نکته های مهم پذیرش از دانشگاه های اروپایی در سال ۹۷

رزومه آکادمیک عالی، شرط دریافت بورسیه های جذاب دکترا در اروپا

نکته های مهم پذیرش از دانشگاه های اروپایی در سال ۹۷

اگر مخاطب سایت روزیاتو باشید، در این لینک درباره مدارک عمومی و مدارک اختصاصی که داوطلبان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور باید ارائه کنند، مطالب متعددی ارائه شد. به این موضوع اشاره کردیم که متقاضیان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان، در صورتی که خواهان تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی هستند، معمولا باید مدرک SAT را به همراه مدرک IELTS یا TOEFL IBT ارائه کنند. در واقع ارائه این ۲ مدرک برای ثبت نام الزامی است.

اگر دانشگاه مورد نظر شما به زبانی غیر از انگلیسی تدریس می کرد، باید مدرک زبان در سطح موردنظر دانشگاه را ارائه کنید. مثلا دانشگاه های آلمانی زبان، مدرک سطح B1 را از داوطلبان خارجی درخواست می کنند.

البته متقاضیان ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد  و دکترا در دانشگاه های آمریکای شمالی، حتما می بایست نمره آیلتس آکادمیک آنها بالای ۶.۵ یا تاقل بالای ۸۰ بوده و مدرک GRE هم داشته باشند. اما برای اپلای اروپا، نیازی به جی آر ایی  ندارید. در واقع مدرک جی آر ایی، آزمون سنجش استعداد تحصیلی است که همچون آزمون سات، ساختار ۳ بخشی دارد. نمره جی آر ایی بین ۷۰ تا ۱۲۰ است و توجه داشته باشید که معمولا دانشگاه ها، حداقل نمره برای اعطای قطعی پذیرش تحصیلی (Minimum band score requirement) از داوطلبان مقطع ارشد و دکترا درخواست نمی کنند. البته برخی از دانشگاهها ، معافیت از ارائه مدرک زبان را در اختیار برخی از داوطلبان قرار می دهند.

برای دریافت English language proficiency waiver می بایست با مسئولان ادمیشن دانشگاه ها مکاتبه کرد.

نخستین گام جهت اپلای دانشگاههای اروپا در سال ۱۳۹۷، در اختیار داشتن مدرک آیلتس است. کسب این مدرک برای متقاضیانی که قصد اپلای برای ترم پاییز ۲۰۱۸ دارند الزامی است.

به هر حال مقوله تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور و فرآیند دریافت ادمیشن، موضوعی نیست که بتوان در یک یا چند گفتار به آن اشاره کرد و ما سعی میکنیم در بخش معرفی فرصت های تحصیلی خارج از کشور در این سایت، موضوعات کاربردی مورد نیاز خوانندگان محترم را در اختیارشان قرار دهیم.

با ما همراه باشید.

چگونه از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش بگیریم؟

این سوالی است که هزاران متقاضی ایرانی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آنسوی مرزها از مشاوران حرفه ای، دلالان اخذ روادید، موسسات مجاز اعزام دانشجو و همچنین ایرانیان شاغل به تحصیل در خارج از کشور می پرسند. به دلیل اینکه سالانه ده ها هزار ایرانی ادمیشن از دانشگاه های خارج از کشور می گیرند، به نظر می رسد که روند تحصیل ایرانیان در مقصدهای تحصیلی پر طرفدار آسیا، اروپا و آمریکای شمالی همچنان ادامه داشته باشد.

سالانه هزاران نفر از سراسر جهان، موفق به دریافت بورسیه جهت تحصیل درمقطع دکترا دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH) می شوند. برای اپلای در این دانشگاه که در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد، بخش VACANCY سایت KTH.se را بررسی کنید.
توجه کنید: تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های کشور نروژ به زبان انگلیسی در سال ۱۳۹۷ برای دانشجویان ایرانی، رایگان است.
دانشگاه فنی و مهندسی آخن آلمان، یکی از برترین مقصدهای تحصیلی برای متقاضیان رشته های فنی در این کشور است که پاتوقی برای دانشجویان دکترا مهندسی ایران به شمار می رود

فهرست موسسات مجاز اعزام دانشجو را اینجا ببینید که هر سال به روز رسانی شده و نرخ آنها توسط تعرفه هایی که هر سال وزارت آموزش عالی مشخص میکند، اعلام می شود. البته دانشگاه های مورد تایید در فهرست ارزشیابی شده وزارت علوم را نیز میتوان در این نشانی دنبال کرد. حتما در دانشگاه هایی تحصیل کنید که مورد تایید فهرست ارزشیابی شده وزارت علوم هستند تا پس از دانش آموختگی، مدرک معادل برای شما صادر شده و از امکانات مادی و معنوی آن بتوانید استفاده کنید.

در پاسخ به این سوال نمیتوان جواب مشخص و دقیق داد. چرا که وضعیت تحصیلی و آرمان ها و برنامه های تحصیلی و زندگی داوطلبان با هم متفاوت است. اما آنچه به صورت عمومی میتوان گفت را در ۱۰ بند خلاصه میکنیم:

  • برای دریافت ادمیشن از دانشگاه های خارج از کشور، اول باید هدف شما از تحصیل مشخص شود.

هدف خود را از تحصیل در خارج مشخص کنید. اگر قصد اقامت بعد از تحصیل و اشتغال دارید، کشوری را انتخاب کنید که هم دانشگاه خوب و هم فرصت کار و اقامت راحتی به شما می دهد.

  • دوم ، نوع زبانی که قصد تحصیل در خارج از کشور به آن زبان را دارید مشخص کنید.

اگر مسلط به زبان فرانسوی یا آلمانی یا نروژی یا چینی یا انگلیسی هستید، فراخور تسلط شما به زبان خارجه، دانشگاه های کشورهایی که به این زبان ها تدریس می کنند را انتخاب کنید. اگر فقط دوست دارید به زبان انگلیسی درس بخوانید  و کار کنید، قطعا فرانسه و آلمان و لهستان و ژاپن، نمیتواند در دایره انتخاب های شما قرار بگیرد.

  • سوم، کشورهایی که قصد دارید در آنجا تحصیل کنید را معلوم کنید.

بعضی ها دوست دارند فقط در دانشگاه های مجانی درس بخوانند. در این حالت، نروژ در اروپا و برخی از دانشگاه های سنگاپور در آسیا در فهرست بررسی های شما قرار می گیرد. اما اگر به سبک زندگی و فضای کشورهای اسکاندیناوی علاقمند هستید، باید در صورت علاقه به تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی، به زبان سوئدی یا فنلاندی برای تحصیل در دانشگاه های سوئد /فنلاند مسلط شوید. اگر در سال ۱۳۹۷ قصد تحصیل در اروپا دارید، توصیه میکنیم که آیلتس/تافل کسب کرده  و رزومه آکادمیک خوب بنویسید. نوشتن بیانیه هدف هم تاثیر زیادی در کسب ادمیشن دارد. همه این ها به  کشوری که در اروپا یا آسیا قصد اپلای دارید بستگی دارد.

بنابراین، انتخاب کشور یکی از مقولات مهم در تحصیل در خارج و فرآیند ادمیشن است. اگر نمیدانید چه کشوری برای تحصیل شما مناسب است، بر اساس رشته ای که تحصیل کرده اید و علایق خود، با مشاوران یا دوستان یا ایرانیان شاغل به تحصیل درخارج از کشور تعامل کنید. اگر هیچ کدام از این ها در دسترس نبود، از شبکه اجتماعی متخصصان (لینکدین) برای ارتباط با دانش اموخته های کشورهای مختلف استفاده کنید.

  • نوع دانشگاه ها (اعم از دولتی و خصوصی) را مشخص کنید.

بعضی ها دوست دارند فقط در دانشگاه خصوصی درس بخوانند. چرا که کیفیت و نوع دانشجویان در این دانشگاه ها متفاوت با دانشگاه های دولتی است. در این حالت، می بایست هزینه ای برای تحصیل پرداخت کنید که قابل ملاحظه است. البته دانشگاه های خصوصی بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران است.

بعضی ها هم دوست دارند فقط در دانشگاه های دولتی (حتی با شهریه) تحصیل کنند. در این حالت نیز دانشگا ههای بسیاری در دسترس شما است. دانشگا ههای دولتی سوییس، ترمی حداکثر ۵۰۰ یورو شهریه دریافت میکنند که تقریبا معادل شهریه ای است که دانشگاه های اتریش و آلمان از دانشجویان غیر پزشکی می گیرند.

  • رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد را مشخص کنید.

انتخاب رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد، یکی از بخش های فرآیند دریافت ادمیشن برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور است. شاید شما دانش آموخته مهندسی مکانیک سیالات یا مهندسی عمران از یکی از دانشگاه های داخل کشور باشید و بخواهید رشته مرتبط با رشته خود را انتخاب کنید. با ورود به سایت دانشگاه مقصد، با فهرستی از رشته های کارشناسی ارشد مواجه می شوید که برخی از آنها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با مهندسی مکانیک در ارتباط است. مثل: مهندسی انرژی، مهندسی توسعه پایدار، مهندسی کسب و کار سبز، مهندسی صنایع، مهندسی ساخت و تولید، مدیریت ساخت، برنامه ریزی تولید و امثالهم.

بنابراین، انتخاب رشته مورد نظر در دانشگاه یا دانشگاه های مقصد، اهمیت دارد. چرا که تکلیف شما را برای ادامه تحصیل و اقدام برای اپلای رسمی مشخص می کند. وقتی این قضیه مشخص شد، میتوانید با مسول هماهنگی رشته مورد نظر مکاتبه کرده و اطلاعات تکمیلی را برای پذیرش در رشته مورد نظر دریافت نمایید.

اگر قصد تحصیل در کشوری ارزان در جنوب اروپا دارید، دانشگاه بارسلونا اسپانیا، گزینه خوبی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. البته امکان تحصیل با بورس و به زبان انگلیسی هم وجود دارد.

البته باید توجه کنید که تحصیل در هر رشته ای در هر دانشگاه و در هر کشوری، کار معقولی نیست. مثلا در کشور نروژ که یکی از کشورهای ثروتمند اروپا در عرصه نفت  و گاز و پتروشیمی است، تحصیل در این رشته ها بسیار مقدم بر تحصیل در رشته باستان شناسی یا مترجمی زبان ایتالیایی! است. به نوع کشور و ظرفیت و قابلیت های صنعتی و اقتصادی و فرهنگی آن توجه کنید که تاثیر زیادی در کیفیت تحصیل شما در رشته مورد نظر دارد.

  • نیازمندی های پذیرش عمومی و اختصاصی برای ادمیشن رشته مورد را مشخص کنید.

گام بعدی برای ادمیشن آن است که شما دقیقا متوجه باشید که دانشگاه مقصد، چه نیازمندی های عمومی و اختصاصی را برای داوطلبان مشخص کرده است. برخی از نیازمندی های اختصاصی پذیرش به گونه ای است که عملا امکانی برای شما جهت تحصیل در آن دانشگاه فراهم نمی کند. مثلا باید آیلتس ۷ داشته باشید یا حتما نمره جی آر ایی فلان مقدار راارائه کنید. یا مثلا در فلان رشته، پذیرش فقط به دانشجویان کشورهای خاص داده می شود.

بنابراین، حتما در انتخاب یک رشته در یک دانشگاه، به شرایط پذیرش اختصاصی توجه کنید. اگر نمیتوانید شرایط را برآورده کنید، مایوس نشوید. یکی دیگر از ده ها هزار دانشگاه در سراسر جهان (حتی در دانشگاه های عالی)، در انتظار شماست. انرژی مثبت باشید و با رزومه خوب و تلاش مستمر و رایزنی با اساتید، فرصت ادمیشن از دانشگاه های برتر و متوسط جهان را بدست آورید.

  • با مسول هماهنگی رشته (program coordinator) رایزنی کرده و اطلاعات تکمیلی بدست آورید.

تجربه نشان داده است که داوطلبانی که با مسولان فلان رشته قبل از اپلای رسمی ، رایزنی میکنند، شانس ادمیشن بیشتری میگیرند. چرا؟ علت این است که اطلاعات تکمیلی و بهتری دریافت می کنند و شرایط ادمیشن را به خوبی مطلع می شوند. همچنین وقتی مسئولی در فلان دپارتمان دانشگاهی بداند که شما برای اپلای جدی هستید، تلاش میکند تا پیگیر و همراه اپلیکیشن شما برای ارجاع به دانشکده مزبور جهت بررسی نهایی شود. حتما رایزنی با مسول هماهنگی رشته مورد نظر را جهت پاسخ گویی به پرسش ها و ابهامات خود در دستور کار داشته باشید که این کار، شما را بی نیاز به مراجعه به موسسات مجاز اعزام دانشجو و یا مراکز غیر رسمی اعزام دانشجو در سراسر کشور می کند.

  • مدارک خود را ترجمه رسمی کرده و به دانشگاه مقصد ارسال کنید.

در صورتی که کشور، دانشگاه، رشته مورد نظر و شرایط اختصاصی و عمومی دانشگاه، وضعیتی مطلوب را برای شما جهت دریافت ادمیشن فراهم کرد، مدارک ترجمه رسمی شده خود را به دانشگاه ارسال و اپلای رسمی کنید. اپلای رسمی معمولا به صورت اینترنت و با پرداخت application fee صورت می گیرد. قبلا هم در سایت توضیح دادیم که برای کاهش هزینه های سرسام آور ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، از دانشگاه مقصد سوال کنید که آیا، نیاز است که کلیه صفحات ترجمه رسمی شده، ممهور به مهر وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران بشود یا خیر؟ اگر پاسخ خیر دریافت کردید، صدها هزار تومان صرفه جویی خواهید کرد!

  • کارنامه های زبان و همچنین توصیه نامه های خود را به دانشگاه مقصد ارسال نمایید.

کارنامه های زبان  (چه آیلتس چه تافل و چی جی آر ایی یا جی مت) را باید از صادر کننده کارنامه درخواست کنید که به دانشگاه مورد نظر شما ارسال کند. چرا که دانشگاه ها، تنها از طریق مرجع صادر کننده کارنامه زبان، رونوشت کارنامه زبان شما را قبول میکنند و الصاق آن به پرونده تحصیلی آنلاین شما مورد قبول نخواهد بود.

به همین خاطر، در روز شرکت در آزمون آیلتس و چی آر ایی و تافل و جی مت، حتما، کد دانشگاه یا دانشگاه های مقصد را که میخواهید کارنامه شما به آنجا ارسال شود، قید کنید. در صورتی که قید نکردید یا بعدا خواستید کارنامه به دانشگاهی ارسال شود، می بایست با ورود به پروفایل خود در سایت آیلتس یا جی آر ایی یا تافل، با پرداخت هزینه های مربوطه، درخواست ارسال کارنامه به دانشگاه مقصد بکنید.

توصیه نامه یا توصیه نامه هایی که اساتید یا کارشناسان برای شما آماده کرده اند نیز باید در این مرحله به دانشگاه مقصد ارسال شود. توجه کنید که برخی از دانشگاه ها:

  • از داوطلبان میخواهند که برگه های توصیه نامه (LOR) را به اپلیکیشن خود الصاق کنند.
  • از داوطلبان میخواهند که به توصیه کننده اطلاع دهد که توصیه نامه مستقیم به دانشگاه فکس شود.
  • از داوطلبان میخواهند که به توصیه کننده اطلاع دهد که توصیه نامه هایش را در سایت دانشگاه آپلود کند.

توصیه نامه، یک صفحه و چند پاراگراف است و فردی که شما را به خوبی می شناسد و برادر و خواهر و اقوام نزدیک و دور شما نیست (ترجیحا شخصیت آکادمیک)، دلایل توصیه شما به تحصیل در دانشگاه مقصد را اعلان می کند. این توصیه باید به زبان انگلیسی باشد.

  • اگر نیاز به مصاحبه اینترنتی یا شرکت در آزمون عملی دانشگاه هست، برنامه ریزی کنید.

مثل قبولی در آزمون گروه آزمایشی هنر در دانشگاه های کشورمان که برگزاری آزمون عملی و نتیجه آن، تاثیر نهایی در قبولی یا رد داوطلبان در آزمون سراسری دارد، برخی از دانشگاه های دنیا به خصوص در رشته های پزشکی و هنری، از داوطلبان میخواهند تا در آزمون عملی در روز و ساعت مشخص شرکت کنند. این قضیه برای دانشگاه های هنر و پزشکی اروپا صادق است.

اگر دانشگاهی برای قبولی در فلان رشته، چنین شرایطی داشت، قبل از اپلای رسمی و پرداخت هزینه های مربوطه، از سفارت آن کشور در تهران نسبت به دریافت روادید تحصیلی کوتاه مدت جهت شرکت در آزمون عملی دانشگاه مزبور سوال کنید که تحت چه شرایطی با صدور روادید به شما جهت شرکت در آزمون ورودی موافقت می کند.

در واقع ۱۰ فرآیند فوق الذکر در عرصه اخذ ادمیشن از دانشگاه های خارج از کشور مورد نیاز است. فرقی نمیکند که شما قصد قبولی در یکی از ۳ دانشگاه برتر سنگاپور را دارید یا میخواهید از چالمرش سوئد یا پوردو آمریکا پذیرش بگیرید. طی کردن این مسیر ۱۰ گانه مورد نیاز خواهد بود.

اگر با پرسشی مواجه شدید ، از طریق کامنت، آن را مطرح کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۲۵ نظر

ورود

  • شیما فروردین ۶, ۱۳۹۷

    جناب مهندس زمانی
    ممنون از مطالب شیوا و عالی. برای سوئد از دانشگاه های مهندسی هلند چطوری اقدام کنم؟ بورس ۲۰۱۸ آلمان و فرانسه رو چطوری میشه گرفت؟ اینکه گفته بودین کارآموزی در شل و توتال میشه انجام داد چطوریه؟ میشه راهنمایی کنید؟ واقعا مطالبتون عالیه. من طرفدار صفحه شما هستم روزیاتو.

    • علی زمانی فروردین ۷, ۱۳۹۷

      سلام شیما خانم
      ممنون از نظر شما
      برای دریافت ادمیشن از دانشگاه های مهندسی هلند، دانشگاه دلفت و دانشگاه آمستردام را بررسی کنید که فرصتهای تحصیلی و بورس ۲۰۱۸ زیاد دارد.
      بورس ۲۰۱۸ آلمان و بورس ۲۰۱۸ فرانسه هم به رشته و مقطع مورد نظر شما بستگی دارد. به خصوص برای مقطع دکترا، باید به سایت دانشگاه فرانسوی و آلمانی مراجعه کنید.
      کارآموزی در SHELL و TOTAL در اختیار دانشجویان و محققان است. به سایت این دو غول نفتی مراجعه کرده و از قسمت SCHOLARSHIP بازدید کنید. فرصت های کارآموزی هم در INTERNSHIP[ در دسترس علاقمندان است.

  • Shervin فروردین ۸, ۱۳۹۷

    سلام من در رشته کارشناسی کامپیوتر از دانشگاه دولتی فارغ‌التحصیل شدم
    می‌خوام در دانشگاه لیسبون مربیگری حرفه ای بخونم آیا امکان تحصیل وجود داره؟ اگه باید همخونی رشته باشه راهی وجود داره که بتوانم تو رشته مربیگری بخونم؟

  • mohammad خرداد ۲۴, ۱۳۹۷

    با عرض سلام اقای زمانی من می خوام بدون تمکن مالی و داشتن تافل معدل بالا یه استاد راهنمای خوب در هر کشور اروپای درس بخونم

    • علی زمانی خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      سلام
      تافل بالا، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور نیست. انچه در وهله اول اهمیت دارد، تعامل شما با سوپروایزی و هنر شما به متقاعد کردن علمی و فنی ایشان به پذیرفتن شما به عنوان دانشجو است. در قالب TA/RA. رزومه ای از خود را در رشته مورد نظر به دانشگاه های هدف در کشورهای مختلف ارسال کنید و با اساتید راهنما، وارد همکاری علمی شوید.

  • mohammad خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    ممنون اقای زمانی که جواب دادید پس من با رایزنی با استادهای اون ور می تونم بورس شم

  • mohammad خرداد ۲۹, ۱۳۹۷

    اقای زمانی سلام .یه سوال دیگه. ببخشید ایا با ارشد به دکتری بورس کامل گرفتن راحتره و شانسش بیشتر نسبت کارشناسی به ارشد ?با تشکر

    • علی زمانی خرداد ۲۹, ۱۳۹۷

      ۱۰۰ درصد کارشناسی ارشد به دکترا. برای بورس کارشناسی ارشد کار خیلی سختی پیش روی متقاضیان هست. برای همین اکثرا توصیه میکنیم که در ایران، یک مستر معمولی از دانشگاه معمولی گرفته و با تقویت رزومه و تعامل مویرگی با اساتید هدف (پس از بررسی CV آنها و فهم RESEARCH INTERESTS) آنان، بیانیه هدف (SOP) را برای آنها ارسال کنند و برای بورس های دکترا اپلای کنند. البته نباید بخش VACANCY دانشگاه های نیز فراموش شود.

  • mohammad خرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    سلام. اقای زمانی من امیر بهادر زنگ زدم می گه تافل دوسال اعتبار داره ولی توی سایت شما نوشته پنج سال بی زحمت توضیح بدهید با تشکر دوستدار شما محمد

    • علی زمانی تیر ۳, ۱۳۹۷

      مدرک تافل هم مثل آیلتس ۲ سال اعتبار دارد. در متن تصحیح شد. باتشکر

  • mohammad تیر ۳, ۱۳۹۷

    اقای زمانی من از پاییز می رم دانشگاه ازاد برای ارشد بخاطر حرف شما که گفتین ارشد به دکتری بهتر بورس میدن اگه بورسمو گرفتم باید شما رو از نزدیک زیارت کنم خیلی کمکم کردی مدیونتم بخاطر سایتت ممنون هرجا هستی خدا همراهت

    • علی زمانی تیر ۳, ۱۳۹۷

      سلام آقا محمد
      خوشحالیم روزیاتو توانسته سهم کوچکی در موفقیت مخاطبان سایت داشته باشد. از لطف شما به روزیاتو سپاسگزاریم.

  • mohammad تیر ۴, ۱۳۹۷

    اقای زمانی الان ایتالیا رو خوندم نوشته برای ارشد کامل رایگان تا مرداد هم وقتشه مشاور ایرانی زنگیدم می گه باید ۶۰ میلیون بذارم این یعنی چی منی که تافل بالا و معدل نوزده دارم مستقیم به دانشگاه امیل بدم شانسی است بدون تمکن بورس شم با تشکر راهنماییم کنید

  • mohammad تیر ۷, ۱۳۹۷

    سلام. اقای زمانی نمی تونید امیل دانشگاه ایتالیا روبه من بدین نمی تونم پیدا کنم هر چی می گردم

  • mohammad تیر ۷, ۱۳۹۷

    مرسی اقای زمانی ممنون از جوابت ببینم چی می تونم بکنم توکل به خدا

  • zahra تیر ۷, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی
    من کارشناسی آمار و ارشد صنایع خوندم آیا برای اپلای دکتری مشکلی بوجود نمیاد با توجه به اینکه تغییر رشته داشتم؟
    و اینکه شرایط حین و بعد از تحصیل در شرایطی که یک موقعیت شغلی vacancy گذرونده بشه با حالتی که دانشجوی دکتری بشم چه فرقی داره؟
    ممنون میشم جواب بدین

    • علی زمانی تیر ۷, ۱۳۹۷

      سلام
      اینکه شما مسلط به امور امار هستید برای رشته هایی مثل دکترای مدیریت عملیات خوب است. البته اشاره نکردین چه گرایش صنایع بودین. البته مشکلی برای اپلای نیست. چرا که آنچه برای هیات ادمیشن اهمیت دارد، رزومه و توانایی متقاضی در انجام کار مستقل و صلاحیت علمی قابل احراز باشد. مثل مقاله و کتاب و کارهای تحقیقاتی کنفرانسی و دوره های گذرانده شده و تجربه و این چیزها.
      موقعیت شغلی کارفرماهای غیر آکادمیک، ربطی به دانشجوی دکترا ندارد. دانشگاه ها، برای ادمیشن دانشجوی دکترا، همواره vacancy اعلام میکنند که شما میبایست بر اساس مشخصات اعلامی در اگهی استخدامی، رزومه خود را ارسال و اپلای رسمی کنید. دانشگاه های اسکاندیناوی این گونه است. اما دانشگاه های اقیانوسیه و کانادا و آمریکا اینگونه نیست و افراد به صورت عمومی اپلای کرده و نفرات منتخب برگزیده می شوند. پس برای جاهایی که ادمیشن فقط بر اساس vacancy هست، شما نمیتوانید به صورت عمومی (مثل اپلای برای ارشد و کارشناسی) اقدام کنید و باید ممنتظر VACANCY باشید. شما اگر آیلتس ۶.۵ آکادمیک و جی آر ایی داشته باشید برای امریکا میتوانید اقدام کنید با بورس. البته نیاز به رایزنی زیادی با اساتید دانشکده های مهندسی صنایع دارد

      • zahra تیر ۷, ۱۳۹۷

        ساس بابت توضیح مفصلتون
        ارشد گرایش مدیریت سیستم خوندم و علاقمندم که دکتری مهندسی مالی بخونم آیا در دانشگاه های آمریکا چنین امکانی دارم؟
        با توجه به اینکه بدون تمکن مالی میخام اقدام کنم بیشتر سراغ آفرهای شغلی رفتم که فقط در دانشگاه های اروپا امکانش هست
        به نظرتون هم برای اروپا اقدام کنم و هم آمریکا و کانادا یا روی یکی از این دو حالت متمرکز شم؟

  • zahra تیر ۷, ۱۳۹۷

    سپاس بابت توضیح مفصلتون
    ارشد گرایش مدیریت سیستم خوندم و علاقمندم که دکتری مهندسی مالی بخونم آیا در دانشگاه های آمریکا چنین امکانی دارم؟
    با توجه به اینکه بدون تمکن مالی میخام اقدام کنم بیشتر سراغ آفرهای شغلی رفتم که فقط در دانشگاه های اروپا امکانش هست
    به نظرتون هم برای اروپا اقدام کنم و هم آمریکا و کانادا یا روی یکی از این دو حالت متمرکز شم؟

    • علی زمانی تیر ۸, ۱۳۹۷

      سلام. بله
      چنین امکانی در دسترس است. اما تحصیل در این رشته نیازمند دریافت مدرک GRE یا GMAT است. اینکه کدوم نیاز است را باید از دانشگه سوال کنید. شما وقتی بورس فول فاند بگیرید، نیازی به تمکن مالی ندارید. چه در اروپا چه در آمریکا و سفارت هم از شما چنین مدرکی درخواست نخواهد کرد. سعی کنید حداقل ۱ مقاله در زمینه ای که قصد دکترا دارید در ماه های آینده با همکاری اساتید داخلی خود و یا خارجی (ترفند دریافت ادمیشن) نوشته و در کنفرانس های معتبر پابلیش ککنید. دانشگاه های نروژ و سوئد و کانادا، این رشته در دسترس خواهد بود.
      برای ۲ قاره به صورت SIMULTANEOUSLY اپلای کنید. در این میل هم توضیح داده شد

  • mohammad تیر ۱۴, ۱۳۹۷

    اقای زمانی سلام اقای زمانی دانشگاه ایتالیا منو قبول کرد ولی من نروژ دوست دارم سایتشو نمی تونم پیدا کنم همچنین هلند موقع ثبت نام نیست بخاطر همینه فرمش نیست با تشکر

    • علی زمانی تیر ۱۶, ۱۳۹۷

      بسلامتی
      برای نروژ، آیلتس ۶.۵ نیاز دارید و گواهی تمکن مالی. از سایت دانشگاه ها میتوانید اطلاعات کامل بگیرید. حتما به deadline توجه کنید. احتمالا نروژ برای ارشد دیگه به شما وقت نده.

  • محمد تیر ۲۷, ۱۳۹۷

    سلام. اقای زمانی من مدارکو فرستادم برای ایتالیا چقدر طول می کشه من دانشگاه برم با تشکر

    • علی زمانی تیر ۲۷, ۱۳۹۷

      سلام
      پس از نظر نهایی هیات پذیرش، نامه ادمیشن به شما داده میشه که بر اساس آن وقت مصاحبه سفارت ایتالیا میگیرید. پس از قبول شدن در مصاحبه، ۳ هفته بعد ویزا شما انشاله میاد

  • سمیه تیر ۲۹, ۱۳۹۷

    باسلام
    میخواستم بدونم در صورتیکه از سال اخذ مدرک در ایران زمان زیادی طی شده باشد، آیا شانسی برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری وجود دارد؟
    بنده پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران به کار مشغول شدم.

    • علی زمانی تیر ۲۹, ۱۳۹۷

      سلام سمیه خانم
      دریافت بورس تحصیلی و ادمیشن، ارتباطی به سن و جنیست و قد و وزن و این چیزها ندارد. رزومه آکادمیک قوی میخواهد و بس. با بورس های مختلفی که در روزیاتو معرفی شده است یا جاهای دیگر برای اشنایی با فرصت های بورسیه دکترا عمران (مثل استاوانگر نروژ- سلطنتی استکهلم- هلسینکی فنلاند- برلین آلمان-RWTH مونیخ و امثالهم) مکاتبه کنید. نیوزلند هم فراموش نکنید.

  • عاطفه شهریور ۲۱, ۱۳۹۷

    سلام اقای زمانی.
    اول از همه خدا قوت.یعنی هرچی مطلب خوندم یه طرف این مطلب شیوا و روان یه طرف.خدا خیرتون بده
    آیا دانشگاهی هم هست که برا ارشد مدرک زبان نخواد؟میشه معرفی کنید؟
    آیا پذیرش کالج (دیپلم) برا کسی که گپ تحصیلی ۸-۹ ساله داره ولی سابقه کار بالا ، ممکنه؟بدون مدرک زبان البته

    • علی زمانی شهریور ۲۱, ۱۳۹۷

      سلام
      از لطف شما به روزیاتو سپاسگزارم
      بله هست 🙂 برای شما ای میل شد.
      پذیرش کالج به گپ ارتباطی ندارد. مساله این هست ککه سفارت با ادمیشن کالج، ویزا بدهد یا نه. این متقاضی باید اول وضعیت صدور ویزا را مطمئن شود و سپس هزینه کالج رو پرداخت کنند. سابقه کار هم نیاز ندارد. مدرک زبان هم معمولا نیاز نیست و سطح مبتدی کفایت میکند. البته کشور به کشور فرق میکند

      • عاطفه شهریور ۲۴, ۱۳۹۷

        واقعا ممنونم از لطفتون.متاسفانه ایمیلتون رو دریافت نکردم.فکر کنم تو اون کامنت ایمیلم رو اشتباه یه حرفشو ننوشتم.ممنون میشم دوباره برام ارسال کنید.

  • شورانگیز شهریور ۳۱, ۱۳۹۷

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید برای رشته مهندسی محیط زیست چه کشورهایی شرایط کاری و تحصیلی خوبی دارن؟

    • علی زمانی شهریور ۳۱, ۱۳۹۷

      سلام
      آمریکا و اقیانوسیه و اسکاندیناوی بازار خوبی داره. نروژ تحصیل رایگان و سوئد و فنلاند هم که توسعه پایدار قوی دارند، برای دکترا دنبال باشید.

  • سحر آبان ۱۴, ۱۳۹۷

    با سلام خسته نباشید
    من ارشد مدیریت IT از دانشگاه الزهرا دارم دارم برای مدرک زبان میخونم، پایان نامه م در حوزه توریسم و رسانه های اجتماعی، اگر بشه همین میخوام ادامه بدم
    میشه راهنمایی کنید تو چه کشورهایی میتونم فول فاند بگیرم در مقطع دکترا
    با تشکر

    • علی زمانی آبان ۱۴, ۱۳۹۷

      سلام
      پایان نامه جالبی دارید. این روزها همه دنبال فول فاند هستند 🙂 باید سعی کنید مقاله کنفرانسی یا ژورنالی داشته باشید و تعامل خوب با اساتید اروپایی یا آمریکایی. برای سینگا هم اپلای کنید.سوال بیشتر ای میل کنید

  • Parya آبان ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی من ارشد روانشناسی بالینی خوندم برای این رشته در مقطع دکتری برای دانشگاههای نروژ سوئد یا فنلاند بدون تمکن مالی میتونم پذیرش بگیرم؟

    • علی زمانی آبان ۲۴, ۱۳۹۷

      سلام.
      بله. ادمیشن دکترا بدون تمکن مالی و با بورسیه است. باید بخش VACANCY سایت های دانشگاه هایی مثل اسلو و استکهلم و علوم پزشکی هلسینکی را بررسی کنید. توصیه میکنم خلاصه پایان نامه ارشد را در یکی از کنفرانس های اروپایی سامبیت و در نشریات ان ها منتشر کنید تا CITATION بگیرید که CV شما را تقویت و شما را برای گرفتن توصیه نامه اروپایی معتبر کمک می کند.

  • Fatemeh آذر ۱۲, ۱۳۹۷

    سلام خانواده من می خوان برای زندگی برن کانادامدرک دانشگاه من معتبر نیس و زبانمم خوب نیس من باید چیکار کنم خیلی نگرانم اونجا می تونم ادامه تحصیل بدم ؟ از اول باید دوباره بخونم؟

    • علی زمانی آذر ۱۲, ۱۳۹۷

      ۱-از هر جای ایران مدرک گرفته باشید، در صورتی که مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت باشد کفایت می کند.
      ۲-زبان را تقویت کرده و به سطح آبلتس ۶ برسانید.
      ۳-برای تحصیل در خارج، مدرک زبان گرفته و مدارک دانشگاهی قبلی را ترجمه رسمی کنید.
      نیازی به استارت از مقطع کارشناسی نیست اگر مدرک کارشناسی دارید. اما تحصیل در کانادا با شهریه است و مثل نروژ، رایگان نیست.

  • Mahta آذر ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام من می‌خوام کنکور ۹۸ازمون سراسری بدم اگه رتبم زیر ۱۵۰۰بشه، و انتخاب رشته کنم،چه رشته‌ای برای گرفتن بورسیه خوبه و بخوام برای کارشناسی بورسیه بگیرم ، باید چی کار کنم اول؟مدرک ایتلس و تافل هم ندارم ، می‌تونم برای کارشناسی با رتبه و رشته عالی بورسیه بگیرم فقط با این دو ویژگی یا بهتره مدرک کارشناسیم رو بگیرم و بعد اقدام کنم؟

    • علی زمانی آذر ۲۴, ۱۳۹۷

      نه
      برای بورس:
      ۱-ایلتس وتافل نیاز دارید.
      ۲-بهتر است برای ارشد اقدام کنید.
      ۳-رزومه خوب نیاز داره. حتی اگر رتبه کنکور سراسری ۹۸ شما زیر ۱۰۰ شود.
      توصیه میکنم با توجه به افزایش ارز٬ مقطع کارشناسی را در ایران خوانده و CV رو قوی کنید

  • میلاد آذر ۲۵, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی من کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه دولتی دارم ولی مدرک تافل و ایلتس نرفتم دنبالش به نظرتون برای اون بورس رشته زبان انگلیسی شانسی دارم؟
    معدلم ۱۶.۳ هست

    • علی زمانی آذر ۲۵, ۱۳۹۷

      برای ادمیشن زبان شانس دارید. اما داشتن آیلتس و تافل هم معمولا الزامی است. اما چون رشته شما انگلیسی است، برای زبان شناسی و این رشته ها با دانشگاه مقصد رایزنی کنید. شاید بتوانید English language proficiency waiver بگیرید.
      موفق باشید

  • امیرحسین عزیزی آذر ۲۵, ۱۳۹۷

    سلام. مدرک دیپلم خود را از قبرس جنوبی و لیسانس خود را از دانشگاه Jönköping سوئد گرفتم. دارای آیلتس ۸.۵ هستم و زبان سوئدی ام هم خوب است. در حال حاضر توانایی پرداخت هزینه دانشگاه را ندارم و ایران هم در توانم نیست که کنکور بدهم. حال برای اقدام برای فوق لیسانس یا دکترا (از لیسانس به دکترا اگر ممکن است) خواهان دریافت بورس هستم. لطفا راهنمایی کنید. چگونه رزومه آکادمیک ام را قوی کنم ؟ شما توصیه میکنید چکار کنم ؟ با لیسانس مقاله بنویسم ؟

    • علی زمانی آذر ۲۵, ۱۳۹۷

      سلام
      ۱-شما می توانی از هفته آینده نسبت به ارسال درخواست خود برای ادمیشن مقطع ارشد رشته های انگلیسی زبان یا سووئدی زبان از طریق سامانه جامه پذیرش که مطلعید اقدام کرده و شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی ارشد که به صورت معافیت از پرداخت شهریه است امتحان کنید.
      ۲-ارشد را در ایران بخوانید و برای دکتری به سوئد بروید.
      ۳-در این کشور همان طور که می دانید بر خلاف آمریکا، تحصیل لیسانس به دکتری ندارد.
      ۴-روزمه آکادمیک را با نوشتن مقاله-شرکت درکنفرانس های بین المللی-تعامل با اساتید-نوشتن مقاله مشترک با اساتید سوئدی-شرکت در کارگاه های بین المللی و ….قوی کنید.
      با لیسانس که هیچی با دیپلم هم میشه مقاله نوشت. مخصوصا شما که ۲ زبان را مسلط هستید. حداقل literature review بنویسیدو در کنفرانس های اروپا submit کنید. باید citation بگیرید. سخت نیست.
      موفق باشید

  • Hooman آذر ۲۵, ۱۳۹۷

    یک مطلب راجب تحصیل رزیدنتی پزشکی هم میزاشتین واقعا تونت مطلب به روز و کاملی وجودنداره

    • علی زمانی آذر ۲۵, ۱۳۹۷

      ممنون
      رزیدنتی تعداد کمی متقاضی دارد و بحث کاملا تخصصی است.

  • خاطره دی ۱۰, ۱۳۹۷

    با سلام خدمت اقای مهندس زمانی
    من فارغ التحصیل ارشد ویروس شناسی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم
    برای بورس تحصیلی و پرای اپلای به اروپا و اقامت دایم
    اول راه هستم نمی دانم چیکار کنم

    • علی زمانی دی ۱۰, ۱۳۹۷

      سلام خاطره خانم
      به سلامتی. نروژ و کارولینسکا استکهلم را بررسی کنید ببینید شرایط زبانی داره یا نه. اگه داشت باید آیلتس ۶.۵ بگیری. اگه نداشت که هیچی. فعلا ترجمه رسمی کل مدارک اماده بشه. از استاد تز خود و هیات ممتحنه و اساتید مطرح دانشگاه تربیت مدرس ۳ توصیه نامه گرفته بشه. سی وی اماده بشه. خلاصه تز ارشد اماده بشه. یه انگیز نامه بر اساس خلاصه تز اماده بشه که چرا شما دنبال دکتری ویروس شناسی گرایش فلان در دانشگاه فلان هستی. . . . بعدش درخدمتیم

  • میلاد دی ۱۶, ۱۳۹۷

    آقا علی سلام
    من که هرچی راجع به بورس تحصیلی بلدم از مطالب شما یاد گرفتم.من که به نوعی مدیون شمام.سایت روزیاتو و دیجیاتو هم جای خود دارند تقریبا هر روز مطالب رو میخونم.من کارشناسی برق قدرت گرفتم ۳ سال پیش الان ۲۹ سالمه.خیلی اطلاعات علمیم خوب نیست چون مشغول به کار آزاد بودم و خیلی پیگیر نبودم ولی الان میخوام تمام تمرکزم رو روی گرفتن اپلای بذارم.زبان هم دارم میخونم.به نظر شما ارشد بخونم اینجا یا روزمه کارشناسی رو قوی کنم؟برای چاپ مقاله از کجا باید شروع کنم ؟ببخشید طولانی شد

    • علی زمانی دی ۱۶, ۱۳۹۷

      سلام
      ممنونم از نظر شما
      قدم اول شما باید IELTS 6.5 ACADEMIC باشد. ارشد بهتر است در ایران بخونید که ارزان است و سپس برای دکتری پس از انتشارخلاصه تز ارشد در یکی از ژورنال های ISI برای پذیرش با بورس اقدام کنید. با GREنمره معمولی هم میشه دکتری با بورس برای برق از آمریکا (دانشگاه های متوسط )گرفت

      • میلاد دی ۱۶, ۱۳۹۷

        ممنون از پاسخ شما
        با این بورسیه ها میشه زندگی رو اداره کرد با زندگی متاهلی؟

  • عسل دی ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام و درود . تبریک میگم بابت سایت بی نظیر و مساعدت به دوستانی که اعتماددارندبه شما. من هم استفاده کردم ازمطالب مفیدسایت و ممنونم. مشکل من اینه که ایلتسم ۴/۵ اکادمیکه . حقوق خوندم معدلم بالاست ومیخوام برای مستراپلای کنم اسکاندیناوی یاهلند یاانگلیس. که بادوره زبان بتونم شروع کنم یادرابتداایلتس ۶ نخوان . راهنمایی میخوام که شمابفرماییدبرای چه دانشگاه ها وشهرهایی اقدام کنم زودتربه نتیجه میرسم . هرپیشنهادی درهر سطحی بود ممنون میشم بفرمایید که من تحقیق کنم درموردش. مرسی

    • علی زمانی دی ۳۰, ۱۳۹۷

      سلام
      ممنونم از نظر شما به سایت روزیاتو
      برای ارشد، گام اول شما آیلتس ۶ است. دوره زبان، معمولا منتهی به ویزا نمیشه. بنابراین درایران مشکل آیلتس رو حل کنید اگر آرمان شما اسکاندیناوی برای تحصیل رایگان است (نروژ).

  • pari بهمن ۸, ۱۳۹۷

    با سلام خدمت شما.بنده تا سال ۹۹انشا مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک خودمو از دانشگاه دولتی میگیرم. میخوام بورس رایگان بگیرم میشه کمک کنید که باید چه اقداماتی انجام بدم تا اون موقع؟

    • علی زمانی بهمن ۸, ۱۳۹۷

      سلام
      پریسا خانم برای دریافت بورس در مقطع ارشد، کار سختی در پیش دارید. تحصیل مجاانی در نروژ یا ارزان در فرانسه و آلمان را دنبال کنید و برای دکترا، به دنبال بورس باشید. تا اون موقع، تکلیف سی وی خوب و آیلتس یا تافل (اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی دارید) مشخص کنید. پاتوق مهندسان مکانیک ایران دراروپا، استاوانگر نروژ، چالمرش گوتنبرگ، سلطنتی استکهلم ، فنی برلین (rwth) یا فنی وین است.
      موفق باشید.

  • حسین بهمن ۱۱, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید.من کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد خوندم و معدلم بالاست.یک مقاله isi معتبر هم به تازگی چاپ شده از ژورنال elsevier. چن ماه دیگه ilts امتحان میدم.من میخوام بورس بگیرم از دانشگاه اروپایی.به نظر شما کدوم کشور بهتر هست؟از لحاظ زندگی و کار؟و اینکه من الان میتونم وقت سفارت بگیرم.چون میترسم بعدا خیلی شلوغ بشه؟مچکر

    • علی زمانی بهمن ۱۱, ۱۳۹۷

      بستگی به دانشگاه و کشور محل تحصیل دارد. بورس بدهند، افغانستان هم خوبه 🙂 شما برای دکترا جهت فاند باید سی وی رو قوی کنید. نروژ سخاوتمند است و سوئد هم همینطور. سوالات شما یک کتاب جواب میخواد چون خوب سوال نمی پرسید

  • بهاره بهمن ۱۶, ۱۳۹۷

    سلام وقتتون بخیر. چقدر خوشحالم که اینجا رو پیدا کردم
    من لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه دولتی دارم. و دارم برای ارشد سخت افزار میخونم که انشاالله تهران دانشگاه های خوب قبول بشم. راستش خیلی اطلاعات راجب اپلای ندارم. خواستم بپرسم ازتون که بعد از کنکور و تو دوسال تحصیل کارشناسی ارشدچه کارهایی انجام بدم که کم کم بتونم آماده شم ؟

    و اینکه ببخشید برای کسی مثل من ک فعالت خارج از درس نداشته یعنی فقط درس ها رو پاس کردم و حرفه ای یاد نگرفتم احتمالش هست بشه تو این دوسال تحصیل ارشد رزومه قوی کسب کنم؟

    • علی زمانی بهمن ۱۶, ۱۳۹۷

      سلام بهاره خانم
      ممنون از نظر شما
      تا ۲ سال دیگه این ۲ تا کار را بکنید:
      ۱-آیلتس ۶.۵ آکادمیک بگیرید یا به زبان کشوری که قصد تحصیل دارید ، در ایران، مسلط شوید.
      ۲-حوزه hardware به برق و الکترونیک و نرم افزار مرتبط هست. مقالات اسکپوس یا ساینس دایرکت را بررسی کنید و جهت گیر مراکز آکادمیک جهان در حوزه سخت افزار را بررسی کنید. مثل دنیای مد و لباس، ترند جهانی در حوزه سخت افزار را بررسی کنید تا بتوانید مقالات مروری بنویسید و با نویسندگان مقالات که اکثرا اساتید سخت افزار هستند کانکت ککنید و کار مشترک انجام دهید. شرکت در کنفرانس های بین المللی و کارگاه های تخصصی کشورهای اطراف نیز توصیه میکنکم که در مجموعه باعث تقویت CV میشه.
      موفق باشید

  • مینا بهمن ۱۶, ۱۳۹۷

    سلام وقتتون بخیر
    میشه لطف کنید بگویید کدوم دانشگاه ها به مدرک زبان نیازی ندارند؟؟؟

  • سیاوش بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

    سلام.
    مطلب مفید و بسیار جامع تر از سایت های موسسات حقوقی که معمولا در جستجوهای گوگل در صفحه اول می آیند،بود.
    سوالات من این ها هستند:
    -آیا دانشگاه های نروژ و فنلاند مدرک کارشناسی ناپیوسته (مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر) صادره از دانشگاه آزاد را قبول دارند؟
    -آیا برای دانشگاه های کشورهای بالا،پورتالی مثل Anabin وجود دارد که بتوان مورد تایید بودن دانشگاه ایران را پیدا کرد؟
    -تا آنجایی که دنبال کردم،صدور ویزای نروژ به صورت الکترونیکی و آنلاین است.آیا چنین است؟

    • علی زمانی بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

      ممنون از لطف شما به روزیاتو
      ۱- قبول دارند
      ۲-کلیه دانشگاه های ایران برای کلیه دانشگاه های اسکاندیناوی مورد تایید است. CV شما باید برای ادمیشن، باید قوی باشد.
      ۳- اهمیتی ندارد که اینترنتی هست یا حضوری. 🙂 مهم اینه که ادمیشن بگیرید ویزای شنگن تحصیلی شما قطعی است

      • شيدا بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

        سلام وقتتون بخیر
        ببخشید من الان دارم کارشناسی مهندسی پزشکی رو میخونم،من و همسرم قصد داریم بعد از تموم شدن دانشگاهم مهاجرت کنیم،بنظر شما با توجه به رشته ی من کدوم کشور مناسب تره؟درحال حاظر انگلیس کشور مدنظر ماست

        • علی زمانی بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

          بستگی به بودجه شما برای تحصیل و اینده شما دارد. این رشته در کشورهای مختلف ارائه میشه. مشکل زبان رو حل کنید

  • علی اسفند ۵, ۱۳۹۷

    با سلام خدمت شما بنده یک سوال داشتم.من کارشناسی روانشناسی بالینی با معدل ۱۸ از دانشگله ازاد را دارم و درحال دوره ایلتس می باشم میخواستم بدونم شانس بنده برای بورس در هر کشوری که بشه هست؟؟؟.بنده از لحاظ مالی زیاد وضعیت خوبی ندارم.ممنون

    • علی زمانی اسفند ۵, ۱۳۹۷

      سلام
      شانس برای بورس در مقطع ارشد ندارید. آیلتس ۶.۵ بگیرید و سپس ارشد هم در ایران بخوانید و برای بورس دکتری در امریکا و اروپا اپلای کنید. این بیشتر به صلاح شما خواهد بود در روزگار دلار ۱۴ هزار تومن

  • باران اسفند ۷, ۱۳۹۷

    با سلام
    من ۴۰ سال سن دارم و ارشد مدیریت آموزشی دارم و علاقه دارم برای ادامه تحصیل اپلای از یک کشور اروپایی بگیرم، مدرک زبان ندارم، و وضعیت مالی در حد متوسط و سابقه ۱۴ سال کاری دارم با مقالات مختلف علمی، کنفرانس بین المللی و …من چگونه می تونم اقدام کنم.

    • علی زمانی اسفند ۷, ۱۳۹۷

      ۱-آیلتس ۶.۵ آکادمیک بگیرید.
      ۲-مقالات شما باید انگلیسی باشد.
      ۳-با توجه به ارشد مدیریت آموزشی، بررسی کنید که چه گرایش مدیریتی در دکتری به درد شمامیخورده
      ۴-به سایت دانشگاه ها رفته و شرایط admission بررسی کنید.
      ۵-اگر خواهان دکتری با بورس هستید، CV رو قوی کنید و ۲ توصیه نامه از اساتید دوره ارشد بگیرید.
      ۶-ادمیشن دکتری معمولا بر اساس POSITION و VACANCY دانشکده های مدیریت است. باید با حوصله این ها را دنبال کنید.

  • soheil اسفند ۱۱, ۱۳۹۷

    سلام ممنون از زحماتتون اقای زمانی. یه سوالی داشتم ازتون من ۲۰ سالمه و ترم ۶ مقطع کارشناسی تو رشته حقوق دانشگاه ازاد تهران تحصیل میکنم و میخوام تو نروژ یا اوکراین رشته ی پزشکی بخونم. با توجه به اینکه دیپلم تجربی دارم. خیلی هم دارم رو زبان کار میکنم که ببرمش بالای ۶.۵ . مشکل اینه که باید تا درسم تموم شد یعنی تقریبا تا ۱ سال دیگه برم سربازی و اینو نمیدونم که گرفتن لیسانس حقوق که هیچ ربطی به پزشکی نداره تاثیری رو قبول کردن دانشگاه های کیف و نروژ داره یا نه؟ یا اصلا امکانش هست یا نه؟ ممن.ن میشم پاسخ بدین عذر میخوام که طولانی شد

    • علی زمانی اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

      خود شما که میگید حقوق ربطی به پزشکی نداره.
      اگه دنبال پزشکی هستید، چرا ۴ سال وقت خودتون و دانشگاه را میگیرید؟ از همان دیپلم دنبال پزشکی باشید.

      • soheil اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

        یعنی واسه اپلای دانشگاه رشته پزشکی هیچ فرقی نمیکنه که دیپلم داشته باشی یا لیسانس؟ هیچ تاثیر مثبتی نداره؟

  • شراره اسفند ۱۵, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی توضیحاتتون عالی و مفید بودن
    من میخوام برای بورسیه ی کشور ترکیه اقدام کنم منبع مالی هم ندارم واسه مقطع ارشد حقوق و درنظر دارم دانشگاهی باشه که به زبان ترکی باشه که سروکارم فقط با یک زبان باشه
    از کجا باید شروع کنم برای پذیرش به ترتیب اولویت میخوام بدونم؟ اول آزمون تومر بخونم یا مقاله بدم یا مکاتبه با دانشگاه؟

    • علی زمانی اسفند ۱۵, ۱۳۹۷

      سلام
      ممنون از نظر شما
      به دانشگاه مورد نظر شما در ترکیه بستگی داره. اگه به زبان انگلیسی بخواهید مستر حقوق بخونید، تومر نیاز نداره. اما گه به ترکی بخواهید، بله، باید تومر بدین. حتما admission’s requirements هر دانشگاه را بررسی کنید. از این دانشگاه شروع کنید: https://law.ku.edu.tr/en/academics/ll-m

      • شراره اسفند ۱۶, ۱۳۹۷

        بررسی میکنم خیلی ممنون آقای زمانی

  • سلن اسفند ۲۶, ۱۳۹۷

    سلام . وقت شما بخیر. من ارشد ژنتیک مولکولی هستم ولی چون از دانشگاهی که ارشدخوندم (دولتی هست)و موضوع پایان نامه م راضی نیستم و نمیخوام اون موضوع رو ادامه بدم ، میخوام دوباره از ارشد یه کشور دیگه بخونم ولی اصلا نمیدونم کجا برای رشته من خوبه و هزینه ش کم میشه، شما میتونین کمکم کنید در این مورد؟
    و یک سوال دیگه هم داشتم من الان دارم زبان میخونم اگه خیلی فشرده بخونم شهریور شاید بتونم ایلتس بدم اگه بتونم تا اواخر شهریور مدرکمو بگیرم برای چه ترمی میتونم پذیرش بگیرم یعنی بهمن ۹۸ میتونم برم یا میافته برای شهریور ۹۹؟

    • علی زمانی اسفند ۲۶, ۱۳۹۷

      سلام
      ای میل بزنید بررسی کنم

      • سلن فروردین ۸, ۱۳۹۸

        سلام . آقای زمانی من به شما ایمیل زدم ولی پاسخی دریافت نکردم . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

  • ایمان کرمی فروردین ۷, ۱۳۹۸

    با سلام.خیلی سپاسگذارم از‌توضیحات جامع و جواب‌گوییتون به مخاطبان.جناب زمانی‌من از ارشدم فقط پایان‌نامه مونده و مهندس مکانیک طراخی کاربردی با ۶ سال سابقه کار در زمینه تخصصی آنالیز ارتعاشات هستم.میشه بفرمایید کدوم دانشگاه بدون مدرک زبان میتوتم‌ادامه بدم.با توجه به نکاتی‌که گفتید نروژ خیلی مناسب واسه من.اما پروسه زبان خیلی دشواره و اینکه از پایان‌نامم حداقل میتونم ۲ تا isi در بیارم .میشه لطفا راهنمایی کنید و اینکه شماره تماستون واسه مشاوره بیشتر
    ممنونم از لطفتتون

    • علی زمانی فروردین ۷, ۱۳۹۸

      سپاس از شما جناب کرمی
      هیچ دانشگاهی بدون مدرک زبان به شما ادمیشن نخواهد داد و احتمال رد درخواست ویزای شما به دلیل عدم ارائه مدرک زبان از طرف سفارت کشور مطبوع وجود دارد. لذا برای ارشد، حتما زبان کشو رمقصد را مسلط بشوید. برای ارشدنروژ، هیچ آی اس آ ی نیاز نیست و آیلتس شما کفایت میکند. دانشگاه های پرتغال و اسپانیا هم گزینه خوبی برای مهندسی مکانیک است. البته، بهشت مکانیک اروپا، حتما آلمان است. گرفتن B1 در ایران هم کار دشواری نیست.

  • فریبا فروردین ۱۱, ۱۳۹۸

    سلام آقای زمانی عزیز
    من یه سوال دارم که ممنون میشم اگه لطف کنید و جواب بدید
    واسه اینکه بدونم چه جاهای خالی واسه اپلای کردن در مقطع دکترا تو کشوره های مختلف وجود داره می تونید سایتی رو معرفی کنید؟ که نخوام یکی یکی سایت های دانشگاه ها رو چک کنم.
    در واقع سایتی که یه جور موتور جستجو داشته باشه و بشه مقطع، رشته، کشور و … رو وارد کرد و نتیجه رو واسمون بیاره که در حال حاضر کجاها جای خالی واسه اپلای هست.
    پیشاپیش ممنونم از جوابی که میدید.

    • علی زمانی فروردین ۱۲, ۱۳۹۸

      سلام فریبا خانم
      اگر شما مخاطب سلسله گفتارهای معرفی فرصت های گسترده بورسیه در روزیاتو در کشورهای مختلف باشید، دیدید که به هم توصیه میکنیم که بخش vacancy یا scholarship سایت دانشگاه ها را بررسی کنید. شما رشته و مقطع و کشور بفرمایید راهنمایی کنیم

  • ayda فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    سلام.من ایلتس ۸دارم،و فوق دیپلم مهندسی شیمی ازاد دارم.میتونم پذیرش کارشناسی رایگان نروژ رو بگیرم؟؟تو همین زمینه؟و اینکه زبان نروژی تهران کلاس میرم.سفارت ازمن چی میخواد در خصوص زبان؟خود نروژ به من اموزش زبان قبل دانشگاه میده؟شانسی برای رفتن دارم؟لطفا اگر ممکنه به ایمیل من پاسخ بدید

    • علی زمانی فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

      سلام
      اگر آیلتس ۸ دارید، هیچ الزامی ندارید به زبان نروژوی درس بخونید. اگر به زبان نروژی تسلط دارید که خوبه. برای کارشناسی اقدام کنید. مهندسی شیمی که فوق دیپلم ندارد!

  • سلن فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    سلام وقت شما بخیر . من ۲۹ ساله هستم رشته م ژنتیک هست و میخوام برای ارشد اقدام کنم البته فعلا دارم زبان میخونم. من بعد از فارغ التحصیلیم بیکار بودم (واقعا برای رشته من تو شهر ما کاری نیست). به یه شرکت زنگ زدم به من گفتن چون سرکار نبودی و گپ زیادی داری احتمال اینکه تو رو قبول کنن کمه. خواستم ببینم این درسته؟ احتمالا تا شهریور بتونم ۲ تا مقاله isi با ایمپکت ۱.۵ تا ۲ داشته باشم.

    • علی زمانی فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

      اصلا درست نیست
      آیلتس ۶.۵ آکادمیک بگیرید تا برای اپلای ارشد اقدام کنید. مقاله داشته باشید یا نداشته باشید هم برای ارشد مهم نیست. اما داشتن مقاله، شانس بورس رو زیاد میکنه. اما قطعی نیست. توصیه میکنم ارش را در ایران بخوانید و برای دکترای فول فاند آمریکا یا سنگاپور اقدام کنید.

      • سلن فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

        ممنون از پاسخ شما . من ارشد دارم ولی چون دانشگاهم خوب نبود (ملی بود )و موضوع پایان نامه م علاقه ای ندارم و نمیخوام تو اون زمینه ادامه بدم و با این شرایط احتمال اینکه بتونم پذیرش دکترا با فاند بگیرم کمه از اجبار میخوام دوباره ارشد بخونم. به نظر شما با این شرایط من میتونم دکترا بخونم و دیگه ارشد نخونم؟

  • حسین فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

    سلام من ۴۰ سال سن دارم و دانشجوی دکتری مهندسی عمران گرایش سازه هستم که در تدوین پروپوزال رساله دکتری هستم و مایلم به دیگر کشورها برای اخذ یک مدرک دکتری ار راستلی همین رشته اقدام کنم لطفا راهنمایی می کنید
    ممنون

    • علی زمانی فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

      سلام
      بفرمایید که دنبال فرصت مطالعاتی دانشجوی دکتری هستید یا قصد دارید ادمیشن دکتری بگیرید؟

  • َشهرزاد خرداد ۲, ۱۳۹۸

    سلام ممنون از شما برای مطالب عالی و کمک خیرخواهانه تون به کسایی که قصد رفتن دارن
    من سال ۹۴ ارشد مهندسی پلیمرم رو تربیت مدرس با معدل ۱۹.۹۰ گرفتم . پایان نامه ام در زمینه نانو و بایو بوده. امکانش هست منو راهنمایی کنید اگه قصدم از تحصیل اخذ اقامت ب همراه همسر و فرزندم هشت ماه ام باشه دانشگاه های اروپا رو پیشنهاد می کنید یا امریکا البته با توجه به رشته ام. نظرتون راجع به هلند چیه…. البته دو سال هم سابقه کار در صنعت لوله پلیمر رو دارم…سپاسگزارم

    • علی زمانی خرداد ۲, ۱۳۹۸

      ممنون از شما شهرزاد خانم
      تحصیل در نروژ برای دکترا رشته شما خوب است. برای آمریکا، GRE بگیرید با نمره ۱۵۵ از ۱۷۰و کتبی ۴ از ۶. شانس خوبی دارید.

      • شهرزاد خرداد ۴, ۱۳۹۸

        ممنونم از راهنماییتون. من خودم مشکل زبان ندارم اوکی هستم زبان انگلیسی رو، فقط اینکه برای دانشگاه های نروژ زبان انگلیسی کفایت میکنه و دیگه اینکه زبان همسرم اگه بخوان با ویزای f2 بیان در چه حد باید باشه. ممنونم

        • علی زمانی خرداد ۴, ۱۳۹۸

          آیلتس ۶.۵ الزامی است. ویزای همسر را از سفارت نروژ در تهران سوال کنید

          • شهرزاد خرداد ۴, ۱۳۹۸

            بسیار سپاسگزارم

  • علی خرداد ۳, ۱۳۹۸

    باسلام
    بنده درحال تحصیل دوره کارشناسی مهندسی عمران در دانشگاه تهران هستم تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های فرانسه و آلمان دارم
    به نظر شما با معدل ۱۸ در بیست دانشگاه اول اروپا امکان تحصیل برای بنده فراهم است؟
    چه مدارکی باید فراهم کنم و شانس بنده را با توجه به نبود بضاعت مالی مناسب چگونه ارزیابی میکنید.
    با تشکر

    • علی زمانی خرداد ۳, ۱۳۹۸

      بله
      فراهم است
      مدرک زبان آلمانی یا فرانسه بگیرید

  • مهدی خرداد ۱۴, ۱۳۹۸

    با سلام و خسته نباشد
    من دانشجوی ارشد مهندسی شیمی گرایش محیط زیست با معدل ۱۵، دارای ۲ مقاله خارجی در مورد انرژی تجدید پذیر هستم. مدرک زبان ندارم ولی زبانم خوبه! میخوام دکتری در همین گرایش اگه بشه با فاند در یکی از کشورهای اروپاه (اسکاندیناوی) اقدام بکنم. ممنون میشم که راهنمای بکنین.

    • علی زمانی خرداد ۱۵, ۱۳۹۸

      دانشگاه kth سوئد یا stavanger نروژ یا NTNU را بررسی کنید. بخش VACANCY که ببینید PHD CANDIDATE های SUSTAINABILITY را چه مواردی اعلام کردند.

  • رضا تیر ۲, ۱۳۹۸

    سلام جناب زمانی
    لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه بهشتی تهران هستم
    میخواستم بدونم برای ادامه تحصیل در دانشگاه وین اتریش یا دانشگاه دیگری در این کشور چه کاری انجام بدم ؟
    ممنون میشم راهنمایی و مشاوره بدین

    • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۸

      سلام
      شما باید آیلتس ۶.۵ آکادمیک بگیرید و امکان ادمیشن رشته ورزش از این دانشگاه وجود دارد. بعد مدارک ترجمه رسمی بشه واپلای کنید

  • مریم تیر ۱۲, ۱۳۹۸

    سلام و خسته نباشید.
    از نظرات دوستان معلومه که اطلاعات خوب و کاربردی رو از شما کسب کردن. من یه سوال دارم،رشته من زبان روسی هست و یکسال دیگه کارشناسی میگیرم. معدلم ۱۹ هست از دانشگاه شهید بهشتی. با توجه به اینکه این رشته تو اروپا و آمریکا ممکنه زیاد کاربردی نباشه، فکر میکنید اپلیکیشن برای ارشد این رشته کار درستیه؟البته من متاهلم و کشور روسیه هم به خانواده برای همراه دانشجو ویزا نمیده.به نظر شما برای چه کشوری و چه دانشگاهی وقت بذارم؟و تو یک سال باقیمانده چه کارهایی انجام بدم؟ برام مهمه که بورس هم داشته باشه البته، چون از پس هزینه ها بر نمیایم.

    • علی زمانی تیر ۱۲, ۱۳۹۸

      ممنون از نظر شما مریم خانم
      سوال دقیق تر بفرمایید

      • مریم تیر ۱۲, ۱۳۹۸

        منظورم اینه که میتونم تو کشوری مثل آمریکا یا انگلیس برای دانشگاه اقدام کنم؟ اونم تو رشته زبان روسی تو مقطع ارشد؟ بعد از تحصیل کار پیدا کردن تو این رشته تو اون کشورا سخت نیست؟

        • علی زمانی تیر ۱۲, ۱۳۹۸

          بله
          مدارک را ترجمه کنید و برای ارشد ادبیات یا ترجمه زبان روسی اپلای کنید. نیازی هم به آیلتس ندارید. امکان پیدا کردن کار در رشته زبان روسی حتما در کشورهای غیر روس زبان سخت است. ضمنا نیاز نیست تا ابد،‌خود را لنگ زبان روسی کنید. مدارک صلاحیت حرفه ای بگیرید و زبان های دیگر مثل چینی یا آلمانی را فرا بگیرید تا فرصت های کسب و کار شما افزایش یابد.

          • مریم تیر ۱۲, ۱۳۹۸

            سپاسگزارم

  • حمید مرداد ۸, ۱۳۹۸

    سلام خدمت شما
    ممنون از اطلاعات مفید و خوب شما.
    من قصد مهاجرت تحصیلی به لهستان دارم. لیسانس عمران با نمره پایین و ارشد معماری داخلی با معدل ۱۸.۷ دارم. سابقه اسیستنت هم دارم. میخواستم بدونم اگر بخوام مجددا در مقطع ارشد رشته خودم تحصیل کنم امکان کاهش واحدها برام هست آیا؟ چون میخوام تا حد امکان زمان و هزینه تحصیلم رو کم کنم. و اینکه با توجه به شرایط پیشنهاد دیگری هم برام دارین در کشوری دیگر؟ و اینکه لهستان از جهت هزینه زندگی، هزینه تحصیل و نمره زبان ۵ مزیت دارد.
    ممنونم

    • علی زمانی مرداد ۸, ۱۳۹۸

      تحصیل در نروژ و آلمان فقط تقریبا رایگان یا ارزان است نه لهستان.
      روی نروژفکر کنید و یا تحصیل با بورس در دکتری

  • احمد مرداد ۱۳, ۱۳۹۸

    سلام اقای زمانی خسته نباشید
    من رشته تجربی هستم و امسال کنکور دادم
    میخوام برای ادامه تحصیل به اروپا برم…
    درباره کشورای مختلفی تحقیق کردم ولی من فقط میتونم با زبان انگلیسی درس بخونم و زمان کافی برای یاد گرفتن زبان های دیگه رو ندارم…
    نظر شخصی خودم کشورهای نروژ و فنلاند هست که میشه به زبان انگلیسی و رایگان تحصیل کرد…
    به نظر شما کشور دیگه ای هست که بشه با زبان انگلیسی و رایگان توی رشته پزشکی یا فیزیوتراپی تحصیل کرد؟؟
    سوال دومم اینه که نقش مقاله توی بحث تحصیل در خارج از کشور چیه؟ من تازه دیپلم گرفتم و حتی درباره مقاله هم اطلاعاتی ندارم که بخوام بنویسم! میشه در این مورد هم راهنماییم کنین؟
    پیشاپیش ممنونم از پاسخگوییتون

    • علی زمانی مرداد ۱۳, ۱۳۹۸

      در نروژ وفنلاند فقط میتوانید به زبان نروژی یا فنلاندی،در رشته پزشکی تحصیل کنید. در کشورهای آلمان و فرانسه هم انتخاب ایرانیان است، به آلمانی و فرانسوی. شما فعلا یک رشته علوم طبیعی در ایران در مقطع کارشناسی بخوانید و سپس برای پزشکی اقدام کنید که شانش شما بیشتر بشه و به کشوری به زبان انگلیسی بروید برای ادامه تحصیل. از وزارت بهداشت هم میتونید اطلاعات بیشتر بگیرید. شما تا قبل از اخذ مدرک کارشناسی، قادر به نوشتن مقاله آکادمیک نیستید.

  • نازی شهریور ۲۲, ۱۳۹۸

    سلام جناب مهندس زمانی وقت بخیر
    من فارغ التحصیل ارشد رشته شیمی از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۵ هستم و سه تا مقاله isi در سالهای ۹۵-۹۶ و ۹۷ دارم و در هر دو دوره ارشد و کارشناسی شاگرد اول بودم ولی هیچ سابقه کاری ندارم، میخوام برای دکتری اپلای کنم اما میگن چون گپ افتاده کارت سخته آیا درسته؟ و اینکه همسرم ارشد برنامه نویسی و نرم افزار هست و خیلی رزومه کاری قوی دارن. شما برای ما چه کشوری رو پیشنهاد میکنید که من فول فاند تحصیل کنم و همسرمم هم یا وارد مقطع دکتری بشن و با وارد بازار کار بشن و صرف ایرانی بودن بهمون سخت نگیرن. ممنونم از سایت خیلی خوبتون و لطف شما در پاسخگویی سوالات

    • علی زمانی شهریور ۲۳, ۱۳۹۸

      سلام بر شما وتشکر از حسن نظر شما به روزیاتو
      برای اپلای دکتری، اگر مقصد آمریکا است، علیکم بر GRE 🙂 نمره وربال ۱۵۵ از ۱۷۰ اگه به دنبال فاند دکترا در حوزه شیمی هستید. اگر اروپا، آیلتس ۶.۵ از ۹. ربطی هم به گپ نداره. CV رو قوی کنید. همسر برنامه نویس هم به دنبال سوئد و آمریکا باشه مثل شما و ۲ مدرک بالا اخذ بشه. ایرانی بودن شما وقتی رزومه خوب و سابقه کار خوب داشته باشید، تاثیری در زندگی و کاسبی شما نداره. فعلا VACANCY هایی دانشگاه های اسکاندیناوی به خصوص KTH و NTNU و CHALMERSE گوتنبرگ بررسی بشه. دانشگاه UPPSALA هم پاتوق دانشجویان دکترای ایران شده. بررسی شود.
      موفق باشید