد که شما هنگام گرفتن وقت برای مراجعه به بخش ویزا و  ارائه درخواست ویزا ، چک لیست را پرینت گرفته و در محل هائی که برای مدارک لازم در نظر گرفته شده است، علامت بزنید که می توانید آن مدرک را ارائه کنید.

شما باید مدارک خود را به ترتیب همان چک لیست تنظیم و مرتب کنید. در مجموع به دو نسخه از مدارک  نیاز است. لطفا دقت کنید که اصل تمام مدارک نیز باید ارائه شود. علاوه بر این باید یک قطعه عکس جدید که شش ماه از تاریخ گرفتن آن نگذشته باشد نیز داشته باشید. عکس باید از نوع عکس های گذرنامه ای باشد.

دقت کنید:

  • اگر حتی یکی از مدارک کم باشد، یا عکس شما قدیمی باشد، به شما اجازه نخواهند داد تا مدارک خود را ارائه نمایید. این مورد در باره بورسیه ها هم صدق می کند.
  • برای جلوگیری از این که به شما اجازه ارائه تحویل مدارک ندهند، لطفا برگه های اطلاعاتی را دقیق بخوایند و توجه کنید که مدارکتان کامل باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید دانشجویی آلمان

em3
برای دریافت وقت مصاحبه از سفارت آلمان در تهران، گزینه studien را انتخاب کنید (مورد سوم)

لطفا هنگام تقاضای روادید، ۲ نسخه کامل از مدارک به ترتیب ذیل را به طور جداگانه به همراه داشته باشید. یکی از نسخه ها باید حاوی اصل ترجمه های از پیش تایید شده توسط وزارت امور خارجه ایران به زبان آلمانی یا انگلیسی باشد.

برای نسخه دوم، کپی ساده، کفایت می کند. تمامی کپی ها باید در اندازه A4 باشد. حتی اگر مدرک اصلی، اندازه متفاوتی داشته باشید. همواره اصل مدارک را نیز در دسترس داشته باشید.

  • ۲ عدد فرم درخواست که قابل دانلود از سایت است.
  • ۲ عدد عکس گذرنامه ای که قدیمی تر از ۶ ماه نباشد.
  • گذرنامه معتبر دارای امضا.
  • ۲ عدد کپی از همه صفحات گذرنامه در قطع A4
  • ترجمه و رونوشت از شناسنامه ۲ سری

مدارک زیر را می بایست به صورت نسخه اصل و یک کپی ارائه کنید:

  • برگه پذیرش و یا تاییدیه اقدام جهت ثبت نام در دانشگاه (Admission Letter)

توجه داشته باشید که تاییدیه اقدام جهت ثبت نام از سوی UNIASSIST یا یک تاییدیه از دانشگاه برای درخواست روادید کفایت می کند و نیازی به ارائه ای میل دانشگاه نیست.

  • مدرک دال بر گواهی تمکن مالی هنگام اقامت تحصیلی در آلمان (Bank Statement)

این مدرک باید نشان دهنده وجود مبلغ ۸۶۴۰ یورو موجودی بانکی در ایران به نام شما باشد. سپس توضیحی در روادید شما درج می شود که این مبلغ را باید هنگام سفر به آلمان به صورت نقد همراه داشه باشید و پس از ورود، یک حساب مسدود بانکی در آلمان افتتاح کنید که برای مدتی معین، به آن دسترسی نخواهید داشت.

  • مدرکی دال بر بورس شدن  (scholarship)

اگر از دانشگاه مقصد، نامه بورس دارید، ضمیمه مدارک کنید. اگر از سوی موسسات ایرانی، بورسیه شده اید،‌ ضمیمه کنید. مدارک زیر باید به صورت اصل به سفارت ارائه شود و همچنین یک نسخه اصل ترجمه رسمی از پیش تایید شده از سوی وزارت امور خارجه ایران و یک کپی از آن ها را ارائه کنید.

