راهنمای آمادگی آزمون GRE [قسمت چهارم]

چه کسانی حتما مدرک GRE بگیرند؟

راهنمای آمادگی آزمون GRE [قسمت چهارم]

در قسمت های اول و دوم و سوم سلسله گفتارهای راهنمای آمادگی در آزمون GRE، با ساختارهای این آزمون آشنا شدیم. گفتیم که یکی از راه های موفقیت در این آزمون بین المللی زبان انگلیسی، آن است که برای تقویت بخش رایتینگ، زیاد بنویسید و مقالات خود را توسط متخصصان زبان انگلیسی ویراستاری و تصحیح کنید. شیوه ها و مهارت های نگاه انتقادی و تحلیل به موضوعات را نیز تمرین کنید.

چه کسانی حتما GRE  بگیرند؟

GRE12
نمره خوب در آزمون GRE بین ۱۳۰ تا ۱۷۰

قبلا به این پرسش پاسخ دادیم. داوطلبانی نیاز به دریافت مدرک این آزمون دارند که مسافر دانشگاه هایی بوده که جی ار ایی، یکی از مدارک الزامی برای ادمیشن خواهد بود. بنابراین:

  • معمولا برای ادمیشن جهت دانشگاه های اروپایی و آسیایی، مدرک جی آر ایی نیاز نداریم.
  • معمولا برای ادمیشن دانشگاه های آفریقایی و اقیانوسیه، مدرک جی آر ایی عمومی یا موضوعی نیاز نداریم.
  • معمولا برای ادمیشن رشته های غیر MBA، GMAT نیاز نیست.
  • متقاضیان تحصیل در رشته های هنری، نیازی به GRE ندارند.
  • متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، نیازی به کسب GRE ندارند. مگر اینکه دانشگاه برای برخی رشته ها مانند پرستاری، الزاماتی ارائه کند.
  • معمولا برای ادمیشن در مقطع پسا دکترا، نیازی به اخذ مدرک GRE نیست. مگر آنکه دانشگاه مقصد، الزماتی را تعریف کند.
  • افرادی که خواهان دریافت پذیرش قطعی با بورس از یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دارند، مدرک جی آر ایی با نمره بالا کسب کنند.
  • افرادی که خواهان دریافت بورسیه از سازمان ها و موسسات بین المللی مخصوصا در آمریکای شمالی هستند، مدرک جی آر ایی داشته باشند.

برای اپلای در مقاطع مختلف تحصیلی در قاره سبز نیز، اصولا مدرک جی آر ایی نیاز نیست و حتی برای بورس نیز، داشتن این مدرک معمولا ذکر  نمی شود. اما به هر حال افرادی که این مدرک را در اختیارداشته باشند و نمره بالایی هم در آن کسب کرده باشند، شانس پذیرش تحصیلی با بورس آن ها افزایش خواهد یافت. چرا که پذیرش و بورس در مقطع دکترا، بسیار رقابتی است و short list ها با برررسی دقیق رزومه داوطلبان صورت می گیرد.

اما برای مقطع کارشناسی ارشد در قاره سبز وحتی آسیا، اصلا نیازی به داشتن چنین مدرکی نیست و شاید داشتن آن هم خیلی برای دانشگاه ها برای اعطای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به متقاضیان، اهمیت چندانی نداشته باشد. مگر این که شما بخواهید در یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کنید که ان وقت اوضاع فرق می کند.

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در نیوزلند و استرالیا نیز، معمولا داشتن این مدرک از داوطلبان درخواست نمی شود، اما به هر حال داشتن آن شاید به عنوان امتیاز رقابتی (competitive advantage) برای application  شما در فرآیند پذیرش و بورسیه (scholarship) تلقی شود، گر چه نه شرط لازم است و نه شرط کافی.

GRE جهت پذیرش در دانشگاه های آمریکای شمالی

GRE14

به هر حال، اکثر متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی، این مدرک را نیاز دارند. دانشگاه هایی که ارائه این مدرک را از سوی دانشجویان به عنوان بخشی ضروری در APPLICATION درخواست می کنند، ۲ دسته هستند:

۱- دسته اول دانشگاه هایی هستند که حداقل نمره برای پذیرش دانشجویان در نظر می گیرند. مثلا به داوطلبان می گویند که در بخش نوشتاری، بایستی نمره ۴.۵ از ۶ کسب کنند و یا در بخش ریاضیات، نمره بالای ۱۶۰ از ۱۷۰ بدست آورند. اگر شما با چنین دانشگاه هایی برخورد کردید، تا زمانی که حداقل نمره را کسب نکردید، از ارسال مدرک خودداری کنید. چرا که شانسی برای قبولی نخواهید داشت.

۲- دسته دوم دانشگاه هایی هستند که مدرک جی آر ایی یا جی مت را درخواست می کنند، اما حداقل نمره در نظر نمی گیرند. اگر با این دانشگاه ها روبرو شدید، بدانید که نگاه دپارتمان پذیرش (Admission office) به صورت holistic view بوده و در واقع نمره پایین جی آر ایی، شانس قبولی شما را از بین نمی برد. اما  متقاضیانی که نمرات بالاتری داشته باشند در اولویت پذیرش قرار می گیرند.

مقوله دیگری که باید توجه کنید آن است که برای کسانی که دوست دارند در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته هایی مانند اقتصاد، مدیریت و حتی MBA شرکت کنند، داشتن مدرک GRE-GMAT امتیاز خوبی برای پذیرش با بورس خواهد بود. این موضوع حتی در برخی از دانشگاه های اروپایی نیز مشاهده شده است.

در قسمت بعدی، با شرایط پذیرش دانشگاه های آمریکایی که نیاز به مدرک GRE دارند آشنا می شویم. برای آشنایی در آزمون سایت ETS راهنمای رسمی شرکت و آمادگی در آزمون در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود