مشکلات رایج پوستی در فصول گرم سال و راهکارهای درمان آنها

مشکلات رایج پوستی در فصول گرم سال و راهکارهای درمان آنها

با نزدیک شدن به فصل تابستان و برای پرهیز از آسیب پوست تان بر اثر تعرق و آفتاب سوختگی های این فصل، شاید بهتر باشد بر اطلاعات خود اندکی افزوده تا با لذت بردن از این فصل، برای خود و خانواده تان لحظات شادتری را به وجود آورید. اگر قصد سفر به مناطق ساحلی را داشته باشید با به کارگیری راهکارهایی که در اختیارتان قرار خواهیم داد با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد.

آنچه در ادامه خواهید خواند بر اساس نظرات متخصصان پوست زبده گردآوری شده که در بسیاری از موارد و در صورت عدم پیشروی بیش اندازه آن عارضه با راهکارهای ساده قابل درمان هستند. با این حال مشورت با متخصص پوست یکی از مطمئن ترین راهکارها به شمار می رود. ۹ مورد از موارد جمع آوری شده را با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

آفتاب سوختگی

1

اگرچه به خوبی می دانید خصوصا در فصول گرم سال باید از ضدآفتاب استفاده کنید اما در برخی از مواقع پیش می آید که با مصرف ضدآفتاب نیز آفتاب سوختگی در پوست تان اتفاق می افتد و منجر به درد در بخشی از بدن تان می شود. در آن زمان بلافاصله از معرض آفتاب دور شوید.

دکتر «کلی پانآنتونیو»، از متخصصان پوست با تجربه می گوید در چنین شرایطی باقی ماندن در معرض آفتاب می تواند آفتاب سوختگی را بدتر کند. در چنین مواقعی از پمادهای «هیدروکورتیزون» استفاده کنید. ممکن است شنیده باشید که می توانید از آلوورا نیز در محل سوختگی استفاده کنید، اما مراقب مصرف ژل های حاوی الکل باشید چرا که می تواند در پوست های حساس ایجاد خارش کند.

پروفسور «آیوی لی»، استادیار پوست دانشگاه «یو سی اِل اِی»، می گوید، به جای این کار، مرطوب کننده خود را در داخل یخچال قرار دهید و آن را به آرامی بر روی پوست خود بمالید. وی می گوید لازم نیست که حتما از آلوورا استفاده کنید، همین که پوست را مرطوب نگه دارید به ترمیم آن کمک می کنید. وی توصیه می کند که در چنین زمان هایی از تماس با پوست پرهیز کنید. از لایه برداری کردن پوست نیز جدا خودداری کنید چرا که روند درمان را به تاخیر می اندازد.

سوختگی حاصل از شیو کردن

2

اینکه برای نظافت پوست خود هر روز آن را شیو می کنید خوب است اما هراندازه که این کار را بیشتر انجام دهید در معرض ایجاد سوختگی بیشتری قرار خواهید داشت. دکتر پاپآنتونیو در این باره می گوید از تیغ های مناسب و نو برای انجام این کار استفاده کنید و به جای صابون از کرم های مخصوص شیو کردن استفاده کنید.

دکتر لی می گوید احتمالا شنیده اید که در جهت عکس رویش موها شیو کنید اما این کار رشد موها را افزایش خواهد داد اما اندکی از خارش آن می کاهد. دکتر پاپآنتونیو می گوید زمانی که کار شیو کردن تان به پایان رسید، اندکی الکل روی پوست خود بمالید. سپس از دئودورانت های مخصوص پوست های حساس استفاده کنید تا از بیرون زدگی های قرمز رنگ در آن ناحیه از پوست جلوگیری کنید.

گزش حشرات

3

حتی تصور خاراندن محل نیش زدگی حشرات را هم نکنید. با این کار دیرتر بهبود خواهید یافت و در آن مکان، لکه های قهوه ای رنگی به وجود خواهد آمد. دکتر پاپآنتونیو می گوید هر اندازه بیشتر به پوست آسیب وارد کنید، اعصاب آن را منطقه را تحریک و حساس تر خواهید کرد.

به جای خاراندن از ژل های خنک یا اسپری های ضدخارش استفاده کنید یا روی آن اندکی یخ بگذارید تا حواس تان از خاراندن پرت شود. اگر هم به نیش حشرات حساسیت دارید، در طول تابستان از داروهای مخصوص آلرژی مانند «لوراتادین» با نام تجاری Claritin استفاده کنید. با این کار به خارش پوست کمک کرده و در دفعات بعدی نیز با مشکل کمتری روبرو خواهید بود.

پیچک سمی آمریکایی (Poison ivy rash)

4

حتی تماس با «پیچک سمی آمریکایی» نیز می تواند به خارش و جوش منجر شود. اگر به این گیاه تماس پیدا کردید سریع بدن و تمام لباس هایی را که در آن زمان به تن داشتید را بشویید. از لایه برداری و یا آب بیش اندازه گرم نیز پرهیز کنید چرا که باعث افزایش خارش بدن تان خواهد شد.

دکتر «پاپآنتونیو» می گوید زمانی که بدن تان را خشک کردید، پماد «هیدروکورتیزون» را دو بار در روز روی پوست مالیده تا خارش آن به طور کامل از بین برود. وی می گوید در موارد شدیدتر می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. «پاپآنتونیو» می گوید لوسیون هایی چون  caladryl یا برخی از داروهای ضدآلرژی همچون «لوراتادین»، Benadryl، Claritin و یا Zyrtec برای کاهش عمومی خارش بدن مفید هستند.

جوش های حاصل از جکوزی

عاملی پنهان اما خطرناک در درون جکوزی نهفته است که نوعی باکتری به نام «سودوموناس آئروژینوزا» است که عمدتا در آب زندگی می کنند. اگر بعد از رفتن به جکوزی، خارش فراوانی را روی پوست خود احساس کردید و یا جوش های آکنه مانندی روی پوست تان ظاهر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. در آینده سطح کلر و «پ هاش» را برای از بین رفتن تمام باکتری ها چک کنید.

فولیکولیت

5

تنها دلیل عفونت های پوستی، جکوزی نیست بلکه عفونت های فولیکول های مو خصوصا در فصل تابستان دیده می شود. این نوع باکتری ها از عرق و پوست های مرده که منافذ پوست را پر کرده اند تغذیه می کنند و سبب جوش های ریزی بر روی فولیکول های مو می شوند. لایه برداری با «بنزوئیل پراکسید» در آن ناحیه می تواند مفید باشد و از شکل گیری بیشتر جوش های ریز جلوگیری به عمل می آورد.

دکتر «پاپآنتونیو» می گوید با این حال بهتر است با مراجعه به یک متخصص پوست راهکار سریع تری را برگزینید. از کرم های ضدآفتابی برای پوست تان استفاده کنید که منافذ پوست را پر نکنند. همچنین تا آنجا که امکان دارد، بعد از عرق کردن هرچه سریع تر دوش بگیرید. حتی اگر بر اثر عرق کردن در بدن یا موهای شما بوی بدی به وجود نیامده باز هم این کار را انجام دهید چرا که باکتری ها می توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند.

جوش هایی که بر اثر گرما شکل می گیرند

8

باکتری ها می توانند سبب فولیکولیت شوند اما منافذ بسته شده پوست، بدون آنکه عفونتی را به وجود آورند، ایجاد تورم می کنند. دکتر لی می گوید هر اندازه کمتر در معرض آفتاب و رطوبت قرار گیرید زودتر از شر جوش ها رها خواهید شد.

برای آنکه از برخورد لباس با جوش ها خودداری کرده باشید لباس های گشادتر بپوشید و آن محل را چرب و نگه دارید. دکتر پاپآنتونیو می گوید برای کاهش خارش از کرم کورتیزون استفاده کنید. با این کار از بسته شدن منافذ پوست نیز جلوگیری به عمل خواهید آورد.

عفونت قارچی مهبل

9

اگرچه چنین عفونتی در تمام فصول سال اتفاق می افتد اما در تابستان افزایش پیدا می کند. این عارضه در مکان های گرم و مرطوب پوست مانند واژن، زیر سینه و چروک های شکم اتفاق می افتد. دکتر پاپآنتونیو می گوید بعد از دوش گرفتن هرچه سریع تر این مناطق را خشک کنید.

وی تاکید می کند به سرعت لباس نپوشید و تلاش کنید تا این مناطق را کاملا خشک کنید. دکتر لی می گوید می توانید از پودرهای ضدقارچ نیز در این نواحی استفاده کنید. اگر با استفاده از این پودرها بدن تان بیش از اندازه داغ می شود از کرم های ضدقارچ استفاده کنید.

پای ورزشکاران

6

گرمای بیش از اندازه هوا در فصل تابستان می تواند به احساس خارش و پوسته پوسته شدن بین انگشت های پا نیز بشود. دکتر پاپآنتونیو می گوید، کرم های ضدقارچ OTC را بین انگشتان پا بمالید. برای ورزشکاران حدود یک هفته طول خواهد کشید که بهبودی حاصل شود.

اگر نتیجه سریعی از درمان نگرفتید ناامید نشوید. بر روی پاها و حتی کفش های تان از پودرهای ضدقارچ استفاده کنید. دکتر پاپآنتونیو می گوید اگر پاهای تان زیاد عرق می کند، در طول روز حتما جوراب خود را عوض کرده و به پاهای تان پودر ضدقارچ بزیند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود