با پرهزینه ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت دوم]

با پرهزینه ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت دوم]

در دنیای هالیوود هر ساله بر هزینه ساخت فیلم ها افزوده می شود و بدین ترتیب شرایط برای جبران این هزینه های سرسام آور سخت و تر و سخت تر از قبل خواهد شد. اما فیلم هایی هستند که علی رغم هزینه های گزاف همچنان دارای دنباله های متعددی هستند که نشان می دهد سودآوری آن ها در حدی بوده که سازندگان را به افزایش هزینه ساخت فیلم های خود ترغیب کند.

در مجموع همواره فیلم های بلاک باستر با موفقیت تجاری روبرو شده اند و از آنجایی که دنیای هالیوود دنیایی عمدتاً تجاری است این موضوع سال به سال بیشتر و واضح تر دیده می شود. در قسمت اول این مطلب شما را با تعدادی از پرفروش ترین و پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما آشنا کردیم و در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از این فیلم ها آشنا کنیم.

۱۱- دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده- هزینه ساخت: ۲۶۷ میلیون دلار

فیلم «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest) دومین قسمت از فرانچایز «دزدان دریایی کارائیب» بود که به پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۰۶ تبدیل شد. این فیلم در هفته اول اکران خود به فروش خیره کننده ی ۱۳۶ میلیون دلاری دست یافت و در آن زمان فیلمی بود که در کمترین زمان ممکن فروش خود را به مرز ۱ میلیارد دلار رسان که بعدها فیلم «آواتار» در سال ۲۰۱۰ این رکورد را به نام خود ثبت نمود. این فیلم تاکنون سومین فیلم پرفروش فرانچایز «دزدان دریایی کارائیب» بوده است. فیلم برداری این فیلم در داخل استودیوهای والت دیزنی و در لوکیشن های منحصر به فردی در پالوس وردس، سنت وینسنت و گرادینس، دومینیکن و باهاماس انجام گرفت.

۱۲- آواتار- هزینه ساخت: ۲۶۵ میلیون دلار

جیمز کامرون با استفاده از تکنولوژی سه بعدی و دیگر انواع جلوه های ویژه مدرن هزینه ی زیادی برای ساخت فیلم «آواتار» (Avatar) کرد. برای ساخت هر فریم از این فیلم ۹۹ ساعت زمان صرف شد در حالی که هر ثانیه از فیلم شامل ۲۴ فریم بود. طبیعتاً جلوه های ویژه ی بی نظیر فیلم هزینه ی سرسام آوری را نیز بدنبال داشت. علاوه بر این یک زبان ویژه برای فیلم طراحی شده بود که باید به بیش از ۱۰۰ بازیگر یاد داده می شد. بسیاری از این بازیگران ستاره هایی شناخته شده بوده و طبیعتاً دستمزد بسیار بالایی داشتند. خوشبختانه تلاش های جیمز کامرون و هزینه ی سرسام آور ساخت فیلم جواب داده و آواتار به اولین و تنها فیلمی تبدیل شد که به رکورد فروش دو میلیارد دلاری رسیده است. در انتهای سال ۲۰۱۰ این فیلم ۲.۸ میلیارد دلار فروش کرده بود.

۱۳- مرد عنکبوتی ۲: هزینه ساخت: ۲۵۴ میلیون دلار

در ابتدا برای ساخت فیلم دوم از مجموعه فیلم های «مرد عنکبوتی» (spider man 2) حدود ۲۰۰ میلیون دلار تعیین شده بود. با توجه به موفقیت تجاری فیلم اول این مجموعه که در هفته ای اول اکران خود به فروشی ۱۱۵ میلیون دلاری دست یافته بود این مبلغ هزینه ی غیرمعقولی بنظر نمی رسید. قسمت دوم این مجموعه در اولین روز اکران خود به فروشی ۴۰.۴ میلیون دلاری دست یافت که رکورد بیشترین فروش در روز اول اکران که تا آن زمان در اختیار اولین قسمت از این مجموعه با ۳۹.۴ میلیون دلار بود شکست. این فیلم بعد از قسمت دوم کارتون «شرک» (Shrek) به پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۰۴ تبدیل شده و در نهایت با فروش بین المللی ۷۸۳.۷ میلیون دلار به کار خود پایان داد. بخش زیادی از هزینه ی ساخت صرف جلوه های ویژه فیلم شد که در نهایت جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه و بهترین صداگذاری را نیز برای فیلم در پی داشت.

۱۴- کینگ کونگ- هزینه ساخت: ۲۵۴ میلیون دلار

پیتر جکسون، کارگردان فیلم «کینگ کونگ» (King Kong) در ابتدا برای ساخت این فیلم ۱۵۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته بود اما خیلی زود متوجه شد که این هزینه برای ساخت فیلمی با این ابعاد کافی نخواهد بود. مدت زمان ساخت فیلم از برآوردها نیز بسیار بیشتر بوده و بیشتر این زمان صرف جلوه های ویژه مربوط به گوریل غول پیکر فیلم شد تا بسیار واقعی بنظر برسد. این فیلم در نهایت در هفته ی اول اکران به فروش ۵۰.۱ میلیون دلار دست یافت و فروش نهایی آن در سطح بین المللی به ۵۵۰ میلیون دلار رسید. در نهایت فیلم توانست مقداری سود داشته باشد اما از میزان مورد انتظار مدیران کمپانی یونیورسال کمتر بود. البته این فیلم در زمینه ی فروش دی وی دی های فیلم نیز ۱۰۰ میلیون دلار دیگر بدست آورد.

۱۵- هابیت ها: نبرد پنج ارتش- هزینه ساخت ۲۵۳ میلیون دلار

سه گانه ی «هابیت ها» (Hobbit) به کارگردانی پیتر جکسون سه برابر سه گانه ی «ارباب حلقه ها» (Lord of the Rings) هزینه در بر داشت. ابتدا قرار بود که تنها دو قسمت از این مجموعه ساخته شود و برای هر دو آن ها ۳۰۰ میلیون دلار هزینه در نظر گرفته شده بود. بعدها جکسون نظر خود را تغییر داده و اعلام کرد که آن را به یک سه گانه تبدیل خواهد کرد زیرا تعداد بیشتر فیلم به معنای هزینه و البته درآمد بیشتر است. بخش زیادی از هزینه های ساخت سومین قسمت از این سه گانه با عنوان «هابیت ها: نبرد پنج ارتش» (The Hobbit: The Battle of the Five Armies) صرف جلوه های ویژه، طراحی و ساخت لباس ها و گریم های بی سابقه و دستمزد بازیگران سرشناس شد. استودیو برادران وارنر هزینه ی زیادی را نیز در زمینه ی بازاریابی و تبلیغ برای فیلم متحمل شد و در نهایت این فیلم با فروش کلی ۹۵۶ میلیون دلار در سطح بین المللی به کار خود پایان داده و به عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۴ لقب گرفت.

۱۶- بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت- هزینه ساخت: ۲۵۰ میلیون دلار

فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) در اولین هفته ی اکران خود در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروش داشت. اما فروش فیلم در هفته ی دوم اکران به شدت کاهش پیدا کرد که عامل موثر در این زمینه را می تواند نقدهای منفی منتقدان و تبلیغ شخص به شخص نامناسب فیلم دانست. بن افلک، هنری کاویل، ایمی آدامز و جسی آیزنبرگ هر کدام دستمزدهایی بالایی داشتند و فیلم در لوکیشن های مختلفی در ایالات متحده فیلم برداری شده بود که همراه با جلوه های ویژه هزینه زیادی را به تهیه کنندگان فیلم تحمیل کردند. در نهایت این فیلم در سطح بین المللی به فروشی ۸۷۳ میلیون دلاری دست یافت.

۱۷- کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی- هزینه ساخت: ۲۵۰ میلیون دلار

فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۶ لقب گرفته و در نهایت در کل جهان فروشی بیش از ۱.۱ میلیارد دلار داشت. این فیلم به عنوان چهارمین فیلم ابرقهرمانی فیلم های پرفروش تاریخ شناخته می شود. بخش زیادی از هزینه ی ساخت فیلم به دستمزد بازیگران سرشناسی مانند کریس ایوانز، رابرت داونی جونیور، اسکارلت جانسون، آنتونی مکی، دان چیدل و جرمی رنر اختصاص یافت. در ساخت این فیلم برای اولین بار از دوربین های دو بعدی دیجیتال آیمکس استفاده شد که برای فیلم برداری صحنه ی مربوط به مبارزه در فرودگاه به کار گرفته شد. جلوه های ویژه ی فراوان فیلم توسط ۲۰ کمپانی بزرگ انجام شده و بدین ترتیب سومین و آخرین فیلم سه گانه ی «کاپیتان آمریکا» با هزینه ای قابل توجه ساخته شد.

۱۸- سرگذشت نارنیا: شاهزاده کاسپین- هزینه ساخت ۲۵۰ میلیون دلار

استودیوهای فیلم سازی بدنبال کسب درآمد بیشتر در باکس آفیس هستند بنابراین تا زمانی که به موفقیت یک فیلم در گیشه مطمئن نباشند چنین هزینه های سرسام آوری را متحمل نخواهند شد. فیلم «سرگذشت نارنیا: شاهزاد کاسپین» ( The Chronicles of Narnia: Prince Caspian) در باکس آفیس فروش متوسطی داشت و با فروش ۱۴۱ میلیون دلاری در سینماهای آمریکای شمالی توانست فروش کلی بین المللی خود را به ۲۷۸ میلیون دلار برساند. این فیلم دومین فیلم پرفروش مجموعه «سرگذشت نارنیا» لقب گرفت اما به دلیل این که همزمان با دو فیلم پرفروش و بلاک باستر سال ۲۰۰۸ یعنی «مرد آهنی» (Iron Man) و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) اکران شد نتوانست فروش قابل انتظاری داشته باشد.

۱۹- سرنوشت خشمگین- هزینه ساخت: ۲۵۰ میلیون دلار

اگر چه فیلم «سرنوشت خشمگین» (The Fate Of The Furious ) با نقدهای متفاوتی روبرو شد اما با فروش ۱.۲ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۱۷ نشان داد که هنوز طرفداران زیادی دارد و تاکنون مقام دوم فیلم های پرفروش سال را به خود اختصاص داده است. این فیلم با فروش ۵۳۲ میلیون دلار در هفته ی اول اکران خود رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ در هفته ی اول اکران را که قبلاً در اختیار فیلم «جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد» (Star Wars: The Force Awakens) بود از آنِ خود کرد. این فیلم هشتمین قسمت از مجموعه فیلم های «سریع و خشمگین» بود بخش زیادی از هزینه ی ساخت آن صرف دستمزد بازیگرانی مانند وین دیزل،شارلیز ثرون، داونی جانسون، جیسون استاتهام، میشله رودریگز و تایریس گیبسون شد. قسمت نهم این مجموعه در سال ۲۰۱۹ اکران خواهد شد.

۲۰- بن هور- هزینه ساخت: ۵۶ میلیون دلار

در سال ۱۹۲۵ فیلم صامت «بن هور» (Ben-Hur) با هزینه ی سرسام آور (برای آن زمان) ۴ میلیون دلاری ساخته شد که معادل ۵۴ میلیون دلار امروزی ارزش داشت. اگر چه حتی ۵۴ میلیون دلار نیز برای فیلم های امروزی هزینه ی زیادی در نظر گرفته نمی شود اما ۴ میلیون دلار در آن زمان مبلغ بسیار زیادی بود و چنین هزینه ای برای یک فیلم غیرقابل باور بنظر می رسید. در آن زمان کمپانی برادران وارنر باری ساخت هر فیلم به طور میانگین تنها ۱۶۰.۰۰۰ دلار هزینه می کرد. اگر چه فیلم در نهایت با فروش ۹ میلیون دلاری مواجه شد اما در کل برای کمپانی مترو گلدوین مایر حدود ۶۹۸.۰۰۰ دلار زیان در بر داشت. نقش اول این فیلم را رامون ناوارو بازی کرده و فیلم بر اساس رمانی به نام «بن هور: داستان مسیح» نوشته ی لو والاس در سال ۱۸۸۰ ساخته شد.

برای مطالعه قسمت اول این مطلب و آشنایی با تعدادی از فیلم های پرهزینه و پرفروش تاریخ سینما به لینک زیر مراجعه نمایید.

با پرهزینه ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت اول]

منبع: trend-chaser
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود