دلایل ضربان اضافه قلب چیستند و چه عواملی سبب تشدید آن می شود؟

دلایل ضربان اضافه قلب چیستند و چه عواملی سبب تشدید آن می شود؟

همان طور که آگاه هستید یکی از اندام های مهم و حیاتی بدن قلب است که هر بار تپش آن می تواند برای ادامه حیات موثر باشد. در برخی از مواقع پیش می آید که یکی از تپش های قلب با روند طبیعی انجام نمی شود و همین امر می تواند دشواری هایی را برای افراد به وجود آورد.

زمانی که قلب یکی از ضربان های رایج خود را از دست می دهد در قفسه سینه خود احساس ناآرامی می کنید. درواقع، در اصطلاح پزشکی به چنین عارضه ای premature beat گفته می شود. این عارضه خود به دو گروه تقسیم می شود که یکی «انقباض زودرس بطنی» و دیگری «انقباض زودرس دهلیزی» است.

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که نبض زودتر از زمان طبیعی خود می زند. خبر خوب در این مورد این است که این عارضه علامت ساختار غیرطبیعی قلب شما نیست اما اگر به همراه تنگ شدن مداوم نفس تان یا احساس درد در ناحیه قفسه سینه باشد بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

دکتر «ایمان حسین» متخصص قلب و عروق کلینیک کلیولند در اوهیو در این باره می گوید: “هیچ کدام از دو مورد نام برده شده خطرناک نیستند. عواملی چون سبک زندگی می تواند در تغییر نشانه های این عارضه تاثیرگذار باشد.”

اگرچه برخی از نارسایی های قلبی دلایلی ژنتیکی دارند و سبک زندگی افراد تنها می تواند در تشدید آنها ایفای نقش کند با این حال شاید بهتر باشد با دلایل اصلی ای که سبب می شوند ضربان قلب به مخاطره بیافتد آشنا شویم. این دلایل با جمع آوری داده های حاصل از اطلاعات جامعه پزشکی بدست آمده که آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مصرف بیش از اندازه قهوه

2

از آنجایی که کافئین موجود در قهوه، می تواند هورمون های استرس از جمله «آدرنالین» را تحریک کند و باعث افزایش ضربان قلب نیز شود می توانند ریتم غیرطبیعی را در ضربان قلب به وجود آورد. دکتر حسین بر کاهش مصرف قهوه به منظور کاهش نشانه های فوق تاکید دارد.

استرس

3

استرس خصوصا زمانی که پای یک عارضه قلبی در میان باشد بسیار مضر است. زمانی که استرس دارید، هورمون هایی چون «آدرنالین» و «کورتیزول» تحریک می شوند و این امکان نیز وجود دارد که قلب به منظور پمپ سریع تر خون به عضلات، سخت تر کار کند. حتی زمانی که توسط یکی از دوستان تان و به شوخی ترسیده می شوید، آدرنالین به عروق شما وارد شده و ممکن است در قفسه سینه احساس درد کنید.

دکتر حسین می گوید: “استرس ایجاد مشکل نمی کند بلکه مشکل را برجسته و شاخص تر می کند و هورمون هایی که بر اثر استرس ترشح می شوند، روند ضربان غیر طبیعی قلب را تشدید می کنند.”

کمبود خواب

4

کم خوابی سبب می شود که خودتان و نیز قلب تان، در روز بعد خسته و ناکارآمد باشید. دکتر حسین در این باره می گوید: “زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید تحریک پذیرتر می شوید و بدن برای جبران کم خوابی، هورمون های خاصی برای مقابله با استرس ترشح می کند. همین هورمون ها سبب ایجاد ضربان اضافه در قلب خواهند شد.” توصیه می شود که حتما ۷ تا ۸ ساعت خواب توصیه شده در سبک زندگی تان وجود داشته باشد.

تغییرات هورمونی

5

بارداری، یائسگی، پرکاری یا کم کاری غذه تیروئید همگی می توانند سبب تغییراتی در سطح هورمون ها شوند. در دوران بارداری و یا یائسگی فرد با تغییرات هورمونی بیشتری مواجه خواهد شد.

دکتر «سوزان اشتاین باوم» از متخصصان قلب و عروق در نیویورک می گوید: “این وضعیت خطرناک نیست اما می تواند آزاردهنده باشد.” همه اینها مرتبط با فشاری است که به قلب وارد می شود. وی ادامه می دهد: “نوسانات حاصل از پرکاری تیروئید سبب افزایش تپش قلب می شود. همچنین شیب کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی نیز می تواند باعث سخت شدن عروق قلب شود که تمامی این اتفاقات سبب پیچیدگی هایی در کارکرد قلب خواهند شد.”

قلب برخی از زنان باردار در دوران بارداری ضعیف تر شده و تغییراتی در ضربان قلب شان به وجود می آید. پزشکان برای خانم های باردار و با شرایط این چنینی، در دوران بارداری اکوکاردیوگرام که نوعی فراصوت برای قلب است، استفاده می کنند تا بهبودی در ساختار قلب به وجود آورند.

وضعیت ورزش و تمرین های بدنی

88

هرچقدر سخت تر به انجام تمرین های ورزشی خود بپردازید یا سریع تر بدوید ضربان قلب تان افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. افرادی که به صورت ژنتیکی ساختار قلب غیرنرمالی دارند در حین انجام این تمرین ها باید مراقبت بیشتری به عمل آورند. چرا که در برخی از موارد، تمرین های سنگین ورزشی می تواند سلامت آنها را مورد تهدید جدی قرار دهد.

خصوصا در مورد افرادی که چنین نارسایی هایی دارند و در سنین بالاتری قرار دارند همواره باید مراعات هایی صورت پذیرد.

کمبود مواد معدنی

7

کمبود برخی از مواد معدنی همچون مانند پتاسیم و منیزیم می تواند بر قلب تاثیرگذار باشد. مقدار کافی پتاسیم سبب خواهد شد که عملکرد سلول ها، ارگان ها و نیز قلب بهتر شود.

منیزیم نیز می تواند از بروز حملات قلبی جلوگیری به عمل آورده، باعث افزایش استقامت عضلات شود و فشار خون را در سطح پایین تری نگه دارد. زمانی که در ضربان قلب دچار مشکل هستید، پزشک تان احتمالا سطح مواد معدنی بدن تان را چک می کند. دکتر ویلرسون برای درمان کمبود میزان پتاسیم عمدتا مکمل هایی را تجویز می کند.

کم آبی بدن

6

رساندن میزان کافی آب به بدن سبب عملکرد بهتر قلب خواهد شد. بی توجهی به میزان کمبود آب در بدن باعث کاهش سطح سدیم و پتاسیم در بدن شده و تعادل عملکرد قلب را به مخاطره می اندازد. بدون وجود الکترولیت کافی، قلب تان، ضربان غیر طبیعی را تجربه خواهد کرد.

مشکل اساسی مرتبط با قلب

8

اگرچه بسیاری از ضربان های اضافه قلب، خطرناک نیستند و قابلیت درمان را دارند با این حال اگر چنین ضربه های اضافه در قلب به طور دائم وجود داشته و به همراه ضربان بالا باشد، می تواند از نشانه های یک عارضه پنهان خطرناک باشد.

فشار خون بالا، بیماری قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی از جمله عواملی هستند که به ضربان های اضافه قلب منجر می شوند. دکتر حسین می گوید: “این موارد اغلب خوش خیم هستند اما در مورد بیمارانی که سایر عوارض قلبی را نیز دارند باید مراقبت های بیشتری صورت پذیرد.”

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • میرزا اردیبهشت ۵, ۱۴۰۲

    باسلام بنده جراحی دریچه قلب شدم ودایم ضربان زودرس قلب درارم یه ضربه اضافه بطورمینگین هر ده دقیقه یکی دارم چه دارویی بخورم پرانولول هم جواب نمیده متاسفانه هزینه درمان هم ندارم