  • مدارک تحصیلی پایانی مربوط به کلیه دوره های تحصیلی دانشگاهی

در نسخه اصل به همراه ترجمه از پیش تایید شده از سوی وزارت امور خارجه و ریز نمرات مربوطه. در صورتی که مدارک تحصیلی خود را خارج از آلمان دریافت کرده اید، از طریق سایت اینترنتی نماینده خارجی مسئول آلمان در کشور مربوطه، کسب اطلاع کنید که آیا در این شور، تایید مدارکی صورت می گیرد یا خیر.

  • برای پذیرش در دوره دانشگاهی مقطع کارشناسی.

مدرک دیپلم، به همراه ریز نمرات، مدرک پیش دانشگاهی به همراه نمرات، مدرک قبولی در کنکور سراسری در صورتی که موجود باشد و سایر مدارک دال بر آغاز و یا پایان دوره تحصیلی دانشگاهی.

  • دانشجویان دارای پذیرش جهت گذراندن دوره تحصیلی کارشناسی ارشد.

مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات، مدرک پیش دانشگاهی به همراه نمرات، مدرک قبولی در کنکور سراسری و پذیرش برای گذراندن دوره کارشناسی، کارنامه پایان دوره کارشناسی در یکی از دانشگاه های آزاد یا سراسری به همراه ریز نمرات، اولین مدرک پایانی کارشناسی ارشد در صورتی که موجود باشد.

  • دانشجویان دکترا

پذیرش یا دعوت نامه استاد راهنمای شما به همراه شرح کامل و دقیق موضوع دکترا، اصل مدارک پایانی مربوط به کلیه دوره های دانشگاهی به همراه ترجمه تایید شده از سوی وزارت امور خارجه ایران و ریز نمرات مربوط به هر یک از مدارک.

  • گواهی مبنی بر تسلط به زبان آلمانی

مدرک زبان، تنها با ارائه مدرک از موسسه زبان آلمانی تهران (DISIT) یا موسسه فرهنگی اتریش (OKF) قابل قبول است همچنین مرکز آزمون OSD در شیراز نیز برای ارائه گواهی زبان مورد قبول خواهد بود. معمولا حداقل سطح B1 مورد نیاز خواهد بود. آشنایی به زبان انگلیسی تنها با ارائه مدرک آیلتس یا تافل مورد قبول است.

em2
دریافت وقت مصاحبه برای روادید دانشجویی بلند مدت آلمان، تنها از طریق سیستم اینترنتی میسر است

مدارک تکمیلی که دانشجویان باید ارائه کنند

  • ارائه اصل مدارک مربوطه به گواهی کاری در ایران
  • زندگی نامه به صورت جدول بندی شده در ۲ نسخه امضا شده.
  • متن توضیحی قانع کننده در خصوص دلیل و انگیزه سفر شما به آلمان.
  • دلایلی که شما را تشویق می کند در آلمان تحصیل کنید به زبان آلمانی یا انگلیسی. به ویژه، در صورتی که آخرین مدرک فارغ التحصیلی شما دارای ارزش برابر با همان مدرکی است که قصد دارید در آلمان اخذ کنید، دلایل دقیق و کاملی نیاز خواهد بود.
  • متن توضیحی شما نباید شامل همان اطلاعاتی باشد که در زندگی نامه ذکر نموده اید. بلکه باید به پرسش های زیر پاسخ دهید:‌
  • چرا دوره تحصیلی را در آلمان انتخاب کرده اید؟
  • چرا دانشگاه مقصد را انتخاب کردید؟
  • چرا این رشته تحصیلی خاص را انتخاب کردید؟
  • از این رشته تحصیلی چه انتظاراتی دارید و برنامه شما پس از اتمام تحصیل چیست؟در صورتی که همسرتان شما را همراهی می کند باید زندگی نامه همسر و کپی مدرک تحصیلی نیز ضمیمه شود.
  • گواهی مبنی بر بیمه درمانی مسافرتی دارای اعتبار ۱۸۰ روزه در آلمان.
  • به شرطی که پس از آن، قرارداد بیمه ای در آلمان بسته شود و یا موجود باشد. بیمه می بایست در زمان دریافت روادید ارائه گردد.
em1
نمونه فرم درخواست روادید دانشجویی

آنچه متقاضیان روادید دانشجویی باید بدانند

  • هنگام ارائه درخواست ویزا باید تمام مدارک بطور کامل تکمیل شده و تمام گواهی ها ارائه داده شود. به این ترتیب روند کار تسریع می یابد. کمبود مدارک می تواند موجب رد درخواست شود. برای درخواست کنندگان زیر سن قانونی الزامی است که هر دو والدین یا قیمین فرم درخواست را امضاء کنند.
  • توجه: ارایه مدارک ناقص پس از انجام مصاحبه امکان پذیر نیست. این کار تنها با تعیین وقت مجدد که زمان زیادی را در بر می گیرد امکان پذیر است.
    به نفع خودتان است که برگه های راهنمای سفارت (به بالا سمت راست توجه نمایید) را به دقت مطالعه فرمائید. در این برگه ها جزئیات امر و مدارک لازم ذکرشده اند.این امکان وجود دارد که قوانین اعلام شده تغییر نمایند. بنابراین قبل از آن که در تاریخ تعیین شده مراجعه نمایید، یک بار دیگر برگه ها را مطالعه فرمایید تا از تغییرات احتمالی مطلع شوید.
  • لطفا قبل از روز تعیین شده هیچ مدرکی (بطور مثال دعوت نامه) را برای سفارت ارسال نفرمایید. تمام مدارک را باید شخص متقاضی هنگام ارائه درخواست بطور کامل به همراه داشته باشد. مدارکی را که قبلا و بدون درخواست از شما یا مدارکی که توسط فاکس یا پست الکترونیک می فرستید، دلیلی برای درخواست صدور ویزا نیستند و نمی توانند مورد توجه قرار گیرند.
  • توجه: مقابل ساختمان سفارت و در کوچه های اطراف آن افرادی هستند که به شما پیشنهاد انجام کار های ویزا را می دهند. سفارت مایل است متذکر شود که این افراد که گاهی ادعا می کنند با سفارت همکاری دارند، هیچ ارتباطی با سفارت ندارند.
  • فرم های درخواست ویزا رایگان بوده و می توانید آنها را از وب سایت سفارت دانلود نمایید. به اطلاعات پائین تر توجه کنید. لطفأ توجه فرمایید که چنانچه مدارک جعلی و یا دستکاری شده ارائه دهید، برای شما ویزا صادر نشده و مدت طولانی هم هیچ ویزای شنگنی برای شما صادر نخواهد شد.
  • لطفا توجه داشته باشید که سیستم وقت دهی سفارت آلمان در تهران برای درخواست روادید اقامت از تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۵، تغییر کرده است.
  • پس از ثبت موفقت آمیز بلافاصله یک شماره پیگیری، سپس در عرض ۳۰ دقیقه، یک تاییدیه به همراه دیگر اطلاعات روند درخواست دریافت خواهید نمود. چنانچه متوجه شدید که هنگام ثبت اطلاعات ناقص و یا اشتباه وارد کرده اید، این درخواست را لغو نمایید.
  • سپس باید دوباره درخواست ثبت وقت کنید. حدودا ۶ هفته به بعد پس از دریافت اولین ایمیل، ایمیل تاییدیه دومی با درج دقیق زمان وقت مصاحبه شما جهت درخواست روادید در سفارت آلمان در تهران دریافت می کنید. در ایمیل دوم به دیگر مواردی اشاره خواهد شد، که بایستی وقت مصاحبه ثبت شده توسط شما صریحا ظرف مدت هفت روز تایید شود، در غیر این صورت وقت مصاحبه لغو خواهد شد.
  • این سیستم جدید وقت دهی، ساده شدن روند وقت مصاحبه را برای تمامی درخواست کنندگان روادید شنگن به همراه دارد. درخواست شما بلافاصله ثبت می شود و می توانید به هر صورت، سریع ترین وقت ممکن را دریافت کنید. مراجعه به شخص سوم و یا دفاتر ویزا برای دریافت وقت مصاحبه نه تنها لازم نیست بلکه بی فایده است.

هزینه صدور ویزا

هزینه ویزا فقط با پول رایج کشور میزبان (ریال ایران) دریافت می شود. با توجه به حجم بالای اسکناس توجه داشته باشید که سفارت برای پرداخت هزینه ویزا ترجیحاً چک پول می پذیرد.

آنچه برای افزایش شانس دریافت روادید باید بدانیم

  • همواره ترجمه رسمی مدارک خود که ممهور به مهر وزارت خارجه و دادگستری است را ارائه کنید و اصل مدارک نیز به همراه داشته باشید.
  • گواهی تمکن مالی ارزی شما نباید متعلق به مدت زمانی بیش از ۱ هفته یا نهایت ۱ ماه از زمان درخواست مصاحبه و تحویل مدارک برای دریافت روادید دانشجویی باشد. در غیر اینصورت باید گواهی جدید دریافت کنید.
  • معمولا افرادی که سن کمی داشته و تنها برای گذراندن دوره زبان آلمانی از کالج های این کشور پذیرش دریافت می کنند، در دریافت روادید با مشکل روبرو هستند. سعی کنید از موسسه یا دانشگاهی معتبر نامه پذیرش بگیرید.
  • اگر برای دریافت روادید غیر دانشجویی به سفارت آلمان مراجعه می کنید، مثل شرکت در کنفرانس یا نمایشگاه بین المللی یا دیدار از دوستان و اقوام و مسائل حقوقی، توجه داشته باشید که باید دعوتنامه قوی داشته و ضمانتی برای بازگشت به کشور پس از اتمام دوره روادید به سفارت ارائه کنید. مثلا ترجمه رسمی ملکی که بخشی از سند به نام شما باشد. یا عضویت در شرکت های مسئولیت محدود یا سهامی خاص یا گواهی مرخصی با حقوق از کارفرما و مسائلی از این دست.

ارتباط با سفارت

  • تلفن اطلاعات بخش کنسولی: ۳۹۹۹۱۴۹۹-۲۱-۹۸+
  • شما می توانید از طریق شماره تلفن بالا روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ الی ۱۲ با بخش روادید تماس حاصل نمایید.
  • همچنین می توانید اطلاعات لازم درباره مدارک مورد نیاز درخواست روادید را از طریق تلفن گویا ۳۹۹۹۱۲۱۳-۲۱-  به دست آورید. (به زبان فارسی)
    پست الکترونیکی بخش روادید: visa-info@teheran.diplo.de
  • مکاتبات با سفارت باید تنها به زبان آلمانی یا انگلیسی صورت گیرد. به درخواست هایی که به زبان فارسی نوشته شده باشد، ترتیب اثر داده نخواهد شد!

امیدواریم گفتار بالا بتواند نیازهای اطلاعاتی دانشجویان متقاضی دریافت روادید دانشجویی آلمان را تا حدودی مرتفع کند. اگر با پرسشی مواجه شدید با سفارت آلمان از طریق بالا تماس بگیرید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • ستاره ناجی شهریور ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام من فارغ التحصیل فرزانگان با معدل بالا هستم و میخوام همراه دختر عموم که از دبیرستان دولتی دیپلم گرفته برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی به آلمان بریم آیا من به خاطر مدرسه ای که توش درس خودم از شرایط بهتری برخوردار هستم یا نه فرقی نمیکنه؟