آیا تماشا کردن فیلم های ترسناک در کاهش وزن و بهبود خلق و خو موثر است؟

آیا تماشا کردن فیلم های ترسناک در کاهش وزن و بهبود خلق و خو موثر است؟

شاید باور نکنید اما وحشتی که هنگام تماشا کردن فیلم های ترسناک سراسر وجود شما را فرا می گیرد می تواند در بهبود شرایط جسمی و روحی شما موثر باشد و در واقع باعث افزایش سوزاندن کالری و خلق و خوی شادتر شما گردد. اما میزان سودی که از تماشای یک فیلم ترسناک خواهید برد به میزان ترسناک بودن فیلم برای شما و از همه مهم تر به مقداری که شما می خواهید ترسانده شوید بستگی دارد. در  مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ توسط محققان دانشگاه وست مینستر در بریتانیا انجام شد از ۱۰ داوطلب خواستند که ۱۰ فیلم ترسناک متفاوت را تماشا کنند و همزمان ضربان قلب، مقدار تنفس اکسیژن و میزان برون داد دی اکسید کربن در آن ها به دقت بررسی می شد.

در این میان فیلم «درخشش» (The Shining) با بازی جک نیکلسون به عنوان فیلمی که بیشتری کالری را در بیننده می سوزاند معرفی شد. شخصی که این فیلم را تماشا می کرد در طول تماشای آن ۱۸۴ کالری سوزانده بود که معادل مقدار کالری هایی است که یک مرد بالغ ۶۵ کیلویی در طول ۴۰ دقیقه پیاده روی خواهد سوزاند. فیلم های «آرواره ها» (Jaws) و «جن گیر» (The Exorcist) نیز به ترتیب با ۱۶۱ و ۱۵۸ کالری در مکان های بعدی قرار داشتند.

به گفته ی ریچارد مکنزی، از اعضای این گروه تحقیقاتی، محرک استرس زا که در این مورد یک فیلم ترسناک است باعث آزاد شدن هورمن آدرنالین شده که قدرت دفاعی سیستم عصبی بدن را افزایش می دهد و در واقع عکس العمل مبارزه یا فرار این سیستم به نحو چشمگیری بیشتر از قبل می شود. علاوه بر افزایش ضربان قلب، این عکس العمل باید انتقال انرژی از منابع بدنی شده به طوری که در صورت بحرانی تر شدن اوضاع توان مبارزه و یا فرار را داشته باشید. این مطالعه در مقیاسی بسیار کوچک انجام شده اما مطالعات دیگری نیز به انجام رسیده که نشان می دهند ترسیدن می تواند فوایدی را برای سلامتی انسان داشته باشد.

مطالعه ای دیگر که در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه کاونتری در بریتانیا انجام شد نشان داد که تماشای فیلم های ترسناک سطح مبارزه بدن با عوامل بیماری زا و به طور ویژه تعداد گلبول های سفیدی که با عوامل عفونی مبارزه می کنند را افزایش دهد. علاوه بر این، مطالعه ی مذکور تایید کرد که تماشای چنین فیلم هایی عکس العمل مبارزه یا فرار را تشدید بخشد که شامل افزایش کوتاه مدت در عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد بود. شاید بتوان فیلم های ترسناک را به چشم «استرس مفید» تماشا کرد زیرا در حالی که استرس در کل بسیار بد بوده و تجربه دراز مدت آن با افسردگی و حتی حملات قلبی همراه خواهد بود اما مقادیر کم و کوتاه مدت از این استرس باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و سرعت فعال شدن حالت مبارزه را در بدن افزایش می دهد.

علاوه بر این، ترس خوب می تواند باعث بهبود خلق و خوی شما نیز بشود و این ترس می تواند در نتیجه ی تماشای یک فیلم ترسناک یا یک شوخی ترسناک ساده و کوتاه برای مثال در ایام هالووین رخ دهد. به گفته ی محققان، افراد پس از تجربه کردن ترس احساس اضطراب و درماندگی کمتری کرده و شادتر خواهند بود. دکتر مارجی کر، جامعه شناس و محقق حوزه ترس در این باره می گوید که انتقال دهنده ها و هورمون های عصبی مختلفی که در طی تجربه ترس آزاد می شوند می توانند چنین تاثیری را توجیه نمایند. در واقع با انتخاب داوطلبانه ترسیدن یا تجربه کردن یک فعالیت استرس زا، که می تواند تماشای یک فیلم ترسناک یا بانجی جامپینگ باشد، بعد از اتمام تجربه احساس بهتری داشته و شادتر خواهید بود.

اما به گفته ی محققان، نتایج این مطالعات تنها در مورد افرادی که آگاهانه خواستار تجربه ی چنین موقعیت های ترسناکی هستند صدق داشته و در مورد افرادی که دوست ندارند دست به چنین کارهایی بزنند نتیجه شاید متفاوت باشد. برای مثال برخی تجربیات یا فیلم های ترسناک می تواند به خصوص برای کودکان بیش از حد باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه میشیگان بر روی دانشجویان مشخص شد که ۲۶ درصد از اشخاصی که در کودکی در اثر تماشای فیلم ها یا ویدیوهای ترسناک دچار وحشت شده اند در سنین بزرگسالی نیز مقداری از این ترس را همراه خود خواهند داشت.

منبع: time
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود