آنچه باید در سفر به گرجستان بدانیم

آنچه باید در سفر به گرجستان بدانیم

ظرف ۵ ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۱.۸ میلیون گردشگر از سراسر دنیا، گرجستان را برای تفریح انتخاب کرده اند. این در حالی است که شمار گردشگران ایرانی متقاضی سفر به گرجستان، همچنان در حال افزایش است و به نظر می رسد این کشور تاریخی و زیبای قفقاز، که مدتی است با لغو روادید گردشگری، یکی از مقصدهای جذاب سفر ایرانیان در کشورهای اطراف شده است، در سالهای آینده بتواند رقیب سر سختی برای سفر و سرمایه گذاری ایرانی ها در دوبی و آنتالیا باشد.

از چند ماه پیش، گرجستان توانسته به محدوده رویایی شنگن هم وارد شود که هجوم برای افزایش سرمایه گذاری و کسب اقامت دائم و گذرنامه گرجی، روند صعودی به خود گرفته است.

تفلیس گردی که با غذاهای خوشمزه گرجی ها در این پایتخت ارزان همراه شده، در کنار دلفین سواری در مقصد ساحل نوردی گرجستان (باتومی)، فرصت های گردشگری هیجانی و جذابی را برای هموطنان به ارمغان آورده است.

اگر قصد مهاجرت به گرجستان را دارید، درگاه رسمی اداره مهاجرت این کشور، دقیق ترین اطلاعات را در اختیار متقاضیان قرار می دهد

سفر چند صد هزار نفری سالانه ایرانیان به شهرهای جذاب این کشور از جمله تفلیس و باتومی نشان می دهد که این مقصد ارزان گردی، موقعیت های متنوعی از نظر گردشگری ورزشی، گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعت در اختیار سلایق گوناگون جهانگردان ایرانی قرار داده و می توان از این کشور امن و ارزان، در آینده بیشتر گفت.

اگر چه گرجستان به نسبت بعضی از مقصدهای رویایی و هیجان انگیز گردشگری ایرانیان در محدوده خلیج فارس (مانند دوبی)، آب و هوای سردی دارد، اما بررسی استقبال ایرانیان برای سفر به این کشور در فصول مختلف نشان می دهد که همچنان ارزان بودن و در دسترس بودن و امنیت خوب، فاکتور مهمی برای گردشگری ایرانیان در این مقصد است.

با توجه به اینکه هنوز به نسبت دوبی، آنتالیا، مالزی و تایلند، کتاب ها و مقالات و گزارشات زیادی درباره گرجستان منتشر نشده است و شاید خیلی از خوانندگان علاقمند باشند تا در ماه های آینده به این کشور کوچک دیدنی سفر کنند، نکاتی درباره سفر به این کشور در این گفتار ارائه می شود و در آینده نیز بیشتر درباره این مقصد جدید بی ویزا، صحبت خواهیم گرد.

با گرجستان گردی امروز ما همراه باشید.

گرجستان کجاست؟

حتی شما هم ظرف چند سال اخیر، از طریق روزنامه ها و سایت ها و کانال های اینترنتی، درباره گرجستان و شرایط کار و زندگی و سفر به این کشور در حال توسعه، زیاد شنیده اید. خیلی ها فکر میکنند که گرجستان، یک کشور آسیایی است. در حالی این کشور، در حال حاضر، عضو ناظر اتحادیه اروپا است و شهروندان این کشور بدون روادید می توانند به محدوده شنگن و ۱۰۳ کشور جهان سفر کنند. 

GE3
گرجستان با روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه هم مرز است

به هر حال، گرجستان، یکی از کشورهای اروپای شرقی بوده که همچون اوکراین، مجاور دریای سیاه قرار دارد و در واقع مرز بین قاره کهن و قاره سبز است. گر چه وسعت کم دارد، اما تنوع آب و هوا و جاذبه های طبیعی و تاریخی آن سبب شده تا هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر از سراسر جهان باشد که بخشی از آن را گردشگران ایرانی تشکیل میدهند. 

از کوه‌های سربه‌فلک کشیده با آب‌و‌هوای کوهستانی تا مناطق ساحلی دریای سیاه و دره‌های سرسبز. گرجستان کشوری به سرعت در حال توسعه است. از اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی، صنعت گردشگری این کشور شروع به گسترش یافتن کرده است و زیرساخت‌ های گردشگری در این کشور در حال افزایش و بهبود هستند.

GE2
نمایی زیبا از شهر تفلیس، پایتخت گرجستان

به نحوی که روز به روز بر تعداد گردشگران این کشور زیبا افزوده می‌شود. تور گرجستان یکی از تورهای محبوب خارجی برای ایرانیان هم هست و بسیاری از ایرانیانی که قصد دارند در تعطیلات خود سفرهای خارجی را امتحان کنند، گرجستان را انتخاب می‌کنند. به نظر می رسد درباره ظرفیت های گردشگری و تفریحی گرجستان تا چند سال آینده، بسیار خواهیم شنید و به همین خاطر، بد نیست با هر سلیقه گردشگری و سفر، یک بار به این کشور و حداقل پایتخت زیبای آن سفر کنید. 

 

شهرهای کوچک و تاریخی، صومعه‌ها و کلیساهای دیدنی، کوه‌های سر به فلک ‌کشیده، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان‌ نواز از عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا گرجستان به مقصدی ایده‌آل برای سفرهای خارجی تبدیل شود.

GE5
تصویر خیابان های تفلیس

وضعیت آب و هوای گرجستان

گرجستان به هر حال در منطقه اروپا واقع شده و قاره سبز نیز، معمولا هوای معتدل و گرم ندارد. آب‌ و هوای گرجستان از سمت غرب تحت تاثیر آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری و از سمت شرق تحت تاثیر آب‌و‌هوای قاره‌ای است. منطقه‌ی کوهستانی قفقاز بزرگ ،مانع از ورود هوای سرد از سمت شمال می‌شود. آب‌و‌هوای گرم و مرطوب ناشی از مجاورت دریای سیاه در نواحی کم‌ ارتفاع ساحلی مشاهده می‌شود.

ارتفاع از سطح دریا و فاصله تا دریای سیاه، تفاوت آب‌و‌هوایی را در مناطق مختلف ایجاد می‌کند. در سواحل دریای سیاه، از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه‌ای به نام زمین‌های پست کولخیس، آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری غالب است. در این مناطق رطوبت و میزان بارندگی بسیار بالا است.

بندر باتومی  که این روزها یکی از مقصدهای جذاب گردشگری برای ایرانیان به خصوص به دلیل فرصت های گردشگری دریایی است، در دریای سیاه، سالانه ۲۵۰۰ میلیمتر بارندگی دارد. انواع مختلفی از درختان نخل در این منطقه رشد می‌کنند. میانگین دمای هوا در فصل زمستان در این مناطق ۵ درجه سانتی‌گراد و در تابستان ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

توجه داشته باشید که دشت‌های شرقی گرجستان، به دلیل وجود کوهستان، از تاثیر دریای سیاه حفظ شده‌اند و آب‌و‌هوای قاره‌ای در آنها غالب است. میانگین دمای هوا در تابستان ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در زمستان ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است.

میزان رطوبت کمتر است و بارش باران سالانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر است. مناطق مرتفع در غرب و شرق و مناطق نیمه خشک در جنوب شرقی گرجستان، اندکی تفاوت آب‌و‌هوایی با سایر بخش‌ها دارند. در هر حال، نیمه تخست سال برای سفر به این کشور، بهترین فرصت است. 

بدون ویزا سفر کنید

از بهمن ۱۳۹۴، شهروندان ایرانی می توانند بدون دریافت روادید در مبدا، به گرجستان سفر کنند. همچون سفر به ترکیه، به محض ورود در مرزهای این کشور، مهر ورود به این کشور در گذرنامه شما ثبت خواهد شد. با مهری که در گذرنامه شما برای گردشگری کوتاه مدت در این کشور درج می شود، قادر خواهید بود تا ۴۵ روز در این کشور اقامت کنید.

بنابراین برای سفر انفرادی یا گروهی یا با آژانس های گردشگری به گرجستان، به سفارت این کشور در تهران مراجعه نکنید و با خیال راحت به سرزمین فستیوال و غذاهای خوشمزه قفقاز، سفر نمایید.

اگر علاقمند هستید علاوه بر گرجستان، با گذرنامه ایرانی به کشورهای دیگر جهان بدون روادید سفر کنید، لیست زیر را در نظر داشته باشید:

صدور ویزا در مرز (قاره آسیا و آفریقا)

۱. کیپ‌وردر

۲. کومور

۳. جیبوتی: ویزای جیبوتی تنها تا ۱ ماه اعتبار دارد و بعد از ورود، بیشتر از این مدت نمی‌توانید در آن بمانید.

۴. کنیا: در صورت ورود به کنیا، تنها تا ۳ ماه اجازه اقامت در این کشور را دارید.

۵. ماداگاسکار: مدت زمان مجاز برای اقامت در ماداگاسکار بعد از ورود به آن، ۹۰ روز است.

۶. موزامبیک: بعد از ورود به موزامبیک تنها تا ۳۰ روز اجازه اقامت در آن را دارید.

۷. تانزانیا: ویزای تانزانیا بعد از ورود به کشور تا ۱ ماه اعتبار دارد و بعد از این تاریخ باید کشور را ترک کنید.

۸. توگو: ویزای توگو ۷ روزه است و بعد از این تاریخ باید از کشور خارج شوید.
۹. اوگاندا

۱۰. سیشل: مدت اقامت در سیشل تا ۳ ماه بعد از ورود است.

۱۱. موریتانی

۱۲. گینه بیسائو: بعد از ورود به گینه بیسائو تا ۹۰ روز اجازه اقامت در این کشور را دارید.

۱۳. کردستان عراق

۱۴. مالزی: بعد از ورود به مالزی، تنها تا ۱۴ روز اجازه اقامت در آن را دارید و بعد از این تاریخ باید کشور را ترک کنید.

۱۵. ارمنستان: ویزای ارمنستان تا ۱۲۰ روز اعتبار دارد.

۱۶. لائوس: تا ۳۰ روز بعد از سفر به لائوس باید کشور را ترک کنید.

۱۷. نپال: بعد از ورود به نپال، ۹۰ روز بعد باید کشور را ترک کنید.

۱۸. تیمور شرقی: ویزای تیمور شرقی ۳۰ روزه است و بعد از ورود، بیشتر از این تاریخ نمی‌توانید در آن بمانید.

۱۹. سوریه: بعد از هربار ورود به سوریه، تا ۹۰ روز می‌توانید در آن بمانید.

۲۰. لبنان: کشور لبنان بعد از ورود، تا ۱ ماه به شما اجازه اقامت در کشور را می‌دهد.

۲۱. مالدیو: برای سفر توریستی به مالدیو، بعد از ورود به کشور تا ۳۰ روز اجازه اقامت در مالدیو را دارید.

۲۲. سریلانکا: ویزای سریلانکا تا ۳۰ روز بعد از ورود اعتبار دارد.

۲۳. کامبوج: ویزای کامبوج ۳۰ روزه است.

۲۴. ترکیه: ۹۰ روز

سفر بدون روادید به کشورهای آمریکایی

۲۵. دومینیکا: مدت اقامت در دومینیکا بعد از ورود تا ۲۱ روز است.

۲۶. اکوادور: بعد از ورود به اکوادور تا ۹۰ روز می‌توانید در این کشور بمانید.

۲۷. گویان: مدت زمان مجاز برای اقامت در گویان بعد از هر بار ورود تا ۳۰ روز است.

۲۸. هائیتی: بعد از ورود به هائیتی تا ۳ ماه اجازه اقامت در آن را دارید.

۲۹. نیکاراگوئه: نیکاراگوئه تا ۹۰ روز اجازه اقامت بعد از هر بار ورود را به مسافران ایرانی می‌دهد.

۳۰. ونزوئلا: مدت زمان اقامت در ونزوئلا بعد از ورود تنها تا ۱۵ روز است.

۳۲. بولیوی: ویزای بولیوی تا ۳۰ روز بعد از ورود اعتبار دارد.

سفر بدون روادید به منطقه اقیانوسیه

۳۳. نیووی: زمان مجاز برای اقامت در نیووی بعد از هربار ورود تا ۳۰ روز است.

۳۴. ایالات فدرال میکرونزی: بعد از ورود به میکرونزی باید تا ۳۰ روز بعد کشور را ترک کنید.

۳۵. جزایر کوک: ویزای جزایر کوک تا ۳۱ روز بعد از ورود اعتبار دارد.

۳۶. پالائو: ایرانیان تا ۳۰ روز بعد از هربار ورود می‌توانند در پالائو بمانند.

۳۷. ساموآ غربی: ویزای ساموآ غربی تا ۶۰ روز اعتبار دارد.

۳۸. تووالو: ویزای تووالو ۱ ماهه است و باید بعد از این مدت کشور را ترک کنید.

قابل توجه سرمایه گذاران ایرانی در گرجستان

گرجستان کشوری است که به خاطر پایین بودن میزان مالیات تعرفه‌ها و تنوع در شمول مالیاتی، سادگی و شفاف بودن مراحل اداری و سیستم ترخیص بار به عنوان یک کشور ویژه معرفی شده و از سال ۲۰۱۷ نیز مالیات سود انباشته در این کشور توسط این کشور حذف می‌شود.

بخش‌ های سرمایه‌ گذاری رقابتی اعلام شده توسط گرجستانی‌ ها: صنعت گردشگری، انرژی، تولید، حمل و نقل و حضور در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی است که می تواند توسط سایر کشورها از جمله ایران در صورت تمایل به همکاری اقتصادی و تجاری مدنظر قرار گیرد.

نکته قابل اشاره این است که شرکت‌های ثبت شده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی به جز مالیات بر درآمد (که از حقوق کارکنان کم می‌شود) از هرگونه مالیات معاف هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به اداره مالیات گرجستان یا درگاه دولتی این کشور رجوع کنید.

قانون اخذ شهروندی گرجستان

متقاضیان اخذ پاسپورت گرجستان در ابتدا بایستی کارت اقامت دائم (Permanent Residency) بگیرند. PR اقامت دائم است. شرایط عمومی اقامت دائم گرجستان به شرح زیر خواهد بود که ممکن است هر سال تغییر کند:

۱- جهت اخذ اقامت دائم گرجستان شخص متقاضی بایستی شش سال بصورت متوالی کارت اقامتش را تمدید کند.

۲- در این شش سال شخص متقاضی بایستی حداقل سه سال کامل در خاک گرجستان بوده باشد.

۳- در این مدت هیچ گونه شکایتی که منجرب به جرم بوده باشد از وی موجود نباشد.

صفحه رسمی اداره مهاجرت گرجستان درباره شیوه دریافت کارت اقامت دائم این کشور

توجه داشته باشید که شخصی که اقامت دائم گرجستان را اخذ می کند از کلیه ی حقوق شهروندی گرجستان به جز حق رای برخوردار است و پاسپورت هم ندارد فقط یک آی دی کارت بلند مدت به وی تعلق می گیرد. برای دریافت گذرنامه گرجستان و حق شهروندی، شرایط زیر الزامی است:

۱- کارت اقامت دائم را داشته باشد.

۲- هیچ گونه مشکلی با پلیس یا دستگاه های قضایی گرجستان نداشته باشد یا مورد تعقیب اینترپل نباشد.

۳- بدهکار بانک یا سایر مراکز دولتی و خصوصی نباشد.

۴- زبان گرجی را کاملا یاد گرفته باشد ( خواندن – نوشتن – مکالمه )

۵- نسبت به تاریخ و جغرافیای گرجستان حداقل اطلاعاتی را داشته باشد.

۶- دو ضامن معتبر ( شهروند گرجی باشند ) که شغل دولتی داشته باشند برای ضمانت شخص متقاضی در گرجستان الزامی است.

معمولا دو سال پس از اخذ کارت اقامت دائم شخص متقاضی می تواند نسبت به اخذ گذرنامه گرجستان اقدام کند.

هتل لوکس بالتیمو تفلیس یکی از مقصدهای اقامتی ۵ ستاره گرجستان است

بعد از خرید ملک امکان اخذ اقامت یکساله نیز میسر است. همچنین، پس از ۵ بار تمدید اقامت یکساله (پنج سال) می توان درخواست اخذ اقامت دائم در گرجستان نمود.البته پس از اخذ اقامت دائم گرجستان، می توانید فرم درخواست اخذ پاسپورت گرجستان را تسلیم اداره مهاجرت نموده و درصورت نداشتن پرونده کیفری و تایید صلاحیت، پاسپورت گرجستان به شما اعطا خواهد شد.

گفتنی است، از سال ۲۰۱۴ میلادی، این کشور، عضو ناظر اتحادیه اروپا و پیمان ناتو بوده و در آینده نزدیک به عضویت دائم پیمان شینگن و ناتو در خواهد آمد، پس از تایید اتحادیه اروپا و عضویت دائم در آن اتحادیه، افراد با داشتن پاسپورت گرجستان امکان مسافرت به کشور های عضو شینگن، بدون اخذ ویزا را خواهند داشت.

برای دریافت به روز ترین اطلاعات درباره حق اقامت و کسب گذرنامه گرجستان و شیوه های سرمایه گذاری خارجی این کشور، به درگاه رسمی اداره مهاجرت گرجستان رجوع کنید.

جریمه ها در گرجستان

توجه کنید که همچون سنگاپور و برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی، در پایتخت این کشور و شاید هم بزودی در سراسر گرجستان، رها کردن هر نوع زباله در معابر عمومی، جریمه سنگین در پی خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد که رها کردن فیلتر یا ته مانده سیگار در این کشور: ۸۰ لاری جریمه برای متخلف به همراه دارد.

همچنین رها کردن زباله های بیش از ۲ کیلوگرم، ۱۵۰ لاری، رها کردن ضایعات سگ یا حیوانات خانگی در خیابان، ۵۰ لاری و همچنین ریختن مصالح ساختمانی از سوی اشخاص حقیقی، ۲۰۰ لاری جریمه دارد. این میزان برای اشخاص حقوقی، ۵۰۰ لاری گزارش شده است.

اهمیت به پاکیزگی معابر عمومی، یکی از المان های افزایش گردشگر خارجی در گرجستان بوده است

افرادی که به کار ساخت و ساز در این کشور مشغول می شوند مراقب باشند که اگر حجم مصالح ساختمانی آنها بیش از ۱ متر مکعب باشد و برای بازیافت و رهاسازی قانونی آن اقدام نکنند، ۱۵۰۰ لاری جریمه می شوند.

نکته مهم درباره جرایم شهروندی و عمومی در این کشور آن است که اگر شخصی برای بار دوم جریمه شود، رقم جریمه ها برای او دو برابر خواهد بود.

همچنین در هنگام رد شدن از خیابان ها توجه کنید که اگر از محل های خط کشی عبور نکنید، در صورت مشاهده پلیس، جریمه می شوید. چنانچه زباله از داخل اتومبیل به بیرون پرت شود، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی را خبر خواهند کرد تا خودرو مربوطه را جریمه نمایند.

هزینه های تقریبی خوراک و اجاره مسکن در  گرجستان

تصویر رستوران سفید (White Restaurant) در شهر ساحلی باتومی گرجستان که یکی از رستوران هایی با ساختمان عجب در اروپا است

این اطلاعات تقریبی است و مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی است. اگر بعد از این تاریخ، این گزارش را مشاهده کردید، حتما از درگاه های رسمی گرجستان یا سفارت این کشور در تهران، اطلاعات به روز شده را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که معمولا هزینه ناهار و شام و همچنین میان وعده ها در سفر، از جمله مواردی هستند که ذهن گردشگران به خصوص تازه وارد ها را به خود درگیر می کند و برای اکثر گردشگران اهمیت دارد که درک و اشراف اطلاعاتی خوبی درباره روند هزینه های مهم و ضروری در مقصدهای گردشگری در اختیار داشته باشند.

با توجه به اینکه اکثر گردشگران، صبحانه را در هتل ها صرف می کنند، در اطلاعات  زیر،‌ این مورد حذف شده است:

 خوراکی های ضروری

یک عدد نان: ۰٫۷ لاری (حدود ۱۱۰۰ تومان)

یک لیتر شیر: ۱٫۵ لاری (حدود۲۴۰۰ تومان)

یک کیلو برنج سفید : ۲ لاری (حدود ۳۲۰۰ تومان)

تخم مرغ ۱۲ عددی : ۵ لاری (حدود ۸۰۰۰ تومان)

یک بطری آب ۱٫۵ لیتری: ۱ تا ۲ لاری (حدود ۱۵۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان)

 میوه و سبزیجات (بر حسب کیلوگرم ):

گوجه فرنگی: ۱٫۲ لاری (حدود ۲۰۰۰ تومان)

پیاز: ۱ لاری (حدود ۱۶۰۰ تومان)

سیب زمینی: ۰٫۷ لاری (حدود ۱۱۰۰ تومان)

کاهو: ۱ لاری (حدود ۱۶۰۰ تومان)

سیب: ۲٫۲ لاری (حدود ۳۶۰۰ تومان)

موز: ۳ لاری (حدود ۵۰۰۰ تومان)

پرتقال: ۱٫۷۵ لاری (حدود ۳۰۰۰ تومان)

توجه داشته باشید که فرصت های گردشگری غذایی متنوعی در شهرهای گرجستان در اختیار گردشگران قرار دارد و برای همه نوع سلیقه و بودجه، ظرفیت های شکم گردی در دسترس است. طیف متنوعی از رستوران‌های لوکس، معمولی، فست فودها و کافه ها در گرجستان پیش روی گردشگران خواهد بود. در زیر متوسط هزینه برای هر مکان در سال ۲۰۱۷، ذکر شده است که می تواند راهنمای خوبی باشد:

  • رستوران های ارزان قیمت: حدود ۸ تا ۱۷ لاری (۱۳ تا ۳۰ هزار تومان)
  • صرف یک وعده کامل در یک رستوران متوسط و برای دو نفر : حدود ۳۰ تا ۴۵ لاری (حدود ۴۸-۷۲ هزار تومان)
  •  صرف غذا در رستورانی لوکس: از ۳۰ لاری به بالا ؛ بالای ۴۸ هزار تومان
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه : بین ۹ تا ۱۱ لاری (بین ۱۴ تا ۲۲ هزار تومان)

اگر قصد اجاره ملک داشتید، طیف قیمتی از ۱۵۰ دلار آمریکا آغاز شده و حتی تا ۱۰۰۰ دلار در بهترین نقطه تفلیس نیز می رسد.

هزینه‌ی غذا

GE6
غذاهای فست فودی با نرخ های مختلف در شهرهای گرجستان دردسترس است

 به هر حال، گرجستان به دلیل غذاهای لذیذش شهرت دارد که در گفتار به آن اشاره کرده ایم.  در این کشور انتخاب‌ های زیادی برای غذا خوردن داریم. هم رستوران‌های کوچک و بزرگ با قیمت‌های مختلف و هم غذاخوری‌های خیابانی که معمولا غذاهای ارزان‌تری دارند.

GE7
یکی از غذاهای معروف گرجستان

غذا و نوشیدنی در گرجستان در مجموع قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر شما، امتحان کردن طعم متفاوت و فراموش نشدنی آنها است. با پرداخت ۱۹ لاری می‌توانید در رستوران‌های معمولی برای وعده‌ی ناهار غذا بخورید. فست فودها مثل مک دونالد در حدود ۱۱ لاری هزینه دارند.

هزینه‌ی اماکن اقامتی

ge8
یکی از ارزان ترین امکان های برای اقامت کوتاه مدت در تفلیس، اقامت در هاستل است که امکان اجاره اتاق انفرادی و عمومی را به شما می دهد

توجه داشته باشید که گرجستان، به نسبت خیلی از کشورهای اروپایی مانند سوییس و فرانسه و نروژ و حتی سوئد، کشور ارزانی برای پیدا کردن جایی برای اقامت است. با قیمت‌های مختلف می‌توانید یک اقامتگاه مناسب در گرجستان پیدا کنید. استفاده از سرویس AirBnB برای کرایه‌ی آپارتمان و اتاق اشتراکی در این کشور رواج دارد.

ge9
تصویر STAR‌هاستل در تفلیس گرجستان

اقامت در هاستل‌های خوب با صبحانه رایگان، شبی ۷۰ لاری هزینه دارد. با پرداخت شبی ۴۰۰ لاری می‌توانید در هتل‌های خوب اقامت کنید. هزینه‌ی اقامت در هتل‌های معمولی از ۱۰۰ لاری شروع می‌شود.برای آگاهی از فرصت های اقامت در هاستل، می توانید به این نشانی مراجعه کنید که ۷۶ هاستل به شما معرفی می کند. البته از سایت EXPEDIA هم می توانید استفاده کنید که ۱۷۶ هتل به شما معرفی می کند.

حمل و نقل عمومی

برای رفت و آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه کنید. هزینه‌ی مینی‌بوس‌ها برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لاری و برای سفرهای داخل شهری کمتر از  ۷ لاری است.

GE10
برای گردش در شهرهای مختلف گرجستان در روزهای آفتابی از دوچرخه های سبز رنگ استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به batauto.ge مراجعه کنید.
GE11
تاکسی های زرد رنگ شهرهای گرجستان
GE12
اتوبوس های زرد رنگ ارزان در گرجستان که سیستم تهویه مطبوع ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به http://transiten.ttc.com.ge مراجعه کنید.
GE13
اتوبوس های آبی مدرن در تفلیس برای سفر به برخی از نقاط امکان پذیر است. نقشه مسیر این اتوبوس ها را در این نشانی: exclusivenews.ge مشاهده کنید.
GE14
حمل و نقل زیر زمینی در تفلیس، کلیه نقاط شهر را پوشش نمی دهد

نکات مهم درباره گرجستان

۱- قطار: توجه داشته باشید که کلیه شهرهای بزرگ گرجستان، به راه آهن سراسری متصل هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به شرکت قطارهای گرجستان مراجعه کنید.

۲- قطار سریع السیر: باید بدانید که قطار سریع السیر از تفلیس به سمت باتومی (مقصد گردشگری دریایی)، از تفلیس به اوزورگتی و از تفلیس به زوگدیدی دایر است و می توان از آن استفاده کرد. البته قطار سریع السیر در ایستگاه شهرهای گوری، زستافونی، کوتایسی، و کوبولای توقف می کند.

۳- پروازهای داخلی: اگر قصد پرواز داخلی در میان شهرهای گرجستان را داشتید، فقط دو پرواز داخلی در گرجستان موجود است که توسط خطوط هوائی گرجستان (ایرزنا) انجام می شود.

۴- فاصله دو شهر مهم: از تفلیس به باتومی ۴۰دقیقه و از تفلیس به کوتایسی ۳۰ دقیقه خواهد بود. از همه شهرهای گرجستان، اتوبوس و قطار و خودرو شخصی و اجاره ای برای عزیمت به این دو مقصد وجود دارد.

تصویری از فرودگاه بین المللی تفلیس

۵- خودرو بدون راننده: خودرو کرایه دربستی (Car rental) و بدون راننده در همه شهرهای گرجستان موجود است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید. مدارک لازم برای کرایه اتومبیل، گواهینامه معتبر بین المللی و مقداری پول بعنوان ودیعه است.

۶- ولتاژ برق: توجه کنید که ولتاژ برق در گرجستان، مانند ایران ۲۲۰ ولت است و نوع سوکت برق نیز به شکل ایران است و مشکلی برای اتصالات الکترونیکی شما پیش نمی آید.

۷- پول مجاز: توجه داشته باشید که مقدار پول مجاز همراه مسافر ، ۳۰ هزار لاری گرجستان (حدود ۱۰ هزار دلار) یا معادل آن به ارزهای رایج بین المللی است و ورود بیشتر از این مقدار، منوط به ارائه مجوزهای لازم یا معرفی منشاء پول از مبدا به مقصد است. لاری پول رایج گرجستان است. GEL علامت لاری در زبان علامات و اختصارات ارزی است. هر لاری ۱۰۰ تتری است Tetri که پول خرد گرجی ها محسوب می شود.

۸- تلفن همراه در گرجستان:  تمام خطوط ایرانی در گرجستان رومینگ میشوند. سیمکارت موبایل در گرجستان رایگان است و به کلیه مسافران ارائه می شود، فقط باید آن را شارژ نمائید. شارژ سیمکارت های گرجستان از طریق دستگاه های (Pay Box) در خیابانها و مراکز خرید تفلیس و سایر شهرها، براحتی ممکن است.

با سیمکارت های گرجی، هزینه تماس با ایران کمتر از خطوط رومینگ معمولا محاسبه میشود. ضمناً اینترنت و وای فای رایگان و پرسرعت در تمام خیابان های اصلی تفلیس و مراکز خرید و هتل های گرجستان موجود است.

بنابراین: می توانید با تلگرام، واتساپ، ایمو و سایر اپلیکیشن های ارتباطی بصورت رایگان با دوستان خود در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید.

۹- معرفی ۳ اپراتور: خطوط تلفن همراه گرجستان عبارتند از:

MAGTI
GeoCell
Beeline

۱۰- تابلوها: مردم گرجستان، سطح زبان انگلیسی خوبی ندارند. اما بسیاری از تابلوها، علاوه بر زبان گرجی، به زبان انگلیسی نیز نوشته شده اند. اما برای ورود به اماکن مذهبی و مقدس، مثل تمامی کلیساها و اماکن مذهبی، زنان بهتر است لباس پوشیده به تن کرده و روسری سر کنند. البته در کنار درب ورودی اماکن مذهبی، پارچه هایی برای پوشیدن بدن نصب شده است.

خرید ملک در گرجستان

توجه کنید که پس از خرید ملک، امکان اخذ اقامت ۱ ساله در این کشور میسر است. همانطور که گفته شد، بعد از ۵ بار تمدید اقامت یکساله (پنج سال) می توان درخواست اخذ اقامت دائم در گرجستان نمود.قیمت املاک در گرجستان، در حال حاضر بسیار پایین تر از ایران بوده و تمامی معاملات ملکی با دلار انجام میشود. البته در سال های آینده با افزایش میزان سرمایه گذاری بین المللی در صنعت ساختمان این کشور، احتمالا قیمت ها روند صعودی تری به خود بگیرد.

به همین دلیل حتی اگر رشد قیمت املاک وجود نداشته باشد، فقط با افزایش قیمت دلار به خودی خود رشد بسیار زیادی اتفاق خواهد افتاد. بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت یک متر مربع آپارتمان نوساز در تفلیس (پایتخت گرجستان) به این شرح است:

  • پایین ترین محله تفلیس و ارزانترین قیمت، متری ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار
  • بالاترین محله تفلیس و گرانترین قیمت،  متری ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار دلار
  • ارزانترین قیمت یک متر مربع ویلای کلنگی در خارج از شهر تفلیس، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار
  • گرانترین قیمت یک متر مربع ویلای کلنگی در خارج از شهر تفلیس، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

همچون همه جای دنیا، قیمت ملک بستگی به شرایط مختلف دارد. موقعیت مکانی در کشور، یکی از فاکتورهای تاثیر گذار است. تفلیس، گران ترین شهر کشور گرجستان است و بعد از آن، شهرهای بزرگ مثل باتومی، متسختا، کوتایسی هستند. هرچه از شهر ها دورتر شوید، قیمت ها ارزان تر هستند و برای افرادی که به دنبال گذران تعطیلات چند ماهه در گرجستان هستند، خرید ملک در باتومی شاید ارزش بیشتری داشته باشد.

ساختمان ها و مجتمع های جدید و شیک بسرعت در حال رشد بوده و با توجه به اینکه برخی از خانه ها، به صورت مبلمه فروخته می شود، این المان نیز در قیمت نهایی خانه، تاثیر دارد.

درگاه هایی برای آشنایی با معاملات املاک در گرجستان

از جمله درگاه های فعال معرفی فرصت های خرید و فروش املاک و مستغلات در شهرهای گرجستان

اگر علاقمند هستید تا در ماه های آینده نسبت به خرید املاک در این کشور پر پتانسیل شمال ایران اقدام کنید، درگاه های زیر می تواند اطلاعات خوبی را به شما درباره چند و چون سرمایه گذاری و خرید ملک و زمین در گرجستان در اختیار شما قرار دهد.

درگاه هایی مانند: place، ساژمه، گانکاکس، مای مارکت، هاستل، be، بینبی و سووپ، از جمله منابع اطلاعاتی خوب برای اگاهی از فرصت های اجاره و خرید و فروش در این کشور است.

شیوه های سفر زمینی به گرجستان

سفر زمینی به گرجستان از ایران به سه طریق از سه کشور آذربایجان ؛ ترکیه و ارمنستان قابل انجام است:

از طریق آذربایجان

مسافران از طریق مرز زمینی بیله سوار و یا آستارا وارد جمهوری آذربایجان شده و پس از عبور از جاده های این کشور از طریق مرز زمینی« تسیتل خیدی – پل قرمز» وارد گرجستان می شوند. مسیر زمینی از آذربایجان به دلیل کوهستانی نبودن و مسافت کمتر مناسب و به جهت استاندارد نبودن و خراب بودن جاده نامناسب است.

اگر ویزای آذربایجان را دریافت کردید، در صورتی که بخواهید برای بازگشت هم از این کشور استفاده کنید ویزای دو بار ورود باید دریافت کنید.

از طریق ارمنستان

مسافران از طریق مرز جلفا یا نودوز وارد ارمنستان شده و پس از عبور از جاده های کوهستانی ارمنستان، از طریق مرز ساداخلو وارد گرجستان شوند. این مسیر به دلیل کوهستانی بودن بخصوص در زمستان و عدم استاندارد بودن جاده نامناسب اما از نظر مسافت نزدیکتر و مناسب است.

البته در صورتی که از ارمنستان برای بازگشت هم استفاده میکنید، ویزای دو بار ورود نیاز است.

از طریق ترکیه

پس از خروج از مرز بازرگان که تا تفلیس ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد، به سمت گرجستان حرکت میکنید که میتوانید از یکی از سه مرز ورودی گرجستان استفاده کنید. مرز واله به تفلیس؛ سارپی به باتومی و پوسوف به آخلسیخه نزدیک است.

توجه کنید که برای ورود با وسیله ی شخصی به ترکیه بیمه کردن وسیله نقلیه توسط یکی از شرکت های ترکیه ای الزامی است؛ شعب چند شرکت بیمه در شهر مرزی ماکو در ایران فعال است. وجود جاده های نسبتا خوب و بدون ویزا بودن برای ایرانیان مناسب و پر پیچ و خم بودن راه و الزامی بودن بیمه نامناسب است.

ذکر این نکته ضروری است که پس از ورود به گرجستان؛ ایمنی و استاندارد بودن جاده های این کشور را احساس خواهید کرد و سرعت مجاز، ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

پرسش های متداول درباره زندگی و کار در گرجستان

۱-چگونه میتوان در گرجستان مشغول به کار شد؟

برای پیدا کردن کار در گرجستان، یا از طریق وزارت کار ایران یا از طریق پرتالهای رسمی که آگهی کارفرمایان گرجی در آن منتشر می شود استفاده کنید و مراقب افرادی که به واسطه پیدا کردن کار برای شما، مبالغی دریافت کرده و بعدا ناپدید می شوند باشید. تسلط به زبان انگلیسی یا گرجی، از جمله شرایط پیدا کردن کار در گرجستان است. اما شرط کافی نیست. به منظور پیدا کردن فرصت های شغلی، به سایت Jobs و HR‌ مراجعه کنید.

GE1
سایت پیدا کردن فرصت های شغلی متنوع در شهرهای مختلف گرجستان به زبان گرچی و انگلیسی

۲- آیا افراد خارجی مقیم گرجستان نیز می توانند بدون روادید به اروپا سفر نمایند؟

خیر. سفر بدون روادید به کشورهای عضو  پیمان شنگن، تنها در اختیار شهروندان گرجی، یعنی کسانی که از اتباع این کشور بوده یا گذرنامه گرجستان را در اختیار دارند امکان پذیر است و اگر شما بعنوان نیروی کار یا شاغل به تحصیل در گرجستان هستید، این قانون فعلا اجرایی نشده است.

۳- آیا اخذ تابعیت گرجستان با تولد فرزند در گرجستان امکانپذیر است؟

طبق قانون گرجستان، قانون تابعیت کشور گرجستان، بر اساس «تابعیت خون» است یعنی حتماً پدر یا مادر کودک می بایست گرجی باشد و در صورتی که فرزند شما در گرجستان متولد شود، امکان دریافت تابعیت گرجستان و کسب گذرنامه را نخواهد داشت. این قضیه برای همه کشورهای مهاجر پذیر صادق نیست. برای اطلاعات بیشتر به اداره مهاجرت کشور مورد نظر مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر  به درگاه کمیسیون مهاجرت گرجستان در این نشانی مراجعه فرمایید.
۴- برای شکایت از اتباع خارجی در گرجستان به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از اتباع گرجی، برابر مقررات و قوانین کشور گرجستان حضور شخص شاکی یا وکیل رسمی جهت ارائه شکواییه و پیگیری امور مربوطه الزامی است. برای آگاهی از قوانین و مقررات قضایی گرجستان، به درگاه دادگاه عالی گرجستان در این نشانی مراجعه فرمایید.

فهرست سایت های دولتی در امور قضایی گرجستان به شرح زیر است:

۵- مدت مجاز اقامت توریستی بدون روادید در کشور گرجستان چند روز است؟

براساس موافقت نامه لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و گرجستان، این مدت چهل و پنج روز است. بدیهی است شهروندان هر دو کشور درصورت تخطی و اقامت بیش از ۴۵ روز مشمول جریمه های سنگین خواهند شد. شایان ذکر است که در این توافق نامه در خصوص تعداد دفعات ورود و خروج شهروندان دو کشور مطلبی عنوان نشده است ولی ممکن است پلیس های مرزی در موارد خاص و براساس تشخیص شخصی از ورود اتباع هر دو کشور جلوگیری نمایند.

۶- آیا با گواهینامه بین المللی می توان در کشور گرجستان رانندگی کرد؟

با گواهی نامه بین المللی صادره از سوی سازمان اتومبیلرانی و جهانگردی جمهوری اسلامی ایران می توان به مدت ۶ ماه در کشور گرجستان رانندگی نمود و پس از آن در صورت اقامت در کشور گرجستان حتماً می بایست نسبت به تهیه گواهینامه کشور گرجستان اقدام نمایید.

۷-مدارک لازم برای درخواست گواهینامه رانندگی بین‌المللی در گرجستان چیست؟

  • گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و یک روز، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله 
  • گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله 
  • یک قطعه عکس تمام رخ (۳*۴ )با حجاب اسلامی برای بانوان 
  • ارائه گواهینامه رانندگی بین‌المللی قبلی (در صورت معتبر بودن) 
  • ارائه اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه 
  • تکمیل فرم درخواست (فارسی و لاتین – تاریخ تولد لاتین باید به میلادی درج گردد) 
  • پرداخت مبلغ ۹۵۰،۰۰۰ ریال بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله 
  • پرداخت مبلغ ۱،۱۵۰،۰۰۰ ریال بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله همراه با مجوز رانندگی موتور سیکلت 
  • پرداخت مبلغ ۳،۰۵۰،۰۰۰ ریال بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله 

۸- آیا شهروندان ایرانی می توانند گواهینامه گرجستان را دریافت نمایند؟

شهروندان ایرانی در صورت مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس و ترجمه گواهینامه و گذرنامه و همچنین تسلیم اصل گواهینامه ایرانی به دولت گرجستان می توانند گواهینامه کشور گرجستان را اخذ نمایند. بدیهی است که در صورت تسلیم اصل گواهینامه ایرانی به دولت گرجستان، هرگز مسترد نخواهد شد.

۹-جهت دریافت ویزای سایر کشورها به کجا مراجعه نماییم ؟

درخواست ویزای سایر کشورها برای توریست ها میسر نبوده و فقط برای اتباع همان کشور میسر است، در هر حال می توانید به سفارت کشور مورد نظر مراجعه فرمایید. بدیهی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس فقط جهت اتباع خارجی که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند روادید ایران را صادر می نماید.

۱۰-ازدواج با اتباع گرجستان به چه صورت است؟

روند ثبت ازدواج در خارج از کشور به مراتب زمان بر و پر هزینه بوده و در مرحله اول می بایست یکی از زوجین حتماً اقامت کشور گرجستان را داشته باشد. در صورت نداشتن اقامت، نسبت به اخذ اقامت اقدام نموده و پس از تهیه و تکمیل مدارک لازم، در ساعات اداری با بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس تماس حاصل نمایید.

۱۱-آیا گرجستان عضو اتحادیه اروپا است؟
خیر .در حال حاضر گرجستان عضو ناظر اتحادیه اروپا بوده و برای سفر شهروندان گرجی به کشور های اروپایی نیاز به اخذ ویزای شنگن نیست. بنابراین در صورتی که موفق به دریافت گذرنامه گرجستان شوید، می توانید بدون روادید وارد ۲۶ کشور عضو پیمان شنگن شوید.
۱۲-متقاضیان درخواست اقامت دائم گرجستان، چه مدت باید خاک این کشور را ترک نکنند؟
متقاضانی که درخواست اقامت دائم گرجستان را بر اساس قوانین و مقررات دارند ، بهتر است از زمانی که پرونده را تشکیل می دهند، حداقل یک هفته در این کشور بمانند تا در صورت نقص مدارک، نسبت به رفع نقص اقدام کنند. چنانچه پرونده شما دارای نقص باشد، باید سریعا مراجعه و مشکل را برطرف و یا جواب کافی به دولت بدهید . البته درخواست اقامت در بازه های زمانی ۱۰ روزه ، ۲۰ روزه ، ۳۰ روزه و با توجه به درخواست متقاضی انجام میشود .

۱۳-برای دریافت اقامت گرجستان چه مدارکی باید همراه داشت؟

اگر برای اولین بار هست که اقدام می کنید، فقط پاسپورت نیاز است و مدارکی که باید در گرجستان تهیه کنید مثل ترجمه پاسپورت . گواهی بانکی و امثالهم که اداره مهاجرت به شما خواهد گفت. اگر برای تمدید اقامت هست، کارت اقامت، پاسپورت و مدارک کاری و گواهی بانکی مورد نیاز خواهد بود.

۱۴-برای افتتاح ویزا کارت و مستر کارت چه مدارکی لازم است؟

در جریان باشید هیچ یک از بانکهای گرجستان، ویزا کارت و مستر کارت برای ایرانیان به دلایل تحریم، افتتاح نمی کنند
و کلمه ویزا کارت روی کارت های بانکی به معنی ویزا کارت بین المللی نیست و شما از کارت بانکی فقط میتوانید داخل گرجستان استفاده کنید. مراقب تبلیغات نادرست نباشید!
۱۵-باز کردن حساب ارزی چطور است؟

حساب با نوع ارز لار به صورت کارتی و حساب دلار و یورو به صورت cash واریز و برداشت میشود و افتتاح حساب برای ایرانی ها انجام میشود و انتقال وجه از طریق صرافی های مجاز اقدام کنید. یعنی پول را در ایران به‌ حساب صرافی واریز و با پرداخت کارمزد در گرجستان دلار دریافت کنید . البته در حال رفع تحریم های بانکی از طرف دو دولت هستیم و به زودی بانک ملت شعبه خود را در تفلیس افتتاح خواهد کرد.

راهنمای دیجیتالی سفر به گرجستان

۱- اگر قصد سفر به گرجستان را داشتید، از ده ها هزار توصیه تریپ ادوایزری ها در سفر به این کشور استفاده کنید.

۲- اگر به دنبال همسفر در این کشور بدید، لونلی پلنتی ها را در نظر داشته باشید.

۳- اگر به دنبال میزبان های رایگان در شهرهای این کشور هستید، کوچ سرفینگ را فراموش نکنید.

۴- اگر قصد اجاره ارزان محل های مسکونی در بافت های مختلف شهری و روستایی دارید، به AIRBNB مراجعه کنید.

۵- اگر دوست دارید در سفر به گرجستان، از ده ها رویداد فرهنگی و هنری و اجتماعی که گردشگران خارجی در این کشور برپا می کنند شرکت نمایید، به سایت اینترنیشن مراجعه فرمایید.

۶- اطلاعات تخصصی و عمومی گردشگری گرجستان را همیشه از این درگاه بدست آورید.

۷- آخرین اطلاعات پروازهای ورودی و خروجی گرجستان را از سایت فرودگاه تفلیس جویا شوید.

۸-اگر به گردشگری دریایی و ورزش های ساحلی علاقمند هستید یا دوست دارید دلفین سواری کنید، باتومی جاذبه‌های متعددی دارد. این شهر در کنار دریا قرار گرفته و یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در گرجستان است.

این شهر بندری به تنهایی هزاران جاذبه‌ی گردشگری دارد که سلیقه‌های مختلف را راضی می‌کند. در این شهر از قدم زدن در گردشگاه‌های ساحلی و غذا خوردن در رستوران‌ها و کافه‌های مشرف به دریا لذت می‌برید.

GE15
تصویری از شهر ساحلی باتومی گرجستان

۹-مقصد های باتومی گردی عبارتند از: پارک دلفین‌ها، باغ گیاه‌ شناسی، تله‌ کابین آرگو، پارک آبی، آکواریوم، کلیسا ها و پل‌های تاریخی، گوشه‌ ای از دیدنی‌ های باتومی هستند. در موزه‌ی باستان‌شناسی و موزه‌ی هنرهای زیبا می‌ توانید با تاریخ، فرهنگ و هنر گرجستان آشنا شوید.

ge16
پارک دلفین ها از جمله مقصدهای گردشگری هیجان انگیز باتومی در گرجستان است

پارک‌ های متعددی هم برای تفریحات خانوادگی گردشگران وجود دارد که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست.

ایندکس درگاه رسمی دولت گرجستان

سفارت ایران در تفلیس و سفارت گرجستان در تهران، می تواند شما را با فرصت های گردشگری، تحصیلی و اقامتی در این کشور آشنا کند. جهت دریافت هر گونه اطلاعات عمومی و تخصصی درباره فرصت های تحصیلی، گردشگری، اقامتی، اقتصادی و فرهنگی در گرجستان، به سایت دولت گرجستان مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • mm خرداد ۱۶, ۱۳۹۶

    با سلام .عالی بود و فوق العاده زیباست گرجستان.

  • کلهر خرداد ۱۸, ۱۳۹۶

    داغ دل ما رو همش تازه کنیددددددددددددد 🙂 واقعن خوشگله اینها

  • مریم شهریور ۲۲, ۱۳۹۶

    محض رضای خدا گول این تورهای سر گردنه رو نخورین تفلیس اصلا تور لیدر نمیخواد سوار مترو بشین یا اتوبوس راننده هی هتل هم ارزونتر باتون حساب میکنه

  • mehdi46 دی ۲۳, ۱۳۹۶

    اجاره منزل چنداست