۹ اختلال که زنگ زدن گوش، شما را از وجودشان آگاه می سازد

۹ اختلال که زنگ زدن گوش، شما را از وجودشان آگاه می سازد

احتمالا با اصطلاح زنگ زدن گوش آشنایی دارید. عواملی چون استرس، رشد یک زائده استخوانی، آسیب به سر و سایر عوامل سبب موقعیتی می شوند که از آن به «وزوز گوش» یاد می شود. وزوز گوش خود می تواند نشانه ای از وجود سایر بیماری ها باشد که در مواقعی بسیار هم جدی هستند.

چرا گوش تان زنگ می زند؟

1

دکتر «شون کیندن»، از متخصصان شنوایی، در این باره می گوید: “زنگ زدن گوش یکی از نشانه هایی است که به افراد خبر می دهد که روند طبیعی در بدن دچار اختلال شده.”

زنگ زدن گوش در هر سنی روی می دهد و احتمال دارد موقتی و یا دائمی باشد. همچنین شدت آن می تواند کم یا زیاد باشد. اگر گوش تان به مدت دو هفته و پشت سر هم زنگ می زند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

صداهای مزاحم را کم کنید

2

عمدتا افرادی که در مکان هایی با صداهای بلند کار می کنند مثلا از اره های برقی استفاده می کنند و یا کسانی که دائم موسیقی های با صدای بلند گوش می کنند، بیشتر در معرض زنگ زدن گوش قرار دارند. دکتر «کیندن» بر این باور است با انجام تغییرات ساده ای در سبک زندگی، همانند کم کردن صدای موسیقی می توان این وضعیت را برطرف کرد.

وی توصیه می کند زمانی که چمن های باغچه منزل تان را کوتاه می کنید و یا در معرض هر صدای بلند دیگری قرار می گیرید، از محافظ های گوش استفاده کنید.

زمان تمیز کردن گوش فرا رسیده

3

موم طبیعی گوش که از آن به «سرومن» یاد می شود، خود می تواند راه شنوایی را مسدود کند. همچنین تجمع آن در گوش سبب می شود، صداهایی را بشنوید که واقعا وجود ندارند. دکتر ««کیندن» می گوید در بسیاری از موارد با برداشتن موم های جمع شده در گوش، زنگ زدن گوش نیز برطرف می شود.

به سرتان آسیبی وارد شده

66

آیا اخیرا سرتان به جایی برخورد کرده؟ یکی از دلایل زنگ زدن گوش، صدمه به سر است. این اتفاق خصوصا در زمان هایی که تنها یک قسمت از سر آسیب دیده باشد، روی می دهد و با سردرد، احساس گیجی و حالت تهوع نیز همراه است. همیشه در هنگام انجام برخی از ورزش ها یا مشاغلی که احتمال آسیب به سر در آنها وجود دارد از محافظ های ایمن برای سر استفاده کنید.

به دندانپزشک مراجعه کنید

4

برخی از اختلالات همچون «مفصل گیجگاهی‌زیرواره‌ای»، در محل اتصال استخوان چانه با سر ناهماهنگی هایی را به وجود می آورد. این اختلال ممکن است در داخل گوش اتفاق نیفتد و تنها نشانه آن شنیدن برخی از صداهای غیر طبیعی باشد. دکتر «کیندن» عمدتا از بیماران خود که چنین صداهایی را می شنوند در مورد وضعیت چانه شان سئوالاتی می کند و در صورت لزوم با مراجعه به دندانپزشک عارضه بر طرف می شود.

مصرف برخی از قرص ها را کنار بگذارید

5

مصرف بسیاری از داروها و خصوصا زمانی که در دُزهای بالا مصرف شوند، سبب شنیده شدن صداهای غیرمعمول می شوند. از میان آنها می توان به برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدافسردگی و حتی مصرف آسپرین در دُزهای بالا اشاره کرد. «کیندن» می گوید با کنار گذاشتن برخی از داروها به تدریج زنگ زدن گوش نیز برطرف می شود.

استخوان زائدی در گوش رشد کرده

6

اختلالی موروثی به نام «اتواسکلروز» منجر به رشد زائده ای غیرطبیعی در گوش میانی می شود. این عارضه عمدتا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی روی داده و عامل اصلی شنیدن صداهای مزاحم نیز است. البته می توان این عارضه را با جراحی درمان کرد. اگر در میان اعضای خانواده تان چنین زائده ای مشاهده شده باشد، تشخیص و درمان برای شما آسان تر خواهد بود.

زمان چکاپ عمومی فرا رسیده

7

بیماری هایی چون «نشانگان منییر»، تومورهای سرطانی، فشار خون بالا، دیابت و حتی برخی از حساسیت ها، در برخی از مواقع به جمع شدن مایعات غیر طبیعی در داخل گوش درونی می انجامند و سبب زنگ زدن گوش می شود. بهترین راهکار برای برطرف کردن این صدا، تشخیص علت اصلی آن است که با چکاپ توسط پزشک می توان به ریشه اصلی آن پی برد.

از استرس پرهیز کنید

8

حتی استرس می تواند به زنگ زدن گوش بیانجامد. دکتر «کیندن» در این باره می گوید: “درواقع استرس عامل اصلی زنگ زدن گوش به شمار نمی آید بلکه همانند یک آمپلی فایر آن را افزایش می دهد. در زمان های پایانی روز نیز احساس می کنید که صدای غیرطبیعی بیشتر و بیشتر می شوند.

کافئین نیز تاثیر نسبتا مشابهی دارد. پزشک تان حتما در برطرف کردن این صداهای مزاحم به شما کمک خواهد کرد.

اگر زنگ زدن گوش درمان نشود باید چه چاره ای اندیشید؟

11

اگرچه در برخی از موارد زنگ زدن گوش ادامه دار می شود اما این بدان معنا نیست که همیشه به همین ترتیب باشد. همچنین راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد که یکی از آنها استفاده از وسیله کوچکی شبیه به سمعک، در داخل گوش است که مسیر بسیاری از صداهای مزاحم را مسدود می کند.

درمان دیگری به نام TRT نیز وجود دارد. در این روش با ایجاد صداهایی چون امواج دریا یا آلات موسیقی، با فرکانسی مشابه با همان صداهای مزاحم، عمل می کند. دکتر «کیندن» بر این باور است آموزش هایی برای غلبه بر زنگ زدن گوش وجود دارد که با گذر زمان می توان آنها را آموخت.

منبع: rd
یک نظر

ورود

  • رامین خرداد ۳, ۱۴۰۱

    سلام من گوش راستم در معرض صدای بسیار بلند زنگ آیفون دربازکن منزل در حین بررسی مشکل قطعی صدای آیفون قرار گرفته و نزدیک ۲ ماه هست که فکر میکنم پرده گوشم آسیب دیده ، در زمان خمیازه یا عبور شدید هوا از مجاری تنفسی، احساس صدای عبور هوا از گوش دارم، اخیرا هم صدای زنگ در گوش راستم به صورت تناوبی شنیده میشه، خواستم بپرسم برای رفع این مشکل چه کار باید کرد.