فرصت های سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی

جهت اطلاع مهاجران داخلی و علاقمندان به کارآفرینی

فرصت های سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی

آذربایجان غربی را باید یکی از مستعد ترین مناطق غربی کشور در عرصه گردشگری، صنعتی و خدماتی دانست. در سال  های اخیر، این استان به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه، در کانون توجه ملی و زیر ذره بین رسانه های بین المللی قرار گرفت. شمار قابل ملاحظه ای از آثار تاریخی و باستانی و هم چنین ظرفیت های فرهنگی و هنری این دیار دیدنی، در فهرست آثار ملی کشور در حوزه میراث ملموس و ناملموس ثبت شده و یک فقره از آثار ثبت جهانی ایران در لیست یونسکو نیز در استان آذربایجان غربی (قره کلیسا) قرار دارد. با آنکه آذربایجان یکی از سرزمین های بکر و پر پتانسیل ایرانی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف است، اما مشکلات چند دهه اخیر آن سبب شده تا این استان توانمند، در فهرست  استان های مهاجرفرست کشور قرار بگیرد و نیروی کار استان به استان های همجوار و بعضا پایتخت کوچ کنند.

آذربایجان غربی فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در عرصه سلامت دارد
تخت سلیمان
پل قلاتاسیان شهر سردشت آذربایجان غربی
شهر زیبا ارومیه

این نوشتار، در سلسله گفتارهای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در استان های کشور که در سرویس دانستنی های روزیاتو در اختیار علاقمندان به مهاجرت داخلی قرار می گیرد، می کوشد تا شما را با ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان مبتنی بر گزارش های رسمی آشنا کند.

با ما همراه باشید.

افتخارات استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی، رتبه اول تولید سیب را در ایران در اختیار دارد و در کاشت نهال، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. رتبه اول تولید عسل در ایران، در اختیار آذربایجان غربی ها است. در ایران، هموطنان آذربایجان غربی بیشترین میزان پرداخت زکات را داشته و در این عرصه، فعال ترین استان کشور به شمار می روند. شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی رتبه اول شاخص بنگاه‌داری اقتصادی را در بین شرکت‌های توزیع برق کشور طی سال های ۹۵ و ۹۶ کسب کرده است. قطب سیمان کشور با ظرفیت تولید تقریبی ۵ میلیون تن سیمان، همین استان است.

  • قطب صنایع غذایی و تبدیلی کشور با داشتن بیش از ۶۴۰ واحد صنعتی مرتبط.
  • وجود زمینه های مناسب برای ایجاد وتوسعه صنایع با تکنولوژی برتر از قبیل میکروماشین، الکترونیک، بیوتکنولوژی و پتروشیمی در استان.
  • امکان بهره مندی از پتانسیل های مصرفی استان های همجوار.
  • وجود مواد اولیه مورد نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی (استان آذربایجان غربی قطب تولیدی فرآورده های کشاورزی و باغی کشور است.
  •  زیرساخت های فیزیکی مناسب (ازجمله وجود ۲۱ شهرک صنعتی، یک شهرک فناوری و ۱۳ ناحیه صنعتی و امکان ایجاد شهرک های صنعتی مرزی و مشترک با کشورهای ترکیه و عراق).
  • وجود برخی واحدها و طرح های صنعتی بزرگ و مادر نظیر پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی میاندوآب.
  • وجود برخی صنایع فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در استان نظیر طلا، سیمان، شیشه و سنگهای تزئینی.
  • وجود دانش فنی مناسب در ساخت و تولید ماشین آلات بسته بندی.
  • وجود خوشه های صنعتی از جمله: فرآوری و بسته بندی میوه، عرقیات گیاهی و فرآوری سنگ.
  • وجود دانشگاه و دانشکده های فنی صنعتی و معدنی در استان به ویژه در حوزه صنایع الکترونیک.
  • وجود پارک علم و فناوری و مراکز رشد و توسعه و واحدهای تحقیق و پژوهش در استان.
  • برخورداری از معافیت های مالیاتی در اکثر شهرستان های استان (امتیاز قرار گرفتن در مناطق محروم)
طرح های سرمایه گذاری آماده در منطقه آزاد تجاری ماکو

جمعیت و طول مرزهای مشترک استان آذربایجان غربی

در سال ۱۳۹۶، جمعیت استان آذربایجان غربی به ۳ میلیون و سیصد هزار نفر رسید که حدود چهار درصد کل جمعیت ایران را شامل می شود. استان آذربایجان غربی سرزمینی است که از کرانه هـای رود ارس در شـمال تـا دره زاب در جنـوب استان، گسترده شده و در بهار و تابستان و پاییز پوشیده از انواع گلهاست. این استان در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده و با سه کشور، مرز مشترک دارد و دسترسی آسانی برای فعالان کسب و کار استان برای ارتباط با بازارهای منطقه ای و بین المللی را فراهم می کند. طول مرز آبی و خاکی استان با کشورهای همسایه مجموعاً ۹۶۷ کیلومتر اسـت کـه ۱۵۰ کیلـومتر آن مرز آبی با جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ۵۶۶ کیلومتر مرز خـاکی بـا ترکیـه و ۲۵۳ کیلومتر مرز خاکی با عراق است.

