اسنادی که «رضا رشیدپور» درباره تراژدی «ATR 72» منتشر کرد

انتشار تلویزیونی اسناد مربوط به سیستم رادار فرودگاه یاسوج

اسنادی که «رضا رشیدپور» درباره تراژدی «ATR 72» منتشر کرد

۲۴ ساعت از تلخ ترین حادثه بهمن ۹۶ که مربوط به سقوط هواپیمای ATR 72 شرکت هواپیمایی آسمان در سمیرم اصفهان و کشته شدن ۶۶ تن از هموطنان عزیزمان در این تراژدی است می گذرد و همچنان اقدامات همه جانبه برای پیدا کردن لاشه هواپیما و اجساد کشته شدگان با وجود اقدامات گسترده نهادهای نظامی و امدادی و فرودگاهی ادامه دارد.

موج اظهار تاسف های ملی از این حادثه ناگوار که روزهای پایانی سال ایرانیان را مجددا همچون سال گذشته با حزن و اندوه همراه کرد ادامه دارد و ورزشکاران و هنرمندان در صفحات پر بیننده خود در اینستاگرام، ساعت به ساعت به این اتفاق بزرگ واکنش نشان می دهند. در پی این حادثه، رضا رشید پور، مجری برنامه پر مخاطب حالا خورشید شبکه سوم سیما، ساعاتی پیش، با انتشار اسنادی که برای نخستین بار رسانه ای می شد، جنبه های فنی فرودگاه یاسوج و سیستم ناوبری و هشدار هواپیما ۲۵ ساله ATR هواپیمایی شرکت آسمان را بررسی کرد که بازتاب های گسترده ای پیدا کرده است.

او در بخشی از برنامه حالا خورشید دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۶ به مدت ۲۰ دقیقه، اسنادی که توسط ۱۰ تن از خلبانان زبده ایرانی در اختیار وی قرار گرفته بود و اسنادی محرمانه هم محسوب نمی شد را رونمایی کرد. این اسناد نشان می دهد که وضعیت فنی فرودگاه یاسوج در چند هفته اخیر به چه صورتی بوده و چگونه تراژدی ATR تا حدودی می تواند از کیفیت فنی فرودگاه مربوطه نشات گرفته باشد.

یکی از اسنادی که رضا رشید پور در برنامه امروز صبح رونمایی کرد، سند AIP است. این سند، فنی در صنعت هوایی به معنی: Airport Improvement Program یا برنامه توسعه و پیشرفت فرودگاه است که مشخص میکند که وضعیت تکنیکال فرودگاه مقصد از جنبه های مختلف به چه صورت است. مثلا رادار وجود دارد یا خیر و اگر رادار هست، آیا فعال است یا نه!

در اسنادی که این برنامه از AIP فرودگاه یاسوج منتشر کرد، اطلاعاتی درباره وجود رادار پیشرفته در این فرودگاه وجود ندارد. در یکی از اسنادی که در برنامه نشان داده شد، سندی به نام NOTAM است که اطلاعات فرودگاه به خلبانان را اعلام میکند تا اگر در فرودگاه مقصد، مشکل یا چالشی وجود دارد در جریان باشند و برای پرواز، برنامه ریزی های مربوطه را در نظر داشته باشند.

سندی از NOTAM فرودگاه یاسوج که نشان می دهد تجهیزات ناوبری فرودگاه یاسوج روی کانال ۱۱۲ به دلیل عدم وجود سیستم برق رسانی، عملیاتی نیست

در بخشی از NOTAM فرودگاه یاسوج، عبارتی درج شده که رشید پور در این برنامه آن را خواند که به این شرح است:

DME YSJ ASSOCIATED WITH DVOR CH IRY NOT OPP DUE TO POWER

این سند مربوط به همان روز اتفاق تراژدی ATR است و نشان می دهد که تجهیزات راداری فرودگاه به دلیل نبود سیستم برق رسانی و انرژی، فعال نبوده و از دسترس خارج بوده است. لذا خلبان می بایست با آن شرایط آب و هوایی خاص منطقه، خود  با روش های دیگر (مثل تقرب)، نسبت به پیدا کردن باند و فرود اقدام می کرده است.

سند دیگری که رشید پور در برنامه صبح امروز خود به نمایش عمومی گذاشت، سندی است که نشان می دهد که به طور کل، فرودگاه یاسوج، رادار پیشرفته نداشته است.

سند AIP مربوط به فرودگاه یاسوج که در برنامه حالا خورشید رضا رشیدپور منتشر شد
اسنادی که ضعف فنی فرودگاه یاسوج را از نظر سیستم های راداری نشان می دهد و دربرنامه حالا خورشید ۳۰ بهمن ۹۶ منتشر شد

سند دیگری که در این برنامه رونمایی شد و نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی هوایی کشور است، نامه مدیرکل ایمنی سازمان هواپیمایی کشور به رییس سازمان هواپیمایی کشور، مهندس عابد زاده بوده که وضعیت ایمنی ایر لاین های ایرانی را نشان می دهد.

سند ممیزی ایمنی هواپیماهای خارجی موسوم به SAFA که در برنامه رشیدپور نمایش داده شد و وضعیت ایرلاین های ایران را در بین ۷۴۷ شرکت هوایی جهان توضیح می دهد و استاندارد ایمنی ایرلاین ها را تشریح میکند

طبق اطلاعاتی که رشید پور از روی این سند تقریبا ناخوانا خواند، رتبه برخی از شرکت های هوایی ایران از نظر ایمنی پرواز، در بین ۷۴۴ شرکت هوایی جهان جالب توجه بود: رتبه ۲۷-رتبه ۳۰-رتبه ۳۸-رتبه ۸۳ و رتبه ۹۴. این رتبه ها هر اندازه به ۱ نزدیک تر بشوند، فلاکت ایمنی  آن شرکت هواپیمایی را مشخص می کند.

تنها یک شرکت ایرانی در این سند ممیزی کیفی ایمنی ،توانسته رتبه خوبی را از نظر ایمنی با رتبه ۵۷۹ بدست آورد که به نام شرکت اشاره نشد. مجری برنامه در انتهای بررسی این اسناد از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور خواست تا به مدت ۶۰ دقیقه در یک برنامه زنده تلویزیونی، نظرات خود را درباره مستندات مطرح شده این برنامه ارائه دهند.

امیدواریم سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به انتشار این اسناد، پاسخ قانع کننده ای در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود