آشنایی با تالار اصلی بورس، بورس کالا و بورس انرژی ایران

آشنایی با تالار اصلی بورس، بورس کالا و بورس انرژی ایران

سایت تالار اصلی بورس و فرا بورس ایران و سایت بورس کالا و سایت بورس انرژی ایران روزانه مورد بازدید و مراجعه میلیون ها دارنده کد سهام در سراسر کشور قرار می گیرد. در واقع برای خرید و فروش سهام در بازار بورس، علاوه بر دسترسی از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها، مراجعه مستقیم به سامانه های رسمی اطلاع رسانی آخرین وضعیت آنلاین سهام در بازار سرمایه کشور نیز امکان پذیر است که سایت tsetmc.com یکی از پر بیننده ترین سایت های بورس بازهای کشور از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ است.

شما برای سرمایه گذاری در بازار بورس ایران، نیاز به کد بورس دارید. کد بورس هم به صورت رایگان با تکمیل چند فرم و ارائه رونوشت شناسنامه و کارت ملی به یکی از ۱۰۷ کارگزاری رسمی سازمان بورس در ۳۱ استان کشور قابل دریافت است. ۹ میلیون نفر در ایران کد بورس دارند و صدها هزار نفر نیز به صورت روزانه در بازار فعال هستند. پس از دریافت کد بورس، دسترسی معاملات انلاین به شما داده می شود تا به صورت اینترنتی نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید. برای حضور موفق در بورس، علاوه بر علم و تا حدی سرمایه، نیاز به صبر و شکیبایی و تسلط به روانشناسی بازار و تکنیک های تابلو خوانی است که برای کسب اطلاعات بیشتر به سرویس دانستنی های روزیاتو مراجعه کنید.

در تالار اصلی بورس ایران میتوانید اطلاعات روزانه شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس را مشاهده کنید که در تصویر زیر در دسترس است. در واقع، این صفحه به شما میگوید که آخرین وضعیت سهام در بازار بورس چگونه است و نمادهای پر بیننده و خرید و فروش های حجیم متعلق به کدام نمادها در بازار بورس و فرا بورس ایران بوده و دید کلی نسبت به بازار در اختیار فعالان بورس قرار می دهد.

تالار اصلی بورس
سایت مشاهده آخرین اطلاعات تغییر قیمت سهام شرکت های بورس در TSETMC.COM

همانطور که در سایت بالا مشاهده میکنید، میتوانید در این نشانی، اطلاعات نمادهای پر بیننده، بیشترین و کمترین قیمت سهام، قیمت پایانی معامله شده، درصد معامله شده، میزان شاخص کل، تعداد معاملات و ارزش و حجم معاملات را به صورت روزانه مشاهده کنید. مثلا در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۷، پر بیننده ترین نماد بورس ایران، نماد شرکت سایپا بود. پس از آن فولاد مبارکه و پتروشیمی پارس (یکی از برترین عرضه اولیه های بورس در سال ۹۷) قرار دارد.

این اطلاعات میتواند برای تکنیکالیست ها، بنیادی کارها و روانشناسان بازار سرمایه و تابلوخوان ها مهم باشد. نمادهایی که بیشتری تاثیر مستقیم را در شاخص کل داشته اند را میتوان در این سایت مشاهده کرد. مثلا در ۳۲ تیر ماه ۹۷، نماد پارس بیشترین  تاثیر مثبت بر شاخص کل و نمادهای فملی، مگل و فولاد، بیشترین تاثیر منفی در شاخل کل داشته است.

آشنایی با سامانه کدال

بورس کدال بازار سرمایه بورس کالا بورس انرژی
سامانه ناشران بازار بورس ایران:‌CODAL.IR

با مراجعه به سامانه ناشران بازار سرمایه ایران میتوانید آخرین اطلاعات صورت های مالی و شرکت در مجامع و تصمیمات هیات مدیره و هر گونه اطلاعات درباره شرکت های پذیرفته شده در بازار که منتشر شده است را به صورت رایگان دانلود و مطالعه کنید. در عکس بالا، جدول جدید ترین اطلاعات منتشر شده شرکت های بورس بر اساس تاریخ انتشار اطلاعیه مشاهده میکنید. اگر خواستید سهام یک شرکت را در بازار خریداری کنید، حتما به این سایت رفته و اطلاعات یک سال گذشته را دانلود و تحلیل کنید. اگر توانایی تحلیل ندارید از مشاوران مجرب و با تجربه استفاده کنید و از کانال های تلگرامی و اینستاگرامی خودداری نمایید. اگر حوصله ندارید، از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید.

بررسی اطلاعات شرکت ها در تالار اصلی و فرعی بورس

شما با ورود به صفحه هر نماد در بازار سرمایه ایران قادرید اطلاعات روزانه تغییر قیمت سهام را بررسی کنید که در عکس زیر مشاهده میکنید. همه اطلاعات یک شرکت در صفحه نماد آن شرکت ارائه شده  است. از اخطار ناظر سهم گرفته تا تاریخ مجامع و وضعیت سهامداران عمده و خرد تا سود و زیان شرکت و افزایش سرمایه ها و غیره.

تالار اصلی بورس
وضعیت شرکت خساپا در بازار بورس ایران در تیر ماه ۹۷

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید، میتوان فهمید که به طور مثال، قیمت روز شرکت خساپا در بورس چند است. تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات و ارزش بازار چقدر است. آیا این سهم صف خرید است (مثل وضعیت بالا) یا صف فروش است. تعداد سهام چقدر است. حجم مبنا چقدر است. سهام شناور چقدر است. میانگین حجم ماه چقدر است. میزان EPS و P/E چقدر است. همان طور که میدانید، قیمت سهام در بازار سرمایه ایران، بر اساس بازه مشخصی بالا و پایین می شود.

مثلا اگر قیمت سهمی امروز ۱۰۰ تومان باشد، میتواند روز بعد، بین ۹۵ تومان و ۱۰۵ تومان نوسان کند. یعنی نوسان +۵ تا -۵ درصد. البته برای فرا بورس این رقم +۱۰ تا -۱۰ درصد است.

جدول اطلاعات هر سهم در بازار بورس ایران

با این اطلاعات که در صفحه هر نماد در سایت TSETMC  ارائه می شود شما میتواید به اطلاعات صورت های مالی هر سهم دسترسی رایگان داشته باشید. آخرین وضعیت سهام شرکت های هم گروه آن شرکت را مشاهده کنید. مثلا ما سهام شرکت خودروسازی ساپیا را بررسی کردیم. بنابراین اطلاعات سایر شرکت ها مثل ایران خودرو (خودرو)، خپارس (پارس خودرو)، زامیاد (خزامیا) و امثالهم لیست شده است. در بازار سرمایه ایران، صدها شرکت در ده ها گروه از فناوری اطلاعات گرفته تا صنایع غذایی و دارویی و خودروی و پترو پالایشی و سیمانی و امثالهم وجود دارد.

آشنایی با بورس کالای ایران

علاوه بر تالار اصلی بورس، میتوان نسبت به خرید و فروش کالا نیز اقدام کرد. باید به این نشانی اینترنتی پربیننده در میان بورس بازها: https://www.ime.co.ir رفته و اطلاعات لازم را کسب کنید.

بازار  کالاهای پایه در بخش های مختلف صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی در ایران همواره با محدودیت ها و دشواری های ساختاری زیادی روبرو  بوده و  بخش عمده ای از این مشکلات مربوط به عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی  و ساختار نامناسب و ناکارآمدی  بازار است که با وجود تلاش های بسیار انجام شده توسط دولت های محترم طی ۲ دهه اخیر در جهت اصلاح این ساختار ، اما  شاهد عدم بازدهی مناسب و حصول نتایج مورد انتظار در این بخش بوده ایم.

به گونه ای که علی رغم صرف هزینه های بسیار توسط دولت برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده ها و محصولات، اما در بخش تولید و توزیع و در پی آن مصرف کنندگان همواره  با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند که مهمترین این مشکلات را می توان به شرح ذیل  خلاصه نمود:

۱-نوسانات کاذب قیمت محصولات ناشی از ارتباط  نامشخص و نامناسب میان عرضه و تقاضا
۲-عدم امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت
۳-فقدان  یک نظام قیمت گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار
۴-نبود  یک سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله
۵-فقدان یک سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات ، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار و تصمیم گیری مطلوب
۶-عدم هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی در زمینه  واردات، صادرات  و بازار مصرف.

آشنایی با بورس انرژی ایران

سایت بورس انرژی

علاوه بر تالار اصلی بورس و بورس کالا، بورس انرژی هم وجود دارد که نسبت به خرید و فروش انرژی از نفت تا برق در آن معاملاتی انجام می شود. برای آشنایی با بورس انرژی به سایت بورس انرژی: http://www.irenex.ir مراجعه کنید. معامله در بورس انرژی پیچیده نیست. اطلاعات و صبوری میخواهد.

بازار انرژی ایران، به عنوان یک بازار سرمایه کالایی، تشکلی خود انتظام است که امکان انجام معاملات حامل‏ های انرژی (شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‎های انرژی) و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور در آن وجود دارد. در بازار انرژی ایران نیز مشابه سایر بورس‏ ها، تعداد زیادی خریدار و فروشنده حضور داشته که با انجام داد و ستد در فضایی رقابتی، دستیابی به قیمت‎های تعادلی حامل‏های انرژی را میسّر می‏سازند.

بازار انرژی ایران دارای سه بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی است. در بازار فیزیکی، کالاهای پذیرفته شده در بورس و در بازار مشتقه، اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده در بورس مورد معامله قرار می‏گیرند. کالاهای تک محموله ‏ای و خارج از گونه نیز در بازار فرعی قابلیت معامله دارند. بازار فیزیکی خود شامل سه تابلوی برق، نفت و گاز و تابلوی سایر حامل‌ های انرژی و بازار مشتقه شامل سه تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است.

همچنین هر یک از تابلوها دارای دو رینگ داخلی و بین ‏المللی هستند. در بازار فیزیکی معاملات در قالب قراردادهای نقدی، نسیه، سلف، کشف پریمیوم انجام می‎پذیرند و قراردادهای آتی، اختیار معامله و سلف موازی استاندارد و … نیز قابلیت معامله در بازار مشتقه را دارا هستند. برای آشنایی با این فضا حتما به سایت بازار انرژی رفته و اطلاعات تکمیلی کسب کنید.

بر این اساس کلیه حامل ‏های انرژی در صورت داشتن سابقه فعالیت قابل اتکاء عرضه ‏کننده در بازار کالای مورد پذیرش، امکان کشف عادلانه قیمت با توجه به میزان عرضه کالا توسط متقاضی و عدم شمول محدودیت ‏های قیمت‏ گذاری قانونی و انحصار در عرضه یا تقاضا هم چنین ارائه تعهدات مصرح در دستورالعمل پذیرش توسط متقاضی با تصویب هیات پذیرش یا کمیته عرضه بازار انرژی به عنوان کالای اصلی یا مشابه امکان معامله در بازار انرژی را دارند.

در بازار انرژی ایران معاملات در بازار فیزیکی بسته به تعداد عرضه ‏کنندگان در یک نماد معاملاتی و شرایط عرضه به سه روش حراج حضوری، معاملات تمام الکترونیکی و عرضه یکجا انجام می‏پذیرد. معاملات در بازار مشتقه نیز به صورت تمام الکترونیکی انجام می‏ پذیرد.

چاره ای جز تقویت بورس برای حمایت از کالای ایرانی در اقتصاد مقاومتی نداریم. با بورس آشتی کنیم

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود