وقتی طبیعت شعبده بازی می کند؛ نگاهی به حیرت انگیزترین پدیده های طبیعی دنیا

وقتی طبیعت شعبده بازی می کند؛ نگاهی به حیرت انگیزترین پدیده های طبیعی دنیا

حتی اگر از فیزیک سر در بیاورید و از چرایی پدیده های طبیعی آگاه باشید، باز هم از تماشای آن ها شگفت زده خواهید شد. این خاصیت طبیعت است و دنیای آن مملوء از شگفتی است. اگرچه دانشمندان به علت وقوع بسیاری از این پدیده ها پی برده اند، اما در بعضی موارد هنوز توضیح علمی ای درباره ی چرایی آن ها وجود ندارد. در ادامه به تعدادی از زیباترین و حیرت انگیزترین پدیده های طبیعی در سراسر دنیا می پردازیم.

۱- براینیکل

پدیده های طبیعی حیرت انگیز دنیا

براینیکل ها شبیه به تندیس هایی کریستالی در زیر آب هستند. این پدیده زمانی به وجود می آید که آب حاوی نمک از یخ های دریا به بیرون نفوذ می کند، سپس ته نشین می شود و این تندیس کریستالی زیبا در زیر آب به وجود می آید. برای تشکیل براینیکل ها دمای آب باید پایین باشد، به همین دلیل این پدیده تنها در آب های اقیانوسی اطراف قطب های شمال و جنوب زمین رخ می دهد.

۲- غلتک های برفین

غلتک های برفین پدیده ای طبیعی است که در اثر وزش باد به وجود می آید. مقداری برف توسط جریان باد روی زمین به حرکت در می آید و در مسیر حرکت به قطر آن اضافه می شود. قطر غلتک های برفین می تواند به ۶۱ سانتیمتر برسد. اغلب، در میانه ی غلتک ها یک حفره وجود دارد چون لایه های درونی غلتک زودتر از بقیه ی قسمت های آن تشکیل می شوند و سست و باریک هستند.

۳- ابرهای ماماتوس

این ابرها در اثر هوای سرد اشباع شده ای به وجود می آیند که سنگین تر از هوای گرم پیرامون هستند و با حرکت به سمت پایین، ظاهری کیسه مانند به ابرها می دهند. این ابرهای زیبا تنها تا ۱۰ دقیقه به این شکل باقی می مانند اما یک گروه از آن ها می تواند به مدت ۱۵ دقیقه تا چند ساعت در آسمان باقی بماند.

۴- آتش سنت المو

آتش سنت المو نوعی تخلیه ی الکتریکی کرونا از یک شئ نوک تیز در میدان الکتریکی اتمسفر زمین است. این پدیده معمولا پیش از وقوع توفان یا در حین کولاک های زمستانی رخ می دهد. به علاوه، وقتی هواپیماها وارد ابری از خاکستر آتشفشانی می شوند، ممکن است این نور در امتداد لبه های جلویی هواپیما دیده شود.

در گذشته بسیاری از دریانوردان این تخلیه های الکتریکی کرونا را به فال نیک می گرفتند و به همین دلیل نام قدیس حامی دریانوردان یعنی سنت المو را روی آن گذاشتند.

۵- حلقه ی نور

گلوری یا حلقه ی نور پدیده ای بصری است که توسط قطرات ریز آب به وجود می آید، از حلقه هایی متحد المرکز تشکیل شده و چیزی شبیه به رنگین کمان است. این حلقه ها در اثر تجزیه ی نور به وجود می آیند.

این پدیده ی طبیعی را می توانید از روی یک کوه یا پل مرتفع ببینید به طوری که منبع نور (خورشید یا ماه) در سمت راست پشت سرتان واقع شده باشد.

۶- صاعقه های توپی شکل

برخلاف دیگر پدیده های طبیعی، ماهیت حقیقی صاعقه های توپی شکل هنوز نامعلوم است. رایج ترین فرضیه ی مطرح شده در مورد آن بیان می کند صاعقه های توپی شکل پدیده ای الکتریکی است که در اتمسفر زمین رخ می دهد، نوعی صاعقه که شبیه به توپ است، در حین توفان های تندری به وجود می آید و صاعقه های آن مسیر حرکت عجیبی دارند.

بعضی دانشمندان معتقدند صاعقه های توپی شکل حاصل پدیده ی فوسفن (تجربه ی دیدن نور بدون آنکه واقعا نوری وارد چشم شده باشد، مثل حلقه های نوری که با فشردن چشم ها می بینیم) یا تنها یک توهم است. با این حال، شاهدانی وجود دارد که واقعا با این پدیده ی نادر مواجه شده اند و حتی از آن عکس یا فیلم تهیه کرده اند، بنابراین ما می دانیم که این پدیده تنها یک توهم نیست.

۷- هاله ی نور

هالو یا هاله ی نور، حلقه ی درخشانی است که در اطراف خورشید، ماه یا حتی چراغ های خیابان دیده می شود. این پدیده در اثر بر هم کنش نور خورشید با کریستال های یخی معلق در اتمسفر زمین (در ارتفاع حدوداً ۵ تا ۹/۵ کیلومتری) به وجود می اید. در این حالت، نور توسط کریستال های یخی انعکاس پیدا کرده و شکسته می شود و در اثر فرآیند تجزیه ی نور، به رنگ های مختلفی در می آید. این پدیده انواع مختلفی به شکل دایره و هلال دارد.

۸- ستون های نور

ستون نور نوع نادری از پدیده ی هالو است که در اثر بازتاب نور از کریستال های یخی بی شمار معلق در اتمسفر زمین به وجود می آید. این پدیده معمولا زمانی قابل مشاهده است که هوا بسیار سرد باشد.

۹- رنگین کمان ابری

این پدیده زمانی رخ می دهد که خورشید پشت ابرهای ضخیم قرار گرفته و در عین حال ابری نازک تر در نزدیکی آن وجود دارد. بسته به محل قرارگیری خورشید، پرتوهای نور با طول موج های مختلف دچار شکست شده و در نهایت ابر به شکلی رنگارنگ در می آید. این رنگ ها معمولا کم رنگ بوده اما گاهی هم بسیار پر رنگ هستند.

۱۰- سراب

پدیده ی سراب زمانی رخ می دهد که پرتوهای نور در بین لایه های هوا که دماهای مختلفی دارند خمیده می شوند. در این حالت، پرتوهای نور تصویری جا به جا از مناظر دوردست یا آسمان به وجود می آورند.

سراب انواع مختلفی دارد. برای مثال، سراب پایین (مانند تصویر بالا) به شکل تلألو آب بر سطح زمین بیابان دیده می شود، در حالی که در حقیقت چیزی جر انعکاس آسمان در بالای زمین شنی و داغ بیابان نیست.

سراب بالا هم در نواحی شمالی کره ی زمین به دلیل وجود یخ های شناور مسطح و عظیم به وجود می آید.

۱۱- فاتا مورگانا

این پدیده ی بصری نادر از ظاهر شدن چندین سراب به وجود می آید. این سراب به میزان چشمگیری مناظر را در سر جایشان خمیده می کند که اثر آن در تصویر بالا کاملا مشهود است. نام این پدیده از افسانه ی ساحره ای به نام مورگان گرفته شده که تصور می شد در اعماق دریا زندگی می کند.

پدیده ی فاتا مورگانا زمانی رخ می دهد که پرتوهای نور در هنگام عبور از لایه های هوا خمیده می شوند. این لایه های هوا دماهای مختلفی دارند و قادرند انعکاسی آینه ای به وجود آورند.

۱۲- اثر نووایا زملیا

این پدیده هم یکی دیگر از انواع سراب است. این سراب قطبی در هر دو قطب شمال و جنوب رخ می دهد. در اثر این پدیده اینطور به نظر می رسد که خورشید زودتر از زمان همیشگی طلوع کرده و بسته به شرایط آب و هوایی، خورشید شبیه به یک خط یا چهارگوش دیده می شود.

در این حالت، پرتوهای نور در لایه های مختلف اتمسفر زمین خمیده و شکسته می شوند و خورشید در ارتفاعی بالاتر از آنچه که واقعا هست دیده می شود. این پدیده در مجمع الجزایر نووایا زملیا، در اقیانوس منجمد شمالی دیده شده. در ۲۴ ژانویه ی سال ۱۹۵۷، اعضای گروه اکتشاف، خورشید را دو هفته قبل از به پایان رسیدن شب قطبی دیدند.

۱۳- حلقه های دودی

در ژوئیه ی سال ۲۰۱۷، مردم شهرستان وست یورکشایر در انگلیس از دیدن حلقه ی بزرگ سیاه رنگی که در آسمان حرکت می کرد وحشت زده شدند. بعضی از مردم تصور می کردند این حلقه یک بشقاب پرنده یا حتی پیغامی از دنیایی دیگر است. اما دانشمندان می گویند این حلقه های سیاه رنگ چیزی جز حلقه هایی از دود نیستند. برای مثال حلقه ای که در یورکشایر دیده شده بود، در حقیقت دود حاصل از شلیک توپ در یک نمایش بازسازی جنگ بود.

این حلقه ها در نقاط دیگری مثل کالیفرنیا، قزاقستان و دیگر کشورها هم رؤیت شده اند.

نگاهی به رنگارنگ ترین پدیده های طبیعی دنیا

نگاهی به شگفت انگیزترین پدیده‎های طبیعی دنیا

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود