با سوغات خوشمزه و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری آشنا شویم

سفر به بلداجی: پایتخت گز خوشمزه ایران

با سوغات خوشمزه و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری آشنا شویم

همانطور که میدانید، استان چهار محال و بختیاری یکی از دیدنی ترین استان های ایران با طبیعتی بکر و مردمانی خونگرم است که شما را به ضیافت اقوام ایرانی دعوت میکند. غذاهای محلی مورد استفاده در این منطقه به فراخور فصل و همچنین طبع افراد مورد استفاده مردم قرار ‌گرفته است. از جمله خوراکی‌ های استان شامل نان ورچاله، نان تیری، آش دوغ، املت تره کوهی، کاله جوش، توله، آویز و تاس کباب است. اگر میخواهید با سوغات و صنایع دستی استان آشنا شوید، تا انتهای گفتار با ما همراه باشید و در سال حمایت از کالای ایرانی، خرید محصولات خوردنی و پوشیدنی استان چهار محال و بختیاری را در نظر داشته باشید که راهکاری برای حمایت از اقتصاد ملی و رونق اقتصاد گردشگری و میراث کهن ایرانیان است.

گز هم  در چهار محال پیدا می شود

چهار محال و بختیاری
تصاویری از شیوه آماده کردن گز بلداجی در استان چهار محال و بختیاری

از شیرینی‌های اصیل ایرانی است که از ترکیب شکر، سفیده‌ی تخم‌مرغ، مغز پسته و بادام، هل و گلاب تهیه می‌شود. البته در نوع مرغوب گز، از عسل طبیعی یا گزانگبین که نوعی «مان» است به عنوان شیرین‌ کننده استفاده می‌شود. مان‌ ها موادی قندی هستند که در اثر فعالیت حشرات روی برخی از گیاهان تولید می‌شوند. شهر بلداجی شهرستان بروجن، معروف‌ ترین تولیدکننده‌ی گز در ایران است و به عنوان پایتخت گز ایران شناخته می‌شود. گز بلداجی که از گز اصفهان مرغوب‌تر است، نشان بین‌المللی کیفیت را دریافت کرده است و سهم ۱۰ درصدی از صادرات شیرینی و شکلات کشور دارد. اگر به چهارمحال رفتید، گردش در بلداجی را فراموش نکنید که یکی از مقصدهای طبیعت گردی و شکم گردی چهارمحال و بختیاری ایران است.

بادام: سوغات مقوی چهارمحال و بختیاری

سالانه بیش از ۲۰ هزار تن بادام از باغات استان چهار محال و بخیتاری برداشت می شود

این استان یکی از مساعدترین مناطق برای کشت بادام است و با تولید بیش از ۱۵ درصد بادام کشور در میان استان‌ های تولید کننده‌ی بادام، پیشگام است. بیشترین تولید در استان مربوط به شهرستان سامان است که در حاشیه‌ رودخانه‌ زاینده‌ رود قرار دارد. در این استان انواع مختلفی از بادام کشت می‌شود؛ مامایی، ربیعی، شاهرودی، سنگی، محبی و سفید. در میان انواع بادام استان، بادام مامایی که از انواع صادراتی بادام است بیشترین سطح زیر کشت را دارد. این نوع بادام، به کشورهای حوزه‌ خلیج فارس، هند و… صادر می‌شود. خرید بادام این استان را در بازار بزرگ چهارمحال یا مغازه های شهرستان های استان امکان پذیر خواهد بود. بادام خوب را از حرفه ای ها سوال کنید.

عسل

این فقط مناطق شمال غربی یا شمالی کشور نیست که در تولید عسل، فعالیت زیادی دارند. کندو داران استان چهار محال و بختیاری، یکی از مرغوب ترین عسل های کشور را تولید میکنند و کیفیت بالایی دارد. علت هم برمیگردد به پوشش گیاهی غنی و رطوبت پایین منطقه که اکو سیستم خوبی برای تولید عسل به شمار می رود. عسل گون را حتما شنیده اید. بهترین عسل چهار محال و بختیاری است و تولید زیادی را به خود اختصاص داده است. شهرستان‌های کوهرنگ، بروجن، لردگان و سامان، تولیدکنندگان اصلی عسل در استان هستند. برداشت عسل از کندوهای استان، از ابتدای مرداد آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور ادامه دارد. اگر قصد طبیعت گردی در نیمه اول سال در استان را دارید، شهریور گزینه ای فوق العاده خواهد بود.

قارا (قره‌قوروت)

قره قوروت برای پیشگیری از آنفلوآنزا توصیه شده است

قره قوروت استان نیز از جمله سوغات معروفش است. فرآورده‌ای لبنی و ترش است که از دوغ یا ماست تهیه می‌شود و معمولا سیاه یا قهوه‌ای است. استان چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرکرد، از مراکز مهم و اصلی تولید قره‌ قوروت در کشور است. مردان عشایر در این استان، به شکل سنتی دامپروری می‌کنند و زنان عشایر با روش‌ های بومی، لبنیات محلی تولید می‌کنند. در بین این محصولات لبنی، قره‌ قوروت، بیشترین فروش را دارد و همواره مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد.

کاکولی

این سوغات استان، مختص شب های قدر است. گفته شده است که در شب ۲۷ ماه رمضان تمامی شهرهای این استان کاکولی پزون را دارند و در این شب هر خانواده با توجه به بضاعت مالی و برآورده شدن حاجت و استجابت دعا به پخت کاکولی پرداخته و در بین مردم توزیع می کنند. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار (گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود.این نان یکی از نان های معروف و خوشمزه این شهر است که می توانید به عنوان سوغاتی برای دوستان خود ببرید.

صنایع دستی استان چهار محال و بخیتاری

به طور کل، چهار  محال و بختیاری به دلیل سبک زندگی عشایری و سنتی بخشی از مردمانش، در تولید صنایع دستی متنوع و رنگارنگ و جذاب، پیشگام است که در ادامه به معرفی شماری میپردازیم.

قالی‌بافی

همه ۳۱ استان کشور در زمینه قالی بافی فعال هستند و نقش و طرح مخصوص به خود را دارند و استان چهار محال و بختیاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. استان چهارمحال و بختیاری، بعد از آذربایجان شرقی و کرمان، سومین استان برتر در زمینه‌ تولید و صادرات فرش دستبافت است. فرش‌ های دستبافت این استان، در کشور های دیگر به ویژه کشورهای اروپایی، بیشتر از کشور خودمان شهرت دارند. منطقه‌ی چالشتر شهرکرد، قدیمی‌ ترین و فعال‌ ترین تولیدکننده‌ فرش در استان است و قالی‌های طرح خشتی این منطقه جایگاه ویژه‌ای در صادرات فرش دستبافت ایران دارند. اگر خواستید قالی  خوب در این استان خرید کنید، حتما از فرش باف ها مشورت کنید.

گلیم و گبه‌بافی استان چهار محال و بختیاری

گلیم و گبه چهار محالی ها، همچون گلیم و گبه خوزستانی ها، کیفیت و طرح و نقش دیدنی دارد. در این استان، غیر از قالی، بافته‌ های داری دیگری نیز تولید می‌شوند که مشهور ترین آنها انواع گلیم و گبه است. در بافت گبه‌ های استان که معمولا با طرح قابی و به دو صورت ریز بافت و درشت‌ بافت بافته می‌شوند، از پشم بهاره‌ گوسفند که دست‌ ریس است، استفاده می‌شود و مشهور ترین نوع گلیم استان نیز، گلیم سوماک است که به شیوه‌ پودپیچی بافته می‌شود. سوماک، گلیمی یک‌ رو و ضخیم است.

.نمدمالی استان چهار محال و بختیاری

این استان قطب تولید نمد در کشور است و نمدمالی در آن سابقه‌ای دیرینه دارد و قدیمی‌ترین صنایع دستی استان است. شهرستان‌ های شهرکرد و بروجن، بیشترین نمد را تولید می‌ کنند و برخی از محصولات نمدی تولید شده در این شهرستان‌ ها به خارج از کشور صادر می‌ شود. در سال‌های اخیر، استقبال از محصولات نمدی باعث شده تا علاوه بر تولید نمد به شیوه‌ی سنتی (نمدمالی) تولید کارگاهی و صنعتی نمد نیز در استان رواج پیدا کند. خرید نمد در این استان را فراموش نکنید که راهکاری برای حمایت از تولید ملی و تقویت اقتصاد گردشگری و صنایع دستی استان است.

چوقا

از دیگر صنایع دستی کمتر شنیده شده استان میتوان به چوقا اشاره کرد که از جمله لباس های سنتی اقوام ایرانی به شمار می رود و معمولا رد پای آن را در جشنواره های مد و لباس اقوام مشاهده میکنیم. چوقا لباس ایل بختیاری چوقا لباس ایل بختیاری است که معمولا به رنگ های سفید و مشکی بافته میشود. استادان بافت چوقا در حال حاضر، زنان هنرمند ایل بختیاری هستند. پشم چینی نقطه آغاز چوقا بافی است. در اواخر بهار پشم گوسفندان را می چینند تا برای ریسندگی و تهیه نخ از آن استفاده کنند.

گبه

آخرین صنایع دستی استان که در این گفتار اشاره می شود، گبه است. اگر به این دیار دیدنی رفتید، خرید گبه را فراموش نکنید. گبه نوعی فرش و زیرانداز با پرز های بلند است که اغلب در مناطق شهری و روستایی اردل، بروجن، شهرکرد و فارسان و بروجن این استان بافته و روانه بازارهای داخلی و خارجی میشود.‎

اگر شما هم سوغات خوشمزه و صنایع دستی دیگری از این استان در نظر دارید، با ما از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. چهار محال و بختیاری، صنایع دستی متنوعی وجود دارد که عشایر از مواد اولیه تهیه شده از طریق دام هایشان به مصرف ریسندگی و بافندگی مشغول میشوند. لذا برای خرید صنایع دستی ارزان، روستاگردی را فراموش نکنید.

منبع: ایسنا ،
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود