از جنگ ستارگان تا ارباب حلقه ها؛ نگاهی به جلوه های ویژه پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما

از جنگ ستارگان تا ارباب حلقه ها؛ نگاهی به جلوه های ویژه پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما

پیش از آنکه تکنولوژی سی جی آی تبدیل به رایج ترین تکنیک جلوه های ویژه ی تصویری در سینما شود، کمپانی های تولید فیلم از روش های سنتی تری برای طراحی صحنه های فیلم ها استفاده می کردند. طراحان صحنه با تیم هایی از مینیاتورسازهای حرفه ای کار می کردند. دکورهای تولید این مینیاتورساز ها جزئیات بسیار زیادی داشت و به طرز شگفت انگیزی واقعی به نظر می رسید. حتی  امروزه در عصر تکنولوژی دیجیتال، بعضی کارگردان ها هنوز ترجیح می دهند در فیلم های خود از دکورهای مینیاتوری و ماکت استفاده کنند. اگرچه این شیوه هزینه ی بیشتری دارد، اما اغلب بر پرده ی سینما واقعی تر به نظر می رسد. در ادامه مروری داریم بر جلوه های ویژه تعدادی از مشهورترین و پر هزینه ترین فیلم های تاریخ سینما.

۱- جنگ ستارگان: امپراتوری حمله را پاسخ می دهد (Star Wars: The Empire Strikes Back)

جلوه های ویژه فیلم های معروف

زمان اکران: ۱۹۸۰

هزینه ی برآورد شده: ۱۸ میلیون دلار

بیشتر طرفداران مجموعه فیلم جنگ ستارگان هنوز سه گانه ی اصلی را بهترین اپیزودهای این مجموعه می دانند. یکی از دلایل این مسأله آن است که این سه فیلم با دکورهای واقعی ساخته شدند، نه با تکنیک پرده ی سبز. کار تولید فیلم در استودیوی الستری لندن انجام شد که در آن بیش از ۶۰ دکور برای فیلم ساخته شد.

۲- تایتانیک (Titanic)

زمان اکران: ۱۹۹۷

هزینه ی برآورد شده: ۲۰۰ میلیون دلار

فیلم تایتانیک پرهزینه ترین فیلم ساخته شده در قرن بیستم است. بیشتر هزینه ی ساخت آن مربوط به طراحی صحنه بود، برای مثال کشتی فیلم تقریبا در اندازه ی کشتی اصلی تایتانیک ساخته شد.

۳- ماتریکس: بارگذاری مجدد (The Matrix Reloaded)

زمان اکران: ۲۰۰۳

هزینه ی برآورد شده: ۱۵۰ میلیون دلار

سکانس تعقیب و گریز فیلم دوم ماتریکس شاید یکی از پرخرج ترین صحنه های تعقیب و گریز با ماشین در تاریخ سینما باشد. برای فیلمبرداری این صحنه، استودیوی ساخت فیلم یک بزرگراه ۱/۵ مایلی (حدود ۲/۴۰ کیلومتر) ساختگی در شهر آلامدای ایالات کالیفرنیا احداث کرد. بعد از فیلمبرداری این صحنه، بزرگراه تخریب شد.

۴- ارباب حلقه ها: دو برج (The Lord of the Rings: The Two Towers)

زمان اکران: ۲۰۰۲

هزینه ی برآورد شده: ۹۴ میلیون دلار

سه گانه ی ارباب حلقه ها را یکی از بهترین های ژانر خود می دانند. کار ساخت ماکت های دکور فیلم بیش از هزار روز طول کشید. کمپانی وتا ورکشاپ که کار ساخت دکور این سه گانه را بر عهده داشت، ۷۲ ماکت بزرگ ساخت که یکی از آن ها گودال هلم (Helm’s Deep) با مقیاس یک به چهار بود.

۵- هابیت: سفر غیر منتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey)

زمان اکران: ۲۰۱۲

هزینه ی برآورد شده: ۱۸۰ میلیون دلار

برای فیلم هابیت که اولین اپیزود از سه گانه ی ارباب حلقه ها بود، مجموعه ی بسیار بزرگی به وسعت ۸ آکر (حدود ۳۲،۳۷۴ متر مربع) با بیش از ۱۰۰ دکور در کشور نیوزلند ساخته شد.

۶- ۲۰۰۱: ادیسه ی فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey)

زمان اکران: ۱۹۶۸

هزینه ی برآورد شده: ۱۲ میلیون دلار

شاهکار استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۸ یعنی پیش از عصر جلوه های ویژه ی دیجیتالی اکران شد، اما در زمان تماشای فیلم به سختی می توان این حقیقت را باور کرد چون جلوه های ویژه ی فیلم ادیسه ی فضایی هنوز هم بسیار تحسین برانگیز هستند. برای دستیابی به این نتیجه، کوبریک و تیمش از تکنیک های فیلمبرداری ویژه ای مثل تصویربرداری به شیوه ی اسلیت اسکن (Slit-scan) استفاده کردند. برای صحنه های مشهور مربوط به سانتریفیوژ، آن ها یک دکورعظیم چرخشی ساختند و از دوربین های چرخان برای ایجاد حس جاذبه ی صفر استفاده کردند.

۷- شکارچیان اشباح (Ghostbusters)

زمان اکران: ۱۹۸۴

هزینه ی برآورد شده: ۳۰ میلیون دلار

نسخه ی اصلی فیلم شکارچیان اشباح یکی از اولین کمدی هایی بود که در آن از جلوه های ویژه استفاده شد. کار ساخت دکور فیلم بر عهده ی جان دکویر بود که پیش از آن یازده بار نامزد جایزه ی اسکار شده بود، به همین دلیل دکویر کار خود را خیلی جدی پیش برد. او برای فیلم چندین ماکت از جنس فوم کور (Foam Core) طراحی کرد، از جمله مدل هایی از چندین ساختمان و نمونه ی مرد مارشمالویی در اندازه واقعی.

۸- روز استقلال (Independence Day)

زمان اکران: ۱۹۹۶

هزینه ی برآورده شده: ۷۵ میلیون دلار

کار فیلمبرداری فیلم روز استقلال درست پیش از انقلاب دیجیتالی انجام شد. ۹۵ درصد از این فیلم به کمک دوربین های Motion-control و دکورهای مینیاتوری ساخته شد. برای سکانس تخریب کاخ سفید، ماکتی از آن را با ابعاد ۵ در ۱۵ فوت (حدود ۱/۵ در ۴/۵ متر) ساختند.

۹- بازگشت به آینده ۳ (Back to the Future Part III)

زمان اکران: ۱۹۹۰

هزینه ی برآورد شده: ۴۰ میلیون دلار

این فیلم هم در گیشه و در جلب نظر منتقدان موفق بود. عمده ی شهرت این فیلم به دلیل طراحی صحنه ی حیرت آور آن است چون چهار دوره ی زمانی مختلف در سه گانه ی این فیلم به تصویر کشیده شد، یعنی دهه ی هشتاد، دهه ی پنجاه، دهه ی صفر دوران آینده و سال ۱۸۸۵.

۱۰- فرار از نیویورک (Escape From New York)

زمان اکران: ۱۹۸۱

هزینه ی برآورد شده: ۶ میلیون دلار

فرار از نیویورک یک فیلم علمی تخیلی است که آن را یکی از بهترین های ژانر خود می دانند. داستان فیلم در شهر مخروبه و سوخته ی نیویورک می گذرد، اما در فیلم دیگر خبری از جزیره ی پر زرق و برق منهتن نیست چون تبدیل به زندانی تحت حفاظت شدید شده است. فیلمبرداری کار در شهر ایست سنت لوییس انجام شد که در سال ۱۹۷۶ بر اثر آتش سوزی تخریب شده بود. برای آنکه این شهر شبیه به نیویورک شود، برای فیلم دکورهای مینیاتوری و ماکت های زیادی از ساختمان های واقعی نیویورک ساخته شد.

۱۱- آرواره ها (Jaws)

زمان اکران: ۱۹۷۵

هزینه ی برآورد شده: ۷ میلیون دلار

فیلم آرواره های استیون اسپیلبرگ که ترسناک ترین فیلم زمان خودش بود، به موفقیت زیادی دست یافت و این موفقیت ناشی از عوامل مختلفی بود. یکی از این عوامل کوسه ی مکانیکی عظیم الجثه ای بود که برای این فیلم ساخته شد. عوامل فیلم آنچنان به این کوسه علاقمند بودند که برای آن اسم انتخاب کردند. آن ها نام بروس، وکیل اسپیلبرگ را روی این کوسه گذاشتند. این کوسه هنوز هم محبوب است و حتی صفحه ای در شبکه ی اجتماعی فیسبوک دارد!

۱۲- گم شده در فضا (Lost in Space)

زمان اکران: ۱۹۹۸

هزینه ی برآورد شده: ۸۰ میلیون دلار

کمپانی نتفلیکس در سال جاری میلادی نسخه ی بازسازی شده ی سریال اصلی گمشده در فضا (۱۹۶۸) را منتشر کرد. پیش از آن، در سال ۱۹۹۸، کمپانی نیولاین سینما، فیلمی بر اساس همان سریال تلویزیونی ساخت. اگرچه این فیلم در مجموع نتوانست نظر منتقدان را جلب کند، اما در گیشه موفق بود. عمده ی این موفقیت ناشی از جلوه های ویژه ی خوب فیلم بود.

۱۳- دزدان دریایی کارائیب: مردگان قصه نمی گویند (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales)

زمان اکران: ۲۰۱۷

هزینه ی برآورد شده: ۲۳۰ میلیون دلار

جلوه های ویژه ی فیلم های دزدان دریایی کارائیب همواره باعث حیرت تماشاچیان بوده است. این جلوه های ویژه ی تصویری به کمک آخرین فناوری روز دنیا، با استفاده از تکنولوژی سی جی آی و طراحی صحنه ی دقیق و استادانه انجام شده است. آخرین فیلم این مجموعه یعنی مردگان قصه نمی گویند هم از این قائده مستثنی نیست. در تصویر بالا کشتی مروارید سیاه را می بینید که برای این فیلم در اندازه ی واقعی ساخته شده است.

۱۴- گودزیلا (Godzilla)

زمان اکران: ۱۹۹۸

هزینه ی برآورد شده: ۱۳۰ میلیون دلار

فیلم گودزیلا محصول سال ۱۹۹۸ نمونه ی خوبی از نتیجه ی ترکیب جلوه های ویژه ی دیجیتالی با شیوه های سنتی و عملی است. حدود بیست ماکت از آسمان خراش های مختلف شهر نیویورک برای این فیلم ساخته شد که بعضی از آن ها ۲۰ فوت (حدود ۶ متر) ارتفاع داشتند.

۱۵- بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)

زمان اکران: ۲۰۱۷

هزینه ی برآورد شده: ۱۵۰ میلیون دلار

فیلم دنیس ویلنوو دنباله ای شایسته برای فیلم اصلی به کارگردانی ریدلی اسکات است. نه تنها بازیگران این فیلم بازی فوق العاده ای دارند، بلکه جلوه های ویژه ی فیلم هم حیرت انگیز است. بیشتر جلوه های ویژه ی مربوط به نمونه ی آینده ی شهر لس آنجلس نه با استفاده از تکنولوژی سی جی آی، بلکه به کمک دکورهای مینیاتوری زیادی محقق شد که به طرز حیرت انگیزی دقیق و استادانه ساخته شدند. برای باور پذیر شدن شهر، تیم بخش عملی جلوه های ویژه، ۳۷ ساختمان با مقیاس ۱ به ۴۸ ساختند.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود