۱۶ حق ساده ای که شهروندان کره شمالی از آن ها محروم هستند

۱۶ حق ساده ای که شهروندان کره شمالی از آن ها محروم هستند

در دنیایی که همه به‌سوی ارتباطات گسترده‌تر و دسترسی بیشتر به اطلاعات در حوزه‌های گوناگون پیش می‌روند، رهبر خودکامه کره شمالی در پی آن است تا مردم این کشور مهجور را بیش از گذشته از جهان واقعی و پیشرفته دور نگه دارد. دلیلش هم کاملا واضح است، زیرا وقتی شهروندان مطیع و فرمان‌بردار این کشور متوجه شوند که حتی از ساده‌ترین حقوق شهروندی نیز برخوردار نیستند و در تمامی این سال‌ها، به نام زندگی، در شهر و کشور خود اسیر و برده بوده‌اند و چیزی جز دروغ به سمع و نظرشان نرسیده است، بدون شک ساکت نمانده و بدنبال راهی خواهند بود تا عاملین این عقب‌ماندگی را سرنگون و از زندگی ساقط کنند.

به همین خاطر، در کره شمالی که در سال‌های اخیر به سوژه جالبی برای رسانه‌ها تبدیل شده است، تقریبا هر فاکتوری که به زندگی خارج از این کشور، جهان پیشرفته و مدرن غربی، دنیای مجازی و حتی لباس و خودروهای خارجی مربوط باشد، ممنوع است.

به‌طور مثال، مردان این منطقه از جهان فقط در صورتی اجازه کوتاه کردن موهایشان را دارند که از میان مدل‌های موردتایید رهبر، یعنی کیم جونگ اون باشد. یا زنان به هیچ‌وجه حق ندارند لباس‌های شیکی که توسط غربی‌ها طراحی شده است را به تن کنند.

در این راستا، اگر برایتان جالب است تا مسائل ممنوعه در کشور کره شمالی بیشتر آشنا شوید، توصیه می کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

مد غربی

رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون شلوار جین و دیگر لباس هایی که به سبک غربی طراحی شده اند را در دو منطقه‌ی هم‌مرز با کشور چین ممنوع اعلام کرده است. مقامات پیونگ یانگ در تلاش برای مبارزه گسترده با تاثیر فرهنگ و سبک زندگی غربی در این منطقه است که امکان دارد از طریق کشور همسایه، یعنی چین وارد کره شمالی شود.

کوکاکولا

مردم کره شمالی حق نوشیدن نوشابه های کوکاکولا را ندارند.

ورود نوشابه های کوکاکولا در کشور کره شمالی ممنوع است. اما در برخی از فروشگاه های شهر پیونگ‌یانگ، نوشابه‌های تولیدی کارخانه‌های چینی به‌چشم می‌خورد.

مدل مو

کیم جونگ اون فقط ۱۸ مدل مو برای زنان و ۱۵ مدل مو برای مردان را آزاد اعلام کرده است. هیچ‌کدام از آرایشگرها اجازه تغییر دادن رنگ موهای مشتری‌های خود را ندارند. بنابراین، خرید و فروش رنگ‌مو در این کشور تقریبا غیرممکن بشمار می‌رود.

پدهای بهداشتی

زنان اجازه استفاده از پدهای بهداشتی را ندارند.

زنان در کره شمالی اجازه استفاده از پدهای روزانه و نوار بهداشتی را ندارند و برای رفع نیاز خود، باید به سبک قدیمی‌ها از پارچه های دست‌دوز که چندبار مصرف هستند، استفاده کنند.

پیشگیری از بارداری

استفاده از هر نوع وسیله و ابزاری برای پیشگیری از بارداری، همانند کاندوم در کره شمالی ممنوع و غیرقانونی است.

خرید و فروش املاک و مستغلات

همه املاک و زمین های کره شمالی به دولت تعلق دارد.

دولت کره شمالی مالک مطلق همه زمین ها و ساختمان های این کشور است. بنابراین، هیچ‌گونه خرید و فروش آپارتمانی در این نقطه از کره خاکی انجام نمی پذیرد. البته گویا اخیرا شهروندان کره شمالی راهی برای دور زدن این قانون را پیدا کرده اند.

کفش های برندهای مطرح دنیا

زنان کره شمالی فقط اجازه پوشیدن کفش تولید داخل و کفش چینی را دارند.

کفش های مارک‌دار و شیک در هیچ کجا غیر از مرزهای چین در این کشور عرضه نمی شوند. البته این نمونه ها نیز تماما در چین طراحی و تولید می شوند و هیچ اثری از برندهای مطرح غربی و طرح های شیک و زیبا در میانشان به چشم نمی خورد.

درخت کریسمس

مردم کره شمالی بی دین هستند.

کره شمالی به طور رسمی بی دین و آتئیست است. به همین خاطر، هر گونه فعالیت مبنی بر دین و خداپرستی در این کشور ممنوع است و توسط دولت رصد شده و پیگرد قانونی دارد. به همین خاطر، شهروندان به هیچ عنوان اجازه ندارند وسایلی که به تولد حضرت مسیح مربوط می شود همچون درخت کریسمس و وسایل تزئینی آن را خریداری و استفاده کنند.

استارباکس

تصویر سمت چپ جعلی است.

در کشور کره شمالی حتی یک نوشیدنی ساده همچون استارباکس هم ممنوع است زیرا به غرب مربوط می شود. بنابراین، برای نوشیدن یک فنجان قهوه اعلا در این کشور باید به کافی‌شاپ محلی ریونگوانگ در شهر پیونگ‌یانگ مراجعه کنید.

ماهواره و تلویزیون غیر داخلی

کره شمالی فقط ۴ شبکه تلویزیونی دارد.

در این کشور فقط ۴ شبکه تلویزیونی وجود دارد که تحت نظارت کامل دولت و رهبر قرار دارند و هیچ برنامه ای غیر از تحسین و تمجید از دولت و کشور در آن پخش نمی شود. تقریبا بیشتر اخباری که در این شبکه های ملی پخش می شوند جعلی و دستکاری شده اند.

مجله های خارجی

هر گونه رسانه خارجی و غیرداخلی در این کشور ممنوع است. دولت و نیروهای تحت امر رهبر به طور بی‌وقفه بر محتوا و عکس هایی که روزنامه ها و مجله های داخلی منتشر می کنند، نظارت دارند. البته شایان ذکر است که هیچ مجله سبک زندگی در این کشور منتشر نمی شود و تنها مجله‌هایی که شهروندان این کشور محروم و عقب‌مانده می توانند مطالعه کنند، مسایل سیاسی را پوشش می دهد که همه اخبارش نیز جعلی است.

وای‌فای و تماس‌های صوتی اینترنتی

اینترنت در کره شمالی مفهومی ندارد.

با اینکه جمعیت کره شمالی ۱۵ میلیون نفر است، اما فقط یک میلیون نفر از شهروندان تلفن همراه دارند و هیچ کدام از آن ها هم اجازه و امکان برقراری تماس های اینترنتی را ندارند. همه تلفن های همراه به شبکه ۳G محدود هستند. خارجی ها هم فقط می توانند از سیم‌کارت های دولتی برای تماس های برون‌مرزی استفاده کنند.

بلیط کنسرت موسیقی

مردم فقط اجازه دارند برنامه های موسیقی داخلی را تماشا کنند.

تقریبا هیچ گروه موسیقی یا خواننده اجازه برگزاری کنسرت موسیقی در کره شمالی را ندارد. فقط در سال ۲۰۱۵ گروهی موسوم به Laibach در این کشور کنسرت برگزار کرد. البته، مردم می توانند از برنامه های موسیقی محلی که توسط خود شهروندان کره ای برگزار می شود، بهره بگیرند.

اپل

محصولات اپل در کره شمالی قدغن است.

برند اپل مشخصا یکی از محدودیت های تجاری در این کشور محسوب می شود و بنابراین هیچ محصولی از کمپانی ساکن کوپرتینو به کره شمالی وارد نمی شود. در عوض، تبلت هایی که مورد تایید رهبر است در این کشور در دسترس شهروندان قرار دارد.

ماشین های اسپرت

ماشین های اسپرت در این کشور ممنوع هستند.

از دیگر فاکتورهایی که در رده وسایل لوکس و ممنوعه دسته‌بندی می شود، خودروهای اسپرت است. البته به موجب تحریم های گسترده‌ی بین المللی، واردات این ماشین ها نیز به این کشور ممکن نیست.

سفر تفریحی به خارج از کشور

مردم کره شمالی اجازه سفر به خارج از کشور را ندارند.

شهروندان کره شمالی اجازه سفر به کشورهای خارجی را ندارند. این محدودیت، مشخصا ناقض حقوق شهروندی است اما مردم این کشور از حقوق اولیه خود هم بی خبر هستند چه برسد به مسایلی از این دست. دلیل این ممنوعیت نیز این است که مردم نتوانند از جهان پیشرفته بیرون از کشور آگاهی کسب کنند. البته در سال های اخیر به لطف کشورهای همسایه و دیگر مردم جهان، برخی از ساکنین کره شمالی در حال تغییر دادن سبک زندگی خود هستند.

اگر نظر یا دیدگاه خاصی در مورد وضعیت مردم کره شمالی، یا تجربه سفر به این کشور عجیب را دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

۶۸ نظر

ورود

  • احمد آذر ۱۰, ۱۳۹۶

    تو بعضی کشورهای دیگه هم خیلی چیزا <>. مدیونیت اگه فکر کنید منظورم ایرانه!

    • عشق فروردین ۳۱, ۱۴۰۲

      اصلأ هم شبیه ایران نیست
      ایرانی ها نمیتونن با ویزا به خارج کشور برن ؟😒
      یا ایرانی ها نمیتونن خونه به اسم خدشون داشته باشن؟🤔
      یا ایرانی ها اجازه استفاده تلفن ندارن؟🥴
      اگه هم یه پیام رسان فیلتر میشه یه هرج مرج یا اتفاقی افتاده و الی بی دلیل نیست
      هرچند که منم باهاش مخالم اما نمیشه تهمت به کشورمون بزنیم
      همه میدونن که ایران از همه نظر حتی علمی پیشرفت کرده
      و تنها مشکلش اقتصاد و یکمی فرهنگ هست

  • الهام آذر ۱۱, ۱۳۹۶

    باسلام به نظرم به جای ناقص (در پاراگراف آخر) باید بنویسید ناقض

  • محمد آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    آزادی حجاب و پوشش و به طور کلی برابری حقوق زن و مرد تو کره شمالی بیشتر از ایران وجود دارد.اینجور لیستی راجع به ایران میشه تهیه کرد حتی لیست بلند بالا تری

    • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

      باشه خب همه بی حجاب شید اما خبری از اینترنت و اینستا و گروه های کره ای از قبیل بیلی آیلیش ،بی تی اس ، اکسو ،بلک پینک….. نیست
      فیلم هاییی از قبیل جزیره،جیران….. و خیلی چیزهای دیگه ممنوع هستش
      بی حجاب باشید اما لباس های غربی بی غربی مثل شلوار جین?
      خرید از برند های خارجی مارجی ممنون
      و خیلی چیز های دیگه
      شما هم دو روز نت گوشیتون قطع میشه خُل و چل میشین چه برسه به اینکه خبری از فضای مجازی نباشه ???????(قطع شدن برق ها)
      شما یک روز آهنگ و فیلم گوش ندید و نبینید دیوانه میشین ????
      چه برسه به اینکه این همه بدبختی بیاد رو سرتون دیگه کلا تبدیل به زامبی میشیم انقدر نگین حجاب حجاب شما که بی حجاب هستید
      دقیقا مثل این میمونه آدم مامان باباش اجازه بیرون رفتن رو بهش ندند و بعد هر روز هر ساعت بیرون باشه بعد دم به دقیقه هم غُر بزنه آخه مگه العان اومدن پلیس گذاشتن بالا سرتون العان تنها مشکلتون اینه نمیتونین با لباس زیر برین بیرون؟؟؟؟؟؟??????
      خدا شفاتون بده

      • احسان دی ۱۶, ۱۴۰۲

        هم بی حجابیم هم اهنگ گوش میدیم و شلوار جین میپوشیم هیچ غلطی هم نمیتونی بکنی

  • میلاد آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    اینکه شبیه ایران خودمون :)))
    والا بعضی چیزا برای ما عادی شده وگرنه خودمون از کره شمالی بدتریم ! اونا الان دارن بهمون میخندن که ما زنامون نمیرن ورزشگاه ! حجابمون اجباری ! رو سر مردا هم جدیدا روسری میندازیم !!!!!! وای به روزی که بگندد نمک !

    • تاجیک آبان ۲۶, ۱۴۰۰

      الان که دیگه کسی حجاب نداره کم کم ایران داره عین کشور های دیگ بی حجاب میشه

    • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

      خدا تورو هم شفا بدههههه?????
      آخه دیوانه جان بچه دبستانی چیزی هستی احتملاااا
      خب برو شمال زندگی کن عزیزم
      آخه زنامون نمیرن ورزشگاه??????عقلللللللللل
      دخترا که ماشاالله تو هم پارک ملت در حال ورزش با بلیز شلوارن کلاس ورزش هم که دم به دقیقه میرن
      شماره چشم پزشکی بدممم??
      آخه عزیزم حجابمون اجباریهههه؟!!!!!! توکه کلا سر لختی و بی حجابی حرف نزن خدایا بی حجاب میشیم بعد غُر هم میزنید انگار پلیس گذاشتن بالا سرتون که حجاب کنیدددد شما که شب تا صبح تو خیابونا ول هستین با تیپ های داغون تورو خدا حرف نزنید
      آخه دولت اومده رو سر مرداد گفته باید روسری بندازنننن
      به خدا که بچه دبستانییییی
      مرداد میرن خودشون آرایش میکنم روسری سرشون میکنم چون سادیسم دارند
      لطفاً بشین درس خود را بخوان و حرف اضافی نزن???

      • Juliekdb آبان ۱۸, ۱۴۰۱

        اره پلیسم گذاشتن بالاسرمون .
        لطفا اعتقاداتتو واسه خودت نگه دار

      • حامد اسفند ۷, ۱۴۰۱

        بچه ها به یلدا جان پرستوی حکومتی فشار وارد اومده

    • Hasti بهمن ۹, ۱۴۰۰

      چی میگی….خیلی ناراحتی پاشو برو کره شمالی

  • محمد آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    سلام به خانوم بیداری عزیز یه سوال داشتم مردم اونجا که حق سفر به خارج از کشور ندارن در صورت ازدواج با یکی که در یک کشور دیگه هست داستان چی میشه؟؟

  • پوریا آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    شباهت بسیار با ایران

    • ....گفتم بهمن ۲۰, ۱۳۹۹

      خاک تو سرت با این طرز فکرت

    • بله مرداد ۱۶, ۱۴۰۰

      دقیقا خاک بر سر ما

    • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

      ایشالا قسمتت بشه بری کره شمالی تا بفهمی ایران کجاست کره شمالی کجاست
      همگی بگید ایشالله،،،، ایشالله

    • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

      تو قرن چند زندگی میکنی خواهرم خدا شفات بدهههه آخ یادم شد این پیام ما چهار سال پیشه????????????

    • هرکی تیر ۹, ۱۴۰۱

      اخیی واقعا به ایران شبیه اگه اینجور فکر میکنی پاشو برو کره شمالی تا قشنگ شباهت رو ببینی دیوونه?

      • سحر آبان ۷, ۱۴۰۱

        اونایی که میگن کره شبیه ایرانه فشار به چند نقطه ازبدنشون اومده. که شباهت دادن …اول بی بندوباریشون دوم گشادیشون سوم شعور نداشتشون

        اینجا کشور اسلامی با یه کشور بی خدا یکش نکن اصلا اسلامم بزاریم ب کنار ایرانی باستانی کدوم یکی از غلط هایی که شماها میکنید رو انجام میداده؟ ایرانی شرف داشت ناموس پرست بود زنان ایران باستان پوشش داشتن …غرب زدگی الانتونو پای ایرانی بودن نزارید هرگندی که زدین بخاطر افکار پوچتون بوده

  • خودم آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    من مالزی کلاس زبان میرفتم یک دختر عربستانی هم کلاسمون بود یبار به من گفت شما تو کشورتون زن ها بدون اجازه پدر یا شوهرشون نمیتونن خارج برن ولی خودش که عربستانی هست این کارو کرده!
    اینو ولش کنید حالا
    اصولا همه این محدودیت ها برای اختلاس کردن راحت بعضی ها هست.

  • Alireza Ramz آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    با دیدن این دست خبر ها یاد کشور خودمون میفتم

  • یی آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    یه زمانی آمریکا به قدری شوروی رو بدبخت و بیچاره نشون می داد که بعدا مشخص شد بسیاری از مایحتاج مردم فراهم بوده. کره شمالی هم مثل شوروی است، آمریکا می خواد قدرت اول باشه و می خواد اخبار جعلی کره شمالی رو به خورد مردم دنیا بده. شما اسکول ها هم باور می کنید.

  • Abolfazl Mandi آذر ۱۲, ۱۳۹۶

    ایران هم زیاد فرقی نمیکنه با اونجا
    اینجا به جای ممنوع کردنش اینقدر گرونش میکنند تا کسی نتونه بره سمتش ، نمونه ش گمرکه
    اینجاهم اگه پول نداشته باشی همه چی واسط ممنوعه

  • Homayoon Vafamehr آذر ۱۳, ۱۳۹۶

    کتاب «فرار از اردوگاه ۱۴» رو بخونید تا ببینید چی می‌کشن اینا

  • Reza8a آذر ۱۷, ۱۳۹۶

    چقدر ملت نمک نشناسی هستیم…
    (شبیه ایران)!!!
    خب آخه لنتی کجاش شبیه ایرانه…خدا به ما رحم کنه….

    • T اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

      کاملا باهات موافقم
      خیلی بی چشم و روییم والا?

    • ۰9س آذر ۲۱, ۱۴۰۰

      همه چیش عین ایرانه همه جیش

      • سارا آذر ۲۰, ۱۴۰۱

        زندگی در کره شمالی خیلی سخته ولی ایران هم خیلی خوب نیست چون حجابش اجباریه اعدام زیادحکم می دن و رابطه درستی با غرب ندارن ولی یه مقداراز کره شمالی بهتره یعنی قانون ایران رامی تونم از نمره ۲۰بهش ۱۲بدم ولی به کره شمالی ۳بدم …

    • .. اسفند ۲۱, ۱۴۰۰

      ولی خدایی شماهم دارید خیلی از ایران خوب میگید. آره ایران نسبت به کره شمالی خداست اما باز هم اونقدر که خیلیا اومدن تومار نوشتن که کره شمالی رو نگید شبیه ایرانه واقعا کار بیخودیه، هرکس یه دیدگاه داره

  • Saeed اسفند ۳, ۱۳۹۶

    بنده خدا ها دنیا ندیدن
    مستقیم میرن بهشت

    • علیرضا آذر ۲۶, ۱۴۰۰

      سلام بهترین کشور دنیا کره شمالیه زنده باد کره شمالی

  • & دی ۱۸, ۱۳۹۷

    خدا هیچ بندش رو نمیتونه راضی کنه .در کل خیلیا بد بختن.

    • السا مرداد ۸, ۱۴۰۰

      خدا؟؟؟ اینا به خدا باوری ندارند. ما هم نداریم. خدا کجا بود؟ مگه ندیدی نوشته آتئیست هستن همشون.

  • رها اسفند ۱۱, ۱۳۹۷

    حالا کمی که شبیه هستیم . ولی از قسمت ضد آمریکایی بودنش تمام عیار خوشم میاد . هر چند کم میاره آخرش .ما هم کم میاریم. کاش این رهبر دیوانه شون ییهو خواب نما میشد یه دونه هسته ای میزد وسط نیویورک. آخ چه حالی میداد .ترامپ میترکید

    • میگ تیر ۲۹, ۱۳۹۹

      اتمی بزنه؟؟ توی شهر پرجمعیتی مثل نیویورک؟؟؟ دوست عزیز جون مردم که ارث بابات نیستش همینجوری هروقت عشقت کشید بگیریش. این یک تفکر خشک و داعشیه که: دو دسته آدم وجود دارد، ما و آنها. آنها هرکسیست که مخالف ماست و هرکس هم که مخالف ماست اشکالی ندارد که بمیرد. این مفهوم به وفور در متون کتب درسی آموزش و پرورش یافت میشود که گویی هدف شست و شوی مغزی در سیستم تحصیلی هستش، نه آموزش و پرورش. ولی انتظار میره که چند درصدی هم از قوه ی تعقل و احساساتتون استفاده کنید و همچین حرف پوچ و بی معنایی نزنید.

      • ماری آذر ۱۲, ۱۴۰۰

        درست میگی من خودم تو مدرسه با دوستام در بارش صحبت کردم پرچم امریکا رو گذاشته بودن دمه مدرسه گفتن از دوز رد شین ما رد نشدیم گفتیم مثلا الان اونا پرجم مارو گذاشتن که بچه هاشون از روش رد شن این کار اشتباه از این حرفا مدیرون زورش اومد انظبات بهمون ۸ داد که دانشگاه خوب قبول نشیم مام گفتیم به درد سیاه دانشگاه تونم مثل خودتونه
        هر بهمون میگن امریکا ال بل اگه بجای اینکه هی بگم امریکا امریکا محار احساسات و خود شناسی و… بهمون یاد میدادن بهتر بود و نمیگفتن ۷ صب پاشو بیا مدرسه ۸ یا ۹ صب اگه پاشیم به جای بر نمیخوره بجای اینکه بگن فلان پادشاه این کارو کرد و فلان پادشاه انقد زن داشت و از این حرفا بهمون انسانیت یاد میدادن بهتر بود پادشاه ایران کلی کار کرد برا ایران اولین دانشگاه ساخت و شناسنامه داد به مردم ایران و کلی کار کرد برا ایران بعد این مردم اسکل رفتن بیرونش کردن انا خودشون نمیدونن چی میکن اخوند اوده مدرسومن ایگه اولین مجودی که خدا ساخت انسان بوده خخ شمام خندتون گرفتم دیونس
        میان میگن تو فیلم یوسف پیغمبر که خدا چند سال تو زندان نگهش داشته برا تنبوه که چرا اون گفت به پادشاه میگم درت بیاره گفتی باشه مفهموش اینکه باید از خوده خدا بخوای نه از بندش بعد خودشون میگن یا علی اینو میخوای رضا اونو میخوام خو جانوازی پن کن از خوده خودا بخوا مگه امام علی و امام رضا از خدا بالا ترن

        • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

          ماری عزیزم خدا شفات بده??????? برات دعا میکنم
          آخه خُل چل بچه دبستانی چیزی هستی?
          اولا اونا به بچه هاشون نمی‌گن روی پرچم ما رد شن چرا که اصلا ما در حق اونا بدی نکردیم آمریکایی ها در حق ما بدی کردند و حالا ما مردم این کشوریم و وظیفه داریم تکرار میکنم وظیفههههه داریم که بجنگیم
          برو آمریکا تا وضع مردمش رو ببینی(از نزدیکککک)????
          حالا شما که رد نشدی از روی پرچم آمریکا حقتههههه
          شما همون بچه دبستانی های دهه نودی هستید که تا بگن چپ میرید بگن راست میرید راست به اون عقلی تو سرتونه یکم سختی بدید و بزارید فکر کنه

          دوماً وقتی به زیارت امام ها میریم باید درک و شعور داشته باشیم که خدا واسه ماهایی که نمی‌توانیم بریم مکه و از نزدیک با خدا صحبت کنیم امام رضا تنها راهمون و تنها یاری دهنده راه خدا در تاریکی دنیا هستش
          حالا شما تو زندگیت سد بار تلاش کن ببینم چند سال دیگه به کجا میرسی
          خدا امام علی (ع) و امام رضا(ع) رو واسه دختر و پسرهایی گذاشته که دنبال خدان دنبال راه درست بین هزار راه جهالت هستند تو نمیری پیش امان رضا بگی منو آدمم کن منو موفقم کن میگی یا امام من به این زائر حقیر یک دستی برسونید و راه خدا و راه رستگاری رو نشونم بدید و بعدش میری سمت قرآن که باید در اون راه استفاده بشه
          یا امام رضا شفاعت این بنده رو…??

          • فقط خدا اسفند ۴, ۱۴۰۰

            خدا مگه شریک داره بریم پیش امامتون نمیدونم چی بگم امام شده خدای اول ودوم شما خب امامت چند تا زن صیغه کرده بود دقیقا مثل آخوندان این دوره زمانه هاله نور دور سرشون دیده میشه اختلاس و دزدی صیغه خانه هاشون هم که به راه …لطفا درست فکر کنید قرن ۲۱ هستیم نه ۱۴۰۰ سال پیش

        • Zahra اردیبهشت ۵, ۱۴۰۲

          چقد تو عقب مونده ای، ایران خودش به پاچه آمریکا آویزونه وگرنه کی به کی کار داره چند بار ایرانو بمب زدن که ما بگیم بده؟

  • یلسی اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

    این که به جز اون قسمت مربوط به موبایل و اینترنت ( اینم ۴۰ درصد مشابه است) خود خود خود ایرانه.

  • ..... اسفند ۱۵, ۱۳۹۸

    آخ بمیرم مگه تو ایران شلوارجین پیدا میشه مگه مردم می تونن هر مدل مویی که بخوان رو داشته باشن اصلا مگه کسی تو ایران می تونه موهاشو رنگ کنه پد بهداشتی و وسایل پیشگیری از بارداری که اصلا تو ایران وجود نداره خرید و فروش املاک رو هم اصلا حرفشو نزن اینجا همه چی به نام دولته اصلا مگه تو ایران کسی می تونه لباس روز و مد بپوشه همه هم از دم بی دین و تو هیچ کدوم از جشنا هم شرکت نمی کنن (حالا خوبه جلوتر از مسیحیا تو جشن کریسمسید) شبکه ی داخلی هم که نداریم ماهواره هم تو خونه هیچکی پیدا نمیشه اینجا همه با نامه با هم در ارتباطن هیچکس اینجا تلفن همراه نداره چه برسه به اینترنت همراه و وای فای واردات محصولات اپلم که ممنوعه اینقدر محرومیما کسی نمیدونه ماشین لوکس و اسپرت چه شکلی هستش اصلا الحمدالله کسیم که اجازه سفر به خارج از کشور رو هم نداره…. بابا خجالت بکشید چرا اینقدر نمک نشناس و وطن فروشید کجای دنیا دیدید که یه کشور ۴۰ سال تحریم بشه هر کشوری دوماه یکی از تحریمایی که ما داریم تقریبا نزدیک نیم قرن تحمل میکنیم بهش اعمال بشه نابود میشه کجای کارید شماها فکر کردید خارج از ایران خیلی خوبه؟؟ نه جانم همون دنیای غربی که ازش تعریف می کنید یه دنیایی که بر اساس سرمایه داری می چرخه یعنی چی.. یعنی اینکه هر کی ثروتمند بود حق زندگی داره نمیگم ایران خیلی خوبه نه می دونم مشکلات زیاده و دزدم فراوون ولی اینم در نظر داشته باشید که هر کشوری فقط واسه مردم خودش و هر کی ثروت داره خوبه همیشه مرغ همسایه غازه

    • ‌.. آبان ۵, ۱۳۹۹

      چقد ذرت پرت میکنی
      اصن میفهمی چی میگی؟

    • بی نام مرداد ۲, ۱۴۰۰

      شما لطفا خفه خیلی ناراحتی گورتو گم کن از کشور برو.
      حقت بود تو یک کشوری زندگی میکردی که عین زندانی ها باهات برخورد کنن که اینجوری چرت و پرت نگی.
      بدبخت تو که خودت پشت کشورت نیستی از کشورای دیگه انتظاری نیست.
      خوبه الان اینجا شده مثل اروپا کم مونده لخت راه برن تو خیابونا.موهاشونم که دیگه عین کله بز میزنن.بست نیست؟ناراحتی گمشو از کشور برو.پولم نداری بمون چرت و پرت اضافی هم نگو.هر کشوری یک فرهنگی داره یعنی چی که اینجارو کردین آشغالدونی.
      منم مخالف این وضعم(منظورم دزدی دوستانه عزیزه)اما پشت کشورمو خالی نمیکنم.هرکسی هم درمورد ایران و مردمش حرف اضافی بزنه یه کاری اههاش میکنم که… .

    • ... شهریور ۱۲, ۱۴۰۰

      فهمیدی اصن چی گفتی?همون چیزی که الان دستته و اومدی باهاش این چرت و پرت هارو گفتی اسمش گوشیه ??میگه با نامه در ارتباطن…??شبکه داخلی نداریم؟؟؟؟؟؟!!??ماهواره هم که همه دارن،بعدش کی گفته کسی نمیتونه موهاشو رنگ کنه?محصولات اپل ممنوعه؟؟؟چی میگ اصن?هرچی راجع کره شمالی میگن تو میگ اینجا هم اینجوریه.خدایی من حرفی ندارم دیگ برو خدا شفات بده??

  • Asal فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

    چقدر اینا بدبخت هستند دیگه ??

  • بی نام مرداد ۲, ۱۴۰۰

    شما لطفا خفه خیلی ناراحتی گورتو گم کن از کشور برو.
    حقت بود تو یک کشوری زندگی میکردی که عین زندانی ها باهات برخورد کنن که اینجوری چرت و پرت نگی.
    بدبخت تو که خودت پشت کشورت نیستی از کشورای دیگه انتظاری نیست.
    خوبه الان اینجا شده مثل اروپا کم مونده لخت راه برن تو خیابونا.موهاشونم که دیگه عین کله بز میزنن.بست نیست؟ناراحتی گمشو از کشور برو.پولم نداری بمون چرت و پرت اضافی هم نگو.هر کشوری یک فرهنگی داره یعنی چی که اینجارو کردین آشغالدونی.
    منم مخالف این وضعم(منظورم دزدی دوستانه عزیزه)اما پشت کشورمو خالی نمیکنم.هرکسی هم درمورد ایران و مردمش حرف اضافی بزنه یه کاری اههاش میکنم که… .

    • نا شناس شهریور ۷, ۱۴۰۰

      عزیزم مگه ما کردیم کشور و اینجوری الان نصف ایران از ایران بدشون می یاد وقتی دانشمند ایرانی رفته اروپا خب چه انظاری از ما داریم درسته کامنت پایینی هنم حرفش اشتباه بود ولی به هر حال هر کسی کشوری و دوست داره مثلا مگ خودم کره جنوبی خیلی دوست دارم ولی نمی گم ایران بده در یک رده هستن اینو گفتم که فکر نکنی منن پشت کشور مو خالی کردم

      • امیر مهر ۲۷, ۱۴۰۰

        اصلا سومالی بهتر از ایرانه
        خب که چی پشت کشورتم خالی نکنی بازم توش هرکی هرکیه دیگه
        معلوم نیست که توش چه خبره
        هر که داره ساز خودشو میزنه

      • احسنت بر شما دی ۱۹, ۱۴۰۰

        با چه رویی دارین کشور خودتونو دست میندازین??؟
        ایران و مردمش بهترینن

        • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

          والا خواهر یک موش بچه افتادن تو فضای مجازی هی از کشوری که توش در آرامش بدون هیچ جنگی در رفاه حالا هر کشوری یک دوره سختی داری دیگه از دوره روحانی گند خورد اگر نه دهه نودی ها که دوره احمدی نژاد یا قبل ترش نبودن که ببینند چقدر ایران وضعش عالی بود

    • م آذر ۲۱, ۱۴۰۰

      ایشون از سواره های مملکتن

  • ژینا مرداد ۱۶, ۱۴۰۰

    کره شمالی بهتر از ایرانه

  • علیرضا آذر ۲۶, ۱۴۰۰

    سلام بهترین کشور دنیا کره شمالیه زنده باد کره شمالی

  • Samiullah دی ۲۲, ۱۴۰۰

    من میخوهیم از شما خریداری کنم

  • حامی دی ۲۸, ۱۴۰۰

    اخه وقتی واقعا میبینن داره بهشون ظلم میشه چرا کودتا نمیکنن البته که میدونسم اینترنت قطع کشورشون شاید واقعا فکر میکنن تموم کشورای دنیا اینطوری زتدگی میکنن یا شاید فکر میکنن کل دنیا فقط کشور خودشونه ولی مطمنم اگر مردم ی روزی به این آگاهی برسنکه بهشون ظلم روا شده حقشونو راحت میگیرن مطمنن وقتی حقیقتو بفهمن ی روز بریزن تو خیابون برای گرفتن حقشون مطمنن تموم نظامیای کشورشون طرف مردم میگیرن و کیم رو میکشن تا رژیمشون رو عوض کنن البته کشور ماهم خیلی سختیا وجود داره درست دیگه مثل اینا نیستیم ولی شرایط ما یجور دیگه ست ک سختی زندگی کردنمون شاید حتی برابری کنه با یک فرد کره شمالی من وارد یگروه مجازی توی اینستاگرام شدم که چنتا دختر عضوش هستن اتفافا دو سه روز پیش برام دتفاق افتاد وقتی دخترع برگشت گفت من یک انسان آزادم هرکاری دلم بخواد میکنم با هرکی بخوام سکس میکنم وقتی گفت ازادم اینکارو کنم منو بفکر فرو برد چون شنیدن همچین ماجرایی برام غیر منتظره بود سخت بود که بهش فکر کنم مثلا خواهرم همچینکاری کنه و تفکرش این باشه اصلا محال برا ما ایرانیا بعد از این اتفاق حرفایی که بهشون گفتم الان که این مطلبو خوندم فکرم رفت سر سه روز پیش به سختیای زندگی در کشور خودم مثلا یکیش اینه که ما تا ازدواج نکنیم حق نداریم یدخترو وردایم بریم زندگی کنیم مگر اینکه دختره داداشو یا پدری نداشته باشه که ازاد باشه بیاد زندگی کنه یا مثلا گفتم یه زن اگر طلاق بگیره اکثر خونوادها رضایت نمیدن که پسرشون با یه مطلقا ازدواج کنه چون از دید ما ایرانیا مطلقه خدا نداره جوری با این بندگان خدا رفتار میشه که مطمنم بعد طلاق از زنده بودن پشیمونن چون خیلی از مردارو دیدم به اینجور زنا به دروغ مدعی عاشق بودنن درحالی که فقط دروغ میگن یه مدت باهاش رابطه داشته باشه بعد بگه نمیتونم باهات زندگی کنم بدرد هم نمیخوریم درحالی کا اول رابطه پسره میدونس هدفش از این ادعای کذبو دروغ عاشقی فقط گول زدن زن مطلقه بود که بتونه گولش بزنه عاشقش کنه سکس کنه باهاش و دلشو راحت بعد یمدت بشکنه ولش کنه اینطوری میگم من یبار ۱۰ سال پیش وقتی ۲۱ سالم بود عاشق شدم کع بخوام ازدواج کنم اون دختر مطلقه بود بعد حدود یسال که واقعا عاشقش بودم منو ول کرد رفت میگفت باید شغل ثابت داشته باشی درحالی که من تاسیسات کار بودم چون ضربه خورده بود از ازدواج مادرش رضایت نمیداد که دوباره اگه قرار شوهر کنه شوهر اینده ش باید شرکت جایی کار کنه که بیمه داشته باشه چون شسکت زندگی اولش ب انتخاب خود دختر بود نمیتونست به مادرش نه بگه پدرشم تو تصادف از دست داده بود بچه یتیم بود هنوزم وقتی یکیو میبینم که چشماش شبیه ب ارزوی من باشه گریه م میگیره مث ابر بهار میباره دیگه بعد اون نتونسم عاشق بشم بگذریم بکجا رسیدم من ? بعد بهشون گفتم تو کشور من اگر سکس کنیم اگر ازدواج نکرده باشیم این یک جرمه و حتی تا اعدام هم ممکنه برسه ی بدیو سختی دیگه اینه که ما یک دینو برامون از بدو تولد انتخاب کردن اگر بزرگ شیم فکرو اندیشه کنیم بگیم این دینو نمیخوایم ی دین دیگه رو انتخاب کنیم خونمون حلال میشه یعنی جرم اینکار و مجازاتشم اعدامه کسی که دین اجباری ک انتخاب کردن برات اینجا عوض کنه و خیلی قانونهای مسخره دیگه که جرم و زندانی داره که اونا راحت میگفتن‌ انجام میدیم اینکارارو مثلا فکر کنید خودتون متوجه میشید ی مثال بزنم من ۳۱ سالمه اعتیاد داشتم و این ترس همیشه را خونواده م هست که دوباره مصرف کنم پس بخاطر همین اگر من وقت بی وقت بیرون برم دیر بیام یکم صبح دیر بیدار شم با این سن سرکوفت میشنوم که بازم دارم مصرف میکنم ینی خیلی ازادیهایی که حقمونه رو نداریم تصمیم گرفته میشه برامون چه از طرف جامعه چ از طرف خونواده این دردمونم مشترکه پولدارو بی پولم نداره فقط کسی که حوصله کنه این متن نوشته منو بخونه متوجه میشه

  • یلدا بهمن ۸, ۱۴۰۰

    ایشالا قسمتت بشه بری کره شمالی تا بفهمی ایران کجاست کره شمالی کجاست
    همگی بگید ایشالله،،،، ایشالله

  • مریم بهمن ۱۲, ۱۴۰۰

    با توجه به مطالب بالا ما اصلا شبیه کره نیستیم مالکیت داریم پد بهداشتی مدل مو رنگ کردن مو ماشین لوکس اپل اینترنت موبایل کفش برند سفر خارجی همشو داریم فقط کنسرت نداریم اونم به خاطر ملاحظات دینی هست نه سیاسی فقط ما خیلی دوست داریم خود تحقیری داشته باشیم اونایی که خیلی ناراحتن بدونن خودتحقیری اصلا باعث رشد کشور نمیشه بلکه همون حس ملی رو هم که همه چی مهم تره از بین میبره

  • نسیم تیر ۱, ۱۴۰۱

    عجیب و غریب نیست برای ما ایرانیا همشون هست حتی بدترشم هست

  • مهدی شهریور ۱۸, ۱۴۰۱

    حالا یه عده خر مغز بسیجی احمق افتادن و طرفداری میکنن از کره شمالی و آروز دارن ایران هم اینجوری بشه واقعا در قرن ۲۱ اینهمه گاگول متعب و کند ذهن و بیمار جای تاسف داره هرچی بدبختی داریم از ملت متعصب و جاهل و متوهم هستش

  • سارا آذر ۲۰, ۱۴۰۱

    به نظر من قانون کره شمالی خیلی سخته ولی ایران هم خیلی خوب نیست چون حجابش اجباریه اعدام محکوم می کنن و اینستا قطع می کنن و با امریکا و غرب دشمنی می کنن ولی کره شمالی خیلی بدتر

  • محمد کرمی دی ۱۹, ۱۴۰۱

    از ایران فعلی خیلی بهتره

  • آرتین دی ۲۰, ۱۴۰۲

    Youngpioneers Koryotours من با اینا میخام برم کره شمالی شوخی کردم ولی خیلی کنجکاوم بدونم کشورش چه شکلیه خدا کنه آدماش خوشحال باشن باید الان سرچ کنید shin dong hyuk