وضعیت حمل و نقل ریلی آذربایجان غربی

مجموع خطوط اصلی شبکه راه آهن در آذربایجان غربی ۱۰۳ کیلومتر بوده که با در نظر گرفتن خطـوط اصـلی شـبکه کل کشور ۲درصد مجموع خط راه آهن کشور در استان گسترده شده است که عمدتاً با هدف اتصال بـه خطـوط شبکه راه آهن ترکیه به اروپا از طریق مرز رازی ایجاد گردیده است. با اتصـال راه آهـن مراغـه بـه ارومیه شـاهد اتصال مرکز استان به شبکه راه آهن کشوری و برخورداری از تسهیلات مسافرتی و باری خواهیم بود. طبق گفته مسئولان استان، این راه آهن مهم، بهار ۹۷ افتتاح می شود.

جاده های آذربایجان غربی

طول جاده های اصلی و فرعی حوزه استحفاظی اداره کل راه و ترابری استان حدود  ۳۱۶۷ کیلـومتر بـود ه که حدود ۴ درصد طول جاده های کل کشور می باشد، که از یک طـرف اسـتان را بـه سـه کشـور ترکیـه، عراق و آذربایجان (نخجوان) و از طرف دیگر به سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و زنجان متصـل می کند و به همین خاطر، زیر ساخت های خوبی برای حمل و نقل جاده ای جهت صادرات محصولات به استان های همجوار و کشورهای سه گانه دارد.

فرصت های سرمایه گذاری در گروه محصولات شیمیایی استان آذربایجان غری برای طرح های زیر ۱۰ میلیارد تومان

فرودگاه و گمرکات استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی دارای ۲ فرودگاه، فرودگاه بی نالمللی ارومیه و فرودگاه خوی است. گمرکات استان آذربایجان غربی با ۱۰ گمرک رسمی و ۶ بازارچه مرزی فعال، موقعیت ممتازی را در توسعه تجارت ملی و منطقه ای ایران احراز نموده است.  بازرگان، ارومیه، خوی، سرو، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، رازی، پلدشت و نقده، نام گمرکات استان هستند. بازارچه های مرزی این استان عبارتند از: بازارچه صنم بلاغی (مـرز مشترک بـا جمهوری آذربایجان)، بازارچه های تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت (مرز مشترک عراق) و بازارچه های سـاری سـو، رازی و سرو (مرز مشترک ترکیه).

جذابیت های سرمایه گذاری آذربایجان غربی برای مهاجران

آذربایجان غریی، قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصدکل ذخیره طلای شناسایی شده کشور است. هم چنین، قطب سنگ تزئینی کشور با داشتن بیش از ۱۶۰ معدن فعال سنگ تزئینی و بالغ بر ۸۰ نوع و رنگ که این استان را بصورت کلکسیونی از سنگهای تزئینی درآورده و در کمتر نقطه ای از کشورمان و حتی در دنیا منطقه ای به این وسعت را می توان یافت که دارای چنین تنوع گسترده ای باشد. قرار گرفتن سه زون از زون های مطالعاتی بخش معدن و زمین شناسی کشور در استان آذربایجان غربی سبب شده تا این دیار را بتوان جشنواره ای از سنگ های  قیمتی کشور دانست.

گروه های سرمایه گذاری ۱۵ گانه در استان آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری مهاجران استان که ابلاغی وزارت صنعت و معدن و تجارت در سال ۹۶ است

آذربایجان غربی از  لحاظ تنوع مـواد معدنی و از نظـر تولید برخـی از مـواد معدنی از جملـه طلا، باریت، میکـا و انـواع سـنگ هـای سـخت بـر کـه در اصـطلاح تجـاری گرانیـت نامیده مـی شوند، این استان جایگاه بالایی دارد. از ۶۸ نوع مـاده معدنی شناسـایی شـده در کشـور ۵۱ نـوع آن در این اسـتان شناسـایی کـه ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری است. مواد معدنی غیر فلزی از جملــه ســیلیس بــا عیار ۹۹ درصــد و بیشتر در منــاطق ارومیــه، خوی و سردشت، باریـت بـا وزن مخصـوص ۲۶/۴ گـرم بـر سـانتی متـر مکعـب در نقـاط مختلـف شهرستان های مهابـاد، سردشـت و بوکـان، میکـا بـا درجـه خلـوص بـالا و ورقـه هـای بـزرگ در قره باغ ارومیه، دولومیـت بـا عیـار بـالای ۲۲ درصـد در منـاطق مختلف اسـتان و اطـراف ارومیـه و تکاب از ذخایر معدنی با ارزش استان می باشند.

وضعیت مهاجرتی استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی در سرشماری ۱۳۵۵، مهاجرفرست، در سرشماری سال ۱۳۶۵ و ۱۳۷۵ مهاجرپذیر، براساس سرشماری های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ استان از فاز مهاجرپذیری خارج و وارد فاز مهاجرفرستی شده است. تهران، آذربایجـان شرقی و کردستان نقش مهمی در روند مهاجرتی این استان ایفا می کنند.

آذربایجان غربی کمترین پیوند جمعیت را با استان های جنوب، جنوب شرق و شرق کشور و استان های توسعه نیافته مثل کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، ایلام و لرستان دارد. به هر حال، این استان، ظرفیت های عالی برای مهاجر پذیری دارد و اگر علاقمند به مهاجرت به استان هستید و با سوالی روبرو شدید، پرسش های خود را با ما در میان بگذارید. هم چنین اگر تجربه مهاجرت به این استان را دارید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • saeed تیر ۱۴, ۱۳۹۷

    چرا از منطقه آزاد ماکو چیزی نگفتین

    • علی زمانی تیر ۱۶, ۱۳۹۷

      در یک مطلب فرصت کافی برای پرداخت به همه موضوعات فراهم نمیشه. درباره منطقه آزاد ماکو هم مطلبی اختصاصی منتشر میکنیم