گالری گردی هفتگی؛ از «پارتی تایم» تا «زنان بیشماره»

گالری گردی در آخرین روزهای فروردین پایتخت

گالری گردی هفتگی؛ از «پارتی تایم» تا «زنان بیشماره»

در ادامه سلسله گفتار های معرفی برنامه نگارخانه های پایتخت، گزارش گالری گردی هفتگی روزیاتو این هفته نیز سری به ده ها مرکز فرهنگی هنری شهر زده تا در روزهای پایانی فروردین ماه، از جزییات نمایش آثار هنری در عرصه نقاشی، خطاطی و عکاسی آشنا شویم.

با گالری گردی این هفته همراه باشید.

گالری گردها به دیدار جشنواره محک بروند

g16

آخرین روزهای فروردین ۹۶، موسسه خیریه محک، جشنواره ای برای حمایت از کودکان سرطانی ترتیب داده است. هنرجویان تارا بهبهانی، نقاش و مدرس هنر، در یازدهمین سال پیاپی، نمایشگاهی در حمایت از کودکان سرطانی محک در روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ۱۳۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محل این موسسه برگزار خواهند کرد.

در این نمایشگاه دو روزه تعداد ۷۲ نفر از هنرمندان کودک و نوجوان آثار نقاشی خود را در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک به فروش می‌رسانند تا به این وسیله نوع دوستی و حمایت خود را از آن‌ها نشان دهند. نمایشگاه «خبری در راه است…» عنوان یازدهمین نمایشگاه سالانه کودکان و نوجوان هنرآموز تارا بهبهانی است که با توجه به عنوان نمایشگاه خبری را که انتظار شنیدنش را دارند از طریق نقاشی‌هایشان به نمایش گذاشته‌اند.

هدف از برگزاری آن روشن کردن چراغ انسان دوستی و حمایت از همنوعان و هم سالان مبتلا به سرطان خود است.

ریشه ها در گالری دستان ۲

g1

نگارخانه دستان ۲ تهران، از بیست و پنجم فروردین ماه لغایت شانزدهم اردیبهشت ۹۶، نمایشگاه دو نفره آثار دو و سه بعدی شقایق عربی و فریدون او را در معرض دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار می دهد. این نمایشگاه از ساعت ۱۱ تا ۱۹، پذیرای بازدید گالری گردهای تهرانی خواهد بود.

گالری دستان در خیابان فرشته، شماره ۸۲ قرار دارد. برای آگاهی از برنامه های این نگارخانه در اردیبهشت ماه به نشانی اینترنتی آن در این آدرس مراجعه کنید.

جشنواره دانشجویی در نگارخانه پردیس

g2

گالری پردیس ملت از بیست و ششم فروردین ماه لغایت هشتم اردیبهشت ماه، میزبان دومین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال است.

از میان ۱۲۱۹ اثر رسیده به دبیرخانه نمایش توسط بیش از ۵۰۰ شرکت کننده از هنرمندان جوان دانشجو از سراسر دانشگاه های ایران، تعداد ۱۱۴ اثر به مرحله دوم این جشنواره راه پیدا کرده است. پس از انتخاب نهایی، آثار منتخب برای شرکت در نمایشگاه گروهی و رقابت برای آثار برگزیده جشنواره در گالری پردیس ملت به نمایش در آمده است.

داوری این آثار طی دو مرحله و توسط اساتید دانشگاه های هنر کشور صورت می گیرد. دکتر بهنام کامرانی، استاد علیرضا جدی و دکتر جمال عرب زاده، داوران این دوره جشنواره «ژکال» هستند.

g3

افتتاحیه نمایشگاه آثار منتخب نقاشی «ژکال» جمعه بیست و پنجم فروردین ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ با حضور هنرمندان و هنردوستان در گالری پردیس ملت برگزار گردید و اکنون علاقمندان می توانند جهت بازدید از نمایشگاه تا همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۲۰ به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبروی کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

نگارخانه دلگشا

g4

نگارخانه دلگشا تهران، از بیست و ششم فروردین ماه لغایت پنج اردیبهشت، میزبان نمایش آثار سارا رحمانیان با موضوع پنهان با شک است. این گالری در روزهای شنبه تعطیل است و همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱، پذیرای بازدید علاقمندان خواهد بود.

اینستاگرام گالری دلگشا را در این نشانی دنبال کنید.

گالری هما با پارتی تایم

پارتی تایم، عنوان نمایشگاه نقاشی مانی غلامی است که از بیست و چهارم فروردین ماه لغایت هشتم اردیبهشت در نگارخانه هما تهران در معرض دید عموم قرار دارد.

g5

در بیانیه گالری آمده است:

آدم هایی که جلوی دوربین می ایستند، ژست می گیرند، معذب می شوند و می خواهند خود را جور دیگری جلوه دهند. معمولا لبخند می زنند تا شاد به نظر بیایند شکلی از تصنع و غیر طبیعی بودن که در آدم های توست جذاب و جالب است و گاهی مضحک.” این ها بخشی از مکالمه ی ایمان افسریان درباره ی سری پارتی تایم است.

مجموعه ی حاضر در گالری هما بیش از یک دهه است در فضای هنری ایران حضور دارد اما هیچوقت به شکل یک مجموعه کامل در کنار هم دیده نشده است. نقش این مجموعه در بازنمایی ایرانی و تاثیر عمیقش بر هنرمندان پس از خود، گالری هما را بر آن داشت تا مروری بر این سری نقاشی برگزار کند. گالری هما امیدوارست تا با مرور هنر معاصر برای بخشی از پرسش های اکنونی هنر ایران، پاسخ هایی را پیدا کند.

گالری هما در خیابان کریم خان زند خیابان سنایی کوی چهارم شماره ۸ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید .

نگارخانه سیحون

g6

نمایشگاه نقاشی منصور نصرت نظامی با عنوان «موقعیت‌ها / دومین حیات هنر» در روز جمعه مورخ بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۶ در گالری سیحون ۲ افتتاح شد. منصور نصرت نظامی متولد سال ۱۳۳۳ در تهران نقاش و هنرمند معاصر و دانش آموخته‌ی آکادمی هنرهای زیبای شهر نورنبرگ آلمان است.

وی هنر را در عرصه‌های گوناگون از جمله نقاشی و حجم و طراحی پارچه و مد آزموده است. در عرصه‌ی نقاشی با گذراندن تجارب مختلف هنری سرانجام به سبک ناب و پالوده‌ی خویش دست یافت. نقطه‌ی عطف این سبک استفاده از بافت به خصوص بامبو و پارچه در تابلوها برای نشان دادن دیالوگ خاص مابین احساسات سرکوب شده انسان مدرن و اثر هنری است.

وی تا کنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی شرکت نموده از جمله: آرت گالری شهر داری ارلانگن ۱۹۸۰ آرت گالری اشتوتگارد ۱۹۸۳ آرت گالری نورنبرگ ۲۰۰۰ گالری مرکل ارلانگن ۲۰۰۳ آرت نظامی نورنبرگ ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ گالری کولتورشوینه نورنبرگ ۲۰۱۶.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

آنجا که در گستره‌ای فروزان، رنگ ها و طرح‌ها شدت می‌گیرند و با زمزمه‌ای ساده با ما به گفتگو می‌نشینند، در میان اشکال ناب و سایه ساری از جنس طبیعت، این زندگی با چه شفافیتی مسیر خود را می یابد. رنگ‌ها و طرح‌ها برمی‌خیزند تا ما را با خویشتن خویش مواجه سازند و زندگی همگان را لبریز گردانند.

توفانی که بی امان با دانه‌های تگرگ بر برگ‌ها تندرهای طولانی می‌نوازد و درخشش آذرخش گونه‌ای که درخت‌ها و دیوارها را شکرین می‌سازد. آن هنگام که همه‌ی چراغ ها خاموش خواهند شد ردی فروزنده که با درخشندگی از میان آسمان می‌گذرد پیش از آن که واژگانی از برای خود بیابد به کمال می‌رسد. آری، مسیر عبور اینجاست، گفتگو در موقعیتی میان پنهانی و آشکارگی و تولد دوباره‌ی هنر.

اطلاعات گالری را در این آدرس دنبال کنید.

آیه های نسیان در نگارخانه آران

نگارخانه آران از بیست و پنجم فروردین لغایت یازدهم اردیبهشت ماه، نمایشگاه نقاشی انفرادی رقیه نجدی را در معرض نمایش قرار می دهد. در بیانیه نمایشگاه آمده است:

برای یک نسل از ایرانیان، کودکی در میان بهت و بیداری گذشت. تجربه سال های انقلاب و خشونت و جنگ، تصاویر و احساسات و ادبیاتی را به آنان تحمیل کرد که قرار نبود بخشی از کودکی باشند. هراس ها و تعارضات آن سال ها هنوز بر تصمیمات و تمایلات روزانه تاثیر می گذارند.

g7

در عین حال ناامنی و عدم ثباتی که یک ملت برای سال ها تجربه کرده، عطش و اشتیاق به زندگی را نیز بارور می کند؛ نیاز به رنگ، طرح و پرواز خیال در این بستر به عرصه می رسد در اولین نمایشگاه انفرادی خود، رقیه نجدی گذشته ای را به تصویر در می آورد که در آن با میلیون ها کودک دیگر سهیم است.

با نقاشی تصاویر کودکان به صورت نگاتیو عکس، و با پس زمینه نا آرامی و آلوده به خشونت هنرمند صدای خود را در اعتراض به جنگ و خشونت تحمیل شده، و ادامه تهدید به دشمنی و جنگی مجدد در کشور خود و در منطقه را، به مخاطبان انتقال می دهد کیفیت وهم آلود این نقاشی ها چون پوششی نامحسوس آنچه که هنرمند به خاطر می آورد را در بر می گیرند.

g8

در این لایه های واقعیت و خواب و وهم، ساختاری خاص شکل می گیرد. رنگ های شفاف و زنده در تقابل با دنیای خاکستری که یادآور سال های جنگ در ایران هستند، و زیبائی عجیب گلهای وحشی یادآور آن هستند که در نهایت طبیعت کنترل شدنی نیست و روح انسان قادر به فائق آمدن بر بسیاری از ناملایمات است در آیه های نسیان، هنرمند مجموعه ای از تصاویری زیبا را برای بازخوانی گذشته در کنار هم قرار می دهد.

هنرمندی که مصمم است با تمام آنچه بود و هست و با تمام وجود زندگی کند؛ جسورانه و مصر در انکار سیاهی و نهایتا پیروز در مقابله با کژی ها.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

نگارخانه بن

g9

میراث متروک، عنوان نمایشگاه آثار کریم نصر است که این روزها در گالری بن تهران در معرض نمایش قرار گرفته است. این آثار از بیست و ششم فروردین لغایت بیستم اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۰، میزبان گالری گردهای تهرانی است.

درون از بیرون

g10

عنوانی برای نمایش آثار عکاسی در گالری فردا که از بیست و ششم فروردین ماه لغایت سی و یکم فروردین در معرض دید عموم قرار گرفته است. ارمغان خلج، عکاسی جوان کشورمان درباره این نمایشگاه می گوید:

صورت عرصه‌ی بروز احوالات درونی و نمود جدایی‌ناپذیری از هویّت انسان است؛ شناسه‌ای‌ ست که انگاره‌های ذهنی دیگران از او را نمایندگی می‌کند و بخش عریانی از کیستی اوست که نمی‌تواند انکار یا کتمانش کند؛ به همین‌دلیل فشردن، پیچاندن و درهم ‌شکستن تدریجی و از سوی دیگر مکانیزم مواجهه‌ی با آن می‌تواند در سطوح و از زوایای متفاوت مورد تامّل قرار گیرد.

اما این مجموعه قصد دارد پا را از ایجاد، ثبت و آگراندیسمان دفرمگی و ناهنجاری در صور صورت انسانی فراتر گذاشته و به درون بپردازد؛ درون‌ی که به استعاره‌ی صورت و با تکیه بر جایگاه ویژه‌ی ایماژها و شبکه‌ی معنایی درهم‌تنیده و گسترده‌ی مربوط به آن در ذهن، نمودی بیرونی یافته است.

“درون از بیرون” که اولین ثبت های آن به سال ۱۳۹۱ بازمی‌گردد، تلاشی ست برای تجسم بخشیدن به تعادل بر‌هم‌خورده و نظم به‌هم‌ریخته‌ی درونی انسان که با شیوه‌ی ارائه‌ای دو‌فازی قصد دارد مخاطب و تصاویر را در دو موضع و با دو نحوه‌ی مواجهه‌ی متفاوت در معرض یکدیگر قرار دهد؛ در رودررویی انسان با تصاویر صورت/صورت‌هایی درهم‌فشرده، خمیده و در اعوجاج رها شده…

نگارخانه فردا را در این نشانی دنبال کنید.

یادداشت ها

g11

عنوان نمایشگاهی است که این روزها در گالری زیر زمین دستان از بیست و ششم فروردین ماه لغایت شانزدهم اردیبهشت ماه در معرض نمایش عمومی قرار دارد که برای نمایش آثار فریدون او در دسترس است.

زنان بیشماره

g12

نگارخانه ۲۶، این روزها میزبان نمایش آثار الهام قربانی شاد با نام “زنان بیشماره” است  که از بیست و ششم فروردین ماه لغایت پنجم اردیبهشت در نگارخانه ۲۶ تهران در معرض دید عموم قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

چه خبر از گالری ثالث

۹۶ اثر به قیمت ارزان در گالری ثالث تا آخر فروردین در اختیار گالری گردهای تهرانی قرار دارد. این نمایشگاه که خروس خوان ۹۶ نام دارد، تلاش کرده تا آثار هنری از هنرمندان مختلف را در عرصه های متنوعی با قیمت خوب در اختیار هنردوستان قرار دهد تا کمکی به اقتصاد هنر در تهران بکند.

g13

نرگس پرویزی، هنرگردان این نمایشگاه گفته بود که هنرمندان حمایت ویژه‌ای از این طرح کردند تا آثار بر روی دیوار برود و بهتر دیده شود و از طرفی فروش خوبی داشته باشد. آثار متنوعی هم در این نمایشگاه عرضه شد و هیچ خطی آن‌ها را به هم مرتبط نمی‌کند.

آثاری با مدیا طراحی، نقاشی، چاپ دستی و عکس و … در این نمایشگاه موجود است.

گفتنی است، ایده نمایشگاه در نهایت به این نقطه رسید که ۹۶ اثر برای شروع سال ۱۳۹۶ به نمایش در بیاید. من به عنوان یک هنرگردان از آن جایی که با آرتیست‌ها و گالری‌های مختلفی در ارتباط بودم به تناسب چند رخداد قابل توجه که در سال قبل در گالری ثالث رخداد به این فکر کردم که این نمایشگاه را در گالری ثالث برگزار کنم.

g14

بسیاری از این هنرمندان که در این نمایشگاه حضور دارند، هنرمندان گالری‌های قدیمی و معتبر شهر هستند. بسیاری از هنرمندان به خصوص با سابقه‌ها ثالث را به عنوان گالری نمی‌شناختند اما حمایت و اعتمادی به وجود آمد که بتوانیم این حس را در هنرمندان جوان به وجود بیاوریم که می‌توانند در این فضا فعالیت کنند.

قابل ذکر است که این نمایشگاه کانسپت مشخصی ندارد و نمایشگاه مبهم است و پراکندگی آثار ممکن است این سوال را برای مخاطب به وجود بیاورد که در برابر چه چیزی قرار گرفته است و این می‌توانست باعث شود که نخواهند در سالن بمانند، اما ماندند.

g15

خروس خوان ۹۶ با نمایش آثاری از: میرا آورزمانیان، افشین باقری، الیزا برزین، حامد بهروزکار، تانیا پاکزاد، مجتبی تاجیک، شیده تامی، نسرین ترک، حامد دهقان، دانا دهقان، معصومه دیوان‌دری، فرزانه رادمهر، سعید رضوانیان، کیمیا رهگذار، پدرام حربی، فرزانه حسینی، نازگل حقی، فریده جعفری سمرقندی، محمد خزری مقدم، اشلینگ ساره حق‌شناس، علی سلطانی، سمیرا شاکری، رضا شریفی، فرناز شعاعی، زهرا شفیعی، بهنام صادقی، منیر صحت، شاهد صفاری، ندا ظرف‌ساز ، نگار فدائی، سینا قاسمی، علی قائمی، شیرین قندچی، سوگل کاشانی، عسل کاظمیان، نیلوفر کسبی، کوروش کلهر، مهران گل‌محمدی، علیرضا معصومی، امید معصومی، ژوبین میر اسکندری، مریم نیازاده و الهام جعفریان به نمایش در آمده است.

سمپوزیوم مجسمه سازی در برج میلاد تهران

هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، یکم تا بیست و چهارم اردیبهشت ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. در این دوره از سمپوزیوم با حضور ۱۴ هنر مند خارجی از ۱۳ کشور جهان و با حضور ۱۵ هنرمند ایرانی با محوریت متریال سنگ در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

g18
تصویری از ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی در برج میلاد تهران

این هنرمندان از طریق فراخوانی که سال گذشته منتشر شد در این سمپوزیوم ثبت نام کردند. بعد از ارائه طرح‌های‌ به دبیرخانه، از بین این طرح‌ها آثار را انتخاب و معرفی شد. دکتر علیزاده (مسوول نمایشگاه) با اشاره به اینکه سمپوزیوم این دوره سه بخش بین‌المللی، داخلی و دانشجویی دارد، افزود: در این سمپوزیوم ۱۴ هنرمند در بخش بین‌الملل ، ۵ هنرمند در بخش هنرمندان حرفه‌ای و ۱۰ هنرمند هم در بخش دانشجویی حضور دارند.

g19
تصویری از ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی در برج میلاد تهران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مورد بخش دانشجویی گفت: بخش دانشجویی معمولاً به منظور کسب تجربه دانشجویان برگزار می‌شود و بار آموزشی دارد و عموماً به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود.

g20

هنرمندان از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلبانی، اوکراین، بلغارستان، روسیه، ترکیه، گرجستان، رومانی، ژاپن، ارمنستان، آلمان و لتونی در این نمایشگاه حضور دارند.

اردیبهشت گردی در برج میلاد تهران را فراموش نکنید.

چه خبر از پاتوق هنرمندان ایران

photo_2009-04-30_00-42-46
نمایشگاه حسن یاقوتی در خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران نیز در روزهای آخر فروردین و اوایل اردیبهشت، برنامه های متنوعی دارد.

  • سینما تک؛ نمایش فیلم حصارها به کارگردانی دنزل واشینگتن در «هفته فیلم اسکار» | ساعت ۲۰
  • سینما تک؛ نمایش فیلم شیر به کارگردانی گرت دیویس در «هفته فیلم اسکار» | ساعت ۱۷:۳۰
  • نگارخانه زمستان: نمایشگاه نقاشی‌های حسن یاقوتی با عنوان «مشتاقی و مهجوری»
  • نگارخانه‌های نامی، بهار و تابستان: نمایشگاه مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت صنایع دستی ایران
  • نگارخانه ممیز: هفتمین نمایشگاه جایزه عکس مستند اجتماعی «شید»
  • نگارخانه‌های میرمیران و پاییز: نمایشگاه عکس و خوشنویسی با عنوان «هنر انقلاب اسلامی»
  • نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان است.
  • نمایش «من تو آینه» به کارگردانی غزل شجاعی | ساعت ۱۸
  • نمایش «سونات شب» به کارگردانی سعید داخ | ساعت ۱۹:۴۵
  • نمایش «و خداوند، هایم را فراموش کرده است» به کارگردانی هامون سیدی | ساعت ۲۱:۳۰
photo_2009-04-30_00-42-39
نمایشگاه آثار صنایع دستی ایران تا ۳ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برپاست

چه خبر از گالری ایوان

g17

آخرین خبر اینکه نمایشگاه آبرنگ در نگارخانه ایوان تهران از اویل اردیبهشت گشایش می یابد.

گالری ایوان در نخستین نمایشگاه سال ۱۳۹۶ خود میزبان جدیدترین آثار احمد وکیلی است. این نمایشگاه که «رو‌ در رو با طبیعت» نام دارد روز جمعه اول اردیبهشت ماه با نمایش بیش از بیست اثر وکیلی که با تکنیک آبرنگ خلق شده‌اند افتتاح می‌شود.

وکیلی که سال‌ها به بررسی اقلیم ایران و کشف و شهود در آن پرداخته است، مجموعه جدید خود را با حضور در طبیعت و متأثر از زیبایی‌ها و ظرایف آن خلق کرده است. او مظاهر طبیعت و فرم‌های موجود در آن را بررسی کرده و معنایی پنهان را در آن‌ها یافته است که با ظرافت به مخاطب انتقال داده می‌شود.

احمد وکیلی متولد ۱۳۴۰ و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی در مقطع فوق لیسانس است. نخستین نمایشگاه انفرادی او در سال ۱۳۶۴ برگزار شد و پس از آن نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.

در کارنامه هنری وکیلی کسب جوایز داخلی و بین‌المللی به چشم می‌خورد و علاوه بر آن در سال ۱۳۹۰ دبیری هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران را بر عهده داشت.

گفتنی است گالری ایوان همانند نمایشگاه‌های گذشته، درصد متعلق به خود از محل فروش این آثار را به یکی از خیریه‌های معتبر اهدا خواهد کرد. نمایشگاه «رو در رو با طبیعت» تا اواسط اردیبهشت ماه در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است.

آخرین خبرها از گالری های تهران را هر هفته در سرویس گالری گردی روزیاتو دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • کریمیان اردیبهشت ۱, ۱۳۹۶

    پارتی تایم بعضی عکسهاشو من رفتم دیدم. کمی تا قسمتی البته غیر قابل نمایشه 🙂 شما هم اون یکی که میشه برداشت رو گذاشتین .
    خلاقیت جالبیه