از آواکادو تا شکلات؛ ۷ خوراکی پرطرفدار که احتمالا در آینده، دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت

از آواکادو تا شکلات؛ ۷ خوراکی پرطرفدار که احتمالا در آینده، دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت

تغییر فصول علاوه بر اینکه تغییراتی را در خلق و خوی افراد به وجود می آورد، تاثیرات اجتناب ناپذیری را نیز بر روی بسیاری از خوراکی ها می گذارد.

همان طور که می دانید کشاورزی به محیط و شرایط جوی خاصی نیاز دارد و زمانی که چنین شرایطی فراهم نباشند، محصولات به خوبی رشد پیدا نکرده و برای کشاورزی آن منطقه تهدید بزرگی به شمار می آید. نتیجه این فرایند نیز گاه چیزی به جز کوتاه تر شدن عمر برخی از محصولات نیست که گاهی، خوراکی های مورد علاقه ما در این میان قرار می گیرند. گاه تصورش نیز برای مان دشوار است که آن محصول روزی وجود نداشته و دسترسی ما به آن غیر ممکن باشد.

در واقع شاید بتوان گفت که واژه انقراض تنها برای گونه های جانوری کاربرد ندارد بلکه گیاهان نیز در معرض تهدید جدی قرار دارند. در ادامه برخی از خوراکی های پرطرفداری را بر خواهیم شمرد که به دلیل تغییرات آب و هوایی، با تغییراتی مواجه و رو به اتمام هستند.

آواکادو

1

برای آبیاری کمتر از نیم کیلوگرم آواکادوی متوسط، ۷۲ گالن آب نیاز است. این میزان معادل آب مورد نیاز برای دوش گرفتن متوسط مردم آمریکا است.

بیش از ۸۰ درصد از آواکادو در آمریکا در شهر کالیفرنیا پرورش پیدا می کند که با خشکسالی نیز همراه است. پرواضح است که پرورش این گیاه، بسیار پرهزینه و دشوار است.

یکی از پرورش دهندگان آواکادو به نام «چارلی وُلک» در مصاحبه ای می گوید: “بهترین منطقه برای پرورش آواکادو، مناطق استوایی است، در حالی که ما آن را در کویر پرورش می دهیم.”

نخود

2

همچون آواکادو، نخود نیز به آب فراوان برای آبیاری نیاز دارد. برای آبیاری حدود ۲۹ گرم از آن به ۷۶ گالن آب نیاز است. (یک کنسرو نخود، معادل ۴۳۵ گرم است.)

میزان پرورش آن در سراسر جهان با کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی همراه بوده و علت اصلی آن نیز خشکسالی و کمبود میزان آب در سراسر جهان است.

قهوه

3

بر اساس داده های بدست آمده از «سی بی سی نیوز»، ۷۰ درصد از ذخائر قهوه جهان تا سال ۲۰۸۰ میلادی (۱۴۵۹ شمسی)، به پایان خواهد رسید.

بهترین انواع قهوه در دمای بین ۶۴ تا ۷۰ درجه فارنهایت (حدود ۱۷ تا ۲۱ درجه سانتیگراد)، رشد و از دانه های قهوه عربیکا به دست می آید. اگر دما از این میزان افزایش پیدا کند، گیاه قهوه، سریع تر می رسد و مزه آن نیز تغییر می کند. متاسفانه به دلیل تغییرات جوی، قهوه نیز در خطر به پایان رسیدن قرار دارد.

ماهی

4

مطالعات و پژوهش های انجام شده نشان می دهد که تا سال ۲۰۴۸ میلادی (۱۴۲۷ شمسی)، هیچ ماهی در جهان باقی نمانده باشد. روش های صید صنعتی و تورهای ماهیگیری، از جمله خطرهایی هستند که این جانداران آبزی را با خطر مواجه می کنند.

به علاوه عدم تعادل موجود در اکوسیستم، آلودگی و سموم موجود در اقیانوس ها، به چرخه ای مرگ آور برای ماهی ها بدل گردیده اند.

بادام زمینی

5

برخی بر این باورند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ شمسی) دیگر بادام زمینی در جهان وجود نخواهد داشت. بادام زمینی به دوره گرمای مداوم ۵ ماهه و به ۰.۵۰۸ تا ۱.۰۱۶ متر بارندگی نیز نیاز دارد. اگر مقدار باران از میزان یاد شده، کمتر یا بیشتر باشد، بادام زمینی دیگر قابل خوردن نخواهد بود.

در آمریکا بیشتر تولید این محصول در ایالت های جنوبی انجام می شود که خشکسالی و گرمای بیش از اندازه سبب از بین رفتن مقادیر فراوانی از این محصول می شود. شاید در آینده و با ادامه این روند، بادام زمینی به یک خوردنی لاکچری و کمیاب تبدیل شود.

شیره درخت افرا

6

درخت افرا که این شیره از آن گرفته می شود همانند بادام زمینی به شرایط خاصی برای رشد نیازمند است که تغییرات آب و هوایی نمی تواند مدت بسیار طولانی از چنین درخت هایی محافظت به عمل آورد.

تولید این شیره بسیار تحت تاثیر گرمایش زمین قرار گرفته. افزایش بیش از اندازه گرمای هوا در تابستان و خشکسالی، سبب شده، شیره این گیاه که به زمستان سرد و گرمای بهاری برای رشد کردن احتیاج دارد، این امکان را به تدریج از دست بدهد.

شکلات

7

در واقع باید گفت که روند خوردن شکلات، از روند تولید آن سریع تر است. سال گذشته میزان مصرف کاکائو، در حدود ۷۰.۰۰۰ تن بیش از تولید آن بود. این تصور وجود دارد که احتمالا این میزان در سال ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیون تن و در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲ میلیون تن نیز افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، غرب آفریقا که حدود ۷۰ درصد از شکلات جهان را تولید می کند، با افزایش دمای هوا و کمبود آب مواجه است. به علاوه انواع قارچ نیز این گیاه را تهدید می کند که از آن جمله می توان به Frosty Pod Rot یاد می شود. این نوع قارچ، به گیاه کاکائو آسیب رسانده و برداشت آن را کاملا ناممکن می سازد.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • نیما خرداد ۲۱, ۱۳۹۶

    کلا تو دوره ی بدی داریم زندگی میکنیم
    همه چی داره به تهش میرسه
    از نفت گرفته تا جوامع بشری من به شخصه دوست داشتم صد سال قبل زندگی میکردم