صعود بی سابقه قیمت ارز، سکه و طلا ادامه دارد: سرمایه گذاری بهینه کجاست؟

صعود بی سابقه قیمت ارز، سکه و طلا ادامه دارد: سرمایه گذاری بهینه کجاست؟

سکه ۳ میلیون تومان و دلار بالای ۹ هزار تومان! این جدید ترین قیمت سکه و دلار در بازار هفته اول تیرماه ۹۷ است که به  صورت غیر قابل تصوری روی برخی از کالاها و خدماتی که از این دو قلم کالا تاثیر میگیرد، اثرات قابل توجهی داشته است. ظرف ۲۴ ساعت گذشته، قیمت برخی از تورهای خارج از کشور تا ۱ میلیون تومان افزایش یافته و این یعنی از دسترس خارج شدن سفرهای ارزان برای شمار زیادی از گردشگران ایرانی که مقصدهای کم هزینه مثل استانبول و تفلیس را در دستور کار داشتند. گران شدن ساعت به ساعت سکه و طلا در بازار، سیگنال های خوبی برای اقتصاد سال ۹۷ که قرار است سال حمایت از کالای ایرانی باشد نیست. چند روز پیش هم با ابلاغیه وزارت صنعت مبنی بر عدم ثبت سفارش واردات ۱۳۳۹ قلم کالا، قیمت خودروهای لوکس باز هم تصاعدی شد.

سکه
تیتر ۱ روزنامه دنیای اقتصاد پس از ابلاغیه ممنوعیت ثبت سفارش ۱۳۳۹ قلم کالا وارداتی از تیر ماه ۹۷

سکه ۳ میلیونی و دلار ۱۰ هزار تومانی، اگر چه خیلی ها را ظرف چند روز اخیر به سود قابل توجهی رساند، اما همچنان اقتصاد دلالی غیر شفاف را در بازار ایران تدوام می بخشد که حدود ۴۰ سال از آن میگذرد. با همه فراز و فرودهای سرمایه گذاری در بازارهای موازی، اما همچنان افرادی هستند که سرمایه گذاری در سهام پر بازده با فاکتور سود آتی را در نظر  دارند.

همه مردم و شرکتها به دنبال مرجعی معتبر هستند که آنان را در مورد سرمایه گذاری سود آور که بالاترین سود را بدهد، راهنمایی کند. سرمایه‌ گذاری در بانک: ساده‌ترین روش سرمایه‌ گذاری سپرده کوتاه‌مدت یا بلندمدت بانکی است. اما نباید فراموش کرد که میانگین تورم، سالانه ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت، درصورتی‌که با نرخ سپرده بلندمدت حداکثر ۱۷ درصد سود دریافت کرده ایم! سرمایه‌ گذاری در املاک هم راه خوبی است. اما اگر پس‌اندازهایمان کمتر از چند صد میلیون تومان است به نظر حتی صحبت کردن در مورد آن ‌هم بی‌فایده است!

با وجود صعود بیسایقه قیمت سکه، اما گزینه بلند مدت سودآورتری از بازار بورس نیست.

هرچند سرمایه‌ گذاری در املاک و خرید یک ‌منزل می‌تواند جذاب باشد اما با پس‌ اندازهای کوچک انجام شدنی نیست. سرمایه‌ گذاری در املاک نیز همانند خیلی از سرمایه‌ گذاری‌ها تخصص و تجربه مخصوص به خود را می‌خواهد. شاید بزرگ‌ ترین عیب آن نسبت به دیگر سرمایه‌ گذاری‌ها این باشد که به سرمایه نسبتاً زیادی نیاز دارد که با بودجه پس‌انداز همه افراد سازگار نیست! برای این سبک سرمایه‌ گذاری پارامتر دیگری همچون نقد شوندگی نیز مهم است که بسته به وضعیت و شرایط بازار املاک می‌تواند متفاوت باشد.

