پنج ویژگی خانه های ژاپنی که آن ها را منحصر به فرد کرده است

پنج ویژگی خانه های ژاپنی که آن ها را منحصر به فرد کرده است

ممکن است خانه های سنتی ژاپنی به دلیل طراحی مینیمالیستی، سادگی و نگرش صرفه جویانه برای ما عجیب به نظر برسند. در این خانه ها هیچ چیز غیر ضروری وجود ندارد. هر وسیله ای جای مشخص خود را دارد و همه ی ویژگی های خانه اهمیت نمادین زیادی دارند.

در اینجا به مفاهیم و ویژگی های کلیدی خانه های سنتی ژاپنی می پردازیم که آن ها را منحصر به فرد ساخته است.

۱- وفور فضای خالی

ژاپنی ها دوست ندارند خانه هایشان را با اثاثیه و وسایل خرده ریز شلوغ کنند. در ایده آل ترین حالت ممکن، نباید هیچ چیزی جز «تاتامی» (حصیری که به طور سنتی با ساقه های برنج بافته می شود) روی زمین خانه وجود داشته باشد. علاوه بر این، تاتامی واحدی برای اندازه گیری فضا محسوب می شود. هر اتاق می تواند شش تاتامی را در خود جای دهد. بقیه ی اثاثیه می تواند شامل یک میز چوبی با کوسن هایی برای نشستن، یک کمد کشودار و چندین تشک باشد. تشک ها را در طول روز در یک گنجه ی «اوشایر» تا و نگهداری می کنند. گنجه های اوشایر اغلب به رنگ دیوارها هستند. به این ترتیب، فضایی خالی و عریض در خانه های ژاپنی ایجاد می شود و هیچ چیزی توجه شما را به خود منحرف نمی کند. این شیوه ی نگرش به تزیین خانه دست کم یک ویژگی مثبت دارد: تمیز کردن گرد و غبار از گوشه و کنار چنین اتاق های خالی ای آسان تر است.

۲- قابلیت جا به جایی

حمام سنتی خانه های ژاپنی

خانه های سنتی ژاپنی -دست کم به مفهوم رایج- هیچ دیواری ندارند. ژاپنی ها به جای دیوار از «فوسوما» استفاده می کنند که نوعی صفحات کشویی سبک است و همان کارکرد درها و دیوارها را دارد. فوسوما از ساقه های بامبو و برنج ساخته می شود. این صفحات به راحتی جا به جا یا حذف می شوند. این ویژگی به ژاپنی ها امکان آن را می دهد تا ترکیب خانه هایشان را با کمترین تلاش تغییر دهند. صفحات فوسوما می تواند یک اتاق را به دو اتاق تبدیل کند یا اندازه ی اتاق ها را تغییر دهد. علاوه بر این، کمبود اثاثیه و قابلیت جا به جایی اتاق ها این امکان را می دهد تا از یک اتاق در طول شب به عنوان اتاق خواب و در طول روز به عنوان اتاق نشیمن استفاده شود.

حمام و دستشویی در اتاق هایی جداگانه هستند اما دو اتاق به حمام اختصاص می یابد. روشویی و دوش در یک اتاق و «اُفورُ» وان سنتی ژاپنی در اتاقی دیگر قرار می گیرد. این مسأله به دلیل اهمیت زیادی است که ژاپنی ها به استحمام می دهند. آن ها آلودگی های بدن را در زیر دوش می شویند و بعد در آب داغ اُفورُ آرامش می گیرند.

۳- نزدیکی به طبیعت

یکی از ویژگی های معمول خانه های ژاپنی داشتن باغ است. طراحی خانه ها اغلب به گونه ای است که می توان مستقیماً از خانه وارد باغ شد. تنها کاری که باید کرد باز کردن یکی از صفحات کشویی به نام «شوجی» است. وقتی هوا خوب است، شوجی ها همیشه باز هستند. این نزدیکی به طبیعت با استفاده از مصالح طبیعی مثل چوب، بامبو، کاغذ برنج یا پنبه میسر می شود. دلایل زیادی برای استفاده از این مصالح وجود دارد. اول آنکه این مواد ارزان تر از آهن و سنگ هستند. دوم آنکه ژاپن کشوری زلزله خیز بوده و در صورت وقوع حادثه، بازسازی این خانه های «کاغذی» بسیار آسان تر است. به علاوه، احتمال مرگ در زیر ویرانه های سنگی بسیار بیشتر است.

۴- وفور نور خورشید

یکی از ویژگیهای خانه های ژاپنی نور ملایمی است از دیوارهای بیرونی به داخل خانه می تابد. این دیوارها از ماده ای نیمه شفاف ساخته می شوند که نور را از میان چارچوبی باریک به داخل پراکنده می کند. استفاده از چراغ های ساخته شده از بامبو یا کاغذ برنج هم تأثیر مشابهی ایجاد می کند.

۵- مینیمالیسم

مهم ترین نکته در مورد خانه های ژاپنی، زیبایی ظاهری وسایل نیست، بلکه راحتی و آرامش صاحب خانه است. رنگ های درخشان و برجسته یا تزئیناتی که در اغلب خانه های غربی وجود دارد در خانه های ژاپنی دیده نمی شود. ژاپنی ها تنها از وسایلی استفاده می کنند که برای زندگی روزمره ضروری هستند. آن ها تمام اشیاء تزئینی را در یک مکان مشخص به نام «توکونوما» قرار می دهند. تنها چیزهایی که ارزش زیادی دارند در این قسمت گذاشته می شوند، مثل حکاکی ها، مجسمه های مینیاتوری «نتسوکه»، تزئینات ایکه بانا (هنر گل آرایی ژاپنی)، خوشنویسی های روی کاغذ پوست و غیره. این نگرش مینیمالیستی به آرامش گرفتن ژاپنی ها کمک می کند چرا که منجر به تفکر هدفمند و حس قدرشناسی نسبت به زیبایی های خانه شان می شود.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • دریاچه اورمیه فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

    سلام،ممنون از زحمات شما خانم برهمند،
    عاشق این خانه های ساده هستم، البته فکر کنم تو خود ژاپن هم این جور خانه ها کم شده، چون همه جا آپارتمان سازی گسترش پیدا کرده است،
    بازم از ژاپن مطلب بنویسید.