حقایق جالبی درباره پلک زدن که شاید نمی دانید

حقایق جالبی درباره پلک زدن که شاید نمی دانید

اغلب مردم اطلاعاتی ابتدایی درباره ی پلک زدن دارند: با این کار چشم ها تمیز و مرطوب شده و در عین حال از آن ها در برابر عوامل مزاحم محافظت می شود. همه ی ما پلک می زنیم. البته نوع دیگر آن یعنی چشمک زدن را هم با یک چشم و تعمدا انجام می دهیم که شکلی از زبان بدن محسوب می شود.

شاید در نگاه اول، پلک زدن موضوع حیرت انگیزی به نظر نیاید اما چند نکته ی جالب در مورد این عمل باز و بسته شدن سریع پلک ها وجود دارد که احتمالا نمی دانید.

۱- (از قرار معلوم) زن ها بیشتر پلک می زنند

اگرچه به سختی می توان پشتوانه ای علمی برای شایعه ی «پلک زدن بیشتر زن ها» پیدا کرد، اما اعتقاد رایج بر این است که زن ها دو برابر بیشتر از مردان پلک می زنند. ارقام مختلفی در خصوص تعداد دقیق دفعات پلک زدن یک شخص در طول یک دقیقه ذکر شده اما میزان متوسط آن را پانزده بار در دقیقه یا به عبارتی دیگر، هر چهار ثانیه یک بار می دانند. در مواقعی که شخص مضطرب، نگران یا خسته است این میزان می تواند افزایش یابد. علاوه بر شایعه ای که در مورد دو برابر بودن دفعات پلک زدن در زن ها وجود دارد، طبق گزارشی که در سایت Men’s Health منتشر شده زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، ۳۲% بیشتر از زنانی که این قرص ها را مصرف نمی کنند پلک می زنند.

۲- یکی از قطعات خودرو با الهام از عمل پلک زدن ساخته شد

رابرت کرنز مخترع برف پاک کن ماشین، بعد از حادثه ای که در یک مهمانی و در اثر برخورد در شیشه ی نوشیدنی با چشم چپش برای او پیش آمد و باعث نامنظم شدن پلک زدنش شد، ایده ی بسیار مهم ساخت برف پاک کن ماشین به ذهنش خطور کرد. کرنز بعدها نابینا شد و سال ها درگیری حقوقی با فورد و دیگر شرکت های خودروسازی در دادگاه ها با اتهام سرقت ایده ی انقلابی اش، او را دچار اختلال روانی کرد. فیلم «سوسوی نابغه» (Flash of Genius) در سال ۲۰۰۸ درباره ی زندگی این مخترع ساخته شد.

۳- نوزادان به ندرت پلک می زنند

علت پلک زدن بسیار کم نوزادان در مقایسه با بزرگسالان هنوز نامشخص است. آن ها به طور معمول تنها دو بار یا کمتر، در طول یک دقیقه پلک می زنند. به علاوه، در پژوهشی معلوم شد تعداد دفعات پلک زدن کودکان با بالا رفتن سن در آن ها افزایش می یابد و آن ها در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی به نوعی بلوغ در پلک زدن می رسند. یکی از نظریاتی که درباره ی علت پلک زدن بسیار کم نوزادان وجود دارد بیان می کند آن ها به دلیل خواب طولانی مدتی که دارند، به اندازه ی بزرگسالان نیاز به مرطوب کردن چشم هایشان ندارند. نظریه ی دیگر در این خصوص آن است که نوزادان در زمان بیداری به طور تمام وقت از چشم هایشان (و نه پلک هایشان) برای دریافت اطلاعات بصری استفاده می کنند.

۴- پلک زدن مکرر جورج دبلیو. بوش و خلبانان نیروی هوایی در زمان پرواز در قلمرو کشورشان

علاوه بر نوزادان، تحقیقات زیادی هم در مورد الگوی پلک زدن بزرگسالان در شرایط مختلف انجام شده است. به طور کلی وقتی در مواجهه با اطلاعات مهمی قرار می گیریم، کمتر پلک می زنیم. اما وقتی با اطلاعات زیادی مواجه نیستیم یا تحت شرایط دشواری قرار داریم، بیشتر پلک می زنیم. خلبان های نیروی هوایی در زمان پرواز با شبیه سازهای پرواز در «قلمرو کشورشان» بیشتر از زمانی که در «قلمرو دشمن» هستند پلک می زنند چون در قلمرو کشورشان کمتر با اطلاعاتی مهم مواجه هستند. دکتر جان استرن، از پیشگامان پژوهش درباره ی عمل پلک زدن و استاد بازنشسته ی رشته ی روانشناسی دانشگاه واشنگتن، خاطر نشان می کند در اولین مناظره ی انتخابات ریاست جمهوری امریکا میان جورج دبلیو. بوش و جان کری در سال ۲۰۰۴، بوش به ویژه زمانی که از طرف رقیبش مورد حمله ی انتقادی قرار گرفته بود به سرعت پلک می زد. کری که در هیچ کدام از لحظات با سرعت پلک نزده بود، مناظره را برد. البته در نهایت جورج بوش به کاخ سفید راه پیدا کرد.

۵- همه ی موجودات، از کوچک تا بزرگ، پلک می زنند

البته این نکته در مورد ماهی ها، مارها و دیگر حیواناتی که پلک ندارند صدق نمی کند. بعضی موجودات که احتمالا معروف ترین آن همسترها هستند، تنها با یک چشم در لحظه پلک و به نوعی چشمک می زنند. در سال ۱۹۲۷ دامپزشکی به نام دبلیو. پی. بلاونت کتابی در مورد پلک زدن حیوانات، به نام «پژوهش هایی در باب حرکات پلک حیوانات: پلک زدن» منتشر کرد. در این کتاب آمده است که میمون های سودانی بسیار پلک می زنند، موش های صحرایی در زمان عطسه کردن پلک می زنند و بزها با فاصله ی ۳۰ تا ۶۰ ثانیه پلک می زنند.

۶- دستگاه های پلک زدن غیر ارادی؛ شاید نسل بعدی عینک های سه بعدی

طی تلاشی برای خلاصی از عینک های سه بعدی آزاردهنده ای که مورد استفاده ی بسیاری از تماشاچیان سینما است، شرکتی برزیلی به نام «جاناتان پست» دستگاه تحریک گری برای پلک زدن تولید کرد که بر روی سر قرار می گیرد و ظاهر دیوانه واری به فرد می دهد. به کمک این پلک زدن های دیوانه وار، دستگاه به کاربر امکان تجربه ی دیدی سه بعدی بدون استفاده از عینک های یک بار مصرف سه بعدی را می دهد.

منبع: mnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود