۱۷ تصور رایج درباره سرزمین افریقا که حقیقت ندارد

۱۷ تصور رایج درباره سرزمین افریقا که حقیقت ندارد

بسیاری از مردم هنوز تصور می کنند اگر به افریقا بروند آنچه خواهند دید قبایل افریقایی، حیوانات وحشی در خیابان ها، جاده های کثیف و مردمی است که در آلونک ها زندگی می کنند. اما در اینجا می خواهیم تصویری واقعی از افریقای امروزی به شما بدهیم که همه ی تصورات رایج درباره ی این قاره ی زیبا و منحصر به فرد را تغییر خواهد داد. این تصورات اشتباه را فراموش کنید.

۱- هیچگونه پیشرفت صنعتی در افریقا رخ نداده است

تصور رایج این است که کشورهای قاره ی افریقا در حال توسعه هستند. اما این به معنی آن نیست که مردم این قاره در قرون وسطی زندگی می کنند. نود درصد از مردم افریقا تلفن همراه دارند و برنامه نویس های افریقایی اپلیکیشن ها و گجت های مخصوص به خود را تولید می کنند. برای مثال، تعدادی از برنامه نویس های افریقایی سرویسی برای کشاورزان طراحی کردند که حاوی توصیه هایی درباره ی تولید مثل حیوانات و اطلاعاتی درباره ی بلایای طبیعی است. به علاوه، میزان تولید در افریقا رشد مناسبی دارد و در بعضی کشورهای آن ماشین آلات بزرگ مثل خودرو تولید می شود.

۲- افریقا یک صحرای وسیع و گرم است

اغلب وقتی نام افریقا را می شنویم اولین تصویری به ذهن می آید صحرایی خشک و سوزان است. اما در حقیقت جنگل های حاره ای، کوه کلیمانجارو و قله ها و دشت های برفی، بخش بسیار وسیعی از این قاره را تشکیل می دهند. مناطق آب و هوایی متنوعی در افریقا وجود دارد و متوسط دمای سالانه ی آن، حتی در ناحیه ی استوایی این قاره، از ۲۷ درجه ی سانتیگراد فراتر نمی رود.

۳- تنها مردم سیاه پوست در افریقا زندگی می کنند

اغلب تصور افراد این است که تنها مردم سیاه پوست در افریقا زندگی می کنند اما حقیقت آن است که بیش از یک میلیارد انسان با رنگ پوست و فرهنگ مختلف در این قاره زندگی می کنند. این تنوع به دلیل جمعیت زیاد مهاجران اروپایی و آسیایی است که در افریقا ساکن شدند یا به دلیل مشکلات سیاسی به این سرزمین گریختند.

۴- قاره ی افریقا محل زندگی حیوانات وحشی است

در بسیاری از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی دیده ایم که در افریقا حیوانات وحشی آزادانه در طبیعت پرسه می زنند و می توانند به راحتی به انسان ها حمله کنند. اما در حقیقت بسیاری از سفرهای اکتشافی به افریقا در زمستان انجام می شود، یعنی زمانی که مارها و حشرات خطرناک در خواب زمستانی هستند. از طرفی دیگر، حالا بسیاری از حیوانات وحشی در پارک های ملی زندگی می کنند. موارد حمله به انسان ها بسیار نادر است و اغلب زمانی اتفاقی می افتد که بازدید کنندگان قوانین پارک ها را نادیده می گیرند و تلاش می کنند به حیوانات نزدیک شوند یا آن ها را شکار کنند.

۵- نرخ جرم در افریقا به شدت بالا است

بیشتر مردم تصور می کنند نرخ ارتکاب جرم در افریقا بالا است و گردشگرانی که به این قاره می روند باید همواره مراقب خطرهای در کمین باشند. اما حقیقت آن است که صنعت گردشگری در افریقا بسیار توسعه یافته و کشورهای افریقایی تبدیل به یکی از مقاصد توریستی پرطرفدار برای گردشگران کشورهای غربی شده اند. برای مثال، سالانه تا ۱/۵ میلیون توریست تنها به افریقای جنوبی می آید. سطح خدمات در افریقا در حال افزایش است و شرایط لازم برای توسعه ی گردشگری به میزان بالایی رو به بهبودی است. از طرفی دیگر، امکان نزدیکی به طبیعت و حیوانات عجیب این سرزمین کماکان ویژگی منحصر به فرد سفر به این قاره است.

۶- هیچ میراث فرهنگی در افریقا وجود ندارد

تصور معمول این است که افریقا جامعه ای بدوی بدون فرهنگی رشد یافته و حتی تاریخ است. اما باید بدانید که افریقا را مهد تمدن می دانند چرا که بناهای تاریخی مختلف و دیگر آثار تاریخی و فرهنگی در آن وجود دارد که تحت حفاظت شدید هستند. برای مثال، تنها در کنیا بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی وجود دارد. به علاوه، در کشورهای مختلف افریقایی موزه های بسیار جالبی وجود دارد که تحت حمایت دولت هستند.

۷- مردم افریقا زیر خط فقر زندگی می کنند

تصور رایج آن است که همه ی مردم افریقا در فقر زندگی می کنند. اگرچه بعضی کشورهای افریقا زیر خط فقر هستند، اما در حقیقت تعداد آن ها کمتر از چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند. به طور کلی، سطح اقتصادی کشورهای افریقایی تفاوت چندانی با دیگر کشورهای در حال توسعه ندارد. از طرفی دیگر، کشورهای افریقایی برای جذب گردشگر با ساخت هتل های مناسب و بازسازی مناطق مختلف، سرمایه گذاری زیادی در بخش گردشگری می کنند.

۸- بیماری های خطرناکی در سرتاسر افریقا شایع است

گهگاه در رسانه ها خبر شیوع بیماری های وحشتناکی را در افریقا می شنویم و تصور می کنیم بیماری های کشنده ای در سرتاسر این قاره وجود دارد. اما در حقیقت، بیماری ابولا نه در همه جای افریقا، بلکه تنها در کشور سیرالئون و مناطق اطراف آن شیوع پیدا کرد. مالاریا بیماری دیگری است که هنگام صحبت درباره ی افریقا نام آن را اغلب می شنویم. البته پشه های مالاریا وجود دارند اما اگر موارد ایمنی ساده ای را رعایت کنید جای نگرانی نخواهد بود. استفاده از مواد دفع کننده ی حشرات، پشه بند و داروهای پیشگیری کننده از این اقدامات پیشگیرانه هستند.

۹- مردم افریقا در آلونک ها زندگی می کنند

همه ی مردم افریقا در آلونک ها زندگی نمی کنند. این تصور کاملا اشتباه است. ساختمان های شهرهای بزرگ افریقا تفاوت چندانی با دیگر کلانشهر های دنیا ندارد و در آن ها ساختمان های آپارتمانی بلند، آسمان خراش و مراکز تجاری وجود دارد. معماری و زیرساخت های پیشرفته، شهرهای افریقا را بسیار پیشرفته کرده است. البته هنوز مردمی وجود دارند که در آلونک ها زندگی می کنند اما تعداد آن ها بسیار کم است.

۱۰- زبان مردم این قاره افریقایی است

حقیقت آن است که زبان افریقایی وجود ندارد. به علاوه، زبان های ویژه ی قبایل محلی به تدریج در حال نابودی هستند. در دوران استعمار افریقا، مردم این قاره زبان های اروپایی مثل انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و پرتغالی را یاد گرفتند. این زبان ها با کمک تلویزیون و اینترنت گسترش بیشتری یافته اند. در افریقا به صدها زبان مختلف صحبت می شود و برای مثال، تنها در کشور نامیبیا ۲۰ زبان مختلف وجود است.

۱۱- کشمکش های سیاسی علت تجزیه ی قاره ی افریقا است

در فیلم های امریکایی کشورهای افریقایی اغلب درگیر جنگ های داخلی یا نزاع های سیاسی نشان داده می شوند. در حقیقت، این قاره در طی ۹۰ سال مرتبا درگیر کشمکش های داخلی و جنگ های زیادی بود که به طور همزمان در می گرفتند. این جنگ ها میراث دوران استعمار این قاره بود؛ زمانی که مرزهای کشورهای افریقایی بر اساس منافع استمارگران تغییر یافتند و تقریبا هیچ توجهی به تفاوت های فرهنگی و تاریخی کشورها نشد. امروزه قلمروی کشورها تعیین شده و جنگ بر سر مرز کشورها پایان یافته است.

۱۲- در افریقا کمبود غذا وجود دارد

در بسیاری از عکس ها و فیلم ها مردم افریقا را گرسنه می بینیم و به همین دلیل تصور می کنیم این مشکل در سرتاسر افریقا وجود دارد. مسأله ی گرسنگی در افریقا وجود دارد اما نه در همه جای آن. در حدود یک چهارم خاک حاصلخیز دنیا در افریقا است و تمام آن برای کشاورزی استفاده نمی شود. در مناطق توریستی افریقا مشکلی در زمینه ی غذا وجود ندارد و حتی در افریقای جنوبی و مصر رستوران های مک دونالد زیادی وجود دارد.

۱۳- افریقایی ها از مردم سفید پوست تنفر دارند

این تصور بعد از پایان دوران برده داری و استمار افریقا به وجود آمد؛ زمانی که افریقای استقلال یافته اروپایی ها را از خاک خود اخراج کرد و حق حاکمیت خود را بازیافت. جداسازی سفیدپوستان و سیاه پوستان حتی امروزه هم وجود دارد اما روشنی پوست در میان افراد محلی مسأله ای عادی است و چیزی نیست که باعث اختلاف شود. در کشورهایی که صنعت گردشگری آن ها توسعه یافته، افراد محلی به حضور مسافرانی از ملیت های مختلف عادت کرده اند و رفتار مناسبی با آن ها دارند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، لازم است که مسافران تنها در مناطق توریستی رفت و آمد داشته باشند و باعث تحریک مردم محلی نشوند.

۱۴- افریقا تحت حکومت افراد ستمگر است

تصور بسیار رایجی است که رژیم های سیاسی کشورهای افریقایی به واسطه ی دیکتاتوری نظامی بر سر کار آمدند و این دیکتاتورها بر قاره ی افریقا حکومت می کنند. اما در حقیقت، رژیم های سیاسی مختلفی در افریقا وجود دارد و برای مثال، کشورهای غنا و سنگال نمونه های دموکراسی در افریقا هستند. البته مدارا و پذیرش بسیار بالایی را نمی توان در حکومت های افریقا دید اما تصور آنکه تمام مردم این قاره در استبداد مطلق زندگی می کنند هم اشتباه است.

۱۵- در افریقا آب آشامیدنی وجود ندارد

مشکل کمبود آب در افریقا وجود دارد اما نه در همه جای آن. در مناطق توریستی، مشکلی برای پیدا کردن یک بطری آب آشامیدنی و تمام نوشیدنی های معمول و محبوب وجود ندارد. برای مثال، نوشابه های کوکا کولا را حتی در مناطق روستایی هم می توان پیدا کرد.

۱۶- در افریقا نمی توان رایگان سفر کرد

بسیاری از گردشگران در اروپا و امریکا به شیوه ی هیچهایکینگ (سفر با خودروهای عبوری بدون پرداخت کرایه) سفر می کنند اما تصور معمول این است که در افریقا به این شیوه نمی توان سفر کرد. اما حقیقت آن است که این کار در افریقا ساده تر از کشورهای پیشرفته است. تنها لازم است از ابتدا شرایط سفر را برای راننده توضیح دهید تا انتظار پرداخت کرایه نداشته باشد.

۱۷- افریقا از ترندهای امروزی دنیای جوانان عقب مانده است

در مورد عقب ماندگی افریقا در این زمینه هم اغراق شده است. مردم افریقا با شبکه های اجتماعی آشنا هستند و نسل جوان آن از شبکه هایی مثل فیسبوک برای برقراری ارتباط با دوستان شان در دیگر قاره ها استفاده ی زیادی می کنند. همچنین شیوه های جدید توریسم مثل کوچسرفینگ (یک شبکه ی اجتماعی که در آن گردشگران می توانند با افرادی از کشورهای دیگر برای میزبانی رایگان از آن ها ارتباط برقرار کنند) در افریقا وجود دارد. به علاوه مردم افریقا اغلب مهمان نوازتر از اروپایی ها هستند. شاید آنها گردشگران را به یک سوییت مجلل دعوت نکنند اما اغلب به گرمی پذیرای آن ها هستند.

منبع: brightside
۲ نظر

ورود

  • آفریقا شهریور ۱۴, ۱۴۰۰

    عالی فقط من بعضی چیز هایی که نوشتین رو اینجوری فکر نمی کردم مثلاً می دونم که در آفریقا سفید پوست یک چیز عادی است یا آفریقا یک فقط یک صحرا نیست و …

  • حواس آذر ۲۱, ۱۴۰۲

    سلام ، دست مریزاد بر شما انسانهای آگاه وبا فرهنگ که توانستیدید در این سالیان سال تغییری در فرهنگ واقتصاد و…….در آن گشور ایجادکننده که از همه مهمتر انسان های ساکن آنجا بتوانند با استثمار واستعمار مبارزه کنند