سرمایه گذاری در بازار طلا

خرید طلا پاسخی عوام‌پسند به پرسشِ: در کجا سرمایه‌ گذاری کنیم خواهد بود! اگر از مردم سؤال کنید در کجا سرمایه‌ گذاری کنیم، خرید طلا یکی از کلیشه‌ای‌ترین پاسخ‌ها است! قیمت طلا غالباً به دو عامل اصلی نرخ ارز و قیمت انس جهانی آن وابسته است.

طبیعتاً میزان عرضه و تقاضای داخلی هم البته به میزان بسیار کم روی قیمت طلا تأثیرگذار است. اما از همه صحبت‌ها که بگذریم هدف رشد پول در زمان مشخص متناسب با استراتژی سرمایه‌ گذاری است. بنابراین حتی سرمایه‌ گذاری در طلا هم نیازمند تخصص و آگاهی داشتن از تحلیل درست و به‌ موقع دو پارامتر کلیدی یعنی نرخ دلار و انس است. معمولا در اوج افزایش قیمت سکه، طلافروشی‌ها طلا نمی‌خرند! البته آن‌ها با علم و آگاهی طلا نمی‌خرند.

با توجه به متأثر بودن قیمت سکه و طلا از قیمت انس و دلار، شاید بتوان گفت یکی از خطرناک‌ترین مدل سرمایه‌ گذاری‌ها طلاست! این موضوع مخصوصاً در بازارهای اهرمی همانند بازار آتی سکه ایران، می‌تواند قدرت این خطر را ده‌ها برابر کند!

سرمایه گذاری در بازار ارز

سرمایه‌ گذاری ارز هم همانند طلا نیاز به تخصص دارد. باید بدانیم چه عوامل داخلی بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. همچنین بتوانیم شاخص جهانی دلار را تحلیل کنیم چون نرخ برابری دلار در برابر ریال بشدت به ارزش شاخص دلار و ارزش ریال وابسته است. تصور کنید انتشار آمار برای یک شاخص اقتصادی در ایران می‌تواند به افزایش قدرت ریال منتهی شود و در مقابل انتشار آمار یک شاخص اقتصادی که می‌تواند باعث کاهش ارزش دلار شود، در این صورت سرمایه‌ گذاری شما را بشدت دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد! بنابراین اگر تصمیم دارید ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنید درحالی‌که دانش آن‌ را ندارید مراقب باشید. نگهداری ارز هم این روزها دردسری برای خیلی ها شده است.

 سرمایه گذاری در اوراق مشارکت دولتی

مهم‌ترین جذابیت و اساسی‌ترین ویژگی سرمایه گذاری در این اوراق سود تضمینی و بدون ریسک آن است. معمولاً نرخ سود این اوراق علی‌الحساب است و از سود بانکی اندکی بالاتر است.اصل سرمایه شما به همراه سود تضمین می‌شود. نکته قابل‌تأمل این است که سود این اوراق توسط بانک یا نهاد مالی تضمین می‌شود. نکته دیگر در مورد اوراق مشارکت این است که معاف از مالیات است. نکته سوم، معمولاً این اوراق به‌صورت دو تا پنج‌ساله ارائه می‌شود اما با توجه به اینکه قابل ‌انتقال به غیر است می‌توان در هر زمان آن‌ها را به شخص دیگری واگذار کرد. بنابراین اگر سؤال شود کجا سرمایه گذاری کنیم و دنبال یک سود مطمئن بهتر از بانک هستیم و اهل ریسک نیستیم، اوراق مشارکت دولتی بهترین گزینه است.

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک 

اگر اهل ریسک هستید و می‌پرسید کجا سرمایه گذاری کنیم، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بورسی پاسخ سرمایه گذاران ریسک‌پذیر است. همانطورکه می‌دانید سرمایه گذاری در بورس یکی از روش‌های بسیار جذاب برای تولید ثروت است. بازار بورس به ‌نوعی حکم ماشین پول‌سازی را برای سرمایه شما بازی می‌کند البته اگر با اصول آن آشنا باشید. صندوق‌های سرمایه گذاری تحت عنوان سرمایه گذاری مشترک تحت نظر دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت می‌شوند. این صندوق‌ها با شرایط و ضوابط بسیار دشواری مجاز به فعالیت هستند.

چند تن از افراد با تجربه بازار (کسانی که معامله‌گری در بازار بورس را همانند جراحی مغز و اعصاب تسلّط دارند) سرمایه من و شما را مدیریت می‌کنند و برای ما معاملات خرید و فروش را انجام می‌دهند. سرمایه‌های کوچک ما با تجمیع در این صندوق‌ها رقم‌های درشت میلیاردی را تشکیل می‌دهد. اگر نتایج معاملاتی که توسط مدیران صندوق صورت می‌گیرد مثبت باشد، به معنای رشد سرمایه کل صندوق و درنتیجه رشد سرمایه شماست.

ارزان ترین کالا در اقتصاد امروز ایران برای سرمایه گذاری بلند مدت، همچنان سهام شرکت های بورسی موفق است

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • پارسا تیر ۵, ۱۳۹۷

    ارز های دیجیتال
    ادا
    بیت
    و…

  • محمد تیر ۵, ۱۳۹۷

    سلام.اولا که کل مطلب نشان دهنده ی دانش کم نویسنده ی محترم در زمینه ی (سرمایه گذاری) است. دوما: وقتی شما پول خودتون رو توی یک بانک می ذارید یا اوراق مشارکت با سود تضمینی سالیانه ۲۰٪-۳۰٪ می خرید و با گذشت سه ماه ارزش کل پول شما نصف شده (حتی به یک سال هم نرسیده) چجوری به اصطلاح خودتون به این می گید یکی از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری؟ ما روزیاتو رو دوست داریم و خواهشمندیم اعتبار خودتون رو ساده نفروشید 🙂

    • علی زمانی تیر ۵, ۱۳۹۷

      سلام آقا محمد
      اینکه ارزش کل پول ظرف ۳ ماه یک سوم میشه که مسبوق به سابقه نبوده در اقتصاد ایران. این اتفاقات مدتی است که رخ داده. سود تضمینی همینه. تضمینی هست و سودش کم. ضمنا فراموش نکنیم که ده ها میلیون نفر در ایران امروز، هنوز سود ۱۶ درصد سالانه از بانک میگیرند یا اوراق ۲۰ درصد. بعضی ها هم سکه و ارز خریدن در خانه نگه می دارند. علت اینکه گفتیم یکی از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری است بخاطر تضمین سود است. وگر نه بازار بورس ظرف ۱ ماه اخیر در برخی از سهام، ۷۰ درصد سود به ملت رسونده. خیلی بیشتر از ارز و سکه. ظرف فقط ۳۰ روز! ما که تبلیغ سرمایه گذاری جایی نکردیم که اعتبار روزیاتو به خاطر اون تخریب بشه؟! ما هم شما رو دوست داریم.
      موفق باشی

      • محمد تیر ۶, ۱۳۹۷

        ممنون از پاسخ شما. صحبت اصلی بنده این بوده که خرید ارز و طلا اصلا سرمایه گذاری محسوب نمی شن. بیشتر هدف حفظ ارزش پول هست و مقایسه کردنشون با خرید سهام و… یک مقدار نادرست هست. ناراحتی دیگه من طرفداری شما عزیزان از اوراق مشارکت هست که خریدن اونها تفاوت زیادی با سود بانکی برای شخص نداره و فرد پول خودش رو در مدت کوتاهی نهایتا نصف شده می بینه. پیروز باشید

        • علی زمانی تیر ۶, ۱۳۹۷

          یکی از روش های سرمایه گذاری در پرتفو، حتما اوراق مشارکت هست. اینکه ظرف ۳ ماه اخیر در ایران، اصول علم اقتصاد بالا پایین شده رو نمیشه ملاک گرفت.